Opintolaina pilasi elämäni. Summa paisuu noin 1000€ vuodessa ja määrä vain suurenee.
Kela lisää sen 4% korkoa, eli noin 100€ tulee joka kuukausi lisää. Ei ole enää edes järkeä mennä töihin, kun koko palkka menisi noiden lainojen lyhennyksiin. Varoitus teille muille, älkää missään tapauksessa ottako opintolainaa. Se tuhoaa elämän.
Itsellä sairastuminen aiheutti työttömyyden ja se voi käydä kenelle tahansa. Lainoja ei saa anteeksi vaikka niin monesti väitetään. Se vaatisi työkyvyttömyyden ja se myönnetään Suomessa todella harvoin.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni vuodessa ei kyllä ole paljon. Mikset mene töihin?
Luitko vain otsikon? Sairastuin, olen sairas vieläkin. Kun (toivottavasti) olen työkykyinen joskus, velka on paisunut jo niin suureksi ettei sen maksaminen enää onnistu.
Mikä sairaus?
Se ei ole tässä tärkeää. Ketjun tarkoitus on varoittaa muita ettei heille käy samalla tavalla. 0-korkojen aika on ohi, opintolainassa korko seuraa yleistä korkotasoa. Se ei ole enää "ilmaistarahaa".
Olisihan se hyvä tietää, onko sinulla todella sairautta ollenkaan. Vastauksesi perusteella ei ole.
Mitäs se sulle kuuluu? Et sä mitään tulospalkkiota tule saamaan kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkut otti kaikki opintolainat ja sijoitti ne taitavasti ja tienasivat. 1980-luvulla.
(He oli suurperheestä, jossa vain isä kävi töissä eikä ollut mitään perintöomaisuuksia)
Nyt he ovat monimiljonäärejä. (Siis kykyjensä vuoksi, ei opintolainojen tuoton vuoksi)
Ennen oli ennen. Kyllä minäkin elelin ihan leppoisaa opiskelijaelämää joskus 2000-luvun alkupuolella. Uudelleenkouluttautuessa ei opiskelijoiden tilanne ollut enää hyvä ja jouduin lainaloukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ei usko miten kiero voi olla valtio.
Kyllä valtio voi olla kiero (kuten minä lukihäiröisenä voin opiskella yliopistossa) mutta ei ole valtiolta mitään kieroa siinä, että se pyrkii perimään takaamsna lainan takaisin. -,
Ap:n tulsi olla kiireesti yhteydessä Kelaan ja pyrkiä sopimaan lainalleen kiireesti uusi takaisinmaksuaikataulu ja samalla selvittäa voisiko hän mahdollsiesti saada osan opintolainakuukausistaan anteeksi; joka käsittääkseni saattaa joissain tilanteissa olla mahdollsita.
Yliopisto-opiskelija
Katso näin, että se oli sijoitus tulevaisuuteen. Sinulta ei voi niitä opiskeluja ja tutkintoa kukaan ottaa pois, vaikka laina jäisi maksamatta. Jos olisit auton tai asunnon ostanut lainalla, niin tilanne olisi toinen.
Jossain vaiheessa pääset opiskeluja vastaaviin hommiin, kun parannut. Ja sitten rahaa piisaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitko vain otsikon? Sairastuin, olen sairas vieläkin. Kun (toivottavasti) olen työkykyinen joskus, velka on paisunut jo niin suureksi ettei sen maksaminen enää onnistu.
Mikä sairaus?
Se ei ole tässä tärkeää. Ketjun tarkoitus on varoittaa muita ettei heille käy samalla tavalla. 0-korkojen aika on ohi, opintolainassa korko seuraa yleistä korkotasoa. Se ei ole enää "ilmaistarahaa".
niin. Itse olen ottanut opintolainani vuosina 2003-2011 ja ei, se ei ole ollut ilmaista rahaa ikinä. Silloin lainankorko oli 3% ja sitä pidettiin ilmaisena. Nyt maksan lyhennyksen päälle vielä korot euriborin mukaan 2 kertaa vuodessa. Se oli kiva kun Euribor oli nollassa. Mutta tuo peruskorko juoksi kokoajan.
onko nykynuorille jäänyt koulussa yhteiskuntaoppi väliin? Vai miten nollakorkotilannetta voi pitää normina ?
Työttömän kootut selitykset töiden välttelyyn, osa 12.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ja kaikki muut lainat otetaan silloin kun tietää 101 prosenttisesti että on työpaikka.
Opintolainaa on PAKKO ottaa jos haluaa elää opiskelujen aikana.
Kannattaa asua vanhempien luona opiskelujen ajan (jollei ne ihan perähikiällå asu)
Sit ei oo pakko ottaa lainaa.
Omat vanhempani erosivat kun lähdin opiskelemaan. Toisen pieneen kämppään en olisi mahtunut ja toista ei voisi vähempää kiinnostaa lapsistaan huolehtiminen. Ei olisi missään nimessä antanut minun muuttaa luokseen.
Mieluummin pienessä kämpässä vanhemman olohuoneen sohvalla kuin opintolaina-ahdingossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihan kusessa opintolainan kanssa. Tältä kuulta jäi taas lyhennys maksamatta. Ehkä annan koko roskan mennä ulosottoon.
Eikö maksuaikaa saa sovittua pidemmäksi?
mene ruokajonoon, ja maksa laina aina ensin pois. Sinä olet ottanut sen lainan. Sen maksu voi tehdä sinusta köyhän, mutta aina ei mene nallekarkit tasan. Jotain hyvää muuta tulee sun elämääsi kyllä. Omat velvoitteet tulee hoitaa.Mitä hyvää? Minäkin olen vakavasti sairas. Jo sairauden hoitoon menee ihan riittävästi rahaa ja energiaa. Työkykyiseksi en enää tule, koska kyseessä on etenevä sairaus.
Eikö sitten kannattaisi hankkia työkyvyttömän paperit ja lainan saa anteeksi ?
Jossain vaiheessa valtio alkoi markkinoimaan opintolainaa korottamana lainana. Annettiin ymmärtää, että siellä se odottelee työpaikkaa ja inflaatio syö siitä leijonan osan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ja kaikki muut lainat otetaan silloin kun tietää 101 prosenttisesti että on työpaikka.
Kannattaa asua vanhempien luona opiskelujen ajan (jollei ne ihan perähikiällå asu)
Omat vanhempani erosivat kun lähdin opiskelemaan. Toisen pieneen kämppään en olisi mahtunut ja toista ei voisi vähempää kiinnostaa lapsistaan huolehtiminen. Ei olisi missään nimessä antanut minun muuttaa luokseen.
Mieluummin pienessä kämpässä vanhemman olohuoneen sohvalla kuin opintolaina-ahdingossa.
Olisinpa osannut ennustaa miten kallista kaikki tulee olemaan, etenkin asuminen, niin että ei edes opintolainan melko pieniä lyhennyseriä pysty maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihan kusessa opintolainan kanssa. Tältä kuulta jäi taas lyhennys maksamatta. Ehkä annan koko roskan mennä ulosottoon.
Eikö maksuaikaa saa sovittua pidemmäksi?
mene ruokajonoon, ja maksa laina aina ensin pois. Sinä olet ottanut sen lainan. Sen maksu voi tehdä sinusta köyhän, mutta aina ei mene nallekarkit tasan. Jotain hyvää muuta tulee sun elämääsi kyllä. Omat velvoitteet tulee hoitaa.Mitä hyvää? Minäkin olen vakavasti sairas. Jo sairauden hoitoon menee ihan riittävästi rahaa ja energiaa. Työkykyiseksi en enää tule, koska kyseessä on etenevä sairaus.
Eikö sitten kannattaisi hankkia työkyvyttömän paperit ja lainan saa anteeksi ?
Toki, valitettavasti se vaatii hoitoon pääsyä ja se ei onnistu sote-suomessa. Jos minä olisin hoitoon ajoissa päässyt, enhän minä edes olisi tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen hokenut, mutta palstalla ei uskota. Ihmiset ei tajua, millaisia on pelkät korot. Opintolaina ei ole turvallista lainaa paitsi pankille.
Paljonko lainaa on, kun korkoa tulee 4 prosentin korolla 1200 €/vuosi? Kyllä sillä lainalla on opiskeltu jotain muuta kuin perushoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä kohta sun on vaikeaa ymmärtää, ettei vanhempi ottaisi luokseen?
Oma opiskelupaikkani oli 500 km päässä vanhempieni luota. En tosiaan älynnyt syntyä perheeseen, joka maksaa elämiseni aikuisena. Sori siitä!
Vierailija kirjoitti:
Työttömän kootut selitykset töiden välttelyyn, osa 12.
Töiden välttelyihin ei tarvitse opintolainaa ottaa. Se onnistuu ihan vain kun ei ota töitä vastaan ja elää sossun tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa valtio alkoi markkinoimaan opintolainaa korottamana lainana. Annettiin ymmärtää, että siellä se odottelee työpaikkaa ja inflaatio syö siitä leijonan osan pois.
Näin ei kyllä ole ollut 30 vuoteen. Opintolaina on markkinakorkoista lainaa, jossa korkoa kertyy korolle jo opiskeluaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue: Kannattaa valita vanhemmat, jotka ettävät aikuisen lapsen. Mistä tavaratalosta sellaisia voi valita? Vai olenko jo myöhässä?
Vanhempien luona asuminen tuo opiskelijalle säästöä, vaikkei vanhemmat varakkaita olisikaan.
Ilmainen asuminen ja ruuasta synergiaetu kaikessa, vaikka eduista pulittaisitkin.
Itsekseen asuminen on aina kalliimpaa.
ap:n on pakko olla trolli. Ei voi olla todellista, Suomen piskuisilla opintolainoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus?
Ihan hyvä varoittaa ja huomauttaa, että opintolainan kohonneista koroista. - Toisaalta kannattaa myös muistaa ja huomata, että opiskeliu on myös eräällä tavoin myös sijoitus tulevaan.
On surullista, että osa ei mahdollsiesti uskalla lähteä opiskelemaan lainkaan, koska pelkää, etttei tulisi lainkaan taloudellsiesti toimeen edes osaa opiskeluajatsa. Kuitenkin Suomessa opiskelijoita tuetaan eritavoin verraten paljon moneen muuhun maahan verrattuna.
Yliopisto-opiskelija
Harmittaa, että tämäkin menee haukkumiseksi kun pitäisi varoittaa muita riskeistä. Edes korkeakoulutus ei takaa varmaa hyväpalkkaista työpaikkaa nykyään Suomessa.
Vaivana on Lorvikatari ja se on kroonista ap