Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolaina pilasi elämäni. Summa paisuu noin 1000€ vuodessa ja määrä vain suurenee.

Vierailija
22.02.2024 |

Kela lisää sen 4% korkoa, eli noin 100€ tulee joka kuukausi lisää. Ei ole enää edes järkeä mennä töihin, kun koko palkka menisi noiden lainojen lyhennyksiin. Varoitus teille muille, älkää missään tapauksessa ottako opintolainaa. Se tuhoaa elämän.

Itsellä sairastuminen aiheutti työttömyyden ja se voi käydä kenelle tahansa. Lainoja ei saa anteeksi vaikka niin monesti väitetään. Se vaatisi työkyvyttömyyden ja se myönnetään Suomessa todella harvoin.

Kommentit (283)

Vierailija
21/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tonni vuodessa ei kyllä ole paljon. Mikset mene töihin?

Luitko vain otsikon? Sairastuin, olen sairas vieläkin. Kun (toivottavasti) olen työkykyinen joskus, velka on paisunut jo niin suureksi ettei sen maksaminen enää onnistu.

Mikä sairaus?

Vierailija
22/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ihan kusessa opintolainan kanssa. Tältä kuulta jäi taas lyhennys maksamatta. Ehkä annan koko roskan mennä ulosottoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko vain otsikon? Sairastuin, olen sairas vieläkin. Kun (toivottavasti) olen työkykyinen joskus, velka on paisunut jo niin suureksi ettei sen maksaminen enää onnistu.

Miksi et hakenut korkoavustusta? Jos valmistumisen jälkeen tulot jää tarpeeksi pieniksi, Kela maksaa opintolainan korot.

Edelleen ne ajat jolloin korkoavustuksia saatiin on mennyt aikoja sitten ohi. JO pitkään on pitänyt lyhentää lainaa ja se on työttömyystuella mahdotonta. Kela maksaa vain korot.

Kerron tämän tässä siksi, että muut nuoret ymmärtävät riskin. Minun osalta ei ole enää mitään tehtävissä.

Tiesitkö että pitkään noissa lainoissa ei edes ollut korkoja. Vuosikausia oli lähes 0 korko. Trollaaja voisi jo lopettaa.

Vierailija
24/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei usko miten kiero voi olla valtio.

En minä valtiota syytä. Otin riskin ja lainasin, kun kuvittelin korkeakoulutettuna maksavani lainan helposti pois. Sitten kävikin niin, että sairastuin ja suunnitelmat pettivät.

Vierailija
25/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hakenut korkoavustusta? Jos valmistumisen jälkeen tulot jää tarpeeksi pieniksi, Kela maksaa opintolainan korot.

Edelleen ne ajat jolloin korkoavustuksia saatiin on mennyt aikoja sitten ohi. JO pitkään on pitänyt lyhentää lainaa ja se on työttömyystuella mahdotonta. Kela maksaa vain korot.

Kerron tämän tässä siksi, että muut nuoret ymmärtävät riskin. Minun osalta ei ole enää mitään tehtävissä.

Miten isoja ne erät nykyään on? Itse sain 17 vuoden maksuajan opintolainalle. Ja tosiaan 120e kuussa erä ja kyllä maksoin sitä työttömänäkin eikä ollut edes ansiosidonnaista 

Vierailija
26/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin teknillisessä yliopistossa vuosituhannen  vaihteessa. 

Joku oli printannut paperin kaikille ilmoitustauluille. 

Siinä luki, että mieti, onko sinulla varaa ottaa opintolainaa. Kehotettiin välttämään sen ottamista. 

Vierailija
27/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä. Minun opintolainassa korot maksetaan joka vuosi pois, puolet kesäkuussa ja puolet joulukuussa. 

Vai etkö ap vielä lyhennä lainaa? Jos et vielä lyhennä, älä sitä nyt murehdi. Maksat sen sitten pois kun valmistut. Minun laina 120 euroa kuussa ja lyhennetty pitäisi olla 2032. Lainaa oli yhteensä yli 25000. Nou hätä!

Se laina on mennyt jo aikoja sitten pankilta Kelalle. Pankki sanoin suoraan, että ei sinulla ole varaa maksaa näitä lyhennyksiä kun aikoinani yritin selvittää asiaa. Miksi he välittäisi asiasta, kun saavat Kelalta rahat korkoineen heti.

Olisit vaan maksanut ne lyhennykset niin noin ei olisi käynyt . Surkea homma

Se laina erääntyi maksettavaksi aikoja sitten, pelkkä korkojen maksu ei onnistu kuin vähän aikaa. Tästä yritän juuri muita varoittaa. Jos opintolainan märä kasvaa suureksi, tarvitse hyvät tulot jotta voit maksaa ne pois.

Vierailija
28/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein tiän tunteen. Mää jouduin ottaa opintolainaa mut sit ku sitä ei enää saanut niin jouduin keskeyttään opinnot ja meneen kauppaan paskapalkalla töihin. Vanhaan aikaan töitä onneksi oli, tein yli 50-tuntisia viikkoja. Mutta kyllä otti pattiin maksella opintolainaa, onneksi sain kuitenkin makseltua. Voimia Sulle. Tää yhteiskunta on just sellanen et ne ku ees yrittää tehdä elämällään jotain niin niitä rangaistaan, ei kelaelätit mitään lainoja joudu ottaan.

Vierailija
29/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ei usko miten kiero voi olla valtio.

En minä valtiota syytä. Otin riskin ja lainasin, kun kuvittelin korkeakoulutettuna maksavani lainan helposti pois. Sitten kävikin niin, että sairastuin ja suunnitelmat pettivät.

Siinä tapauksessa nyt lopetat uhriutumisen asiassa, pyydät kelalta realistisen maksusuunnitelman ja lyhennät lainaa niin - vaikka hautaan asti. 

tuo uhriutuminen kannattaa lopettaa. Se sitoo sinun energiaa ihan turhaan. Toisille käy noin miten sinulle kävi. Ja se tarkoittaa että joudut käytännössä saamaan vähemmän tukia, koska osa menee lainan maksuun ja takaisin perintään, tai miten kela sen muotoileekaan. se on vaan hyväksyttävä ja mentävä eteenpäin. 

Vierailija
30/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina ja kaikki muut lainat otetaan silloin kun tietää 101 prosenttisesti että on työpaikka. 

Opintolainaa on PAKKO ottaa jos haluaa elää opiskelujen aikana. 

Vierailija
31/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina ja kaikki muut lainat otetaan silloin kun tietää 101 prosenttisesti että on työpaikka. 

Kannattaa asua vanhempien luona opiskelujen ajan (jollei ne ihan perähikiällå asu)

Sit ei oo pakko ottaa lainaa. 

Vierailija
32/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus?

Se ei ole tässä tärkeää. Ketjun tarkoitus on varoittaa muita ettei heille käy samalla tavalla. 0-korkojen aika on ohi, opintolainassa korko seuraa yleistä korkotasoa. Se ei ole enää "ilmaistarahaa".

Vierailija
33/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ihan kusessa opintolainan kanssa. Tältä kuulta jäi taas lyhennys maksamatta. Ehkä annan koko roskan mennä ulosottoon.

Eikö maksuaikaa saa sovittua pidemmäksi? 

mene ruokajonoon, ja maksa laina aina ensin pois. Sinä olet ottanut sen lainan. Sen maksu voi tehdä sinusta köyhän, mutta aina ei mene nallekarkit tasan. Jotain hyvää muuta tulee sun elämääsi kyllä. Omat velvoitteet tulee hoitaa. 

Vierailija
34/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa asua vanhempien luona opiskelujen ajan (jollei ne ihan perähikiällå asu)

Omat vanhempani erosivat kun lähdin opiskelemaan. Toisen pieneen kämppään en olisi mahtunut ja toista ei voisi vähempää kiinnostaa lapsistaan huolehtiminen. Ei olisi missään nimessä antanut minun muuttaa luokseen. 

Vierailija
35/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue: Kannattaa valita vanhemmat, jotka ettävät aikuisen lapsen. Mistä tavaratalosta sellaisia voi valita? Vai olenko jo myöhässä?

Vierailija
36/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en ymmärrä. Minun opintolainassa korot maksetaan joka vuosi pois, puolet kesäkuussa ja puolet joulukuussa. 

Vai etkö ap vielä lyhennä lainaa? Jos et vielä lyhennä, älä sitä nyt murehdi. Maksat sen sitten pois kun valmistut. Minun laina 120 euroa kuussa ja lyhennetty pitäisi olla 2032. Lainaa oli yhteensä yli 25000. Nou hätä!

Se laina on mennyt jo aikoja sitten pankilta Kelalle. Pankki sanoin suoraan, että ei sinulla ole varaa maksaa näitä lyhennyksiä kun aikoinani yritin selvittää asiaa. Miksi he välittäisi asiasta, kun saavat Kelalta rahat korkoineen heti.

Olisit vaan maksanut ne lyhennykset niin noin ei olisi käynyt . Surkea homma

Se laina erääntyi maksettavaksi aikoja sitten, pelkkä korkojen m

Siis 120 euroa kuussa liikaa? 

muuta vaikka kimppakämppään, tai toiseen kuntaan jossa on halpa vuokrataso. 

tottakai lainassa on korot. Mutta ei ne niin hurjat ole että tuo tilanne kehittyisi kertaheitolla. 

itse kun otin opintolainaa, ajattelin kokoajan, että jos lyhennys on 120euroa kuussa se on Ok vaikka olisin elämäntapatyötön, niin uskalsin ottaa lainaa. 

Vierailija
37/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus?

Se ei ole tässä tärkeää. Ketjun tarkoitus on varoittaa muita ettei heille käy samalla tavalla. 0-korkojen aika on ohi, opintolainassa korko seuraa yleistä korkotasoa. Se ei ole enää "ilmaistarahaa".

Olisihan se hyvä tietää, onko sinulla todella sairautta ollenkaan. Vastauksesi perusteella ei ole. 

Vierailija
38/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö maksuaikaa saa sovittua pidemmäksi? 

mene ruokajonoon, ja maksa laina aina ensin pois. Sinä olet ottanut sen lainan. Sen maksu voi tehdä sinusta köyhän, mutta aina ei mene nallekarkit tasan. Jotain hyvää muuta tulee sun elämääsi kyllä. Omat velvoitteet tulee hoitaa. 

Mitä hyvää? Minäkin olen vakavasti sairas. Jo sairauden hoitoon menee ihan riittävästi rahaa ja energiaa. Työkykyiseksi en enää tule, koska kyseessä on etenevä sairaus. 

Vierailija
39/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkut otti kaikki opintolainat ja sijoitti ne taitavasti ja tienasivat. 1980-luvulla. 

(He oli suurperheestä, jossa vain isä kävi töissä eikä ollut mitään perintöomaisuuksia)

Nyt he ovat monimiljonäärejä. (Siis kykyjensä vuoksi, ei opintolainojen tuoton vuoksi)

Vierailija
40/283 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sairaus?

Harmi vaan, opiskelijankin pitää elää. Harva pystyy tekemään täysiiväisesti töitäkään ainakaan koko opiskeluaikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi