Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MItä hyötyä mennä jollain 2 tonnin palkalla töihin?

Vierailija
22.02.2024 |

Käteen jää työhön liittyvien kulujen jälkeen työttömyyskorvauksen verran.

Kommentit (239)

Vierailija
101/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 2000e palkasta jää käteen vaan 500e?

Samaa ihmettelin itsekin. Melkoinen veroprosentti saa kyllä olla. Tuossa on pakko olla niin että on tarkoitettu tukipottia (esim työmarkkinatuki plus asumistuki plus toimeentulotuki) eikä työttömyyskorvausta koska siinä on sellainen pikkujuttu että työmarkkinatuki voi olla se ainoa tuki mihin on oikeutettu. Itse en saisi asumistukea enkä toimeentulotukea joten todellakin kannattaisi ottaa työ vastaan vaikka palkka olisi bruttona tyyliin 1200€/kk. Sekin on paljon parempi kuin pelkkä työmarkkinatuki. 

1200 parempi kuin 590 euroa. Tässä näkee tyypillisen suhteelisuuden tajun katoamisen kun tunteet ottaa vallan. Suomen hinnoilla ei ole juuri merkitystä saako pari sataa enemmän.

Vierailija
102/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi paperilla tuntua hölmöltä, mutta kerro sitten, mitä teet sillä ylimääräisellä vapaa-ajalla, joka ei mene töihin? Itse voin rehellisesti sanoa, että se meni ruutuja tuijotellen työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitkä työhön liittyvät kulut? 

Työmatkakulut ja eväät/ lounas ravintolassa ainakin. Omassa työssä on itse ostettava työhön sopivat kengät ja vaatteet. Vaimolla on työvaatteet talon puolesta, mutta kengät on hänenkin itse hankittava.

Vierailija
104/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elätän itseni ja saan rahaa säästöön, toisin kun sinä.

Ap elättää itsensä sun verorahoilla. ;)

Vierailija
105/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkakulut ja eväät/ lounas ravintolassa ainakin. Omassa työssä on itse ostettava työhön sopivat kengät ja vaatteet. Vaimolla on työvaatteet talon puolesta, mutta kengät on hänenkin itse hankittava.

Sun ei tarvitse kotona työttömänä ollessa syödä?

Vierailija
106/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi paperilla tuntua hölmöltä, mutta kerro sitten, mitä teet sillä ylimääräisellä vapaa-ajalla, joka ei mene töihin? Itse voin rehellisesti sanoa, että se meni ruutuja tuijotellen työttömänä.

Vaikka menis ruutua tuijotellen, niin mieluummin minä ainakin teen sitä, kuin tylsää työtä. Sitäpaitsi työtön voi itse säädellä päivärytmiään kuten haluaa. Ei ole pakko herätä tiettyyn aikaan, mennä tiettyyn paikkaan, ja viettää siellä tietty määrä tunteja.

Vierailija
107/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en oo saanut yli 2000e töissä ollessaan. 9 vuotta raadoin tehdastöissä miltei minimi palkalla. Olin vielä ahkerakin työntekijä, mutta koen ettei sitä palkittu tarpeeksi.

Vierailija
108/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ei tarvitse kotona työttömänä ollessa syödä?

Nukun pitkään jos ei tarvitse nousta töihin, enkä syö lounasta ollenkaan.

Vierailija
109/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ero: toiset ovat ihmisiä ja toiset loisia.

Enemmän niitä loisia näyttää olevan työelämässä vai mitä keppijumppaajat.

Vierailija
110/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en oo saanut yli 2000e töissä ollessaan. 9 vuotta raadoin tehdastöissä miltei minimi palkalla. Olin vielä ahkerakin työntekijä, mutta koen ettei sitä palkittu tarpeeksi.

Ja tämä oli 10v sitten? Minimipalkat on noussut. 

Vierailija
111/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ainakin kannatti lähteä työmarkkinatuelta osapäivätyöhön jossa palkka on noin 1550 ja käteen jää noin 1500, on se useamman satasen enemmän kuin työmarkkinatuki ja työpaikka kävelymatkan päässä 

Vierailija
112/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä voisi mennä ihan oman hyvinvointinsa vuoksi. Joutenolo tekee hyvää harvalle. Jos on rahaa, niin itsensä toteuttaminen ja nautinnollisten asioiden tekeminen tekee varmaan hyvää, mutta työttömällä on harvoin rahaa siihen. 

Isäni sanoo aina, että hänen kylässään monien elämä stoppasi siihen (60- vai 70-luvulla?) , kun työttömyyskorvaukset alkoivat eikä tarvinnut mennä töihin. Samoihin aikoihin aukesi kaljabaari, jonne rahansa ja aikansa hukuttaa. Meni ne vähäisetkin rahat, terveys ja perhe. 

Miten toutetutat itseäsi suomen hinnoilla 2 tonnin palkalla?

Vierailija
113/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut itsekunnioituksesta? 

Ahneella on paskanen loppu, sanoi aina velivainajani ja jatkoi: perse pystyssä maantienojassa. Tätäkö tavoittelet?

Vierailija
114/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk- eläke brutto 2928€/kk ja netto 2211€/kk. Päälle parista asunnosta vuokratulot 950€/kk. 

M52 tk- eläkeläinen 

Vierailija
115/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä 2 tonnin bruton ohella voi saada enemmän rahaa, ihmissuhteita, rutiineja, itsekunnioitusta ja oppia erilaisia taitoja.

Sen sijaan, että menisit kahdella tonnilla töihin duuniin, joka ei tippaakaan kiinnosta sinua eikä sovellu millään lailla tulevaisuuden tavoitteisiisi, voit muodostaa itse omat rutiinisi ja käyttää tuon ajan, minkä käyttäisit siellä töissä, itsenäiseen nettiopiskeluun ja opiskella aihetta, joka oikeasti kiinnostaa sinua. Netissä pystyy ilmaiseksi opiskelemaan esim. Harvardin ja muiden huippuyliopistojen kursseja, joista varmasti olisi enemmän hyötyä urallasi kuin siitä, että opit siivoamaan tai tekemään hampurilaisia. Voit myös käyttää tuon ajan, mikä säästyy minimipalkka duunilta, ottamalla selvää siitä, miten perustaa oma yritys. Tällöin ne taidot, jotka opit, ovat huomattavasti hyödyllisempiä kuin ne taidot, mitä oppisit siinä 2000 tonnin duunissa, joka ei sinua kiinnosta.

Koska 2000 palkka on muutenkin huono, et menettäisi paljon mitään rahaa työttömyysrahaan verrattuna, ja pidemmän päälle tulisit todennäköisesti tienaamaan enemmän rahaa, kun olet kerryttänyt taitojasi parempipalkkaista alaa varten tai perustanut oman yrityksen. Itsekunnioitus on tällöin huomattavasti suurempi, koska et ole tuhlannut aikaasi  turhissa töissä ja olet tavoitellut unelmiasi etkä mennyt sellaiseen duuniin, joka ei käy lainkaan yhteen tulevaisuuden tavoitteidesi kanssa. Myös ihmissuhteita voi hankkia muualtakin kuin töistä, ja moni ei edes halua hengailla työkavereiden kanssa.

Vierailija
116/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matala palkka-alallakin tienaa työelämän aikana  yli miljoonan. Eli 1 350 000 jos nettopalkka 2500 e. Jos netto 2000 e niin 960 000 e netto. 

2500 netto ei ole matalapalkka-alaa.

En nyt kovin korkeana pitäisi 2500 e nettosaamista suomen hintatasolla tai missään maailmassa. Jossain kehitysmaissa ihan hyvä nettopalkka.

Vierailija
117/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh mä käyn töissä tuolla palkalla ja ihan mielelläni käynkin. 

Töissä on mukavaa käydä, työkaverit on mukavia, mulla on työterveyden kautta hyvin palveluja saatavilla, eläkettä kertyy, työpaikan puolesta on myös vapaa-ajan vakuutus ja kulttuuri- sekä liikuntaetu, mukavia virkistyspäiviä ja -reissuja... Lisäksi vaikka palkka onkin jonkun näkökulmasta "pieni", niin elätän sillä ihan mukavasti itseni, makselen pois asuntolainaa ja saan rahaa säästöönkin. 

Kyllä sitä tietysti mieluummin aina enemmänkin voisi tienata, mutta on tässä mulle enemmän hyötyä kuin haittaa. Ainakin enemmän hyötyä, kun siitä, että jäisin kotiin elämään tuilla.

Vierailija
118/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 2000e palkasta jää käteen vaan 500e?

Pois verot, asuminen, laskut, auton kulut, työpaikkaruokailu. Tukia ei saa, joten lopputulos on käytettävissä oleva sama summa 500€/kk kuin työttömällä.

Eli jää se 500e/kk - sehän on jo ihan mukava potti. Tarkalla taloudenpidolla jää vuositasolla tuhansia euroja säästöön. Etenkin jos siitä on jo pois verot, asuminen, laskut(?) auton kulut ja työpaikkaruokailu. Käytännössä siis säästöpotentiaalia kuukautta kohden jää 200-400 euroa ja sen voi käyttää mihin haluaa. Työtönhän maksaa ne ruokansa ja laskunsa sillä viidelläsadalla.

Ei jää säästöön suomalaisilla työllisillä on keskipalkka 3500  eur ja suurimmalla osalla 70% suomalaisista ei ole yli 500 euroa säästössä.

Vierailija
119/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut itsekunnioituksesta? 

Ahneella on paskanen loppu, sanoi aina velivainajani ja jatkoi: perse pystyssä maantienojassa. Tätäkö tavoittelet?

Tämähän se on tärkein, itsekunnioitus siis. Kyllä meillä jokaisella on vähintään moraalinen velvollisuus elättää itsemme, mikäli siihen kykenemme. Tuet on tarkoitettu sellaisille, jotka eivät pysty tekemään työtä syystä tai toisesta. Syynä voi olla vaikkapa se, ettei kukaan palkkaa töihin tai terveys estää työnteon.

Mikäli töitä olisi mahdollista tehdä, niin kyllä se on vain sellainen homma, että niitä on tehtävä. En minä ainakaan kehtaisi ilman syytä olla käsi ojossa. Vaikka ei siinäkään mitään vikaa ole, jos ei muuhun pysty. Mutta jos pystyy, niin kyseessä on käytännössä laillistettu ryöstö, jonkun muun taskusta se raha sulle tuodaan.

Vierailija
120/239 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Kela Gold ja kaikki maksetaan!

Suomalaisia ei tämä ikävä kyllä koske.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä