Kasvissuokaan siirtyneet. Mikä on ollut kivointa? Putosiko paino ja paraniko ihon kunto?
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
On myös erittäin tunnustettu fakta että veganismi vetää puoleensa syömishäiriöisiä. Niin anorektikkoja kuin ortorektikkoja. Kaikki lääkärit ja ravintoterapeutit tietävät tämän. Koska normaali terve sekasyönti on liian tavallinen asia.
Sekasyöjissä on paljon syömishäiriöisiä. Ne näkyy katukuvassa ylipainoisia lyllertäjinä.
En ole varsinainen kasvissyöjä, mutta lihansyöntiä olen vähentänyt dramaattisesti, lihapuoli pääasiassa kanaa, ja punaista lihaa syön enää kerran tai kaksi kuussa. Terveys on kohentunut monin tavoin, mm. verenpaine on laskenut, ja muut veriarvot kohentuneet, ja olo on kevyempi. Esim jatkuva närästys on poissa korvattuani eläinrasvan oliiviöljyllä, on jääny samarinit ostamatta.
En enää irvistele kasvisruoalle, vaan syön sitä mielelläni, hyvin tehdyssä kasvisruoassa ei lihan puuttumista huomaakaan, suu tottuu uusiin makuihin nopeasti. Esim. aiemmin välttelemäni parsa- ja kukkakaalit maistuvat nykyisin oikein hyvin ja ovat kiinteä osa ruokavaliotani, asia jota en olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut. Aluksi vähensin lihan syöntiä eettisistä syistä, parempi olo tuli ihan yllättäen bonuksena.
Minä olen valkoihoinen kasvisruokaa syövä hetero joka ajaa sähköautolla. Kompensoin noita teyrastamalla eläimiä syömättä niitä, katsomalla lesboprnoa ja polttamalla dieseliä pihalla tynnyrissä. Valkoiselle iholle en vielä ole mitään tehnyt koska en ole päättänyt lankin ja pien väliltä.
Vierailija kirjoitti:
On myös erittäin tunnustettu fakta että veganismi vetää puoleensa syömishäiriöisiä. Niin anorektikkoja kuin ortorektikkoja. Kaikki lääkärit ja ravintoterapeutit tietävät tämän. Koska normaali terve sekasyönti on liian tavallinen asia.
Totta. Kasvissyönti tai veganismi ei siis ole näissä tapauksissa se syy eikä seuraus. Ei siis voida vetää päätelmää että kasvissyönti lisäisi mielenterveyden ongelmia. Eikä suurin osa vegaaneista niistä kärsikään. Sellainen äärimmäinen ja hyvin tuomitseva veganismi on sitä paitsi tosiaan ääri-ilmiö, suurin osa vain elää vegaanisti tekemättä siitä sen isompaa numeroa.
Punaista lihaa en ole syönyt ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen enää ja kanan jätin pois vuosikymmen myöhemmin. Olen aina ollut "terve kuin pukki", veriarvot kunnossa, normaalipainoinen ja hyväkuntoinen. Muutama finni teininä, muuten hyväkuntoinen iho. Johtuuko tämä kasvissyönnistä vai geeneistä, tiedäpä häntä, mutta koska pidän kasvisruuasta, niin tällä mennään loppuikä. Hauska huomio, että lapseni ovat sekasyöjiä, mutta esikoinen syö lautaselta aina ensin kasvikset ja yleensä pyytää lisää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan haju, maku ja rakenne kuvottaa. Lihaan koskeminen on kuvottavaa. Pesen kädet moneen kertaan, kun olen laittanut liharuokaa perheelle. Tuotantoeläinten olot saavat minut voimaan pahoin, samoin teurastus. Lihaa syövien kakka haisee kauhealle. Itselleni tuli lapsena aina järkyttävä ummetus lihasta ja maitotuotteista. Helpotti heti, kun aloin 16-vuotiaana kasvissyöjäksi. Jne jne jne....
Ja ihmisten lihominen..
Lihalla ei kukaan liho. Ennemminkin kasviksilla, marjoilla ja hedelmillä. Karhukin lihottaa syksyllä itsensä marjoilla talvea varten, ei se lihaa silloin syö.
Heh, hyvä yritys, lihaketoilija. Kevyen googlettamisen mukaan karhu syö n. 20000 kaloria per päivä ennen talviunill
Ymmärrätkö itse, että pelkät kalorit ei merkkaa yhtään mitään.
KasvisSUOKA on ihan parasta - tosin en tiedä mitä se on. Syön sitä joka päivä, ehkä tietämättäni.
Vierailija kirjoitti:
Anemia, vuotava suolisto, jatkuva turvotus, ruskeat silmänympärykset ja kollageenin katoaminen naamasta.
Vuotava suolisto on yleensä lihansyöjien ongelma, jos tulee liian vähän kuitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anemia, vuotava suolisto, jatkuva turvotus, ruskeat silmänympärykset ja kollageenin katoaminen naamasta.
Älä nyt tällaista sontaa levitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisevaa sontaa on siellä pepussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ihan itse googlettaa mitkä ovat vuotavan suolen syitä. Mm. liika tyydyttynyt rasva ja vähäinen kuidunsaanti.
Kivointa on ollut se, ettei tule enää ns. lounaskooma eli iltapäivän väsymys, ei ainakaan yhtä paha. Toinen juttu on uni. Työssäni on paljon asiakastilaisuuksia iltaisin ja usein sekasyöjille tarjolla oli joku hervoton pihvi. Sen jälkeen nukkui tosi huonosti. Kolmas juttu. Kasvisruualla ei ikinä tule ähkyä. Eka jouluna olin aivan ällikällä lyöty, kun ei edes joulupöydästä noussut ähkyssä.
Ryhdyin vuodenvaihteessa kasvispainotteisesta syöjästä vegaaniksi. Vaihdevuosioireet hävisivät (eivät mulla pahoja kyllä olleetkaan), iho on sileämpi, ruuanlaitto on mukavampaa ja ruoka täyttävämpää, verenpaine pysyy helpommin lääkärin suosittelemissa rajoissa. Veriarvot mulla mitataan vasta kesällä, mutta toivon että tämä vaikuttaa myös sokeri- ja rasva-arvoihin myönteisesti. Mikään muu ei kaduta kuin se, että en tehnyt tätä jo aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit ihan itse googlettaa mitkä ovat vuotavan suolen syitä. Mm. liika tyydyttynyt rasva ja vähäinen kuidunsaanti.
Et kai sä oikeesti usko tuohon?
Vierailija kirjoitti:
Punaista lihaa en ole syönyt ainakaan kahteenkymmeneen vuoteen enää ja kanan jätin pois vuosikymmen myöhemmin. Olen aina ollut "terve kuin pukki", veriarvot kunnossa, normaalipainoinen ja hyväkuntoinen. Muutama finni teininä, muuten hyväkuntoinen iho. Johtuuko tämä kasvissyönnistä vai geeneistä, tiedäpä häntä, mutta koska pidän kasvisruuasta, niin tällä mennään loppuikä. Hauska huomio, että lapseni ovat sekasyöjiä, mutta esikoinen syö lautaselta aina ensin kasvikset ja yleensä pyytää lisää :)
Meidän perheessä kaikki on sekasyöjiä, tosin pikkuhiljaa on lihan syönti vähentynyt ja kasvisruokien osuus lisääntynyt. Meillä myös lapset on aika pitäneet paljon kasviksista. Kuopus ei itseasiassa syö lihaa oikein ollenkaan - ainoastaan harvassa ruuassa liha maistuu ja käytännössä siis todella prosessoidussa muodossa. Koska ei viitsi nakkeja kovin usein tarjoilla ja lapsen monipuolisesta ravinnosta pitää huolehtia, on ollut vähän pakko alkaa etsiä kasvisvaihtoehtoja. Itsekään en kyllä suuri lihan ystävä ole koskaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä kaikki on sekasyöjiä, tosin pikkuhiljaa on lihan syönti vähentynyt ja kasvisruokien osuus lisääntynyt. Meillä myös lapset on aika pitäneet paljon kasviksista. Kuopus ei itseasiassa syö lihaa oikein ollenkaan - ainoastaan harvassa ruuassa liha maistuu ja käytännössä siis todella prosessoidussa muodossa. Koska ei viitsi nakkeja kovin usein tarjoilla j
Eihän nakit mitään lihaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä kaikki on sekasyöjiä, tosin pikkuhiljaa on lihan syönti vähentynyt ja kasvisruokien osuus lisääntynyt. Meillä myös lapset on aika pitäneet paljon kasviksista. Kuopus ei itseasiassa syö lihaa oikein ollenkaan - ainoastaan harvassa ruuassa liha maistuu ja käytännössä siis todella prosessoidussa muodo
Kuten sanottua, lihatuotteet kelpaa vain tuollaisessa hyvin prosessoidussa muodossa, kuten vaikka nakit. Ei jauheliha eikä missään nimessä ainakaan kokoliha. Ei edes kana. Eikä kala.
Olen aina ollut hoikka joten painoon ei vaikuttanut. Kivointa ehdottomasti että vatsa toimii kuin unelma! Lihaa kun söin niin oli usein kaikenlaisia jomotuksia, ummetusta ja epämukavaa oloa vatsassa.
Harvoin se mitä ruokavaliosta jättää pois vaikuttaa terveyteen. Enemmänkin se mitä siihen sisällyttää. Yksipuolinen einesveganismi on ehkä surkein ruokavalio ihmiskropalle mitä on olemassa, mutta monipuolinen kasvisruoka taas voittaa kirkkaasti makkaraperuna suonet tukkoon lihansyönnin.
Välimerellinen ruokavalio, jossa vähärasvaista lihaa/kalaa ja palkokasveja proteiinina, monipuolisesti kuiturikkaita kasviksia ja vaaleat jauhot ja sokerit minimiin on liki jokaisen uskottavan ravitsemusterapeutin suosikki.