Kasvissuokaan siirtyneet. Mikä on ollut kivointa? Putosiko paino ja paraniko ihon kunto?
Kommentit (564)
Tähän on nyt kirjoittanut ihmisiä, jotka kuulostavat katkeralta, koska haluaisivat olla kasvissyöjiä, mutta se ei sovi elimistölle.
Kaksi vaihtoehtoa:
1) älä ole kasvissyöjä. Get over it. Älä vihoittele niille, joille kasvissyönti sopii.
2) mene ravitsemusterapeutille, joka voi auttaa koostamaan sinulle sopivan vegaani- tai vegetaristiruokavalion.
Ja niille, jotka kirjoittavat kasvistuotteiden lisäaineista. Näitä tuotteita ei ole terveellistä syödäkään kovin usein. Whole foods plant based diet on se juttu, mikä on terveellistä.
Ei ole paino pudonnut. Noin 9 vuotta sitten siirryin kasvisruokaan, kun lopetin kuopuksen imetyksen. Meillä syötiin usein punaista lihaa ja se alkoi jo tympiä. Tein sellaisia ruokia kuten lihapullat ja muusi, uunimakkaraa ja kermaperunat, lihaperunasoselaatikko, lasagne, kanarisotto, nakkikeitto. Sitten mieheni alkoi sanoa, että tehtäisiin välillä kasvisruokiakin.
Ensimmäinen kokeilu oli tomaattinen linssikeitto. Siitä se lähti. Tein ruokaa pavuista ja opettelin tekemään myös kasvispihvejä ja kasvislasagnen. Jonkin verran käytän ruuassa juustoa tai muita maitotuotteita, mutta päärooli on kasviksilla. Emme välttele riisiä tai makaronia, mutta jokapäiväiseen ruokailuun ne eivät kuulu, eniten vain tuoreita aineksia, myös tuoreena pakastettuja. Meillä lapset on sekasyöjiä, mutta en tee joka päivä heille erikseen ruokaa. Tänään tein heille uunikalaa smetanakastikkeella ja uunijuureksia. Minä söin uunijuureksia ja vegenakkeja. Kaikille oli lisäksi kurkku-tomaatti-basilikasalaatti. Olen pikkuhiljaa opetellut käyttämään yrttejä enemmän, kuten basilikaa, tilliä, persiljaa, korianteria, kirveliä, sitruunamelissaa, timjamia, rosmariinia Olen ihan uusiakin tuttavuuksia löytänyt viime vuosina, kuten salvia ja tuore meirami, joka on ihan erilainen tuoreena kuin kuivattuna mausteena. Yrteillä on valtavasti hyviä terveysvaikutuksia.
Pähkinöistä voi tulla kovat vatsakivut, pureskella tosi hyvin. Itselläni kestää syödä papuja, mutta herneet paukuttaa enempi :( Kasvispatoja uuniin ovat hyviä, samoin pellille juuresta, kasvista. Kermat ja muut poissa jos on tarkoitus painoa pudottaa.
Vegaaneilta on turha odottaa asiallisia neuvoja kasvisruokavalioon. Saa vastaukseksi vain passiivisaggressiivista vittuilua.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on nyt kirjoittanut ihmisiä, jotka kuulostavat katkeralta, koska haluaisivat olla kasvissyöjiä, mutta se ei sovi elimistölle.
Kaksi vaihtoehtoa:
1) älä ole kasvissyöjä. Get over it. Älä vihoittele niille, joille kasvissyönti sopii.
2) mene ravitsemusterapeutille, joka voi auttaa koostamaan sinulle sopivan vegaani- tai vegetaristiruokavalion.
Ja niille, jotka kirjoittavat kasvistuotteiden lisäaineista. Näitä tuotteita ei ole terveellistä syödäkään kovin usein. Whole foods plant based diet on se juttu, mikä on terveellistä.
Mitä on whole foods plant based diet suomeksi? Ja miten sitä voisi toteuttaa fennovegaanisesti?
Huomenna alkaa kasvisviikko aika, kalaa syön jonkin verran. Ei liian rankkaa mutta kokeillaan mikä on vaikutus. Siitä kevennys lähtee elon tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta on hyvesignalointi. Lihaa syöviä juntteja voi vapaasti halveksia ja haukkua.
Kunhan muistaa ottaa B12-vitamiinin, raudan ja Omega-3:t purkista että saa kärsiä pidempään suolistovaivoista, kasvimyrkyistä ja antiravinteista.
Mä olen kasvissyöjä, enkä kyllä saa ottaa rautaa purkista. Hemoglobiini on melkein 160 ja ferritiini ihan täysissä lukemissa.
Se on parasta kun kilon perunoita tai kaalta saa paljon halvemmalla kuin kilon mureaa sisäpaistia, naudan.
Kasvissyöjät tai vegaanit tai ketkään muutkaan eivät saa ottaa lisärautaa ilman, että raudanpuutos diagnosoidaan. Kasvissyönti ei aiheuta lähtökohtaisesti raudanpuutosta, mutta ruokavalio tulee koostaa tarkasti.
Hiukset meni, tuli anemia ja paino tippu 54->41kg. Jippii. Ja oon 28v,iho alko näyttää harmaalta ja väsyneeltä
Nyt kun syön normaalisti: lihaa,kasviksia,kalaa ja maitotuotteita olo on huomattavasti parempi. Tukka voi taas hyvin eikä tartte popsia rautakuureja tai pelätä osteoporoosia 10v kuluttua...
Minulla on sukurasite verenpaineesta ja aina ollut koholla, ihan nuoresta miehestä saakka. Kolmekymppisenä aloin kasvissyöjäksi ja nopeasti putosi paineet normaalille tasolle. Edelleen normaalit vaikka ikää kohta 50. Viisi vuotta nuorempi sisko joutunut syömään jo 40 vuotiaasta asti lääkkeitä. Hän siis sekasyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät tai vegaanit tai ketkään muutkaan eivät saa ottaa lisärautaa ilman, että raudanpuutos diagnosoidaan. Kasvissyönti ei aiheuta lähtökohtaisesti raudanpuutosta, mutta ruokavalio tulee koostaa tarkasti.
Eikä tarvitse koostaa ruokavaliota tarkasti! Tuo on pötyä, jolla pelotellaan. Minulla on aina ollut hyvät rauta-arvot eikä ne kasvissyönnillä ole muuttuneet miksikään. Tässä on tämän päivän ihan tavalliset ateriat:
1. Aamiainen: kaurapuuroa, päällä mustikoita ja mansikoita pakastimesta.
2. Lounas: Lehtikaali-valkosipulipastaa. Kuullotetaan öljyssä yksi silputtu lehtikaali ja yksi sipuli, lisätään valkosipulia 3-4 kynttä ja vähän murennettuna paahtoleipää pannulle, noin puolikkaan paahtoleipäviipaleen verran murua, joukkoon kuivattuja yrttejä ja suolaa tai yrttisuolaa. Sekoitetaan täysjyväpastan sekaan ja päälle vähän parmesan-raastetta. Tuo juusto ei ole pakollinen, se antaa makua.
3. Päiväkahvi: mukillinen kahvia kauramaidolla ja banaani sekä kourallinen pähkinöitä.
4. Päivällinen/illallinen: papupata. Pilkotaan sellerinvarsia noin 3-4 vartta, yksi sipuli, pieniä porkkanakuutioita ja pieni palsternakka tai isommasta palsternakasta puolet. Kuullotetaan pannulla öljyssä tai voissa. Lisätään vähän vettä, tomaattimurskaa ja kasvisliemifondia ja annetaan kiehahtaa 5 min. Lisätään purkista valmiit chilipavut ja annetaan kiehua vielä 5-7 min. Minulla oli tänään punaiset kidneypavut chilikastikkeessa mutta muutkin käy. Lopuksi päälle hienonnettua persiljaa desi.
Ei ole vaikeaa eikä vaadi isompaa osaamista. Ja tosiaan veriarvojen kanssa minulla ei ole mitään ongelmia.
Olen 49v. Ollut 30+v. kasvissyöjä/vegaani. Paino sama, kunto hyvä , iho hyvä. Ei ole tarvinnut miettiä: 20 v. sitten viimeksi lekurissa, 10v. sitten oli flunssa. Veriarvot ok.
Sekasyöjäkaverit tuntuvat lihióvan ja ongelmia ihon ja terveyden kanssa.
Minullehan ei liha jotenkin sovi. Se teki raskaan olon ja aika usein myös oli ummetusta. Jätin punaisen lihan pois ja kun samalla aloin syödä enemmän kasvisruokaa, ruuansulatusvaivat katosi. Kaalia en voi syödä kun pierettää, mutta kaikkea muuta syön. Syön kyllä kalaakin muutaman kerran kuussa. Broileria en syö, koska olin nuorena tyttönä kanojen kanssa tekemisissä, enkä pysty syömään kun muistan aina omat lemmikkikanat. Ne ovat muuten seurallisia eläimiä ja ansaitsevat hyvän kohtelun. Kalaan ei ole minulla samanlaista kiintymyssuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Rauta on bakteerien, virusten jne öttiäisten ruokaa. Eli jos sulla on korkea ferritiini, niin se voi johtua tulehduksesta. Raudan puutteisen diagnosointiin käytetään sitä ferritiiniä, transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe. Ja herkkä crp.
parastaon ollut,ettei takiani tapeta yhtään eläintä,koska en syö niitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa kasvisruoan laihduttavaan voimaan. Kalasta ja kanasta esimerkiksi saa hyvälaatuista ja vähärasvaista proteiinia, joka pitää kylläisenä pitkään. Kasvisruoka taas on usein valitettavan vähäproteiinista, koska ei niitä papua, linssejä ja soijaakaan jaksa määräänsä enempää. Sitten on kokoajan nälkä.
Itse syön vähärasvaista lihaa ja (myös rasvaista) kalaa monestakin syystä. Yksi syy on painonhallinta.Kasvisruokavalion vähäinen proteiini on jännä harhaluulo. Harrastan paljon liikuntaa, voimaharjoittelua myös ja proteiininsaantini on vegaanisella ruokavaliolla täysin riittävää. Tällä ruokavaliolla ensin laihduin 28 kg ja olen pitänyt yllä pudotettua painoa vajaan vuoden. Kehonkoostumusmittauksissa en ole käynyt, mutta kuvien perusteella lihasmassaa ei ainakaan ole tässä painossa lähtenyt ja salilla saa säännöllisin väliajoin lisät
Kiinnostaisi nähdä tästä ruokaesimerkkejä. Miten kolmella kasvisruoka-aterialla saa päivässä yleensä treenaaville suositellut 1,5-2 grammaa proteiinia per painokilo?
Ryhdyin vegaaniksi 3 vuotta sitten. En keksinyt mitä muuta enää voisin kokeilla autoimmuunisairauteeni, sillä lääkäreiden mukaan sille ei voi tehdä mitään (paitsi käyttää kortisonivoidetta, mutta kokeiltuani sitä, jouduin sen jättämään hei, sillä tilanne meni siitä niin paljon huonommaksi). Kuulemma pitäisi vain sietää kipua ja että sairaus vain etenee pahemmaksi. Olin tuossa vaiheessa ihoon liittyvien kipujeni kanssa jo työkyvytön.
Näin Youtubessa ravitsemuslääkärin puhuvan ruokavalion vaikutuksesta naisten hormonitoimintaan. Hän puhui nimenomaan vegaanisesta ruokavaliosta. Mietin siinä, että koska en keksi mitään muutakaan, niin samallapa tuota kokeilee. Jos se auttaa edes vähän, niin hyvä, ehkä en tarvitsekaan eutanasiaa.
Noudatin tämän lääkärin suosittelenaa wfpb-ruokavaliota, eli whole foods plant based. Suomeksi se tarkoittaa siis kasviperäistä "täysruokaa", siis että ruokaa on käsitelty mahdollisimman vähän. Tämä ei ole raakaruokajuttu. Mitä enemmän ruokaa on käsitelty ennen sen päätymistä suuhun, sitä vähemmän siinä on jäljellä ravintoaineita, joita keho tarvitsee.
Esimerkiksi ei ole sama asia syödä kaurahiutaleita ja kauranjyviä. Ei ole sama asia käyttää vehnänjyviä tai leipoa leipää jauhetuista jyvistä.
Nykyään moni syö sokeria ruokana, eli sokeri ei ole enää pelkkä mauste vaikkapa ripoteltuna puuron päälle. Ymmärrätte varmasti eron.
Sama rasvan kanssa. Rasvaa voi syödä vaikka kuinka paljon liikaa, koska sitä lisätään ruokaan ilman sen luontaisia kylkiäisiä. Eli vaikkapa oliiviöljyä lisätään salaatinkastikkeeseen, vaikka rasvan määrää olisi helpompi rajoittaa syömällä oliiveja. Syystä että oliivissa on ne kaikki muut aineet, kuten kuidut mukana. Liialliseen rasvan saantiin yksinkertaisin ohje on juurikin wfpb, eli syödään rasvat alkuperäisessä muodossaan, kuten pähkinöinä/manteleina jne.
Laihduin ensimmäisen 4-5kk aikana 25kg ja lähes kaikki autoimmuunisairauteni oireet olivat poissa. Sen vuoksi olen jatkanut vegaanina.
Ihoni on paljon sileämpi, kuin samanikäisten ystävieni (sekasyöjiä), hiukseni ovat ihan normaalit. Minua ei väsytä koskaan ja vatsani toimii paremmin kuin ennen vegaaniruokavaliota. Olen 48v.
HUOM! Tämä samainen ravitsemuslääkäri sanoo, että ei tarvitse olla 100-prosenttisesti vegaani saadakseen vegaaniruokavalion hyödyt. Mutta lihan määrää pitää vähentää paljon, eli ei vaikka syödä joka päivä lihaa. Ja juju on kuidun määrässä ja ruoan laadussa, eli valtavan paljon ruokaa, jonka ravintoaineet ovat vielä tallella.
Olen aktiivisesti liikkuva vegaani. Pidin ruokapäiväkirjaa ja laskin kaloreita ja proteiinimäärää aiemmin. Painoin tuolloin alle 60 kg, ja ainakin tämän painoisena saa todella helposti tuon 1.5-2 g proteiinia per painokilo. 1.6 g per painokilo on ilmeisesti usein optimi liikkujalle.
Maailman vahvin (tai yksi heistä ainakin) mies on vegaani. Eli kyllä sitä proteiinia saa ruoasta. Voi käyttää myös proteiinijauhetta, -patukoita, -vanukkaita jne ihan kuin sekasyöjätkin. Kaikkea löytyy vegaanisena.
Mutta vegaaniruoka sisältää yllättävän paljon proteiinia. Puuro, leipä, pähkinät, siemenet, maapähkinävoi, soijamaito, -jogurtti, -rahka, tofu, tempeh, hummus, pavut, linssit, rouheet, proteiinimyslit ja -pastat, pinaatti, parsakaali, soija-, härkäpapu- ja hernerouheet, kaikki lihankorvikkeet... Yms. Vegaanihaasteen ja vegaaniliiton sivulta lisää tietoa.
Ei ketjussa varmaankaan kaltaisestasi moniallergisesta keskustella, vaan yleisellä tasolla.