Kasvissuokaan siirtyneet. Mikä on ollut kivointa? Putosiko paino ja paraniko ihon kunto?
Kommentit (564)
Kun syön vähän ja kevyesti jaksan paremmin. Kävelyt ja työt sujuu hyvin. Inhoan sitä ähky oloa raskaasta lounaasta. Linssit pitää hyvin nälkää poissa, sopii jos mihinkin lisäksi. Tämä minulle sopii ja kevennetyllä jatkuu. Herkut ovat jääneet pois. Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Kun syön vähän ja kevyesti jaksan paremmin. Kävelyt ja työt sujuu hyvin. Inhoan sitä ähky oloa raskaasta lounaasta. Linssit pitää hyvin nälkää poissa, sopii jos mihinkin lisäksi. Tämä minulle sopii ja kevennetyllä jatkuu. Herkut ovat jääneet pois. Tsemppiä kaikille!
Miksei sekaruokavaliolla voi syödä kevyesti? Oikeastikko vaihtoehdot on raskas sekasyöjälounas ja herkkuja tai linssit? Esim. kanasalaattikin on kevyttä syötävää.
Niin, rankan liikuntavaiheen jälkeen moni taitaa lihoa, jos ei ole sopeuttanut energiamäärää vastaamaan uutta, pienentynyttä energiatarvetta. Taitaa olla tämä monella urheilijallakin.
Olisin voinut pitää ruokapäiväkirjaa edelleen ja vähentää energiansaantia, niin paino ei olisi noussut. Tosin koska treenaan edelleen, ei se kaikki läskiä ole. Ja normaalipainossa olen edelleen.
Lihaa syövänä sekasyöjänä olinkin bmi 30. Lol. 😂
Olin kuolemaisillani - nyt olen pysynyt 40 vuotta hengissä. No onko se kivaa, miten sen nyt ottaa - mutta askel jaksaa viedä mummon matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä väsymys, kauheat vatsavaivat, ruokamyrkytys pavuista yms kivaa
Pavuista saa ruokamyrkytyksen, jos niitä syö kypsentämättöminä.
Jos paino putoaa kasvisruokaan siirtyessä, niin et syö tarpeeksi.
Samaten jos rauta-arvot putoaa, niin jokin on ruokavaliossa silloin pielessä. C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä ja kalsium taas heikentää, eli maitotuotteet mielellään välipaloilla ja pääaterioilla sitten vaikka tuoremehua juomaksi, niin tehostaa raudan imeytymistä.
Kasviproteiineja kannattaa käyttää monipuolisesti, pelkät pavut ja linssit sellaisenaan ei välttämättä riitä kattamaan proteiinintarvetta, koska niissä on melko vähän proteiinia, saati jos jättää proteiinin lähteet kokonaan pois joiltakin aterioilta. Itsellä on aika suuri proteiinintarve. Saan riittävästi proteiinia, kun käytän kaikki viljatuotteet täysjyvänä, papuja tai linssejä ja sen lisäksi vielä jotain proteiinipitoisempaa kasviproteiinia, esim. tofua, soijarouhetta, seitania, härkistä jne. Toki myös pähkinöitä ja siemeniä. Leivän päälle myös aina jotain proteiinia (esim. vegeleikkeleet, tofu, hummus), ei pelkkiä kasviksia ja margariinia. Muuten jää nälkä.
Makujen monimuotoisuuden ja eri vivahteiden takia kasvisruoka maistuu hyvälle.
Rakastan lihaa mutta liha maistuu - noh lihalle - vaikka sitä maustaa pippureilla ja yrtrillä
Asunnon ilmanlaatu on huonontunut merkittävästi. Tuulettaa saa koko ajan muuten palovaroittimen kiljuu.
T: Urpo
Ehkä se oli parasta että paino putosi pysyvästi. Tärkeintä oli luopua siitä liharuoan rasvan määrästä ja kaikesta prosessoidusta makkaramätöstä. Keskittyä tuoreisiin hedelmiin, tehdä ruoka tuoreista vihanneksista itse kotona. Ei roskaruoalle. Ja paino pysyy alhaalla👍
Pamela Anderson lienee maailman kuuluisin kasvissyöjä ja eläinaktivisti. Katsokaas kuvia ;) Pamelan ihosta näkee sen vaikutuksen, kun ei syö eläinrasvoja. Sopii naiselle erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se oli parasta että paino putosi pysyvästi. Tärkeintä oli luopua siitä liharuoan rasvan määrästä ja kaikesta prosessoidusta makkaramätöstä. Keskittyä tuoreisiin hedelmiin, tehdä ruoka tuoreista vihanneksista itse kotona. Ei roskaruoalle. Ja paino pysyy alhaalla👍
Ei mikään ruoka ole roskaa. Roskaruuaksi tietyn ruuan kutsuminen on ruuan turhaa arvottamista. Toki terveyden kannalta kannattaa syödä enimmäkseen niitä hedelmiä ja vihanneksia yms. mutta terveeseen ruokasuhteeseen kuuluu myös herkuttelu silloin tällöin (jos herkkuja tekee mieli, kaikillahan ei välttämättä tee). :)
Fyysisesti ainoa ero on ehkä vatsan parempi toiminen. Henkisesti voin paljon paremmin, kun nyt vegaanina syömisenikin ovat sopusoinnussa arvojeni (luonnonsuojelu, eläinten oikeudet, väkivallattomuus, ilmastonsuojelu) kanssa. Aikaisemmin tunsin itseinhoa ja jollain tapaa halveksin itseäni, kun esitin muka eläinten ja luonnon ystävää ja samalla söin esim. munia ja juustoa. Nyt en ole pariin vuoteen edes ajatellut moisia tuotteita ruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei sekaruokavaliolla voi syödä kevyesti? Oikeastikko vaihtoehdot on raskas sekasyöjälounas ja herkkuja tai linssit? Esim. kanasalaattikin on kevyttä syötävää.
Otahan selville mitä siellä jättikanaloissa syötetään niille pikakasvatetuille linnuille ravinnoksi ja miten niitä käsitellään siellä! Huh
Vierailija kirjoitti:
En huomannut kasvissyöjä-aikoina mitään vaikutusta ihoon tai vatsan oireisiin (päinvastoin monet kasvituotteet provosoi IBS-oireita). Ainoa ruokavaliomuutos millä on ollut vaikutusta ihoon oli maitotuotteiden jättäminen ja siitä on myös tutkimusnäyttöä, että maitotuotteet saattavat pahentaa aknea.
Jep, siitä vaan kohti osteoporoosia vanhempana, kai sentään kalkkitabletteja syöt? Aiheuttavat kyllä herkästi virtsatiekiviä. Ja toivo tosissaan ettet joudu (pitkälle) kortisonikuurille sairauden vuoksi missään elämänvaiheessa. En ole kasvissyöjä, mutta lihankulutusta olen vähentänyt, varsinkin punaisen lihan. Kalaa puolestaan lisännyt ruokavalioon.
Kivointa on, että nyt ravitsemustottumukseni ovat linjassa arvojeni kanssa; en halua tieten tahtoen aiheuttaa vahinkoa tai tehdä väkivaltaa tiedostaville elollisille olennoille.
Bonuksena on tullut ihon kunnon paraneminen, maitotuotteista luopumisen jälkeen ja vatsan turvotuksen väheneminen. Mulla on ibs-tausta, mutta maha tuntuu nyt kasvisruokavaliolla paljon tasapainoisemmalta. Enää ei tule myöskään ähky tai ruokakooma syömisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon voi tehdä sekaruokavaliollakin.Siis prosessoidun roskaruoan jättämisen. Tilalle prossoimatonta lihaa ja kalaa.
Hirveä valhe tuo, että pavut eivät enää aiheuttaisi vatsanväänteitä ja piereskelyä, kun vain harjoittelee tarpeeksi niiden syömistä. Kokeiltu on, eikä vatsa niihin ikinä tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon voi tehdä sekaruokavaliollakin.Siis prosessoidun roskaruoan jättämisen. Tilalle prossoimatonta lihaa ja kalaa.
Miksi ihmisen pitäisi syödä lihaa, jos ei halua? Miksi sinua häiritsee, että joku kieltäytyy sitä syömästä? Mitllä tavalla tämän toisen henkilön ruokavalinnat koskettavat sinua?
Vierailija kirjoitti:
Kivointa on se, että ruoka on hyvää. Se tietysti vaatii, että ruoka on hyvää, eli osaat valmistaa sitä. Mutta kasvisruoasta saa helposti parempaa kuin lihasta.
Olen eri mieltä, vaikka kasvisruuasta tykkäänkin. Mielestäni se vaatii esim. enemmän mausteita ja käsittelyä ennen kuin hyvänmakuinen ateria on valmis.
Eli lihoit lopulta tällä yli 3000 kalorin ruokavaliolla lähes 10 kg, ei naisille kerry kymmentä kiloa lihasta millään ruokavaliolla kahdessa vuodessa, varsinkaan jos treeni ei ole ollut edes mitenkään erityisen tavoitteellista ja saliin painottunutta. 0,5 kg lihasta on aloittelijalle on mahdollista ensimmäisinä muutamina kuukausina, sen jälkeen hidastuminen kehittyy.