Kasvissuokaan siirtyneet. Mikä on ollut kivointa? Putosiko paino ja paraniko ihon kunto?
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa kasvisruoan laihduttavaan voimaan. Kalasta ja kanasta esimerkiksi saa hyvälaatuista ja vähärasvaista proteiinia, joka pitää kylläisenä pitkään. Kasvisruoka taas on usein valitettavan vähäproteiinista, koska ei niitä papua, linssejä ja soijaakaan jaksa määräänsä enempää. Sitten on kokoajan nälkä.
Itse syön vähärasvaista lihaa ja (myös rasvaista) kalaa monestakin syystä. Yksi syy on painonhallinta.Kannattais syödä ne lihat rasvaisena. Jo ihan painonhallinnan takia. Ja myös terveyden.
No mä en halua sitä kovaa rasvaa, jota rasvaiset lihat sisältävät. Käytän muutenkin maun vuoksi Oivariinia margariinin sijaan, joten koitan näin suojella suoniani tukoksilta. :)
Voithan sä tietty koittaa, mutta ei "kovat" rasvat kyllä suonia tuki.
Miksi ollaan niin mustavalkoisia ja ehdottomia? Olen sekasyöjä ja pikkuhiljaa lisännyt kasviksia ruokavaliooni, vähentänyt lihan kovaa rasvaa. Opetellut tekemään proteiinipitoista ruokaa kasviksista. Alla omia kokkauksiani
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Vierailija kirjoitti:
peppusek si on kivempaa, ei tule porsaankyljyksen palasia hepin varteen
Tärkeä pointti
Olen yli 65-vuotias eikä ole harmaita hiuksia. Parsakaalia syön joka aterialla joten rauta-arvotkin on hyvät.
Onko joku onnistunut yhdistämään kasvissyönnin ja lähiruoan? Ja vielä niin, että prosessoitua teollista einestä ei olisi ollenkaan tai hyvin vähän.
Kun olen katsellut kaupoissa kasvisvaihtoehtoja, kuten papuja ja linssejä ja muuta, niin kovin on edustettuna alkuperämaina Turkki, Kiina, Kanada, Myanmar, Thaimaa, Usa, Meksiko, Peru...
Vierailija kirjoitti:
Onko joku onnistunut yhdistämään kasvissyönnin ja lähiruoan? Ja vielä niin, että prosessoitua teollista einestä ei olisi ollenkaan tai hyvin vähän.
Kun olen katsellut kaupoissa kasvisvaihtoehtoja, kuten papuja ja linssejä ja muuta, niin kovin on edustettuna alkuperämaina Turkki, Kiina, Kanada, Myanmar, Thaimaa, Usa, Meksiko, Peru...
Kyllähän on fennovegaanit, jotka käyttävät vain suomalaisia kasvipohjaisia tuotteita. Vegetaristina tosi helppoa jo.
Soija jää pois, mutta itseasiassa Suomessa ehkä aletaan viljellä soijaa tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ollaan niin mustavalkoisia ja ehdottomia? Olen sekasyöjä ja pikkuhiljaa lisännyt kasviksia ruokavaliooni, vähentänyt lihan kovaa rasvaa. Opetellut tekemään proteiinipitoista ruokaa kasviksista. Alla omia kokkauksiani
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…
Järkkyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurasta tehdyt tuotteet maistuvat aina enemmän tai vähemmän kauralta. Jos se on mielestänne herkkua, niin.. okei 🙄
Vegaanit eivät ole niin itsekkäitä, että pistäisivät oman nautintonsa toisen tuntevan olennon koko elämän edelle.
Jos joku kauratuote on vaikka 30% huonomman makuinen kuin alkuperäinen eläinperäinen tuote, niin se on silti ihan super hyvä diili isossa kuvassa, kun ketään ei tarvitse tappaa ja/tai kiduttaa sen tuotteen vuoksi.
Pahanmakuinen ei muuksi muutu vaikka kuinka yrittäisi itselleen muuta vakuuttaa. Mutta ymmärrän nyt, miksi olette aina huonolla tuulella: syötte omasta tahdostanne pahanmakuista ruokaa. Kyllähän se ketjuttaa.
Etkö sä syö koskaan l
Missään ei määritellä, etteikö kaalikeitto saisi olla ilman lihaa.
Ja eiköhän se ole jokaisen ihan omassa harkinnassa, mitä sitä sämpylänsä päälle laittaa.Itse en ole vegaani, mutta en ole yli viidenkymmenen vuoden aikana koskaan edes ostanut voita.
Vaikka monet uudenlaiset kasviproteiinituotteet ovat hyvänmakuisia ja melko terveellisiäkin osa niistä, kannattaa kuitenkin syödä enimmäkseen tofua, tempehiä, papuja, linssejä, soija- ja hernerouhetta ja -suikaleita. Nämä voimakassuolaiset tuotteet kuten kasvisnugetit voivat olla paremminkin sattumia ruokavaliossa.
Hjallis Harkimon kroppa on ikäisekseen timmi. Ulkonäkö on parantunut kaikin puolin niistä vuosista, jolloin illay söi (ja joi) ravintoloissa esim. Töölössä aikoinaan mitä tahansa.
Aikuisena jo melko iäkkäänä on nyt hoikka ja hyvännäköinen.
Kasvojen karismaa on säilynyt jnkn samana, mutta että seitsemänkymppinen jo.
On kertonut lähteneensä vain kokeilemaan ruokavaliouudistusta ja jääneensä sille tielle, koska yllättyi positiivisesti ja tuli niin hyvä olo.
Ihon hoidosta en tiedä mutta painoa tulee helposti lisää kun tekee kasvisruoasta herkullista entisen sekaruoan syöjän makutottumuksille. Jos seuraat millä ruokavaliolla lihavat ihmiset itsensä lihottavat, on se aika lailla vegaaninen: Limua, leivonnaisia ja sipsiä, välipalalla leipää ja lautasella pienen pihvin alla kasa riisiä tai keko perunoita. Sitten vielä illalla masennukseen pussillinen irtokarkkeja ja muutama konvehti joulusuklaavuoresta.
Itsekin kamppailen painon kanssa ja sorrun säännöllisesti em. ruokiin. Olen saanut painon kuitenkin pidettyä edes hieman aisoissa tiedostamalla tilanteen ja pienentämällä annoskokoa.
Kasvisruokavaliotakin kokeilin nuorempana kun luulin sillä laihtuvani. Vaikutusta ei ollut painooni ja lopulta palasin vuoden vegaaniuden jälkeen sekaruokailijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurasta tehdyt tuotteet maistuvat aina enemmän tai vähemmän kauralta. Jos se on mielestänne herkkua, niin.. okei 🙄
Vegaanit eivät ole niin itsekkäitä, että pistäisivät oman nautintonsa toisen tuntevan olennon koko elämän edelle.
Jos joku kauratuote on vaikka 30% huonomman makuinen kuin alkuperäinen eläinperäinen tuote, niin se on silti ihan super hyvä diili isossa kuvassa, kun ketään ei tarvitse tappaa ja/tai kiduttaa sen tuotteen vuoksi.
Pahanmakuinen ei muuksi muutu vaikka kuinka yrittäisi itselleen muuta vakuuttaa. Mutta ymmärrän nyt, miksi olette aina huonolla tuulella: syötte omasta tahdostanne pahanmakuista ruokaa. Kyllähän se ketjutta
Kyllähän kaalikeittoon kuuluu ihan olennaisena liha. Ja sämpylätaikinaan tulee voita. Voihan sen valmiin sämpylänkin sitten voilla voidella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivointa on se, että tietää tekevänsä jotain oikein. Mikään ei muuttunut kropassa, nyt 7. vuosi kasvissyöjänä.
Jep, kaikki kaverisi ja tuttusi ovat tuon kuulleet sinulta tuhat kertaa.
Ei. Mua ei kiinnosta muiden syömiset. Puoliso ja lapset syövät lihaa.
Lähti rasva läski ja hirveät pitsat lihottaa niissä on öljyä rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin paksusuolen tähystyksessä. Sen jälkeen kysyin lääkäriltä, miksi suolentyhjennyksen dieetissä ei saa syödä mitään kokojyvä viljoja. Vastaus: ne repivät suolenseinämät rikki, jolloin ei voi nähdä ehjää suolenseinämää.
Siihen loppui usko kokojyvä tuotteisiin!
Lääkäriltä, lol. Lääkärit tietävät hyvin vähän ravitsemuksesta. He saavat todella vähän koulutusta siihen. Se ei ole heidän pääalaansa.
Luettuani vegaani ruokien tuoteselosteita järkytyin niiden lisäaine määristä.
Niissä on järjetön määrä e koodeja ja sallittuja lisäaineita ,että niitä syödessä muuttuisi itsekin vihannekseksi.
Mä olin kasvissyöjä ja haluaisin olla edelleen, mutta alkoivat ilmavaivat. En pysty enää syömään papuja ilman että tulee kovat ilmavaivat. Nykyään syön kalaa, lihaa, kanaa ja joskus hieman linssiruokaa jos linssit ovat vahvasti keitetyt.
Meikä on ollut yli 20 vuotta. Iho ja kaikki muukin paranevat elämänmuutosten mukana eli matkalle jäivät itseltäni niin tupakka kuin alkoholikin. Kyllähän siinä painokin laski, mutta osaansä tässä totta kai näyttelee säännölliset elämäntavat ja liikunta syömisen ohella. Turhaa syömistä en harrasta ollenkaan. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, sen on tähän ikään mennessä tajunnut. Toinen elämän tosi on se, että ihminen oppii ja kasvaa koko ajan. Päivä kerrallaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa kasvisruoan laihduttavaan voimaan. Kalasta ja kanasta esimerkiksi saa hyvälaatuista ja vähärasvaista proteiinia, joka pitää kylläisenä pitkään. Kasvisruoka taas on usein valitettavan vähäproteiinista, koska ei niitä papua, linssejä ja soijaakaan jaksa määräänsä enempää. Sitten on kokoajan nälkä.
Itse syön vähärasvaista lihaa ja (myös rasvaista) kalaa monestakin syystä. Yksi syy on painonhallinta.Kasvisruokavalion vähäinen proteiini on jännä harhaluulo. Harrastan paljon liikuntaa, voimaharjoittelua myös ja proteiininsaantini on vegaanisella ruokavaliolla täysin riittävää. Tällä ruokavaliolla ensin laihduin 28 kg ja olen pitänyt yllä pudotettua painoa vajaan vuoden. Kehonkoostumusmittauksissa en ole käynyt, mutta kuvien perusteella lihasmassaa ei ainakaan ole tässä painossa lähtenyt ja salilla saa säännöllisin väliajoin lisät
Minä olen allerginen maidolle ja soijalle. Palkokasvit aiheuttavat tulehdusta suolistoon ja kovia kipuja. Samaten viljat. Minulle kasvisruokavalio olisi siis oikeasti jotain salaatinlehtiä. Ei sellaisella elä.
Kasvisruokavalion vähäinen proteiini on jännä harhaluulo. Harrastan paljon liikuntaa, voimaharjoittelua myös ja proteiininsaantini on vegaanisella ruokavaliolla täysin riittävää. Tällä ruokavaliolla ensin laihduin 28 kg ja olen pitänyt yllä pudotettua painoa vajaan vuoden. Kehonkoostumusmittauksissa en ole käynyt, mutta kuvien perusteella lihasmassaa ei ainakaan ole tässä painossa lähtenyt ja salilla saa säännöllisin väliajoin lisätä painoja.
Syön vaihdellen erilaisia proteiinipitoisia ruoka-aineita joka aterialla (syön kolme kertaa päivässä, tämä rytmi sopii minulle). Rasvaakin käytän jokaisella aterialla ruuanvalmistuksessa. Tykkään ruuanlaitosta joten erilaisia raaka-aineita ja reseptejä tulee kokeiltua ihan huvin vuoksi. Proteiinia saan soijatuotteista (tofu, tempe, rouhe ja jugurtti), hampusta (rouhe), härkäpavusta (rouhe, tempe), herneestä (proteiinisuikaleet), linsseistä ja pavuista. Viljat syön täysjyvänä, niissäkin on proteiinia. Niitä tässä ketjussa moneen otteeseen vähättelevään sävyyn mainittuja lihaa koostumukseltaan muistuttavia valmisteita käytän ehkä kerran kuussa. En erityisesti niitä välttele, mutta keksin enemmän omaan makuun sopivia ruokia muista raaka-aineista.
Ennen vegaaniksi ryhtymistä olin laktovegetaristi toistakymmentä vuotta, ja maitotuotteiden jääminen pois ruokavaliosta auttoi krooniseen autoimmuuni-ihosairauteeni. Ehkä maito aiheutti matala-asteista tulehdusta, en tiedä. Joka tapauksessa iho on nyt paremmassa kunnossa kuin silloin, kun vielä käytin maitotuotteita.