Kasvissuokaan siirtyneet. Mikä on ollut kivointa? Putosiko paino ja paraniko ihon kunto?
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Olen aktiivisesti liikkuva vegaani. Pidin ruokapäiväkirjaa ja laskin kaloreita ja proteiinimäärää aiemmin. Painoin tuolloin alle 60 kg, ja ainakin tämän painoisena saa todella helposti tuon 1.5-2 g proteiinia per painokilo. 1.6 g per painokilo on ilmeisesti usein optimi liikkujalle.
Maailman vahvin (tai yksi heistä ainakin) mies on vegaani. Eli kyllä sitä proteiinia saa ruoasta. Voi käyttää myös proteiinijauhetta, -patukoita, -vanukkaita jne ihan kuin sekasyöjätkin. Kaikkea löytyy vegaanisena.
Mutta vegaaniruoka sisältää yllättävän paljon proteiinia. Puuro, leipä, pähkinät, siemenet, maapähkinävoi, soijamaito, -jogurtti, -rahka, tofu, tempeh, hummus, pavut, linssit, rouheet, proteiinimyslit ja -pastat, pinaatti, parsakaali, soija-, härkäpapu- ja hernerouheet, kaikki lihankorvikkeet... Yms. Vegaanihaasteen ja vegaaniliiton sivulta lisää tietoa.
Joo, kasvisruoka sisältää paljon proteiinia. Ystäväni sanoi minulle, että vedät pelkkää hiilaria kun hänellä on naudanlihapihvillä oleva hampurilainen lautasella ja kuulemma täyttä proteiinia. Alettiin verrata, niin minun nyhtökaurassa oli saman verran proteiinia kuin siinä hänen pihvissään. Minun hamppari siis nyhtökauratäytteinen. Hän ihmetteli, miten muka voi olla kauratuotteessa proteiinia. Noin paljon ne ihmiset tietää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Youtubesta löytyy videoita papujen ja linssien terveysvaikutuksista ja ainakin itselle ne ovat olleet tärkein kehoani korjaava tekijä. Yhdellä videolla viitataan tutkimukseen, jossa palkokasveja aamiaisella syöneet eivät reagoineet juuri ollenkaan lounaaksi annettuun leipäannokseen, toisin kuin ne joiden aamupalakin oli leipää ja aiheutti korkean verensokeripiikin. Sama toistettiin iltapalalla, eli toinen ryhmä söi palkokasveja illalla ja toinen ryhmä ei. Palkoskasveja syöneiden verensokeri ei seuraavan aamun sokerinesteen juomisessra noussut samoin, kuin niiden, jotka eivät syöneet palkokasveja. Tätä palkokasvien verensokereita tasoittavaa vaikutusta kannattaa kaikkien kokeilla, se estää tehokkaasti lihomista ja pitää olon mukavan tasaisena koko päivän. Suoliston toimintaa tutkinut lääkäri Will Bulsiewich sanoo, että suurimmalle osalle niistä ihmisistä, jotka sanovat ettei maha kestä papuja, kyse on siitä, että ei ole varovaisesti totutettu suolistoa
Samahan se on minulla kun en ole tottunut syömään lihaa. Kun oltiin hääjuhlassa, en viitsinyt tehdä siitä numeroa ja söin jotain lihapataa. Lisäksi salaattia ja perunaa. Ai kamala mikä mahakipu oli seurauksena ja ilmavaivat. Suolisto ei ole lähes 10 vuoteen tottunut käsittelemään lihaa, eikä se osaa pilkkoa ja hyödyntää sitä. Siitä opin, että ei voi ajatellakaan syövänsä mitään lihaa yllättäen. Luulen, että sama on niillä ihmisillä, jotka eivät ole 10 vuoteen papuja syöneet, niin elimistö ei osaa käsitellä aluksi.
Kivointa on ollut se, että voi elää puhtaalla omallatunnolla tietäen, ettei aiheuta turhaan eläinten kärsimystä. Kasvisruokavalioni (ja elämäntapani) on siis vegaaninen. Vegetaristit aiheuttavat eläinten kärsimystä lähes yhtä paljon kuin sekasyöjät, sillä naudat, munintakanat, villantuotantolampaat yms. kärsivät edelleen, jollei hylkää kaikkia eläintuotteita.
Sen lisäksi ruokavaliosta on tullut sekasyöjäaikoihin verrattuna monipuolisempi ja terveellisempi ja tämä näkyy kyllä painossa ja ulkoisessa olemuksessa. Tietysti on mahdollista syödä hyvin epäterveellisesti myös vegaanisesti, mutta kannattaa mieluummin käyttää ruokavaliomuutos hyväkseen ja löytää uusia terveellisempiä tapoja nauttia ruuasta (toki niitä ranskalaisia ja vegaanisia nugetteja voi silloin tällöin syödä).
kokeilin kasvissyöntiä vuoden ajan ja huomasin lähinnä negatiivisia vaikutuksia mm. mielialaan, jaksamiseen, seksuaaliseen halukkuuteen ja tarmokkuuteen
nyt olen taas sekasyöjä ja syön lihaa (punaista) säännöllisesti joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Olen aktiivisesti liikkuva vegaani. Pidin ruokapäiväkirjaa ja laskin kaloreita ja proteiinimäärää aiemmin. Painoin tuolloin alle 60 kg, ja ainakin tämän painoisena saa todella helposti tuon 1.5-2 g proteiinia per painokilo. 1.6 g per painokilo on ilmeisesti usein optimi liikkujalle.
Maailman vahvin (tai yksi heistä ainakin) mies on vegaani. Eli kyllä sitä proteiinia saa ruoasta. Voi käyttää myös proteiinijauhetta, -patukoita, -vanukkaita jne ihan kuin sekasyöjätkin. Kaikkea löytyy vegaanisena.
Mutta vegaaniruoka sisältää yllättävän paljon proteiinia. Puuro, leipä, pähkinät, siemenet, maapähkinävoi, soijamaito, -jogurtti, -rahka, tofu, tempeh, hummus, pavut, linssit, rouheet, proteiinimyslit ja -pastat, pinaatti, parsakaali, soija-, härkäpapu- ja hernerouheet, kaikki lihankorvikkeet... Yms. Vegaanihaasteen ja vegaaniliiton sivulta lisää tietoa.
https://vegaanihaaste.fi/mista-vegaani-saa-proteiinia
Kävin katsomassa vegaanihaasteen sivuilta tämän urheilijan ruokavalion ja kaloreita ja hiilihydraatteja pitäisi syödä naiselle aivan älytön määrä, että saa riittävästi proteiinia. 2700 kcal ja hiilihydraatteja 386 g. Itsellä liika hiilihydraatti kertyy todella herkästi vatsaan rasvaksi ja varsinkin dieetillä karsin hiilihydraatit mahdollisimman vähiin. Mitkä on oikeasti hiilihydraatittomia vegaanisia proteiinin lähteitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maustamaton soijajogurtti, tofu, seitan yms. Siihen sitten puolukkaa ja muuta marjaa soijajogurttiin. Parsakaalia ja vöneriä, tofua ha pinaattia jne. Vähähiilihydraattinen ruokavalio on mahdollista myös vegaanisena. Olen ollut, kun olen juurikin tiputtanut rasvaa kehosta.
Urheilijat kuitenkin tarvitsevat hiilihydraatteja. Laatu on tärkeää.
Harva salillakäyvä nainen kyllä kuluttaa lihomatta mitään 2700+ kcal ja tuollaisia hiilihydraattimääriä. Saa jo treenata ammatikseen ja silloin yleensä mukana on muitakin aineita kuin vegaaniproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Harva salillakäyvä nainen kyllä kuluttaa lihomatta mitään 2700+ kcal ja tuollaisia hiilihydraattimääriä. Saa jo treenata ammatikseen ja silloin yleensä mukana on muitakin aineita kuin vegaaniproteiinia.
Jokainen kuluttaa oman yksilöllisen määrän energiaa ja proteiinia. Tuo 2700 kcal esimerkki oli vain yksi esimerkki. Tuohon voisi valita myös sellaisia proteiininlähteitä enemmän, jotka antavat vähemmän hiilihydraatteja, jos niitä ei niin paljon tarvitse.
Kannattaa käydä ravitsemusterapeutilla, niin sieltä saa parhaan avun.
Itse söin 3000 kcal (ja ylikin) päivässä 56 kg vegaaninaisena. Treeni kaksi kertaa päivässä, joiden välissä kävelyä. Juoksua ja HIIT-treeniä painoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuluttaa oman yksilöllisen määrän energiaa ja proteiinia. Tuo 2700 kcal esimerkki oli vain yksi esimerkki. Tuohon voisi valita myös sellaisia proteiininlähteitä enemmän, jotka antavat vähemmän hiilihydraatteja, jos niitä ei niin paljon tarvitse.
Itse söin 3000 kcal (ja ylikin) päivässä 56 kg vegaaninaisena. Treeni kaksi kertaa päivässä, joiden välissä kävelyä. Juoksua ja HIIT-treeniä painoilla.
Vapaapäivä treeneistä muutaman viikon välein. Kevyempiä treenipäiviä toki, esim 30 km pyöräily, johon yhdistetty coretreeni noin kerran viikossa.
Oikeestiko aikuiset ihmiset luulee, että kun pudottaa vain lihan pois ruokavaliosta, se heti maagisesti vaikuttaa johonkin? Itse olen ollut kasvissyöjä kohta 30 vuotta - siis sellainen etten syö lihaa.
Monenlaista on tullut vastaan ja vegaanit menee lähes aina samaan nippuun kaikki. En ainakaan ole tavannut kuin yhdenlaisia. Ne on niitä ääripään hurahtaneita lahkoilijoita, jotka hakee paikkaansa yhteiskunnasta helpoimmalla tavalla ja ryhtyvät vegaaneiksi. Liittymällä tähän lahkoon luulevat ratkovansa kaikki ongelmat ja alkavat toki tuomitsemaan muita. Sitten ihon väri alkaa muuttua, kun ravinto on puutteellista ja käytöshäiriöt lisääntyy.
Itse en ole vegaani.
Sekasyöjiksi tunnustautuvat taas ovat yleensä se toinen ääripää, jonka mielestä liha on ainoa tapa pysyä terveenä. Sitten ne 25 kg ylipaiboisna ihmettelee, miten kasviruoasta voi saada riittävästi proteiinia ja imee taas päivän tuhat ylimääräistä kaloria. Tähän porukkaan kuuluu paljon niitä bodausheränneitä, jotka nostaa punttia ja kiskoo roheiinia. Luulevat tietävänsä, mutta eivät ole edes kokeilleet.
Sitten ollaan me 98% porukasta, jotka ihmeissämme katsomme, voiko joku aikuinen oikeasti luulla, että lihan syönnillä tai syömättömyydellä olisi mitään merkittäviä vaikutuksia.
Googlehan löytyy aina sitä, mitä käyttäjä etsii. Faktat on sitten vähän niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin juuri viikonloppuna Inbody-mittauksessa ja sieltä sain kaloritarpeeksi 1900 kcal. Salitaustaa on yli 10 vuotta ja lihasmassaa oli reilusti yli keskivertonaisen, myös rasvaa ja painoa löytyy enemmän. Teen seisomatyötä 7 h päivässä, sisältäen jonkun verran myös nostelua. Harrastan myös pyöräilyä ja kilometrejä tuli viime vuonna hieman yli 5000 km. En todellakaan voisi syödä lihomatta päivässä yli 3000 kcal, ellen sitten ole aikeissa pyöräillä monen tunnin lenkkiä, mikä ei kyllä ihan joka päivä onnistu.
Joillekin kasvisruoka sopii hyvin.
Kasvissyöntiä takana vasta noin puoli vuotta, kalaa syön edelleen, mutta sitäkin todella harvoin.
Iho on huomattavasti parempi, aiemmin kärsin kipeistä kystisistä finneistä jatkuvasti, mutta nyt ei mitään ongelmia. Lisäksi aiemmin oli ongelmana vatsan jatkuva turvotus ja ummetus, mutta nyt vatsa toimii kunnolla ja useammin kuin kerran viikossa
Myös mieli on jotenkin virkeämpi, olo on energisempi ja iloisempi.
Olen 35 v. ja lihaton ollut 20 vuotta, mutta maitotuotteet jätin vähän yli vuosi sitten. Eron huomannut kyllä omassa hyvinvoinnissa, esim. mahan toimivuus parantunut ja erityisesti turvotus mahassa vähentynyt. Olo on kehyempi ja paino tippunut ilman muita muutoksia. Ihokin on kirkkaampi. Maitotuotteet tosin eivät varmasti sopineet minulle lähtökohtaisestikaan kovin hyvin.
Olen paljon liikkuva vegaani enkä laske kaloreita tai makroja. En siis tarkalleen tiedä, paljonko saan vaikkapa proteiinia, mutta luotan omaan oloon ja peilikuvaan: jos voin hyvin, jaksan liikkua ja lihakset eivät peilikuvan perusteella kuihdu, ruokavaliossani tuskin on paljon pielessä
Haluaisin kyllä nähdä tämän 55 kg naisen, joka kuluttaa päivässä yli 3000 kcal. Noin kevyen naisen kalorintarve päivässä on matala, saa tosiaan juosta useamman tunnin päivässä, että pääsee lähellekään 3000 kcal kulutusta, oli vegaani tai ei. Netistä löytyy ihan kalorinkulutuslaskureita, eikä näillä saa lähellekään tuollaisia lukemia millään: https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä nähdä tämän 55 kg naisen, joka kuluttaa päivässä yli 3000 kcal. Noin kevyen naisen kalorintarve päivässä on matala, saa tosiaan juosta useamman tunnin päivässä, että pääsee lähellekään 3000 kcal kulutusta, oli vegaani tai ei. Netistä löytyy ihan kalorinkulutuslaskureita, eikä näillä saa lähellekään tuollaisia lukemia millään: https://sydan.fi/fakta/laske-energiantarpeesi/
Hah! En ole enää 56 kg vaan valitettavasti 10 kg painavampi kaksi vuotta myöhemmin. Oletettavasti kaikki mukaan tarttunut ei ole läskiä kuitenkaan vaan lihasta tullut myös. Lihaksen kasvattamiseen tarvitaan niitä ylikaloreita.
Toiselle minua kommentoineelle vielä se, että pyöräily oli vain palautuspäivän ohjelmaa. Juoksu ja melko järkyttävä paino-hiit treeni lähes joka päivä. Ihme kun ei paikat hajonnut.
Nyt treenaan edelleen joka päivä. Mutta intensiteettiä olen laskenut. Ei minulla mitään erityisiä tavoitteita ollutkaan, kun en ole kilpaurheilija.
Ehkä noin 200 kcal saatoin laskea yläkanttiin per päivä kaloreita. Toisaalta jotkut sanovat, että vegaaniruokavaliolla voi syödä enemmän kaloreita.
Ollaan kiitollisia ruuasta! Ja terveydestä! Iloista päivää kaikille!
Olen ollut kasvissyöjä kaksi vuotta. Paino ja elämänhalu putosi romahtaen ankean ruokavalion aiheuttaman keskivaikean masennuksen myötä. Ihossa en näe suuria muutoksia, paitsi ranteiden kohdalla on nykyään rumat arvet.
Youtubesta löytyy videoita papujen ja linssien terveysvaikutuksista ja ainakin itselle ne ovat olleet tärkein kehoani korjaava tekijä. Yhdellä videolla viitataan tutkimukseen, jossa palkokasveja aamiaisella syöneet eivät reagoineet juuri ollenkaan lounaaksi annettuun leipäannokseen, toisin kuin ne joiden aamupalakin oli leipää ja aiheutti korkean verensokeripiikin. Sama toistettiin iltapalalla, eli toinen ryhmä söi palkokasveja illalla ja toinen ryhmä ei. Palkoskasveja syöneiden verensokeri ei seuraavan aamun sokerinesteen juomisessra noussut samoin, kuin niiden, jotka eivät syöneet palkokasveja. Tätä palkokasvien verensokereita tasoittavaa vaikutusta kannattaa kaikkien kokeilla, se estää tehokkaasti lihomista ja pitää olon mukavan tasaisena koko päivän. Suoliston toimintaa tutkinut lääkäri Will Bulsiewich sanoo, että suurimmalle osalle niistä ihmisistä, jotka sanovat ettei maha kestä papuja, kyse on siitä, että ei ole varovaisesti totutettu suolistoa hyödyntämään papuja. On siis olemassa ihmisiä, jotka oikeasti eivät voi syödä papuja, mutta suurin osa on vain sitä, että koska ei ole syöty papuja, niin niitä pilkkovia mikrobejakaan ei siellä suolistossa ole. Siitä johtuvat ilmavaivat, jotka voidaan välttää esimerkiksi aloittamalla erittäin pienellä annostuksella. Vaikka 1 teelusikallinen papuja päivässä ekan viikon. Itselleni se 1 tl riitti pierettämään pari viikkoa, mutta kun mikrobikanta muokkaantui, niin piereminen loppui.