Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävystymisen vaikeudesta

Vierailija
21.02.2024 |

Olen huomannut, että minun on hirveän vaikea tutustua ja ystävystyä naisten kanssa. Olen siis nainen itsekin. Lapsena minulla oli ystäviä, mutta teiniajoista lähtien tutustuminen muihin naispuolisiin on ollut vaikeaa. 

Minusta tuntuu, että on olemassa jokin naisten keskinäinen koodisto tai käyttäytymisnormisto, jota en vain tajua. Koen itseni ulkopuoliseksi ja vääränlaiseksi. 

Esimerkiksi työpaikalla uusiin ihmisiin tutustuessa ensimmäinen kysymys on, onko minulla lapsia. Kun vastaan, ettei ole, keskustelu tyrehtyy sitten siihen. Jotkut ovat selvästi vähän yllättyneitä ja pettyneitäkin. Ilmeisesti naisten tapa bondata on jutella joko omasta tai muiden lapsista? 

Osaisiko joku samaistua tähän? Tarvitsen neuvoja. 

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko joku pick me? 

Sinä olet juuri esimerkki ihmisestä, joista ap kertoo. Ihmisiä, joiden kanssa hän ei osaa tulla toimeen, ihmisiä, jotka pelaavat omia kieroja sosiaalisia pelejään. 

Vierailija
22/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut sama ongelma. Vasta nyt vanhemmalla iällä olen löytänyt kavereiksi muita samanhenkisiä naisia netin kautta. Työelämässä ja koulumaailmassa olen ollut aina outolintu. 

Koitko sinäkin ulkopuolelle jättämistä? 

- ap

Kyllä. Ja paheksuntaa ym silmien pyörittelyä. Milloin olin liian sitä, milloin liian tätä ja kiinnostunut vääristä asioista. 

Samanlaisia kokemuksia minullakin. 

Lapsesta saakka olen kokenut sitä, että muut tytöt/naiset ovat jotenkin yrittäneet "ojentaa" minua tai ovat yrittäneet osoittaa minulle paikkani. Minäkin olen kuullut olevani kiinnostunut vääränlaisista asioista. 

Minä taas olen suosiolla tiputtautunut pois niistä piireistä niin en ole kokenut tuota. Ja toisaalta olin varmaan niin teflon, ettei kauheasti edes ole yritetty tai sitten en ole tajunnut, mitä minuun on kohdistettu. Mutta joo, sama ulkopuolisuuden tunne sekä se, että tietynlaiset sosiaaliset kuviot eivät kiinnosta eikä halua osallistua niihin kuvioihin. 

Eri

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
24/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi Minusta mukavaa, että olet jataknut ja kommentoinut vastauksia, joita avauksesi on "jo" saanut.

Sitten oma kokemuskeni. Itse (miehenä) olen onnistunut luomaan ja yllpäitämään vastavuoroisia kaveruus suhteita ja jopa ystävyys -suhteita nais(t)en kanssa. - Sen sijaan en ole eläessäni onnistunut pääsemään yhdenkään naisen kanssa parisuhteeseen eli olen päässyt tai joutunut, kuinka vain ns. friendzonelle. Paljon tämäkin minusta mutta ei kuitenkaan sama kuin edetä sen yhden ja erityisen kanssa parisuhteeseen

Tältä pohjalta on joskus käynyt mielessä, että onko naisilla -anteeksi tämä yleistäminen- kaveri ja ystävät vähän kuin työkaluja laatikossa. Voidaksesi olla naiselle kaveri tai ystävä niin sinun tulisi osata antaa mielikuva, että olet hänen työkalupakissaan tarpeellinen työkalu.

- Ikävä sanoa näin. Parisuhdekumppania etisessä ja valitessa se on kenties ymmärrettvämpää, että haluaa kumppanin tuottavan "tarpeeksi paljon" lisäarvoa, jotta saattaisi edetä yhteisymmärryksessä parisuhteesee. 

Toisaalta tämän vuoksi itsestäni tuntuu välillä nii pahalta kuin tuntuu kun tuntuu, että olen vai se työkalu, joka kaivetaan esiin sitten kun ei mitään muutakaan sopivaa ja tarpeellista löydy. Mutta tarvitaan kuitenkin niin usein, ettei ole haluttu heittää pois ja hankkia uudempi tilalle.

Vierailija
25/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi Minusta mukavaa, että olet jataknut ja kommentoinut vastauksia, joita avauksesi on "jo" saanut.

Sitten oma kokemuskeni. Itse (miehenä) olen onnistunut luomaan ja yllpäitämään vastavuoroisia kaveruus suhteita ja jopa ystävyys -suhteita nais(t)en kanssa. - Sen sijaan en ole eläessäni onnistunut pääsemään yhdenkään naisen kanssa parisuhteeseen eli olen päässyt tai joutunut, kuinka vain ns. friendzonelle. Paljon tämäkin minusta mutta ei kuitenkaan sama kuin edetä sen yhden ja erityisen kanssa parisuhteeseen

Tältä pohjalta on joskus käynyt mielessä, että onko naisilla -anteeksi tämä yleistäminen- kaveri ja ystävät vähän kuin työkaluja laatikossa. Voidaksesi olla naiselle kaveri tai ystävä niin sinun tulisi osata antaa mielikuva, että olet hänen työkalupakissaan tarpeellinen työkalu.

- Ikävä sanoa näin. Parisuhdekumppania etisessä ja valitessa se on kenties ymmärrettvämpää, että haluaa kumppanin tuottavan

Sulla on huonoja ystäviä. Esineellistävät ihmiset hakevat usein "ystävikseen" hyödynnettäviä ihmisiä. Sekä naiset että miehet.

Parisuhde on tosiaan niin sitova, että kun se vaikuttaa koko elämään niin sen on tosiaan tuotava enemmän kuin otettava. Muuten on vähän kuin muuttaisi vapaaehtoisesti huonompaan asuntoon, joka maksaa enemmän. 

Vierailija
26/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ikävä sanoa näin. Parisuhdekumppania etisessä ja valitessa se on kenties ymmärrettvämpää, että haluaa kumppanin tuottavan

Tämä ketju koskee naisten välisiä ystävyyssuhteita.

- ap

Vierailija
27/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena se ystävystyminen vaan on helpompaa! Kokemusta on. Ja sitten jos sulla on lapsia tai koira, niin on jotain yhteistä. Lapsettomana pitää lähteä vaikka harrastamaan jos ei työpaikalta löydy. Mullakin on nyt vanhempana vaikeampi saada uusia ystäviä. Pitäis harrastaa enemmän, mutta tällä hetkellä ei löydy aikaa. Jotenkin tuntuu,että nuorempana ne ystävyyssuhteet tuli ponnistelematta, tosta noin vaan mutta nyt vanhempana pitäis tehdä niiden eteen enemmän eikä ne sittenkään synny oikein mitenkään, kun kaikilla on vanhempana jotenkin vähemmän aikaa kun kotona menee suuri osa ajasta :)

Vierailija
28/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ongelmat. Miesten kanssa tuntuu jotenkin olevan usein helpompaa rentoutua ja tutustua, mutta heihin suhtaudun lähtökohtaisesti kylmemmin, koska en halua antaa väärää vaikutelmaa. Tuskinpa heidänkään kanssaan enempää yhteistä on, tykkäävät varmasti vain naisen huomiosta eivätkä niinkään minusta ihmisenä.

Vierailija
29/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä ketju koskee naisten välisiä ystävyyssuhteita."

Ok. Yritin vain hahmottaa asiaa ja sivuuttaa sukupuolet, Kiitos myös hänelle, joka huomautti, että mulla on huonoja ystäviä. Esineellistävät ihmiset hakevat usein "ystävikseen" hyödynnettäviä ihmisiä. Sekä naiset että miehet. - Hänkin allekirjoitti väitteeni siitä, että parisuhdekumppanai valitessa ja hakiessa tällaine "hyödyntämis momentti" olisi ymmärrettävämpää. - Toisaalta tekisi mieleni väittää, että tälllainen halu hyötyä ja saada etuja kavereiden ja ystävien kautta -sukupuoleen katsomatta -on yleisempää kuin mitä ehkä aina tiedostammekaan.... Onnekkaita ovat he, joilla on pyyettömiä läheisiä. Ei heidän määränsä vaan laatunsa!

Vierailija
30/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Yritin vain hahmottaa asiaa ja sivuuttaa sukupuolet, Kiitos myös hänelle, joka huomautti, että mulla on huonoja ystäviä. Esineellistävät ihmiset hakevat usein "ystävikseen" hyödynnettäviä ihmisiä. Sekä naiset että miehet. - Hänkin allekirjoitti väitteeni siitä, että parisuhdekumppanai valitessa ja hakiessa tällaine "hyödyntämis momentti" olisi ymmärrettävämpää. - Toisaalta tekisi mieleni väittää, että tälllainen halu hyötyä ja saada etuja kavereiden ja ystävien kautta -sukupuoleen katsomatta -on yleisempää kuin mitä ehkä aina tiedostammekaan.... Onnekkaita ovat he, joilla on pyyettömiä läheisiä. Ei heidän määränsä vaan laatunsa!

Halusit vain päästä inisemään friendzonelle joutumisesta. 

Vierailija
31/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en sinänsä vahvistanut, että esineellistäminen on vahvempaa kumppania haettaessa, mutta että on paljon korkeampi kynnys kaikkineen, koska sinähän muutat yhteen sen ihmisen kanssa ja jaat koko elämäsi ja saman sängyn! Kyse ei siis ainakaan itselläni ole saatavasta hyödystä vaan siitä, ettei saisi haittoja. Jos kotona on nyt hyvä tunnelma niin onko se sitä sitten enää, jos sen jakaa jonkun ihmisen kanssa, jonka olemassaolo vaikuttaa ilmapiiriä raskauttavasti. 

Vierailija
32/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Olen aina ollut se vähän jännä tyyppi, toisaalta en sitten taas mikään megaouto eli monen mielestä varmaan ärsyttävän normaali. Eipä taida siis olla sellaista sosiaalista yhteisöä/ryhmää missä en tuntisi itseäni ulkopuoliseksi. Kiusaamiskokemuksiakin löytyy niin lapsuudesta kuin aikuisiästä. 

Erikoista itselläni näin naisten välisissä ystävä- ja kaverisuhteissa on se, että tunnun kelpaavan lähinnä kahdenkeskiseen oleiluun eikä minua oikein koskaan oteta mukaan mihinkään porukkaan. Kavereillani saattaa siis olla vaikka samanhenkisiä muita ystäviä, joiden kanssa viettää porukalla aikaa, mutta minua ei haluta edes esitellä näille muille, vaikka usein ihmisille kerron toivovani uusia tuttavuuksia. Onpa myös ihan porukasta eristämistäkin tullut koettua. Olen varmaankin vähän raskasta seuraa, en keksi muutakaan syytä.

Vierailija
33/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusit vain päästä inisemään friendzonelle joutumisesta. 

Ohis. Saattaa se niinkin olla; on tämä friendzonella antanut paitsi paljon niin joskus myös turhauttanut tai ainaki saanut kysymään, että miksi näin. 

Toisaalta olen laittanut merkille, että on myös heitä, jotka potevat vastkkaista ongelmaa. He ovat onnistuneet ja löytämään ja saamaan, jotenkin ihmeellsiesti mahdollsiuuden elää parisuhteessa mutta ketään muuta läheistä kaveria saati ystävää heillä ei ääritaapuksessa ole. Luulen tosin, että tällaien viimeksi kuvaamani tilanne on tyypillisempi miehille kuin naisille. Ja vastaavasti naisille tyypilllisempää se, että kavereita on useampia ja saatetaan elää ihan tyytyväistäkin elämää vaikkei sitä yhtä ja erityistä parisuhdekumppania olsi rinnalla.  

Vierailija
34/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ystävyyskään ole ikinä täysin pyyteetöntä. Jotain siinä aina tavoitellaan - seuraa, asioiden jakamista, sympatiaa, turvaa, ymmärrystä, vastavuoroisuutta. Eikä näiden tavoittelussa ole mitään väärää. 

- ap

Vierailija
35/130 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ongelmat. Miesten kanssa tuntuu jotenkin olevan usein helpompaa rentoutua ja tutustua, mutta heihin suhtaudun lähtökohtaisesti kylmemmin, koska en halua antaa väärää vaikutelmaa. Tuskinpa heidänkään kanssaan enempää yhteistä on, tykkäävät varmasti vain naisen huomiosta eivätkä niinkään minusta ihmisenä.

Minä en koe miehiin tutustumista yhtään sen helpommaksi. Siihen liittyy paljon kaikenlaista jännitettä. 

- ap

Vierailija
36/130 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oli ystävä jolle tuotin ystävien lapset Ilmaishoiton viikonloput.Ne vetosi on empatiaani: On  vaikeata,ei jaksa.Kuulin sitten myöhemmin käyttivät hyväksi ystävyttäni pailasivat paareissa.

Vierailija
37/130 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olksiko sinulla sama ongelma kuin minulla että olet vähän liian erikoinen ihan taviksille naisille jotka haluavat puhua siitä lapsiarjestaan, mutta liian tavallinen erikoisemmille hipeille tai muille kantaaottaville.

Minun sukulaisnaiseni tykkäävät puhua sisustuksesta,lasten harrastuksista, resepteistä jne ja ovat hyvin sovinnaisia ja vanhoinakin ulkonäkökeskeisiä. He usein ihmettelevät miten olen niin metsänpeikko että noiden asioiden esittely somessa ei kiinnosta eikä suvun piirissä keikarointi.

Toisaalta huomaan hippimäisempien tyyppien ajattelevan minun olevan tylsän keskiluokkainen kun en liehu Intiassa ja meditointikurssilla ja halusin jotain niin poroporvarillista kuin häät. En tykkää mistään kauhean äärimielipiteistä tai vouhotuksesta.

Samanhenkisen ihmisen löytäminen on yllättävän vaikeaa. Et tosiaan ole yksin tilanteessasi!

Vierailija
38/130 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olksiko sinulla sama ongelma kuin minulla että olet vähän liian erikoinen ihan taviksille naisille jotka haluavat puhua siitä lapsiarjestaan, mutta liian tavallinen erikoisemmille hipeille tai muille kantaaottaville.

Minun sukulaisnaiseni tykkäävät puhua sisustuksesta,lasten harrastuksista, resepteistä jne ja ovat hyvin sovinnaisia ja vanhoinakin ulkonäkökeskeisiä. He usein ihmettelevät miten olen niin metsänpeikko että noiden asioiden esittely somessa ei kiinnosta eikä suvun piirissä keikarointi.

Toisaalta huomaan hippimäisempien tyyppien ajattelevan minun olevan tylsän keskiluokkainen kun en liehu Intiassa ja meditointikurssilla ja halusin jotain niin poroporvarillista kuin häät. En tykkää mistään kauhean äärimielipiteistä tai vouhotuksesta.

Samanhenkisen ihmisen löytäminen on yllättävän vaikeaa. Et tosiaan ole yksin tilanteessasi!

Tältä kantilta en asiaa ajatellut, mutta voihan siinä jotain tällaista olla. 

- ap

Vierailija
39/130 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytökseltään miesmäisillä ja aivoiltaan autistisilla naisilla on nähdäkseni vaikeuksia saada ystäviä naisista ja tulevat yleensä miesten kanssa paremmin toimeen. Yllättäen koska ovat mieleltään niin putkimaisen miesmäisiä.

Vierailija
40/130 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytökseltään miesmäisillä ja aivoiltaan autistisilla naisilla on nähdäkseni vaikeuksia saada ystäviä naisista ja tulevat yleensä miesten kanssa paremmin toimeen. Yllättäen koska ovat mieleltään niin putkimaisen miesmäisiä.

Minun käytökseni tai ajattelutapani ei ole mitenkään erityisen miehinen, enkä ole ikinä kokenut tulevani miesten kanssa hyvin toimeen, ehkä jopa päinvastoin. 

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi