Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää
Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke sovitetaan omiin tuloihin tai omaan eläkkeeseen. Isäni saa leskeneläkettä, koska äitini oli selvästi suurtuloisempi. Appeni ei saa, koska anopin eläke oli niin pieni. Jokainen voi käydä katsomassa eläkeyhtiöiden sivuilta, miten sovitus tehdään. Sinne voi laittaa omat ja puolison tulot ja laskurista näkee, saisiko ja kuinka paljon leskeneläkettä.
Osa saa silti kunnon leskeneläkeen.
Oma vanhempani saa omaa eläkettä 1100 netto ja leskeneläkettä 1000 netto eli 2100 netto ja velaton asunto.
+Kyllä on sitten toisella ollut hyvä työeläke eli reilusti yli 2300 netto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeessä on aika tiukat ehdot nykyään. Ei sitä saa vain sillä perusteella, että on naimisissa.
Perustele. Minkälaiset ehdot?
&Käyppä ihan netistä lukemassa niitä ehtoja, on niitä sen verran paljon. Ensimmäisenä ehtona vois sanoa mikä vaikuttaa on LESKEN OMAT TULOT, olkoon ne sitten palkka-tai eläketuloa tai vaikka sossun luukulta saatua tukea.&
Kyllä nyt kiinnostais ap:n ikä. Veikkaan nuoreksi ja pirun katkeraksi, jonka elämä ei kyllä tule kovin ruusuista olemaan, jollei osaa/opi elämään sen mukaisesti mitä meillä säännöt ja lait ovat. Asioita muokataan kyllä meilläkin, niinkun nyt tää leskenkin eläke juttu, aina ei kaikki ole kaikille mieleen, mutta sopeutumaan ja joustamaan joutuu jokainen meistä. Ei kenenkään keho kestä jatkuvaa katkeruutta, johan siinä pää räjähtää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt kiinnostais ap:n ikä. Veikkaan nuoreksi ja pirun katkeraksi, jonka elämä ei kyllä tule kovin ruusuista olemaan, jollei osaa/opi elämään sen mukaisesti mitä meillä säännöt ja lait ovat. Asioita muokataan kyllä meilläkin, niinkun nyt tää leskenkin eläke juttu, aina ei kaikki ole kaikille mieleen, mutta sopeutumaan ja joustamaan joutuu jokainen meistä. Ei kenenkään keho kestä jatkuvaa katkeruutta, johan siinä pää räjähtää.
Niinpä. Minustakin on reilumpaa leikata lapsiperheiltä kuin puolisonsa menettäneiltä.
Kauhee kouhaaminen lesken eläkkeestä. Ihan samalla lailla se raha liikkuu jokaisen eläkkeessä, ole sitten millä eläkkeellä tahtojaan. Täällä valtaosa vinkuu jotta eläke tulee valtion kassasta, ( työeläke tulee eläkevakuutusyhtiöltä ja niillä sitä fyrkkaa kyllä piisaa) silloinhan KAIKKI eläkkeet pitäisi lopettaa. Tosiasia on kuitenkin se, ettei lesken eläke ole kuin juuri se toimeentulo tulon rajan kattava lisäeläke. Se ken muuta väittää puhuu soopaa. Kyllä näiden vastaapanijoiden täytyy olla todella kateuden puristuksissa jos joku 1000 e oman eläkkeensä lisäksi 300-400 elämiseen kun oma raha menee peruskuluihin ja jottei Kelan luukulle tartte mennä valtion kassaa pienentämään. Uskokaa pois tuollaisessa tapauksessa KELA maksaisi sen erotuksen, siis suoraan kaikkien verorahoista. Ja ne jotka ei saa leskeneläkettä, niille erotuksen hoitaa, ei cittari vaan KELA.
Mikä on sitten muka parempi vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Minustakin on reilumpaa leikata lapsiperheiltä kuin puolisonsa menettäneiltä.
/Älä aja asian ohi. Vähän sieltä sun täältä on leikattu ja tullaan leikkaamaan. Ja nyt leikattiin oikeastaan 1975 ja sen jälkeen syntyneiden leskeneläkkeestäkin kun 10 v enää maksetaan. Lapsilisät on kuitenkin olemassa ja Kelan tuet lapsiperheille ihan eri luokkaa kun vanhuksille. Ei se ole yhtään sen parempi vaihtoehto leikata vanhuksilta joiden mahdollisuus yhtään mihinkään on surkea ja Suomessa päin per...ttä. Hoitolaitokset sika kalliita Silti kukaan ei juuri välitä, ei hoideta, ei aina edes ruokita, lääkkeet jaetaan päin helv...tiä, eli jätetään vailla mahdollisuutta edes inhimilliseen kuolemaan ja annettaan kitkuttaa pas.kavaipoissa.
Kotona kotipalvelun varassa asuvat saattavat maata raatona vaikka kuinka kauan kun se oma perhekkään ei välitä ja kotipalvelu käy jos listat sattuu olee ajantasalla ja sitten loppupeleiissä joutuu postinjakaja ilmoittaa jossain kohtaa pahasta hajusta mikä tulee postiluukusta.
Kaikki sama pas.a voi ikävä kyllä osua jopa sinunkin kohdalle jahka liikkeesi hidastuu ja ikää tulee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläkkeessä on aika tiukat ehdot nykyään. Ei sitä saa vain sillä perusteella, että on naimisissa.
&Käyppä ihan netistä lukemassa niitä ehtoja, on niitä sen verran paljon. Ensimmäisenä ehtona vois sanoa mikä vaikuttaa on LESKEN OMAT TULOT, olkoon ne sitten palkka-tai eläketuloa tai vaikka sossun luukulta saatua tukea.&
Lesken omat tulot?
Missä vaiheessa ne lasketaan? Siinä vaiheessa, kun eläkettä aletaan maksaa, vai tarkistellaanko ajan kuluessa jotenkin?
Minulla ei ollut latiakaan tuloja, kun aloin saada leskeneläkettä. Mieskään ei ollut kovin montaa vuotta ehtinyt olla työelämässä, mutta sai hyvää palkkaa. Ja niistä miehen tuloista se eläke laskettiin, jäljellä olevista työvuosista jotenkin, siitä on jo niin kauan, etten muista. Saamani eläke oli ihan hyvä, olisin tullut pelkästään sillä toimeenkin, jos olisin halunnut.
Tunnen toisen ihmisen, joka jäi myös leskeksi nuorena suunnilleen samoihin aikoihin, hänen miehensä oli paljon huonompipalkkaisessa työssä ja leskeneläke on vain noin puolet minun saamastani. Vertailtiin kerran oikein sitä ja katsottiin vakuutusyhtiön paperitkin läpi, ne mitkä aikoinaan saatiin, kun eläke alkoi juosta. Miehen ansiotulosta se hänellekin määriteltiin, hän itse oli juuri saanut lapsen ja oli kotona sen kanssa.
Minä hankin itselleni ammatin ja menin töihin ja palkka on aina silloin tällöin noussut ihan hienosti, ei ole ikinä sieltä vakuutusyhtiöstä kysytty, mitä minä nyt saan palkkaa? Tosin tiedän, että kyllä niillä minun tietoni siellä on ilmankin. Mutta eläke on se sama, miksi se aikanaan laskettiin, kun minulla ei ollut mitään tuloja. Tietysti siihen on ne pakolliset korotukset tulleet, mitä vuosittain tulee, mutta perustana on edelleen se alkuun laskettu summa. Eikös sitä eläkettä pitäisi sitten muuttaa siinä vaiheessa, kun leskellä alkaa olla omia tuloja jo reilustikin? Siitäkö alkuvaiheesta se vain määritellään?
Jos olisin silloin miehen kuollessa ollut jo töissä, niin olisiko muka eläkkeeni laskettu pienemmäksi, vai mitä yrittät sanoa?
Sitten, kun leski jää työeläkkeelle, tehdään joissakin tapauksissa ns. eläkesovitus, mutta ei kaikille. Ei minullekaan. Silloin lesken omat tulot, eli se työeläkkeen määrä, vaikuttaa. Mutta vasta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.
Ei ymmärrä, koska tuo ei pidä paikkaansa. Miten se ei vieläkään mene jakeluun, että eläkeyhtiöt maksavat vain murto-osan eläkkeistä ja suurin osa tulee nykyisten työntekijöiden työeläkemaksuista? Lesken ei kuulu saada jonkun muun maksamia eläkemaksuja. Ei sinkkujenkaan eläkemaksuja kukaan saa heidän kuoltuaan.
Se on kukkua että murto-osan. Jokaisen eläkemaksujen maksajan oma osuus on 1/3 keräämästään eläkepotista joka on siis se osuus mitä työuralla maksettu. Eläkevakuutusyhtiöt sijoittavat näitä rahoja ja kerryttävät lisäpottia. Ei niitä eläkemaksurahoja pöytälaatikossa säilytetä vaan niillä haetaan tuottoja. Lisäksi jää valtavia summia maksettuja eläkemaksuja joista ei koskaan sentin senttiä palaudu. Tämä johtuu ihan niinkin luonnollisesta asiasta kun ihmisen menehtymisestä ennen eläkeikää, ja ei ole huollettavia eikä puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesken omat tulot?
Missä vaiheessa ne lasketaan? Siinä vaiheessa, kun eläkettä aletaan maksaa, vai tarkistellaanko ajan kuluessa jotenkin?
Minulla ei ollut latiakaan tuloja, kun aloin saada leskeneläkettä. Mieskään ei ollut kovin montaa vuotta ehtinyt olla työelämässä, mutta sai hyvää palkkaa. Ja
Älä jaksa soopaa jauhaa. Käy lukee netistä se sulla on kun täälläkin surffaat. Tossa on niin monta kohtaa kirjoitettu persiilleen, ettei tuon mukaan leskeneläke normi kriteerit edes täyty. Käy nyt oikeesti tarkastamassa ikärajat ja avioliiton kesto ajat ennenkun esität yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun iäkäs äitini selviäisi yhtiövastikkeista, jotka nousivat viime vuonna 50% jos ei saisi leskeneläkettä.
Miten yksinasuvat, naimattomat vanhukset selviävät? Usein ovat huonommassa asemassa kun ovat aina maksaneet kaiken itse.
Pienituloisille yksin asuville on omat tukimuotonsa, esim.eläkkeensaajan asumistuki ja toimeentulotuki.
Ei niillä tietenkään leveästi eletä, mutta jotain kuitenkin saa.
Kaikille leskille ei makseta leskeneläkettä. Mikään automaattinen satasten tai tonnien tuloautomaatti ei ole leskeksi jääminen.
Luin vähän aikaa sitten leskestä, jonka eläke oli 4€/kk. Tämä summa maksettiin kertakorvauksena. Nuorella leskellä on kaksi pientä lasta ja asuntolaina maksettavana.
Olen 60v. Mieheni kuoli pari vuotta sitten. Olin mieheni omaishoitaja 10v, puolivälissä jouduin irtisanoutumaan omasta vakituisesta työstäni kun en saanut enää palkatonta vapaata. Viimeiset neljä vuotta sain omaishoidon tukea, emme hakeneet sitä aiemmin.
Minulle jäi omakotitalo, väsymys, masennus ja ikävä. Sukulaislääkäri on hoitanut terveydenhoitoni. Leskeneläettä saan 900e/ kk, sillä elelen. Lämmitys, sähkö, vesi, kiinteistövero, nuohooja, auraaja, jätemaksu ovat suurimpia kuluja.
Muuten vaatimaton kotielämä sujuu ok.
Mielestäni aika hyvin olen säästänyt yhteiskunnan varoja. Mitään tukia en ole Kelalta anonut. Mutta saisinko pitää tämän eläkevakuutusyhtiöltä saamani leskeneläkkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä ajetaan mummot kelan luukulle vanhuksina. Toivotaan vielä etteivät osaa hakea kaikkia tukimuotoja, jää tuet hakematta ja köyhät mummot kuolee hissukseen pois.
Entäs naimattomat, jotka muutoinkin ovat huono-osaisempia kuin avioliittoon päässeet.
Haloo. Avioliittoon päässeet, mikä ihmeen ryhmä se on.
Muistan vieläkin päivän kun tapasin puolisoni. Naimisiin mentiin aika pian. En päässyt siis vaan menin ja mentiin siksi, että molempien halu oli alkaa yhteiselämä. Muksut tuli ja lähti maailman turuille aikanaan ja jäimme kaksin. Edelleen liitto kesti ja kesti 47 v ajan kunnes puolisoni nukkui pois.
Jos sinä olet valinnut naimattomuuden se on sinun asia eikä mitenkään paheksuttavaa, mutta on säädöksiä olemassa jotka turvaa avioparien ja nykyään myös avoparien jäljelle jääneen puolison toimeentulon ja juu näin se on, kyllä saan perhe-eläkettä eläkevakuutusyhtiöltä. En mitään jättisummia koska onhan minulla toki oma eläkkeeni, mutta saan sentilleen sen mukaan mitä minun on laskettu tarvitsevan, jotta tulen toimeen ja niin kauan kunnes minun aikani on. (Siis ainakin näillä tietämillä, jos ei taas jotain muuteta)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesken omat tulot?
Minulla ei ollut latiakaan tuloja, kun aloin saada leskeneläkettä. Mieskään ei ollut kovin montaa vuotta ehtinyt olla ty
Väitätkö, että valehtelen?
Ikärajat? Minä en niistä mitään kirjoittanut. No jos se sun mielestä jotain mun kohdalla vaikuttaa, niin joo, olin 25 v. Olin ollut naimisissa kuusi vuotta. Onko tässä joku ongelma ikärajoissa sulle?
Ilmarisesta sain leskeneläkkeen, ja Kelasta nk. alkueläkkeen puoli vuotta. Lapsi sai myös eläkkeen molemmista. Lapsen eläke Ilmariselta loppui, kun lapsi oli 18 v. ja Kelasta, kun lapsi täytti 20 v., koska oli opiskelija.
Mikä sua tässä korpee? Mikä tässä sun mielestä ei pidä paikkaansa?
Ei mun tarvitse mitään nettiä tässä tutkia, kun tiedän oman tilanteeni ilman sitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesken omat tulot?
Minulla ei ollut latiakaan tuloja, kun aloin saada leskeneläkettä. Mie
Ei naispuolisenkaan lesken leskeneläke ole mikään automaatti vaikka kaikki ehdot täyttyisivät koska siihen oikeesti vaikuttaa lesken oma eläke ja tulot . Jos on vaikka isompi eläke kuin vainajan.
Itse sain pientä tel-eläkettä ja siihen 300 kansaneläkettä päälle. Saan kyllä täyden leskeneläkkeen eli 50 % mieheni eläkkeestä mutta tuo kansaneläkkeen osuus otettiin pois. Eli nyt oma pieni tel ja leskeneläke.
Tuon kelan alkueläkkeen, puoli vuotta, josta joku kirjoitti saa vain alle 65- vuotiaat lesket.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.
Ei ymmärrä, koska tuo ei pidä paikkaansa. Miten se ei vieläkään mene jakeluun, että eläkeyhtiöt maksavat vain murto-osan eläkkeistä ja suurin osa tulee nykyisten työntekijöiden työeläkemaksuista? Lesken ei kuulu saada jonkun muun maksamia eläkemaksuja. Ei sinkkujenkaan eläkemaksuja kukaan saa heidän kuoltuaan.
Se on kukkua että murto-osan. Jokaisen eläkemaksujen maksajan oma osuus on 1/3 keräämästään eläkepotista joka on siis se osuus mitä työuralla maksettu.
Eläkemaksut palkasta menevät nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta eli kun teet 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.
2400 brutto palkasta eläkemaksu on 177 euroa kuukaudessa työntekijälle.
Eläkkeitä maksetaan 34,9 miljardia.
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-1-845-euroa-kuukaudessa…
Ansiosidonnaista maksetaan 1,8 miljardia
Äitini sai leskeneläkkeen, jolloin häneltä poistui oikeus kansaneläkkeeseen: hänellä oli (ennen leskeksi jäämistään) päiväkotiapulaisen työstään niin huono eläke, kolmisensataa kuussa, että sai lisäksi kansaneläkettä.
Jos halutaan säästää yhteiskunnan varoja tällä logiikalla, pitäisi lakkauttaa kansaneläke jonka kustantaa veronmaksajat.
Kun leski ei saa kansaneläkettä, hän on oikeutettu toimeentulotukeen... eli sekin pitäisi lakkauttaa.
Sillä saisi oikeasti säästettyä yhteiskunnan varoja. Vielä parempi tietysti jos lakkautettaisiin julkinen terveydenhuolto. Itse asiassa pienet lapsethan tulee veronmaksajille kalliiksi myös... nehän pitää synnyttää, kasvattaa ja kouluttaa yhteiskunnan varoilla, eivätkä ala nettoveronmaksajiksi kuin vasta joskus pari-kolmikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Olen 60v. Mieheni kuoli pari vuotta sitten. Olin mieheni omaishoitaja 10v, puolivälissä jouduin irtisanoutumaan omasta vakituisesta työstäni kun en saanut enää palkatonta vapaata. Viimeiset neljä vuotta sain omaishoidon tukea, emme hakeneet sitä aiemmin.
Minulle jäi omakotitalo, väsymys, masennus ja ikävä. Sukulaislääkäri on hoitanut terveydenhoitoni. Leskeneläettä saan 900e/ kk, sillä elelen. Lämmitys, sähkö, vesi, kiinteistövero, nuohooja, auraaja, jätemaksu ovat suurimpia kuluja.
Muuten vaatimaton kotielämä sujuu ok.
Mielestäni aika hyvin olen säästänyt yhteiskunnan varoja. Mitään tukia en ole Kelalta anonut. Mutta saisinko pitää tämän eläkevakuutusyhtiöltä saamani leskeneläkkeen?
Tulet saamaan vielä työeläkkeen niistä vuosista, jolloin kävit ansiotyössä, sitten kun eläkeikäsi koittaa. Olet varmaan saanut jo muutamankin kerran eläkeotteen, josta näkyy tulevan eläkkeesi määrä. Jos et ole saanut, niin voit kysyä sitä siltä taholta, josta se on tulossa. Itse olin kunnalla töissä ja työeläkkeeni maksaja on Keva, eli Kuntien eläkevakuutusyhtiö.
Jos nytkin saisit töitä, voisit kerryttää omaa työeläkettäsi vielä aina 68-vuotiaaksi asti.
Vaikka se eläke olisi pienikin, niin aina se on tervetullut lisä tuloihisi. Eli et loppuikääsi pelkällä leskeneläkkeellä kituuta, kun olet tehnyt ansiotyötäkin.
Ja hyvää kevättä! Toivotaan kaunista tulevaa kesää, kyllä se ikävä ja masennuskin hellittää, olet vielä niin nuori!
Vastaus sinulle otsikkoon Lesken omat tulot?
Voit tarinoida ihan mitä vaan, mutta tosiasia on, että lesken omat tulot lasketaan ja sen jälkeen menehtyneen eläkkeestä saa sen erotuksen jotta saadaan se toimeentulon vaatimalle tasolle.
Sun kirjoitus oli vähän sekava, sulla ei tuloja ja mieskin vain vähän aikaa töissä vaikka hyvällä palkalla, lisäksi lapsi tai lapsia. Ja olitte ilmeisen nuoria. Ei sun mies vähän aikaa töissä olleena ole voinut kerryttää herisyttävää eläkettä ja se fakta. Kuinka hänen kohdallaan laskettu sitä en tiedä kun en moiseen tilanteeseen ole törmännyt.
Toisaalta kirjoitukseni ikäsäännöistä ne on kyllä olemassa, mutta selvyyden vuoksi kyse on vähän isoimmista ikäluvuista. Avioliiton ja nyk myös avoliiton kestoon on olemassa sääntönsä. Missään kohtaa en ole kirjoittanut mitään sen kummempaa muusta kun näistä ns. vanhoista ihmistä jotka saavat kyseistä eläkettä ja joilta täällä katkerat ihmiset haluaisivat sen pois. Lesken jolla alaikäisiä silloin on ihan eri säännöt, mutta kukaan ei niitä tällä edes haukkunut, joten en siitä asiasta myöskään kirjoitellut.
Mutta mikään ei sitten mikään muuta sitä tosiasiaa, että lesken omat tulot olkoon ne mistä tahansa huomioidaan lesken eläkkeen myöntämiseen, sitä sun on turha kieltää, koska sen voi kuka tahansa tarkistaa avaamalla ihan minkä tahansa eläkkeenmaksajan sivuston.
Hyvää kevään odotusta.
Vaan mikä on totuus. Kuinka paljon eläkeyhtiöt kasvattavat sijoituksilla korkoja maksetuilla eläkemaksuilla. Kuinka paljon jää penniäkään joillekin maksatta kun ihminen menehtyy ennen kun on atin latia ehtinyt saada eläkettä eikä ole lapsia / puolisioa jolle leskeneläkettä maksettaisiin. Kaiken voi laskea nurinkurikurisesti ja tehdä asia näyttämään joltain muulta mitä totuus on. Rahamaailma ei ole mustavalkoinen vaan kaikki sateenkaaren värit siitä löytyy.