Mikä ihmeen lellikki on Leskeneläke? miksei sitä poisteta jos säästää pitää
Muinaisjäänne tämä leskeneläke, jonka tarkoitus oli sodan jälkeen korvata leskelle sodanjälkeisessä elämässä selviäminen. Nykyisin lesket ovat työssä ja myöhemmin työeläkkeellä. Ei mene järkeen, miksi pitää leskeneläkettä maksaa jokaiselle jolla on jo omat tulot? Aivan sama kuin Kreikassa maksettii kuolleille eläkettä, kunnes siihen puututtiin.
Kommentit (353)
Niin että työeläkefirmoille jätetään rahat vaan eikä leskelle ja orvoille lapsille?
Kovastippa sua harmittaa ettet ole itse leski :D
Jos sinua häiritsee äidillesi maksettava leskeneläke, tee asialle jotain sen poistamiseksi äläkä täällä vingu.
Siis olet jonkun eläkefirman palveluksessa ja haluat vielä valmiiksi maksetut eläkerahastot omaan ylisuuren palkkaasi?
Aloittaja on jonkun työeläkefirman maksama. Ainahan se on voittoa jos eläkkeensaajat kuolee pois, ehtimättä juuri eläkettä nostaa.
Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.
Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua.
On minulle huudettu ja minua paheksuttu, kun en ole mennyt naimisiin. Moni menee rahasta myös naimisiin ja aviopuoliso on tällöin ammatti. Ulkomaalaisille naisille tämä sallitaan, suomalaisia katsotaan kieroon. Jostain syystä minäkin keskityn nyt naisiin tässä, vaikka miehet saavat leskeneläkettä samanlailla.
Kepun nuorisolle vinkiksi, että leskeneläkkeet pois ja valtiolle kaikki! Toimeentulotuella voi saada täydennystä, jos ei muuten pärjää
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ole tarkoitus, että kuollut saa jollain tapaa nauttia eläkkeestään, tässä tapauksessa leskelle korvattuna eläkkeenä? Leskeneläke on aivan turha jäänne menneisyydestä, mutta siitä ei saa puhua.
Ihan niinkuin oikeus perintöön. Aivan turha muinaisjäänne jossa kuollut saa nauttia omaisuudestaan lähisuvulle korvattuna perintönä? Aivan turha muinaisjäänne mutta siitä ei saa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?
Ihan sama mikä, mutta miten käy niiden eläkkeille, joilla ei ole sitä leskeä? Nekin menee sitten täysin hukkaan. Eli sinkkujen maksamat eläkkeet puff vaan eläkeyhtiön lihavaan pörssikassaan.
Pitäisi saada jokaisesta ex puolisosta erikseen. Nyt on epäreilua eronneita kohtaan.
Meneekö joku naimisiin siksi, että voi joskus saada leskeneläkettä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap ymmärrä että lesken-elåke maksetaan niistä kuolleen ihmisen suorittamista työeläkemaksuista? Kenelle ne rahat sitten pitäisi mennä ellei puolisolle jossei itse ole ansaitsemaansa eläkettä nostamassa? Kaiken lisäksi lesken eläke on korkeintaan puolet siitä mitä edesmennyt saisi eläkettä jos olisi hengissä.
Kenelle kuolleen sinkun eläke sitten pitäisi maksaa?
Vaihda paikkaa minun kanssani, aloittaja. Saat leskeyteni ja leskeneläkkeeni ilomielin, ja minä saan mieheni elävänä takaisin.
Leskeneläkkeisiin on tullut jo suuri muutos, mutta se koskee 1975 vuonna ja sen jälkeen syntyneitä. Mikä se muutos on, en muista.
Onneksi leskeneläkkeeseen on tehty leikkauksia ja nykyiset lesket ei saa sitä loputtoman ajan. Vielä voisi leikata ja paljon, vaikka kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Kepun nuorisolle vinkiksi, että leskeneläkkeet pois ja valtiolle kaikki! Toimeentulotuella voi saada täydennystä, jos ei muuten pärjää
No mietipä nyt. Leskeneläke tulee yksityiselle firmalle maksetuista rahoista, leskien ei tarvitse olla veronmaksajien rahoilla.
Sinä taas veronmaksajana mieluummin soisit leskien nostavan verovaroista elatuksensa. Ootko ihan järjissäsi?
Puhutko nyt Kelan maksamasta (pienestä) vai työeläkeyhtiön maksamasta, joka on kuolleen itse kerryttämää työeläkettä, josta hän ei ehtinyt nauttimaan?