Nuoria työttömiä miehiä 87 000. Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea
"Neljän seinän sisällä
Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea. Usein hän poistuu kotoaan vasta, kun nuuska tai ruoka on loppunut. Eetu on yksi niistä noin 87 000 nuoresta tai nuoresta aikuisesta, jotka eivät opiskele käy töissä. "
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010116480.html
Miten saadaan nuoret miehet töihin?
Kommentit (676)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kertoo yhteiskunnan asenteista kun lukee tätäkin palstaa. Sen sijaan että yritettäisiin auttaa ja esittää jotain kehittävää, niin haukutaan ja syyllistetään. Samalla yleistetään koskemaan varmuuden vuoksi kaikkia miehiä.
Oletko siis sitä mieltä että noin iso joukko terveitä, vahvoja nuoria miehiä on se ryhmä, jonka auttamiseen resurssit pitää ohjata?
Ei oo terve eikä vahva, jos ei normaaliin (työ)elämään pysty. Tuollakin mahdollisesti takana ties mitä mt- tai nepsyogelmaa, jota ei ole tiedostettu. Jäi jo koulusta pois aikanaan. Se ei ole terveen ihmisen käytöstä.
Kyllä se ihan terveen ihmisen käytöstä on, että haluaa helppoa ja vastuutonta elämää. Se laiskottelunhalu pitää ihan jokaisen saada itse kuriin. Ei noilla kaikilla ole mt-ongelmia. Ainakaan niin pahoja että ei työhön pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Seitsemän vuotta?! Se on aivan tolkuttoman pitkä aika jo. Tehdas- ja varastotyö ei vaadi käytännössä mitään. Se yksinkertainen työ opetetaan 100% perehdytyksessä ja sitä teet niin kauan kuin jaksat.
Vaan taitaisipa sinunkin tapauksessasi kaatua tuokin aamuvuoron 06:30 -aloitusaikaan sekä muuhun työssä uupumiseen ja monotonisuuteen."
Minua ei haittaisi ollenkaan ns. palikkaduuni - kunhan ei olisi liian rasittavia työkavereita (tai varsinkaan jotain asiakkaita). Eivätkä aamuherätyksetkään haittaisi; vaikka vuosikausia heräsinkin (vähän Eetun tavoin) koska tahansa klo 12 ja 21 välillä, olen nyt n. viimeisen vuoden herännyt aamukuudelta sekä arkisin että viikonloppuisin. Ihan vain itseäni varten.
Varastotyöhön haki rekryn alussa yli tuhat ihmistä. Tämä valittu tekijä on oman urheilulajinsa maailmanmestari.
Et taida ymmärtää yhtään mitään nykyajan työelämästä.
Vastauksestasi ei ota ihan selvää, oletko aggressiivinen minua vai lainaamaani postaajaa kohtaan, koska nimenomaan lainaamani kirjoittaja kommentoi ettei "tehdas- ja varastotyö vaadi käytännössä mitään" muuta kuin monotonisuuden ja aamuherätysten sietämistä, joten vastasin ihan sen perusteella. Itse olen turhankin tietoinen miten vaikea nykypäivänä voi olla päästä työelämään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Näppärästi laitettu koskemaan vain miehiä, vaikka palstallahan ei ole miesvihaa.
NEET-osuus oli ikäryhmän naisilla 8 ja miehillä 10 prosenttia
eli miehiä on ihan hieman enemmän kuin naisia, mutta se ei ilmene ap:n aloituksesta ja kaikki viestit tuntuvat keskittymään miesten haukumiseen.
Miksi?
Työnnä se viha hanuriis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä työllisyyspalveluissa pitäisi kartoittaa, mitä erityistaitoja työttömillä on ja ohjata heitä sen mukaan. Tiedän kouluttamattomia työllistyneitä nuoria miehiä, kun ovat itse osanneet lähteä tekemään asioita omien erityistaitojen perusteella.
Suurimmalla osalla työttömistä EI ole mitään erityistaitoja!
Tämä rakensi tietokoneensa itse. En tuota ehkä erityistaidoksi menisi sanomaan, mutta se on silti taito, jota läheskään kaikilla ei ole. Tuo osoittaa myös, että Eetu pystyy etsimään ja omaksumaan tietoa, joka häntä kiinnostaa. Ja kyllä tuollaisellekin osaamiselle voi olla kysyntää, eikö moni tietokonekauppa kuitenkin kasaa ne myytävät koneet osista?
Tuo oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen ei onnistu kaikilta korkeakoulutetuiltakaan. Usein jää tunnistamatta jotain tietoa tai osaamista, jota on tullut harrastuksen kautta. Kyllä olisi ihan hyvä, että ihmisiä autettaisiin näkemään, mitä taitoja heillä on ja kertoa niistä. Se auttaa myös siihen, miten näkee itsensä, kun joku toinen sanoo, että sinähän olet tehnyt tätä ja tätä, ei kaikki osaa tällaista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kertoo yhteiskunnan asenteista kun lukee tätäkin palstaa. Sen sijaan että yritettäisiin auttaa ja esittää jotain kehittävää, niin haukutaan ja syyllistetään. Samalla yleistetään koskemaan varmuuden vuoksi kaikkia miehiä.
Oletko siis sitä mieltä että noin iso joukko terveitä, vahvoja nuoria miehiä on se ryhmä, jonka auttamiseen resurssit pitää ohjata?
Ei oo terve eikä vahva, jos ei normaaliin (työ)elämään pysty. Tuollakin mahdollisesti takana ties mitä mt- tai nepsyogelmaa, jota ei ole tiedostettu. Jäi jo koulusta pois aikanaan. Se ei ole terveen ihmisen käytöstä.
Mut kukaan ei tuu sua kotoa hakemaan ja parantamaan masennuksestasi simsalabim vaan. Ihan itse on rämmittävä sieltä ylös tai haettava apua. Ei ole
Hakemaan apua? Apuun kuulu resursseja, niin tutkimuksiin kuin hoitoon ym. Johan se täälläkin ylipeukutettiin kymmenittäin ilman alapeukkuja, kun joku kirjoitti ettei näille nuorille miehille pidä mitään resursseja ohjata, kun on huonommassa osassa oleviakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan terveen ihmisen käytöstä on, että haluaa helppoa ja vastuutonta elämää. Se laiskottelunhalu pitää ihan jokaisen saada itse kuri
Ei tuollainen elämä ole ollenkaan helppoa henkisesti, eikä sitä siksi kukaan haluakaan vaan siihen ajautuu, yleensä syynä erilaiset ongelmat ja häiriöt. Asian kieltäminen ei auta syrjäytymisen estämisessä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea leikataan huhtikuussa.
300 euron ansiotulovähennys poistuu 1.4.2024 eli osa-aikatyötä tekevä ja opiskelija saa tienata 300 vähemmän kuukaudessa, jos saa asumistukea.
Osa menettää asumistuen kokonaan.
Huokaus. Olet taas linjoilla, vai?
En ole aiempi mutta eikö se ole aika merkittävä kannustamattomuutta lisäävä muutos, jos osa-aikatöistä jää 300 euroa aiempaa vähemmän käteen, joten joutuu moni miettimään, että kannattaako sitä mennä tekemään töitä, jos siitä ei pääse välttämättä edes omilleen jos pitää työmatkoja kustantaa, hankkia ehkä vaatteita jotka soveltuu alalle tai eivät ole liian kuluneita jne.
Jos ei kuitenkaan kokoaikatöitä ole mahdollista saada.
Ei se varmaan Eetua saa h
On se ihmeellistä miten kaikilla on juuri tarkalleen se 300 euron osa-aikatyö. Ihan kaikilla osa-aikatyötä tekevillä. Ja sitten ei kannata työnteko, kun jääkin vain 150 sen 300 euron sijasta. Raja menee juuri siinä. Kaikilla. Sen jälkeen ei kannata mikään.
Vierailija kirjoitti:
.
Entä jos ei pääse opiskelemaan edes sinne amikseen?
Sitten pitää korottaa arvosanoja kymppiluokalla. Vähän pitää olla eteenpäinpyrkimystä.
Nykyään ei edes ole pitkään aikaan ollut mitään kymppiluokkaa, tässä taas näkee että teidän tietämys opiskelusta tai työnhausta on jämähtänyt jonnekin 80-luvulle. 😂
No, nykyään on TUVA luokkia.
Eetu rakensi omat tietokoneensa. Ehkä hänelle voisi löytyä oppisopimus- tai harjoittelupaikka yrityksistä, jotka huoltavat tietokoneita tms.
Hän oli myös kiinnostunut työskentelemään Gigantilla tai DNA:lla. Ehkä voisi hakea tuolta kesätöitä ja saada sitä kautta pysyvämpää paikkaa (edellyttäen, että hoitaa hommansa hyvin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kukaan ei tuu sua kotoa hakemaan ja parantamaan masennuksestasi simsalabim vaan. Ihan itse on r
Vaikea mitoittaa resursseja sellaisille, jotka eivät itse edes hakeudu hoidon piiriin. Edelleen, kukaan ei tule ovelta hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut kukaan ei tuu sua kotoa hakemaan ja parantamaan masennuksestasi simsalabim vaan. Ihan itse on r
Noille nuorille miehille kuuluu ilmaiset, verorahoista maksetut mt-palvelut kuten kaikille muillekin. Siinä on heille tarpeeksi resursseja.
Joojoo, on niin hirveän vaikeaa saada apua. Se lääkäriajan odottaminen onneksi sujuu samalla kun selaa nettiä vuodesta toiseen.
Tomminen p.skakasa asuu mun naapurissa. pelaa kaiket yöt ja pitää ääntä. Ei tietenkään tarvi nukkua kun ei töissäkään käy. Pilaa kyllä muiden yöunet. Tuommosia elätetään verorahoilla, hyi s..tana. Eetukin sanoo että mitäs jos kaikista ei vaan ole työelämään. Sanoisin että kaikista on, kun tukirahat loppuu ja toinen vaihtoehto on mennä nälkäisenä kadulle,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se ihan terveen ihmisen käytöstä on, että haluaa helppoa ja vastuutonta elämää. Se la
Ei se ole mikään häiriö, vaan ihmisen luontainen mukavuudenhalu. Sen kieltäminen ei auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ykkös asia olis poistaa tulityökortit etc. Ei voi saada minimi duunia ja kokemusta kun ei voi töihin päästä.
Sama naurettavuus C kortin kanssa.
En pystyisi tekemään duuneja joita itse tein nuorena ei ole lupaa ajaa jakeluautoa ei tehdä purilaisia ei siivota raksalla jne
Päiväkotiin pääsee töihin vaikka ei olisi kortteja. Aika monille työttömille työkkäri suositteleekin päiväkotityötä.
Ihme kun tämmöiset ei herätä ikinä aggressioita, samaan tapaan kuin tukia saavat ulkomaan elävät. Ne sentään yrittää mennä töihin. Yksikään Eetu ei pärjäisi esim Wolt-kuskina
Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773.
Suomessa 400 000 ihmistä tekee osa-aikatyötä.
https://www.pam.fi/artikkelit/osoittaako-tutkimusprofessori-sormella-os…
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 400 000 ihmistä tekee osa-aikatyötä.
https://www.pam.fi/artikkelit/osoittaako-tutkimusprofessori-sormella-os…
Ja hallitus leikkaa asumistuet ja sovitellut päivärahat huhtikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihme kun tämmöiset ei herätä ikinä aggressioita, samaan tapaan kuin tukia saavat ulkomaan elävät. Ne sentään yrittää mennä töihin. Yksikään Eetu ei pärjäisi esim Wolt-kuskina
noh kohta nämä samat keskustelut on turhaa kun tukia leikataan kohta ja tulevaisuudessa .niin on saavutus saada ruokaa joka päivä kun hinnat vaa nousee ja tuet ei.todellinen työllisyys toimi kaikki täyspäiset hakee töitä aivan ilman patistelua välttääkseen kurjuuden.näin on lähes joka maassa maailmassa ei sielä leuhkita palstoilla mä olen työtön ja hyvin menee ja ole keskustelu palstoja kannattaako mennä töihin .ihan varmasti kannattaa.
Nyt sais hallitus leikata kaikki tuet pois loiseläjiltä. Jos on nuori ja terve kroppa niin ei tarvitse meidän muiden elättää. Menköön kuskaamaan wolt-tilauksia vaikka. Hävettäisi jos olisi tuollaisen loisen kasvattanut
Nuoret miehet ovat vapaaehtoisesti sinkkuja ja vapaaehtoisesti työttömiä ja ONNELLISIA.
Nuorten naisten tulisi ottaa mallia nuorista miehistä. Incelinaiset vain haukkuu miehiä ja nuoret miehet matkustelee ja ovat iloisia.