Nuoria työttömiä miehiä 87 000. Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea
"Neljän seinän sisällä
Eetu, 21, viettää päivänsä selaten Tiktokia ja Youtubea. Usein hän poistuu kotoaan vasta, kun nuuska tai ruoka on loppunut. Eetu on yksi niistä noin 87 000 nuoresta tai nuoresta aikuisesta, jotka eivät opiskele käy töissä. "
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000010116480.html
Miten saadaan nuoret miehet töihin?
Kommentit (676)
Vierailija kirjoitti:
En pääse lukemaan koko artikkelija, mutta alun perusteella Eetun käytös muistuttaa paljon masennuksen oireita.
No ihan varmasti alkaa masentaa, kun himassa vailla mitään tekemistä kökkii elämänsä/aikansa.
Kokemuksella ja nyt tk-eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
"Miten saadaan nuoret miehet töihin?"
Hyvä palkka ja reilut työehdot olisivat hyvä alku.
Toimii myös naisiin. Mistä löytyis ne palkanmaksuhaluiset yritykset, jotka haluais myös perehdyttää kokemattomat hommiin?
Tollaset Eetut ei kyllä ole kenenkää unelmavävyjä. Pelkkiä rriesoja passaustoivomuksineen. Toivottavasti ovat niin väsyneitä etteivät ainakaan lisäänny. Ei kiitos meille ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Naiset vain haukkuu nuoria miehiä ketjussa. Luuletteko olevanne parempia?
Yhyy. Yliksellä huoritellaan joka langassa ja pohditaan viikottain, tulisiko naisilta ottaa ihmisoikeudet pois. Mutta mammat eivät saisi sanoa av:lla ääneen, että perhana mitä tissiposkia nykypojat ovat?
Ps. Naisista myös äidit lasketaan työttömiksi, vaikka hoitaisivat kotona lapsiaan, eli nuorten miesten tilanne on oikeasti vieläkin surkeampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret, näköalattomat miehet radikalisoituu helpommin. Valovoimaista kulttijohtajaa odottaen.
Jussi Halla-aho on jo näiden nuorien johtaja mestari.
Miksi /miten ihmeessä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon kertoo yhteiskunnan asenteista kun lukee tätäkin palstaa. Sen sijaan että yritettäisiin auttaa ja esittää jotain kehittävää, niin haukutaan ja syyllistetään. Samalla yleistetään koskemaan varmuuden vuoksi kaikkia miehiä.
Oletko siis sitä mieltä että noin iso joukko terveitä, vahvoja nuoria miehiä on se ryhmä, jonka auttamiseen resurssit pitää ohjata?
Ei oo terve eikä vahva, jos ei normaaliin (työ)elämään pysty. Tuollakin mahdollisesti takana ties mitä mt- tai nepsyogelmaa, jota ei ole tiedostettu. Jäi jo koulusta pois aikanaan. Se ei ole terveen ihmisen käytöstä.
Mut kukaan ei tuu sua kotoa hakemaan ja parantamaan masennuksestasi simsalabim vaan. Ihan itse on rämmittävä sieltä ylös tai haettava apua. Ei ole mikään nuoria miehiä koskeva juttu, vaan ihan kaikkia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän politiikka ja ihmisten ajattelu perustuu kostoon. Esim työttömälle pitää KOSTAA se ettei ole kärsimässä hirveimmistä paskaduuneista eikä herää joka aamu viideltä kuten alaluokan naiset.
On pelottavaa, että joku on näin sekasin.
Näin siinä kävi kun pojille tuli käteen älylaitteet eikä työkalut lapsena. Ei monella eetulla ole mitään edellytyksiä päästä töihin kun ei ole taitoja. Mistä ihmeestä näille töitä joissa tarvitaan tuota olematonta (siis somen selailuun taidot) tietoteknistä osaamista. Siinä se pointti. Tiktokin selaaminen on ihan toista kuin toimisto-ohjelmien käyttö tai cad.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä 40v mies ja ikäni töissä ollut, mutta perheetön ja ikisinkku. Olen niitä yrittäjiä, joille yrittäjyys ja ala jolla olen, ei ole intohimo eikä mitään muutakaan kuin pelkkä työpaikka, keino hommata elantoni. Työt hoidetaan ja hommataan omat fyrkat, mutta vapaalla olen ihan samanlainen kuin tää jutun Eetu. Istun lähinnä koneella, katon netflix youtube jne. Ruokaa sentään laitan itse, koska pidän kokkaamisesta. Usein ryyppään itseni tainnoksiin, joskus jopa aamusta alkaen. Menee päivä niin kivasti pikkupierussa. Olen huomannut, että tätä onkin erittäin vaikea saada poikki, kun tulee töihin lähdön aika. Näinä vapaa-aikoina (jotka yrittäjällä on joskus harvassa) olen huomannut haaveilevani, että voi kun saisi elää näin koko ajan. Katselisin aamuisin ikkunasta aamukahvin tuoksussa sitä kuinka muut kiiruhtavat ankeassa räntäsateessa töihinsä, ja saisin itse vain olla kotona ja vaikka pelata koneella ja juoda kaljaa, nukkua milloi
Sinulla on oikea asenne. Parempi kuitenkin, että teet välillä töitä. Jos eläisit koko ajan kuten nyt vapaalla, niin sairastuisit aika nopeasti. Rilluttele sitten eläkkeellä.
Outo ajatus että nykyään yli 20-vuotiaista puhutaan kuin nuorista teineistä, kyllä tuossa iässä tulisi olla jo lukio/amis/oma polku opinnoissa käytynä tai työpaikka olla? Minä olin esikoisen syntyessä 21-vuotias, 2000-luvun alussa. Miksi nykynuoret aikuistuvat niin hitaasti? Lehdessäkin oli nuorisotoimesta juttu, vanhimmat kävijät vajaa kolmekymppisiä!
Yli kahden vuoden syntyneet ovat työttöminä ja vailla mitään tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea leikataan huhtikuussa.
300 euron ansiotulovähennys poistuu 1.4.2024 eli osa-aikatyötä tekevä ja opiskelija saa tienata 300 vähemmän kuukaudessa, jos saa asumistukea.
Osa menettää asumistuen kokonaan.
Huokaus. Olet taas linjoilla, vai?
En ole aiempi mutta eikö se ole aika merkittävä kannustamattomuutta lisäävä muutos, jos osa-aikatöistä jää 300 euroa aiempaa vähemmän käteen, joten joutuu moni miettimään, että kannattaako sitä mennä tekemään töitä, jos siitä ei pääse välttämättä edes omilleen jos pitää työmatkoja kustantaa, hankkia ehkä vaatteita jotka soveltuu alalle tai eivät ole liian kuluneita jne.
Jos ei kuitenkaan kokoaikatöitä ole mahdollista saada.
Ei se varmaan Eetua saa helpommin koittamaan edes niitä osa-aikatöitä.
Ja ei nyt tarvitse vastata että tuet pitää sitten ottaa kokonaan pois, koska kukaan ei oikeasti halua viidakon lakeja tuonne kaduille ja jengiytymistä ja rikollisuutta yhtään enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän politiikka ja ihmisten ajattelu perustuu kostoon. Esim työttömälle pitää KOSTAA se ettei ole kärsimässä hirveimmistä paskaduuneista eikä herää joka aamu viideltä kuten alaluokan naiset.
On pelottavaa, että joku on näin sekasin.
On taisteltava sitä vastaan että kokoomusklikki ajaisi vähäosaiset maakuntien metsiin kuolemaan jotta saavat nyt hädän hetkellä yrityksistään optiot ja osingot ulos kuin Hyvinä Aikoina mässyttivät yltäkylläisyydessä jossa tosin muutama huntti liikeni lattiatason työntekijöillekkin palkoiksi. Nyt ei enää huntit riitä palkaksi vaan muille vähäosaisille on kostettava se että yritysten tulokset hiipuu hiipumistaan vallan peräti konkursseihin ajautuvat. Enää ei riitä että te-allianssilla työnnetään vastentahtoinenkin karenssin uhalla työttömyyskorvauksella vastiketyöhön yritykseen. Ei, työttömän on oltava selkäseinää vasten eikä idän pelon takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi hakeutua edes opiskelemaan, jos ei ole töitä tarjolla. Tulisi elämään jotain sisältöä. Eihän noin voi jatkaa vuodesta toiseen, jää elämä elämättä.
Entä jos ei pääse opiskelemaan edes sinne amikseen?
Sitten pitää korottaa arvosanoja kymppiluokalla. Vähän pitää olla eteenpäinpyrkimystä.
Nykyään ei edes ole pitkään aikaan ollut mitään kymppiluokkaa, tässä taas näkee että teidän tietämys opiskelusta tai työnhausta on jämähtänyt jonnekin 80-luvulle. 😂
No aika selvää että tuollakin Eetulla on jotain ongelmia. Esim jos on hoitamattomia oppimisvaikeuksia niin helposti jää koulut kesken. My ongelmissakin ei kaikki ole ollenkaan niin tietoisia omasta itsestään että edes havaitsisivat olevansa esim masentuneita, ei vaan kiinnosta mikään niin sitten ei tee mitään.
Tekisitte elämässä onnistuneet edes lapsia. 1.4 syntyvyys on naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Näin siinä kävi kun pojille tuli käteen älylaitteet eikä työkalut lapsena. Ei monella eetulla ole mitään edellytyksiä päästä töihin kun ei ole taitoja. Mistä ihmeestä näille töitä joissa tarvitaan tuota olematonta (siis somen selailuun taidot) tietoteknistä osaamista. Siinä se pointti. Tiktokin selaaminen on ihan toista kuin toimisto-ohjelmien käyttö tai cad.
Miksi tytöt eivät kompastu jalkoihinsa, tai siihen laitteeseensa, vaikka ovat saman läpikäyneet? He opiskelevat ja joko työllistyvät tai keksivät muuta puuhaa.
Kaikki tuntemani työttömät naiset pitävät itsensä aktiivisina: yksi tekee vapaaehtoistyötä, toinen opetteli laittamaan kynsiä, kolmas väkertää myyntiin koruja. Tuntemani masentunutkin on tukityöllistettynä kirpparilla. Sitten taas miehet...no, niin. Kotona istutaan, juodaan Sandelssia, pleikkaa hakataan. Vahingossakaan ei rasiteta itseä esim. talkoo/muuttoapuna, ei lähdetä ilmaiskeikoille tai edes sinne kirpparille asiakkaaksi ylläpitämään sietokykyä muiden ihmisten suhteen. Ovatko miehet oikeasti aivan kädettömiä huolehtimaan omasta terveydestään? Edes järkevä ruokavalio ei onnistu osalta.
Maksamalla heille palkkaa. Jos ei ole koulutusta eikä työkokemusta voi aloittaa harjoittelijanpalkasta.
Kukaan ei halua tehdä työtä 9e päivä, josta ei kerry eläkettä eikä saa lomia eikä lomakorvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittäjä 40v mies ja ikäni töissä ollut, mutta perheetön ja ikisinkku. Olen niitä yrittäjiä, joille yrittäjyys ja ala jolla olen, ei ole intohimo eikä mitään muutakaan kuin pelkkä työpaikka, keino hommata elantoni. Työt hoidetaan ja hommataan omat fyrkat, mutta vapaalla olen ihan samanlainen kuin tää jutun Eetu. Istun lähinnä koneella, katon netflix youtube jne. Ruokaa sentään laitan itse, koska pidän kokkaamisesta. Usein ryyppään itseni tainnoksiin, joskus jopa aamusta alkaen. Menee päivä niin kivasti pikkupierussa. Olen huomannut, että tätä onkin erittäin vaikea saada poikki, kun tulee töihin lähdön aika. Näinä vapaa-aikoina (jotka yrittäjällä on joskus harvassa) olen huomannut haaveilevani, että voi kun saisi elää näin koko ajan. Katselisin aamuisin ikkunasta aamukahvin tuoksussa sitä kuinka muut kiiruhtavat ankeassa räntäsateessa töihinsä, ja saisin itse vain olla kotona ja v
Ei se työnteko tee autuaaksi eikä se ole mitään elämää että käy vain töissä ja muuten ei ole mitään sisältöä, eli ihmissuhteita elämässä. Joo kiva muille että ihminen maksaa veroja ja sitten eläkkeellä juo itsensä parissa vuodessa hautaan mutta entä sen ihmisen elämätön elämä?
Yhy yhy yy. Itse pystyisin tekemään hanttihommia hyvin. Hankkisin tarpeelliset kotit tietysti, tulityö, hygieniapassi jne. Ei ole rakettitiedettä.