Suuri tuska siitä, kun ymmärtää olleensa narsistin uhri 15 vuotta, muita kenellä tällaisia kokemuksia?
Olen välillä vuosien aikana herännyt todellisuuteen että kaikki ei todellakaan ole ok ja aina aika ajoin miettinyt eroa, mutta sitten taas unohtanut nämä ajatukset. Olen siis ollut naimisissa narsistin kanssa 13 vuotta. Vuosiin on mahtunut tosi paljon tuskaa ja kärsimystä, mutta myös hyviä hetkiä. Mutta rehellisyyden nimissä, huonoja hetkiä on ollut enemmän.
Vaikea selittää sitä toisen ihmisen kylmyyttä ja onttoutta, tuen puutetta, ymmärtämättömyyttä. Syyllistämistä ja oikeutusta kohdella minua huonosti. Koska olen sellainen kun olen.
Meillä kolme lasta ja pelottaa ero ja kaikki, miten hankalaa siitä tulee. Olen henkisesti aivan riekaleina, uupunut. Aina tuntunut siltä, että mies tuo vain huonot puolet itsestäni esille, nyt ymmärrän miksi. Narsisti ei edes halua että läheinen on onnellinen. Jatkuvasti olen näitä ajatuksia vuosien aikana kieltänyt itseltäni ja ajatellut, että en voi syyttää toista ihmistä siitä että olen onneton. En voikaan, mutta narsistin kanssa tilanne on tosi hankala, koska hän vie kaiken energian ja elämänilon.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin, sieltä löydät ensimmäisen "narsistin".
Ok, onko Ikean vai Jyskin peili, narsisti-mallistoa?
Kertun uhreja on monia, se haukkuu myös miehii homoiks.
Minä olin 25 v. ja kerralla rykäisin eroon .3 lasta olivat jo isoja
Kuka on tehnyt diagnoosin narsistisesta persoonallisuushäiriöstä? Vai oletko tehnyt diagnoosin itse omassa pikku päässäsi?
Vierailija kirjoitti:
Narsistihullut taas astialla 🤦🏻
Kerro lisää rikkinäisestä lapsuudenperheestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso peiliin, sieltä löydät ensimmäisen "narsistin".
Niin, kaikissa meissä on narsistia piirteitä ja hyvä niin.
Mutta oikea narsisti ei kirjoittele tänne miten hän suree lastensa puolesta tai miten pahoillaan hän on mistään. Oikea narsisti luulee olevansa jotain täydellisyyden ja jumalan välistä. Hän ei sure lastensa paskaa lapsuutta, vaan korkeintaa sitä miten hänen kulissi romahtaa eron myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa suhteessa on usein on kaksi ihmistä, joiden säröt osuvat kipeästi yhteen. Toinen oikeuttaa, toinen alistuu.
Narsistiin koukkuun jäänyt kaipaa usein pohjimmiltaan turvaa, ihmistä, jonka kanssa saisi itse kenties korvattua omia lapsuuden vaille jäämisiään. Hän on alitajuisesti jäänyt kiinni ajatukseen, että turvaa ja läheisyyttä olisi tarjolla, kunhan toinen vain muuttuu.Narsisti ja läheisriippa tismalleen yhteenhän ne soppii pannaan ne pussauskoppiin.
Ihminen toistaa lähes pakonomaisesti tekojaan, kunnes on valmis katsomaan niiden tarjoamia oppeja. Läheisriippuvuudesta toipuminen on pitkä ja kiperä tie, kuten toipuminen mistä hyvänsä riippuvuudesta. Toipumisesta tekee haastavaa, että toinen ihminen on usein itselle hyvin rakas.
Ei ihminen ole "riippa", eikä näitä voi verrata. Vaikka toinen olisi tosi huonossa hapessa, ei häntä silti saa hyväksikäyttää. Narsisti tarvii toisen riitelemään. Toinen kaipaa vaan rauhaa.
Ryöväri ei kulje portista, vaan rynnii muurien yli. Normaali vuorovaikutuksessa "portti" on ottaa toinen huomioon. Kysyy miten tai milloin sinulle sopii. Mutta narsisti ei kysele, päinvastoin innostuu kiellosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä itsekkyys ei tee kenestäkään narsistia.
Ääretön itsekkyys on narsismin ydin.
Pahuus on äärimmäistä itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen uhreille on tukiryhmiä, suosittelen sellaiseen menoa. Verkossa toimii ainakin, varmaan muitakin on.
Kovasti voimia! Tulet selviämään lopulta.
Mitä todennäköisimmin hyppää junan eteen.
Hei kiusaaja linjalla, tuskin tykkäät häiriöstä rataliikenteessä. Myöhästyt hampaidenvalkaisusta ja järjestämiltäsi päivällisiltä yhteisön silmäätekeville. Pilkka voi osua omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa suhteessa on usein on kaksi ihmistä, joiden säröt osuvat kipeästi yhteen. Toinen oikeuttaa, toinen alistuu.
Narsistiin koukkuun jäänyt kaipaa usein pohjimmiltaan turvaa, ihmistä, jonka kanssa saisi itse kenties korvattua omia lapsuuden vaille jäämisiään. Hän on alitajuisesti jäänyt kiinni ajatukseen, että turvaa ja läheisyyttä olisi tarjolla, kunhan toinen vain muuttuu.Narsisti ja läheisriippa tismalleen yhteenhän ne soppii pannaan ne pussauskoppiin.
Ihminen toistaa lähes pakonomaisesti tekojaan, kunnes on valmis katsomaan niiden tarjoamia oppeja. Läheisriippuvuudesta toipuminen on pitkä ja kiperä tie, kuten toipuminen mistä hyvänsä riippuvuudesta. Toipumisesta tekee haastavaa, että toinen ihminen on usein itselle hyvin rakas.
Minun vanhemmilla oli tämä kuvio. Lapsuus oli kauhea. Välit poikki molempiin ja sain tosiaan sen epäterveimmän parisuhteen mallin kotoa. Itse jäin sinkuksi, kun en pysty normaaleihin ihmissuhteisiin.
Syystäkin AP miettii mitä tuhoa on tullut aiheuttaneeksi myös lapsilleen. Pyydä reilusti anteeksi ja ole avoin keskustelulle. Ilman tuota välit menee todennäköisesti poikki.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta, lähdin enkä ole katunut. Narsismin uhrien tuki Ry nettisivuilta löytyy tietoa ja tukea. Lisäksi neuvoisin hakemaan keskusteluapua ja etsimään hyvän asianajajan. Toipuminen on mahdollista sulle ja lapsille. Ensin täytyy vain lähteä, luota itseesi.
Lähtö kannattaa suunnitella salassa ja lähteä, kun mies ole kotona. Muuten voi käydä kuin Janne Puhakalle.
Minulla meni myös melkein 15v. tajuta mistä on kyse. Kaikenlisäksi eksä oli alkoholisti. Suurin virhe oli mennä avautumaan ongelmista hänen perheelleen, kaikki hänen temput käännettiin minun syyksi. Narsku piti hoviväkensä kanssa mykkäkoulua loppuun asti. Vähän vaikea siinä oli sitten selvitellä asioita päätökseen. Aika ajoin yrittää tulla takaisin ja hävettää myöntää, että otin hänet takaisin, kunnes todella opin mikä oli homman nimi.
Iltalehden sivuilla mielenkiintoinen podcast aiheesta
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/6c5f3a37-488d-4562-b4d3-c188c7c747fa
Vierailija kirjoitti:
Narsisti sulla on housuissas.
Äitilläs oli, kun sinua teki🤭
Vierailija kirjoitti:
Mee hoitoon.
Kalahtiko🤭
Itseään ei kannata mollata ja syyllistää, siinä on ihan riittävästi, että narsisti harrastaa sitä. Narsistin taktiikka on ylläpitää kaikin mahdollisin keinon toisen ihmisen henkistä pahaa oloa, ja huonommuuden tunnetta. Itseasiassa se on narsistin oma tunne, jos vain tunnistaisi sen. Toisaalta, kun se narsku on persoonallisuudeltaan todella laho ja hauras, se luhistuisi tuon tunteen alle, eikä siitä jäisi mitään jäljelle. Sinä olet sinä ja narsku on narsku.
Te olette kaksi täysin erillistä ihmistä, vaikka ette kylläkään narskun päässä. Narsku yrittää häivyttää tätä rajaa ja saada sinut uskomaan että sen omaa sisäinen sonta on itseasiassa sinun. Ei ole. Älä vastaa sivalluksiin mitään, älä puolustaudu, älä väittele. Ole täysin hiljaa tai vastaa jotain älytöntä asian vierestä. Älä näytä mitään tunnetta. Narsisti kyttäilee eleitäsi ja ilmeitäsi, ja haluaa sinulta reaktion, älä anna. Sotke sen paskan pakka ihan kunnolla. Hajonnut narsisti on paras narsisti.
Minäkin olen ollut yli 10v narsistin uhri jatkuvaa vähättelyä syyllistämistä musta maalaamista ,narsisti ei kestä muiden ihmisten onnea kipeää tekee hoksata näiden vuosien jälkeen ettei minussa ole mitään vikaa ettei tarvitse alistu narsistin mielitekojen uhriksi
Ääretön itsekkyys on narsismin ydin.