Epipen - missä vaiheessa pistetään?
Pistetäänkö heti, kun on saanut allergisoivaa ainetta? Vai vasta siinä vaiheessa, kun allergiset reaktiot alkavat näkyä? Vai vasta sitten, kun kaikki reaktiot selvästi näkyvillä?
Kommentit (30)
Heti, kun rupeaa tulemaan anafylaktisen sokin oireita. Et ilmeisesti itse ole käyttäjä.
Pikkusiskolle olen pistänyt siinä vaiheessa kun hengitystiet on alkanut mennä umpeen. Hän on moniallerginen ja aina ei reaktion aiheuttaja ole selvillä. Joskus vaan lievempää nokkosihottuma/turvotusta.
Vierailija kirjoitti:
Pikkusiskolle olen pistänyt siinä vaiheessa kun hengitystiet on alkanut mennä umpeen. Hän on moniallerginen ja aina ei reaktion aiheuttaja ole selvillä. Joskus vaan lievempää nokkosihottuma/turvotusta.
Niin ja lisätään vielä että näissä tapauksissa myös aina häkeen yhteys ja sairaalareissu. Reaktio voi uusia ja aina ei välttämättä epipen auta.
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun rupeaa tulemaan anafylaktisen sokin oireita. Et ilmeisesti itse ole käyttäjä.
Sain eilen ensimmäisen sellaisen. Kukaan ei kertonut, missä vaiheessa se pistetään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ehyä hengitystiet alkavat umpeutua? Eikö ihminen voi mys panikoitua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ehyä hengitystiet alkavat umpeutua? Eikö ihminen voi mys panikoitua. Ap
Kyllä varmaan jokainen erottaa saako henkeä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ehyä hengitystiet alkavat umpeutua? Eikö ihminen voi mys panikoitua. ApKyllä varmaan jokainen erottaa saako henkeä vai ei.
En minä tiennyt päivystyksessä, saanko oikeasti henkeä vai olenko vain niin pelästynyt. Ap
Reseptistä yleensä löytyy lääkkeen käyttöohje.
Vierailija kirjoitti:
Reseptistä yleensä löytyy lääkkeen käyttöohje.
Joo, löytyi sana tarvittaessa. Ja farmaseutti opasti, miten pistäminen tapahtii. Mutta kukaan ei kertonut, missä vaiheessa se tulisi pistää: heti, vähän myöhemmin, vai vasta hädän tullen. Ap
Voisitko ottaa yhteyttä reseptin kirjoittaneeseen tahoon ja pyytää ohjeistusta? Joskus muistaakseni allergialiiton sivuilla oli myös ohjeita ( jopa videoita?).
Allergiaoireet ovat yksilöllisiä. Anafylaksia voi olla eri ihmisillä hieman erilainen. Itselläni on kokemus siitä, miten allergiakohtaus alkaa hyvin laaja-alaisella urtikariareaktiolla ja limakalvojen kutinalla. Tämän jälkeen laajat vatsa-suolioireilut ja verenpaine alkaa heilahdella. Hengitystieoireita vasta loppumetreillä. Riippuu tietenkin alleeärgeenin määrästäkin, paljonko saanut sekä olosuhteista: rasitus (liikuntasuoritus, saunoninen, flunssa, samanaikainen siitepöly- tai eläinpölykuorma tms) voi pahentaa oireita nopeasti.
Itse pistäisin epipenin heti kun nuo oireet alkavat. Lisäksi pistäisin seuraava(t) epipenit 15-20 min välein, jollei ensimmäinen auta ja/tai sairaalaan pääsy pitkittyy. Käytännössä aina useampi epipen varalla.
Jos et ole varma asiasta, niin pistä heti.
Kannattaa ottaa yhteyttä epipenin määrääjään ja kysyä ohjeita. Mutta yleisellä tasolla, epipen aiheuttaa hyvin vähän haittaa terveelle ihmiselle. Jos olet epävarma tarvitsetko sitä, niin silloin älä jahkaile vaan ota varman päälle ja pistä itseäsi.
Sain epipenin toisen paikkakunnan päivystyksessä päivystävälyä lääkäriltä. Eivät he neuvo. Jokin toinen taho pitää löytää; allergialiittos, työterveyslääkäri.
Reseptillä on kaksi kynää, mutta ostin vain yhden. Pitäisikö aina kahta kantaa mukana? En nyt saanut anafylaktista shokkia, mutta vaka allerginen reaktio oli. Ap
Yleensä seuraava allergiakohtaus on edellistä pahempi, kannattaa pitää kyniä varalla 'joka paikassa'.
Ongelma on siinä, että eivät kestä hyvin lämpötilavaihteluita ja maksavat suht paljon. Minulla on ns. 'uusimmat' kynät kotona ja otan mukaan jos lähden (yli yön kestäville) matkoille kauemmas kotoa.
Ns. 'vanhat' Epipenit (joissa päiväys mennyt mutta näyttävät olevan ok kunnossa) pidän esim. käsilaukussa ja työkassissa, että on edes joku turva jos kaupungilla tai töissä alkaa kohtaus.
Kohdallani allergian aiheuttajan välttely on suht helppoa, MUTTA anafylaksia säikäytti sen verran, että _aina_ haluan Epipenin olevan lähellä.
Allergihan voi iskeä milloin tahansa(!) myös ihmiselle joka ei ole ennestään allerginen, tuota ei moni tiedä. Noin kävi minullekkin, ja kävin asiasta myös puhumassa terapiassa.
Tuon takia Epipen tuo turvaa, voi olla että itse tai joku läheinen voi saada vakavan reaktion jostain (vaikka ampiaisesta) vaikka aiemmin ei olisi ollut mitään/asiasta tullut oireita.
Itse pistäisin heti, ja se toinen hyvä olla lähellä, koska yksi ei välttämättä riitä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä seuraava allergiakohtaus on edellistä pahempi, kannattaa pitää kyniä varalla 'joka paikassa'.
Ongelma on siinä, että eivät kestä hyvin lämpötilavaihteluita ja maksavat suht paljon. Minulla on ns. 'uusimmat' kynät kotona ja otan mukaan jos lähden (yli yön kestäville) matkoille kauemmas kotoa.
Ns. 'vanhat' Epipenit (joissa päiväys mennyt mutta näyttävät olevan ok kunnossa) pidän esim. käsilaukussa ja työkassissa, että on edes joku turva jos kaupungilla tai töissä alkaa kohtaus.
Kohdallani allergian aiheuttajan välttely on suht helppoa, MUTTA anafylaksia säikäytti sen verran, että _aina_ haluan Epipenin olevan lähellä.
Allergihan voi iskeä milloin tahansa(!) myös ihmiselle joka ei ole ennestään allerginen, tuota ei moni tiedä. Noin kävi minullekkin, ja kävin asiasta myös puhumassa terapiassa.
Tuon takia Epipen tuo turvaa, voi olla että itse tai joku läheinen voi saada vakavan reaktion jo
Kiitos neuvosta. En minäkään tiennyt olevani millekään allerginen ennen tätä. Olen sentäs keski-ikäinen. Ap
Telkkarissa haastateltiin n. 10-vuotta sitten opettajaa Epipenin käytöstä. Hän kieltäytyi pistämästä, koska siitä pitäisi saada kuukausipalkkaan pysyvä korotus ja vuosittaiset koulutuspäivät. Häkeen lupasi soittaa tarvittaessa. Ymmärsin open puheesta kyseessä olevan yleinen linja kouluissa. Toivottavasti järki on tullut nykypäivänä openkin päähän.
.