Suuri tuska siitä, kun ymmärtää olleensa narsistin uhri 15 vuotta, muita kenellä tällaisia kokemuksia?
Olen välillä vuosien aikana herännyt todellisuuteen että kaikki ei todellakaan ole ok ja aina aika ajoin miettinyt eroa, mutta sitten taas unohtanut nämä ajatukset. Olen siis ollut naimisissa narsistin kanssa 13 vuotta. Vuosiin on mahtunut tosi paljon tuskaa ja kärsimystä, mutta myös hyviä hetkiä. Mutta rehellisyyden nimissä, huonoja hetkiä on ollut enemmän.
Vaikea selittää sitä toisen ihmisen kylmyyttä ja onttoutta, tuen puutetta, ymmärtämättömyyttä. Syyllistämistä ja oikeutusta kohdella minua huonosti. Koska olen sellainen kun olen.
Meillä kolme lasta ja pelottaa ero ja kaikki, miten hankalaa siitä tulee. Olen henkisesti aivan riekaleina, uupunut. Aina tuntunut siltä, että mies tuo vain huonot puolet itsestäni esille, nyt ymmärrän miksi. Narsisti ei edes halua että läheinen on onnellinen. Jatkuvasti olen näitä ajatuksia vuosien aikana kieltänyt itseltäni ja ajatellut, että en voi syyttää toista ihmistä siitä että olen onneton. En voikaan, mutta narsistin kanssa tilanne on tosi hankala, koska hän vie kaiken energian ja elämänilon.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen uhreille on tukiryhmiä, suosittelen sellaiseen menoa. Verkossa toimii ainakin, varmaan muitakin on.
Kovasti voimia! Tulet selviämään lopulta.
Mitä todennäköisimmin hyppää junan eteen.
Minäkin olen miettinyt pitkään eroa, mutta olen silti kiitollinen kaikesta, mitä suhde on mahdollistanut. Älä mieti, mitä olet menettänyt. Olisithan lähtenyt jo aikaisemmin, jos elämä olisi ollut pelkästään kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen uhreille on tukiryhmiä, suosittelen sellaiseen menoa. Verkossa toimii ainakin, varmaan muitakin on.
Mitä todennäköisimmin hyppää junan eteen.
Onpa ilkeä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioiden mukaan narsisteja on noin prosentti koko väestöstä. Kummasti ne keskittyy juuri av-mammoille.😂
Narsismin ja narsististen luonteenpiirteiden rajusta lisääntymisestä viime aikoina on kirjoitettu todella paljon. Prosentti tuskin enää riittää, toisekseen narsistisen henkilön pitäisi mennä persoonallisuustesteihin, että määrät saataisiin selville. Kukahan näistä menee...?
Elämme narsistisia aikoja. Lapsilla ei ole rajoja, eikä heiltä vaadita mitään. Näinhän niitä narsisteja kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surettaa eniten lapset. Syytän itseäni tosi paljon tilanteesta ja että olen antanut sen jatkua niin pitkään ja edelleen keräilen voimia eroa varten. Vanhin lapsista täyttää jo 14 vuotta, joten vuosia saman katon alla ei ole paljoa jäljellä ja tämä on se kuva rakkaudesta ja perhe-elämästä. Vaikka olen aina mielestäni laittanut lapset etusijalle, ymmärrän nyt että en todellakaan ole. Pelkään niin paljon sitä mitä kaikkea tämä on aiheuttanut lapsille ja mitä se tulee vielä aiheuttamaan. Pelkään myös oman jaksamiseni puolesta.
T. Ap
Onhan se 👧🏻vitun kiva maalata mustavalkoista kuvaa hirveästä narsistista ja viattomista pienokaisista kun emme ikinä tule kuulemaan vastapuolta.
Mikähän sinun diagnoosisi on. Miksi meidän tarvitsis
Ota jo se piikkikasvi pois prseestä. Keksi parempaa tekemistä kuin joka ketjuun spämmääminen.
Palsta on pilalla tällaisten myrkynkeittäjien takia.
Jotkut voivat olla narsistien ja muiden hampaissa puoli elämää, hullu vain vaihtuu. Myös hammaslääkäri voi olla täysi sekopää tai muu "ammattihenkilö", ellei joku varmista ettei pääse asiakkaan kimppuun. Parempi sinkkuna, kuin viinamiehen kanssa. Joillakin on voinut olla pari vuotta kauhean tyypin kanssa, sitten kolme toisen hullun ja kuusi vuotta kolmannen. Ei sekään kivaa ole. Suomessa voi olla myös huonoja treffikokemuksia. Ja jos on hankala vanhempi ollut, sekin pahentaa asiaa. Opettajien ja muiden ihmisten kohtelu myös vaikuttaa. Lisäksi nuoria naisia kohtaan on paljon ahdistelua ja manipulointia, myös jotkut naispuoliset ovat voineet tehdä sen, jos miehetkin. Ei voi olla tarpeeksi varovainen ja pysyä sekopäistä kaukana, mitä lie vaikuttimia heillä.
Vierailija kirjoitti:
Siis että tämä on se kuva rakkaudesta ja perhe-elämästä mitä lapseni ovat saaneet evääksi elämään. En voi kun itkeä kun mietin tätä. T. Ap
Pitää vain pitää katse horisontissa, eli päätä mennä eteenpäin. Älä jää suremaan mitään mennyttä, koska siihen et enää pysty vaikuttamaan. Ainoa mihin voit vaikuttaa on se, millaista elämää haluat elää tästä eteenpäin. Lukemattomilla muilla on ollut sama kohtalo. Itsellänikin. Toipuminen vie aikansa. Ja kyllä sen tietää, milloin on tullut se viimeinen hetki kun eropäätös on väistämätön. Sen jälkeen lakkaa miettimästä ja sitä vain toimii kuin kone kun vie muutosta eteenpäin. Sulle se hetki ei ole ihan vielä tullut. Viimeinen pisara vielä venyy ja roikkuu. Tiedät itse milloin se raja on mennyt yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi sulle ja lapsille että eroat. Kannattaa varmistaa et sulla on riittävästi tukea eroprosessiin. Mun kokemuksen mukaan eroaminen on vaikeaa ja huoltokiista helvettiä, mutta sekin parempi kuin jäädä siihen vankilaan lasten kanssa mitä todellisen narsistin kanssa eläminen on. Voimia!
Parhaiten menee niin, että tekee itsestään epäkiinnostavan. Näyttelee vaikka masentunutta niin narsisti yleensä häipyy ihan itse, koska ei kestä toisten sairautta ja tarvitsevuutta.
Surullinen kommentti, mutta hyvin totta. Narsistista eroaminen on hyvin vaikeaa. Ei mene viesti perille hyvällä eikä pahalla. Uhrilta puuttuu yleensä turvaverkkokin. Narsisti on vuosien varrella tuhonnut ne.
Kaikki incelit ovat narsisteja ja sen huomaa hyvin näistä kommenteista.
Ihmiset pysyvät huonoissa suhteissa usein siksi, että miettivät mennyttä aikaa, jonka ovat suhteeseen käyttäneet. Pitäisi miettiä vain tulevaa ja sitä, ettei käytä enää hetkeäkään huonoon suhteeseen.
Elämä on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa mistä löytyy? Kiitos paljon.
Narsismi ei ole on-off, vaan se on jatkumo. Kaikilla meillä on narsistisia piirteitä. Joillain enemmän, joillain vähemmän. Kuvauksesi perusteella pomosi ei lukeudu laisinkaan pahimpaan kategoriaan, onneksi olkoon siitä.
Sinun kannattaa miettiä etenkin sitä, että mikä olo sulla on töissä. Jos oma olosi alkaa käydä liian tukalaksi, menee yöunet tms niin sit kantsii nostaa kytkintä. Muutenhan tuota touhua voi vaan hihitellä itseksensä ja nautiskella hyvästä viihteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvioiden mukaan narsisteja on noin prosentti koko väestöstä. Kummasti ne keskittyy juuri av-mammoille.😂
Yksi narsisti ehtii tuhota aika monta elämää. Ainakin, jos puolisot tajuavat jättää tuon narsistin.
Lisäksi täällä voi puhua anonyymisti tosi kipeistäkin asioista ilman pelkoa, että joutuu yhteisönsä hylkäämäksi. Koetapa puhua puolisosi tekosista ystävien tai sukulaisten kanssa, niin he alkavat pitää sinua pahana ihmisenä, "kun eihän se Pertti voisi ikinä tehdä mitään tuollaista".
Näinhän se on.
No millä tavoin narsismi on ilmennyt? Annatko esimerkkejä?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko kumppanini nyt ihan narsisti, mutta kylmä on ja ajattelee vain omaa etuaan. Tämä on vuosien varrella pikkuhiljaa selvinnyt. Kumppani osaa kyllä esittää rakastavaa ja sanoo kohteliaita sanoja, mutta eivät ne tarkoita mitään. Oikeastaan hän pyrkii olemaan täysin "täydellinen" kaikessa, mutta sisimmissään on vain ontto kuori, jolle oma menestyminen on tärkeintä.
Tunnen itseni tyhmäksi ja huijatuksi. Luulin löytäneeni ihmisen, joka oikeasti arvostaa minua, mutta oikeasti enemmän minua ovat arvostaneet jopa soheltavat eksäni, jotka ovat toisinaan loukanneetkin, mutta ovat kuitenkin olleet sentään ihmisiä.
Mun silmät aukes myös asialle puolisoni kanssa kun lasten kasvettua menin työelämään puoliso tai näkemykseni hänestä muuttui. Ei anna tarvitsemaani tukea, läheisyyttä, huomioo silloin kun sitä tarvitsen vaan silloin kun huomaa minun itsenäistyvän ja pärjäävän omillani alkaa hyysääminen että tuntisin itseni pikkulapseksi. Tekee asiat aina jostain syystä päinvastoin kun toivoisin ja tarvin. Miten näkemyksemme voi olla noin erilaiset? Onko puolisoni narsisti, muuten vaan tahditon huomaamaan asioita ym?
Vierailija kirjoitti:
> mies sanoi ikävästi
> en tykkää enää miehestä
> mies on narsisti
#naiset
Samantapaisia kokemuksia, narsistista en tiedä, mutta onko mielestäsi ihan ok käytöstä jos kotona kahden kesken olen niin rakas. Kun mennään ihmisten ilmoille sanotaan jotakin suureen ääneen ilkeästi, kerrotaan että nyt taas tein jotakin väärin, nolataan suurieleisesti lähes aina jotenkin, jos lähistöllä on joku nainen. Ihan pikkuasioista, esim. kaupassa. Sama kaava toistuu aina. Ehkä sinäkin toimit näin, silloin sinulla on valtaa.