Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän iäkkäiden vanhempienne kauppa-asiat hoidetaan, jos eivät pysty itse käymään kaupassa?

Vierailija
20.02.2024 |

80-v isäni kanssa on tultu siihen pisteeseen, ettei osaa tilata verkkokaupasta, koska ei osaa käyttää enää pankkitunnuksia. Kauppaan ei pysty lähtemään liikkumisvaikeuksien vuoksi. Kotihoidon kautta sai kauppapalvelun, mutta se ei suju, kun ei osaa tilata tavaroita näkemättä.

En pysty itse välimatkan takia jatkuvasti käymään kaupassa hänelle, jokin muu ratkaisu tarvittaisiin. Verkkokauppa voisi muuten onnistua vielä, koska siinä "näkee" tavarat, mutta mistään ei näytä saavan tilattua siten, että maksettaisiin toimitettaessa tai laskulla.

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itte taas ei malta olla sanomatta.  Olen 79,  pelkään päivää jolloin en kykene asioistani huolehtimaan.   Lapset on kaukana , samoin muu nuorempi suku johon läheiset välit.

Nykyisellä järjellä vielä selviäisin sittenkin jos menettäisin kyvyn toimia netissä mutta todennäköisesti en sitten osaisi keksiä mitään toimintatapoja.

Nuo kauppapalvelut taitaa mennä vanhustyön ja tarveharkinnan kautta, vaatii kotihoitajan käyntejä jo.  Mutta eihän se kallista ole,  k-ruoka 9,90  jos on k-kortti, muuten 14,90.    Kauppapalvelu 9 euroa kerta.

Prismassa näkee näitä kerääjiä, iso rullakko täynnä pikkukoreja, kaipa heillä on koottu tilaajien tarpeet listaan että yhdellä leipien luona käymisellä saa joka korin leivät koreihin.

Lapsesi voivat tehdä ruokatilaukset minne tahansa k-kauppaan suomessa, joten he sitten tekevät sen ja sinulle tulee kotiovelle toimitus. Ja silloin kuin itse ei enää pysty toimimaan netissä, niin pitää antaa oikeudet nettipankkiisi jollekin lapsista. Oikeudet voi antaa vaikka esim. vain tietylle tilille (vaikka sille, jonne eläke tulee), jos omat lapset epäilyttää. Myös tk-ajanvaraukset, apteekit yms. hoituvat siten, että annat valtuudet lapsillesi varata aikoja yms, apteekeillakin on nettipalveluita, joista saa reseptilääkkeet kotiin toimitettuina. 

Näin meillä tehdään, kun äiti ei osaa nettiä käyttää yhtään ja lähes kaikki asiointi nykyisin tehdään netin kautta. Ei hänen tarvitsekaan osata, me lapset hoidamme sen puolen ja äiti on erittäin tyytyväinen.

Vierailija
42/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mä käytän mummun kerran viikossa prismassa. Ostetaan kerralla aina viikon sapuskat ja käydään apteekissa jos tarvii. Joskus käydään myös ravintolassa syömässä. Mummu ei suostu tilaamaan mitään kun haluaa itse valita kaiken mitä ostaa. Mä kannan ne mummulle sisälle ja katon et kaikki on suurinpiirtein niinkuin pitää. Laitan myös hänelle viikon lääkkeet dosettiin. Laskut menee automaattisesti maksuun verkkopankissa.

Jokainen mummu tarvitsisi yhden Juljuksen elämäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tilasin äidilleni ruuat verkkokaupasta kotiin toimitettuna. Maksoin itse tilauksen ja äiti maksoi ne sitten minulle. Kerroin äidille kertyneen summan parin kuukauden välein ja äiti teki pankkiin tilisiirtolomakkeen.

Ihanaa kun autat äitiäsi! Mää en osaa verkkokaupasta tilata eli kun käyn äidillä niin kädet väärällään retuutan ostoksia.

sanopa ohan suoraan: et ole viitsinyt opetella tilaamista.

eri

Mulla ei ole sovelluksia ja tietsikka tökkii.

No olisko aika tulla tälle vuosituhannelle ja ladata sovellus. Olet kohta pudonnut samaan kuoppaan kuin vanhukset ja erona se, että vielä pystyisit oppimaan. Miten ajattelit pärjätä 5-10 vuoden päästä, kun aina vaan pidemmälle mennään tässä touhussa, vai kuvitteletko, että ei mennä?

44/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tilaan äidilleni ruuat verkkokaupasta ja maksan ne myös. Siskollani on oikeudet äidin nettipankkiin ja hän sitten maksaa kerran kuukaudessa minulle sen mitä ostoksiin meni. 

Nykyisin asun samalla paikkakunnalla kun äiti, joten noudan sitten ostokset ja vien hänelle. Mutta aiemmin eräs ystäväni kävi noutamassa ostokset kerran viikossa ja vei ne äidille. Käymme välillä myös äidin kanssa yhdessä kaupassa silloin kun hän sinne haluaa.

Samasta kaupasta saisi toki ihan kotiinkuljetuksen, mutta minä käyn mielelläni samalla äidin luona ja niin halusi tuo ystävänkin käydä samalla katsomassa, että kaikki ok, kun meistä lapsista kukaan ei vielä asunut äidin kanssa samalla paikkakunnalla. 

Tuo on tosi hyvä systeemi. Kun mä aikoinaan menin ekaan poolvileikkaukseen, siirsin sitä ennen toiselle tililleni 5000€ ja laitoin pojalleni sille tilille käyttöoikeuden. Tein tuon siksi, että jos sairaalassa ollessani pitäisikin kissani tai koirani viedä eläinlääkäriin, niin pojan ei tarvitsisi omilla rahoillaan maksaa. Eläinlääkärikulut kun ovat nykyisin melkoiset. Ei tarvittu onneksi eläinlääkäriä, mutta se raha ja käyttöpikeus on tohon tiliin edelleen. Periaatteessa siis poikani voisi tilata mulle ostokset kotiinkuljetuksella, vaikka asuisi Australiassa. Tuolle tililleni voisin aikanaan ohjata osan tai vaikka koko eläkkeenikin. Lähes kaikki laskut mulla meneekin suoraveloituksena tililtä, mutta itseasiassa jo nyt voisin laittaa pari sataa kuukaudessa menemään palkasta tuolle tilille. Aika usein syntyy ongelmia siitä, että vanhus tarvitsisi sitä sun tätä, mutta omaiset eivät ole edunvalvojia ja vaikka vanhus olisi sen edunvalvontavaltuutuksen jo tehnytkin, siinä kestää nykyisin 3-6 kk ennenkuin omainen saa oikeuden toimia vanhuksen edunvalvojana. 

Vierailija
45/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tilasin äidilleni ruuat verkkokaupasta kotiin toimitettuna. Maksoin itse tilauksen ja äiti maksoi ne sitten minulle. Kerroin äidille kertyneen summan parin kuukauden välein ja äiti teki pankkiin tilisiirtolomakkeen.

Ihanaa kun autat äitiäsi! Mää en osaa verkkokaupasta tilata eli kun käyn äidillä niin kädet väärällään retuutan ostoksia.

Niinhän sitä luulisi. Alkuun tuo ruuan kotiintoimitus toimi hyvin, mutta sitten alkoi äidiltä tulla nirinari valivali, kun omenat oli kirpeitä ja tomaatit väärän kokoisia ja kuski joka kerta eri. Varattiin aika pankkiin ja käytiin hankkimassa minulle äidin tilinkäyttöoikeus, kun tilisiirtojen käyttäminen alkoi mennä vaikeaksi. Kun sitten yhden juhlapyhän aikaan kotiinkuljetusajat oli varattu pitkälle, kävin itse hakemassa äidille ruuat kaupasta. Äiti kiitteli ihan kyynelsilmin, miten mukavaa on, kun oma lapsi toi ruuat, joten olen nyt jatkossa hoitanut ostokset. Nyt ollaan taas palattu siihen nirinari valivali -vaiheeseen, kun riisipiirakat ei ole tarpeeksi paistettu ja toiveena oli mandariineja eikä klementiinejä ja tiskiainepullo oli väärää kokoa.

Vierailija
46/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä itte taas ei malta olla sanomatta.  Olen 79,  pelkään päivää jolloin en kykene asioistani huolehtimaan.   Lapset on kaukana , samoin muu nuorempi suku johon läheiset välit.

Nykyisellä järjellä vielä selviäisin sittenkin jos menettäisin kyvyn toimia netissä mutta todennäköisesti en sitten osaisi keksiä mitään toimintatapoja.

Nuo kauppapalvelut taitaa mennä vanhustyön ja tarveharkinnan kautta, vaatii kotihoitajan käyntejä jo.  Mutta eihän se kallista ole,  k-ruoka 9,90  jos on k-kortti, muuten 14,90.    Kauppapalvelu 9 euroa kerta.

Prismassa näkee näitä kerääjiä, iso rullakko täynnä pikkukoreja, kaipa heillä on koottu tilaajien tarpeet listaan että yhdellä leipien luona käymisellä saa joka korin leivät koreihin.

Lapsesi voivat tehdä ruokatilaukset minne tahansa k-kauppaan su

Eikö äitisi tai yleensä vanhukset siis itse liiku enää ollenkaan itsenäisesti?   Mene apteekkiin, torille kahtelemaan, käy tutuilla kylässä? 

On mullakin tuttuja jotka ei ole koskaan käyttäneet nettiä mutta jopa 90 v päivittäin liikkuvat,  menevät keskustaan tarpeen mukaan apteekkiin, terveyskeskukseen,  tuohon kilometrin päähän.   Itsekin käyn siellä rollalla,  isompia tilaan n. Kerran kuussa k-ruoka tilauksella.

Vierailija
47/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi voiv

Oikaisen vaikkei tällä mitään väliä.  Terveyskeskus on keskustassa mutta siis lähikauppa kilometrin päässä.

Vierailija
48/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mä käytän mummun kerran viikossa prismassa. Ostetaan kerralla aina viikon sapuskat ja käydään apteekissa jos tarvii. Joskus käydään myös ravintolassa syömässä. Mummu ei suostu tilaamaan mitään kun haluaa itse valita kaiken mitä ostaa. Mä kannan ne mummulle sisälle ja katon et kaikki on suurinpiirtein niinkuin pitää. Laitan myös hänelle viikon lääkkeet dosettiin. Laskut menee automaattisesti maksuun verkkopankissa.

Muistisairaan kanssa ei onnistu. Dosetti on mennyt roskiin ja samoin hampaat yms. Valinnatkin oon niin ja näin ja sitten suuttuu, kun ei osteta jotain helposti pilaantuvaa monen päivän ajaksi.

Vierailija
49/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö äitisi tai yleensä vanhukset siis itse liiku enää ollenkaan itsenäisesti?   Mene apteekkiin, torille kahtelemaan, käy tutuilla kylässä? "

Minun äitini esimerkiksi ei enää pysty liikkumaan itsenäisesti missään ilman apua. Avustettunakin vain erittäin vaikeasti, joten esimerkiksi kelataksiakaan ei voi käyttää kun eivät hae kotoa sisältä eikä itse pääse edes pihalle asti. Joten ainoa tapa on tilata ruuat jostain joko netin kautta tai soittamalla jos haluaa ne itse valita. 

Niin että eivät kaikki vanhukset todellakaan liiku itsenäisesti. 

Vierailija
50/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eikö äitisi tai yleensä vanhukset siis itse liiku enää ollenkaan itsenäisesti?   Mene apteekkiin, torille kahtelemaan, käy tutuilla kylässä? 

On mullakin tuttuja jotka ei ole koskaan käyttäneet nettiä mutta jopa 90 v päivittäin liikkuvat,  menevät keskustaan tarpeen mukaan apteekkiin, terveyskeskukseen,  tuohon kilometrin päähän.   Itsekin käyn siellä rollalla,  isompia tilaan n. Kerran kuussa k-ruoka tilauksella."

Oma äiti asuu kolmen kilometrin päässä kaupungin keskustasta, mutta ei hän sinne kykene menemään. Lähin kauppa on 1,5 kilometrin päässä eli liian kaukana. Jonnekin labraan meno sujuu niin, että minä varaan netistä ajan, veljeni kuskaa äidin autollaan, minä menen odottamaan terveyskeskukseen, etsin aulasta pyörätuolin ja vien äidin verikokeeseen. Veli vie äidin sitten kotiin ja minä palaan bussilla omaani. Kotisairaanhoito ei käy kotona ottamassa verikokeita, kun äidillä ei muuten käy kotihoito.

Vierailija
51/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläsi varmaan pankkikortti? Liitä se kaupan maksutavaksi ja tilaat verkkokaupasta kotiinkuljetuksella. Saat vielä halpoja kotiinkuljetushintoja koska oletan isällesi käyvän mihin tahansa aikaan päivästä.

Ainakin Citymarketilla toimii hyvin, muista en osaa sanoa.

Vierailija
52/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Muistisairaan kanssa ei onnistu. Dosetti on mennyt roskiin ja samoin hampaat yms. Valinnatkin oon niin ja näin ja sitten suuttuu, kun ei osteta jotain helposti pilaantuvaa monen päivän ajaksi.

Kun muisisairaus on pahana kävi ainakin kälylläni kotihoitaja kolmasti päivässä.   Lääkkeet oli lukollisessa pakissa koska ei hän mitään dosetteja olisi osannut käyttää. Eikä mitään käsitystä lääkkeistään.

Puolen päivän maissa,  miten ehti,  hoitaja kävi,  katsoi että tuotu ruoka oli lautasella ja laittoi iltapäivän pillerin lääkekuppiin juomalasin viereen,  ota Kirsti tää sitten kun oot vielä vähän aikaa värittänyt.  Hän väritteli aikuisten värityskirjoja vielä silloin.   Hoitaja sanoi että ei aina muista ottaa, se on vielä illalla kupissa kun tulevat iltalääkkeet antamaan.

Vierailija
53/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi. Alkuun tuo ruuan kotiintoimitus toimi hyvin, mutta sitten alkoi äidiltä tulla nirinari valivali, kun omenat oli kirpeitä ja tomaatit väärän kokoisia ja kuski joka kerta eri. Varattiin aika pankkiin ja käytiin hankkimassa minulle äidin tilinkäyttöoikeus, kun tilisiirtojen käyttäminen alkoi mennä vaikeaksi. Kun sitten yhden juhlapyhän aikaan kotiinkuljetusajat oli varattu pitkälle, kävin itse hakemassa äidille ruuat kaupa

Ne valivalivalittavat, vaikka oma lapsi toisi ruokatilaukset kotiin. Kokemusta on. Itse en kehtaisi valittaa tuollaisista turhista asioista, jos joku kävisi puolestani kaupassa.

Vierailija
54/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juljus kirjoitti:

Meillä sama tilanne, että ei onnistu muistisairaan kanssa. Liikuntakyky on mennyt niin ei pääse itse kauppaan ja kun me yritämme käydä puolesta niin aina menee väärin. Ruuat on pahoja, hedelmät väärän värisiä tai muotoisia, leipä väärää merkkiä. Kuitenkaan ei osaa kertoa, että mitä ne sitten PITÄISI olla. Tai sitten pitää heti seuraavana päivänä juosta hakemaan taas jotain pikkuasiaa, joka on ihan pakko saada vaikka klo 23 illalla. Dosettia ei suostu käyttämään vaan vetää lääkkeet suoraan paketista miten vetää. Ei mitenkään ehditä käydä paikalla kolmea kertaa joka ikinen päivä niin vahtiminen on aivan mahdoton tehtävä.

Vierailija
55/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nyt sairauslomalla iäkäs vanhus (en pysty kantamaan tai nostamaan ostoksiani) - kävin äskettäin lapseni avustuksella kaupassa - täydensin varastot- jauhot, hillot, leivnpaperit ym. rahaakin meni useampi satanen - nyt tulen toimeen töihin pääsyyn saakka ilman isompia ostoksi, jopa lihaa ostin useamman kilon pakasteeseen - pienelää täydennyksellä tulisi toimeen pari kuukautta.

Vierailija
56/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n isän nyt pitää vain oppia, että jos ei itse pysty niin sitten muut hoitaa homman omalla tavallaan.

Tuo vanhuksissa on ikävää kun on tottuneet saamaan kaiken. Hyppyytetään muita miten sattuu ja ollaan tyytymättömiä, vaikka muut yrittää asioita hoitaa. Silloin pitää olla ilman ruokaa vähän aikaa niin tulee kiitollisuutta. 

Samaa mieltä. Jos ei itse pysty, on hyväksyttävä tosiasiat ja oltava kiitollinen, että asioita hoidetaan, vaikka niitä tehtäisiin eri tavalla.

Vierailija
57/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen reippaasti yli 70v ja vielä pää ja jalatkin pelaavat. Kun mietin omien vanhempieni selviämistä ruokaostoksista 2000-luvun molemmin puolin niin kiitollinen kehityksestä! Täällä toimiin sekä S- että K-kauppapalvelu ja kolmantena voi Woltin kautta tilata K-marketeista. Koitan itse "pitää pääni kunnossa" käyttämällä nettiä päivittäin: uutiset, tv-ohjelmat ym. Koskaan ei toki voi tietää mitä tapahtuu. Olen introvertti mutta yhteydenpitoa naapureiden kanssa joilta voi pientä apua saada.

Vierailija
58/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään vaimon äidille kaupassa noin kerran viikossa. Samalla tehdään siinä omia ostoksia ja hän maksaa ne vähän niinku palvelumaksuna.

Voitaisiin hoitaa nuo kotiinkuljetuksella verkkokaupasta hänelle halvemmalla, mutta hän on niim ahdistunut ihmiskammoinen, että ei suostu. Mut ei haittaa säästetään vähän omista menoista näin.

Vierailija
59/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt sairauslomalla iäkäs vanhus (en pysty kantamaan tai nostamaan ostoksiani) - kävin äskettäin lapseni avustuksella kaupassa - täydensin varastot- jauhot, hillot, leivnpaperit ym. rahaakin meni useampi satanen - nyt tulen toimeen töihin pääsyyn saakka ilman isompia ostoksi, jopa lihaa ostin useamman kilon pakasteeseen - pienelää täydennyksellä tulisi toimeen pari kuukautta.

Sanot olevasi iäkäs vanhus, mutta käyt vielä töissä. Minkä ikäinen siis olet? Ei kai 8-kymppiset ole enää työelämässä?

Vierailija
60/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen reippaasti yli 70v ja vielä pää ja jalatkin pelaavat. Kun mietin omien vanhempieni selviämistä ruokaostoksista 2000-luvun molemmin puolin niin kiitollinen kehityksestä! Täällä toimiin sekä S- että K-kauppapalvelu ja kolmantena voi Woltin kautta tilata K-marketeista. Koitan itse "pitää pääni kunnossa" käyttämällä nettiä päivittäin: uutiset, tv-ohjelmat ym. Koskaan ei toki voi tietää mitä tapahtuu. Olen introvertti mutta yhteydenpitoa naapureiden kanssa joilta voi pientä apua saada.

Sen verran täytyisi kyllä iäkkäiden ihmisten pitää yhteyttä lähiympäristöön, että parempikuntoiselta naapurilta voi kysyä, ehtisikö hän tulla kääntämään seinäkellon kesäaikaan tai vaihtamaan keittiön palaneen lampun. Eivät työssä käyvät aikuiset lapset voi satojen kilometrien päästä kaikkea hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä