Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän iäkkäiden vanhempienne kauppa-asiat hoidetaan, jos eivät pysty itse käymään kaupassa?

Vierailija
20.02.2024 |

80-v isäni kanssa on tultu siihen pisteeseen, ettei osaa tilata verkkokaupasta, koska ei osaa käyttää enää pankkitunnuksia. Kauppaan ei pysty lähtemään liikkumisvaikeuksien vuoksi. Kotihoidon kautta sai kauppapalvelun, mutta se ei suju, kun ei osaa tilata tavaroita näkemättä.

En pysty itse välimatkan takia jatkuvasti käymään kaupassa hänelle, jokin muu ratkaisu tarvittaisiin. Verkkokauppa voisi muuten onnistua vielä, koska siinä "näkee" tavarat, mutta mistään ei näytä saavan tilattua siten, että maksettaisiin toimitettaessa tai laskulla.

Kommentit (85)

21/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä. Voisin tietysti itse tilata, mutta isä haluaa valita ostoksensa itse. Vakiolistakonstia on yritetty, mutta sitten oli taas väärät tavarat kun olisikin halunnut jotain muuta ... Jos kotihoidolla olisi aikaa katsoa se lista, kun näkevät ajantasaisen tilanteen ruuan suhteen, niin se olisi hyvä, mutta epäilen kun käynnit ovat niin lyhyitä - onko tällaista todella jossainpäin? Toki voisin tämän vielä kysyä. Kaupassa eivät ainakaan käy asiakkaan puolesta.

Olen myös tarkistanut lähikaupat, mistään ei saa sellaisella yhdistelmällä, että se auttaisi tässä. Myös tuo K-ruoka tarkistettu, ei ole toimitettaessa-maksutapaa niissä, jotka ko. alueelle toimittavat.

Miten isäsi maksaa ostoksensa nyt, kun viet ne hänelle? Antaa käteisenä summan? Mietin vaan, että hänhän voi ihan hyvin vaikka puhelimessa kertoa sulle listan, mitä haluaa (jos oikein ymmärsin, niin hän eiole sun mukanasi kaupassa e4ikä siten siellä kaupassa valitse itse) ja sitten sä tilaat ne hänen haluamansa tuotteet verkkokaupasta. Maksat siinä tilatessa itse ja kun seuraavan kerran käyt, hän antaa sulle ruokiin yms menneen summan. Jos siis eiosaa käyttää enää verkkopankkia ja pystyisi tekemään sulle tilisiirtoa heti samantien, kun tilaus on tehty..

Vierailija
22/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jos sinulla on oikeus käyttää isän pankkitiliä niin hoida sinä verkkokaupan maksu isän tililtä omilla tunnuksillasi. Eli vaikka puhelimessa juttelette ja isä luettelee sinulle mitä tarvii (on tehnyt vaikka verkkokauppaan leikki tilauksen ja luettelee siitä) ja sinä tilaat ja maksat. Tietysti vielä helpompaa jos isä voisi tehdä tilauksen muuten valmiiksi ja tallentaa jotenkin niin että sinä avaisit tilauksen, tarkistaisit (ettei muistisairas tilaa jotain sairauden takia väärin) ja hoitaisit loppuun.

Ei ole oikeutta pankkitilille. Mutta tuo toinen ehdotus ehkä voisi onnistua. Tosin on hyvin vaikea matkan päästä tietää onko siellä jääkaapissa jo valmiiksi 7 kpl maitoja ja sitten ei yhtään oikeaa ruokaa.

Mutta kiitos kovasti kaikille vastanneille, kiinnosti tietää miten muut näitä hoitavat. En saa oikein keltään apua isän asioiden miettimisessä niin pakko jostain edes kysyä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö voi tehdä niin, että isä valitsee tuotteet netissä ja ap maksaa ne siellä netissä. 

Vierailija
24/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n isän nyt pitää vain oppia, että jos ei itse pysty niin sitten muut hoitaa homman omalla tavallaan.

Tuo vanhuksissa on ikävää kun on tottuneet saamaan kaiken. Hyppyytetään muita miten sattuu ja ollaan tyytymättömiä, vaikka muut yrittää asioita hoitaa. Silloin pitää olla ilman ruokaa vähän aikaa niin tulee kiitollisuutta. 

Vierailija
25/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin k-ruokaan koska tuonti on halvempi, s -kaupan tilaushommaa en enää muista millaista sieltä oli tilata.

Tilaukseen kirjaudutaan tunnuksilla, sähköposti, salasana,  silloin on kaikki huomautukset näkyvissä,  soita ovikelloa kovaa,  ei alle 10 pv viimeiseen myyntipäivään tms.   Ja pankkiyhteyden tieto on olemassa sivulla, tosin siirry maksamaan -kohdassa  nykyisin ohjautuu pankin sivulle ja pitää  vahvistaa pankkitunnuksin.

Siis mietin , jos isällä ja tyttärellä on nää k-kaupan tunnukset tiedossaan molemmilla,  isä tekee tilauksen ja ilmottaa tyttärelle, maksapa.   Tytär kirjautuu k-kaupan tunnuksilla ostoslistaan ja maksaa sen.

Tosin syötetyn pankkitilin pitäis olla sitten tyttären, nyt kekkasin.  Isällähän olisi kotonaan se varmistusluku,  minulla tunnuslukulaitteella, en tiedä muista pankeista 

26/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jos sinulla on oikeus käyttää isän pankkitiliä niin hoida sinä verkkokaupan maksu isän tililtä omilla tunnuksillasi. Eli vaikka puhelimessa juttelette ja isä luettelee sinulle mitä tarvii (on tehnyt vaikka verkkokauppaan leikki tilauksen ja luettelee siitä) ja sinä tilaat ja maksat. Tietysti vielä helpompaa jos isä voisi tehdä tilauksen muuten valmiiksi ja tallentaa jotenkin niin että sinä avaisit tilauksen, tarkistaisit (ettei muistisairas tilaa jotain sairauden takia väärin) ja hoitaisit loppuun.

Ei ole oikeutta pankkitilille. Mutta tuo toinen ehdotus ehkä voisi onnistua. Tosin on hyvin vaikea matkan päästä tietää onko siellä jääkaapissa jo valmiiksi 7 kpl maitoja ja sitten ei yhtään oikeaa ruokaa.

Mutta kiitos kovasti kaikille vastanneille, kiinnosti tietää miten muut näitä hoitavat. En saa oikein keltään apua isän asioiden miettimisessä

Jos kerran siellä käy kotihoito, voisit ottaa yhteyttä sinne kotihoitoon. Kerro, että sun olisi tarkoitus alkaa tilaamaan vanhukselle ruuat ja pyydä, että he silloin tällöin katsoisivat siellä käydessään kaappeihin, jos jotain - esimerkiksi kuten maitoa - näyttää jäävän yli. Tai että hedelmät tai vihannekset on homeessa tms. Ja ilmoittavat sitten sulle, jos näyttää siltä, että jotkut tietyt ruoka-aineet eivät joko kulu ollenkaan tai että niitä on tullut tilattua liikaa. Turha sinne on mitään banaaneja tilata, jos ne eivät mene. Jos isäsi pyytää banaaneja, niin tilaat yhden. 

Kun mä aikoinaan aloin tilata kaiken kotiinkuljetuksella, niin muutamassa viikossa opin arviomaan, paljonko mulla kuluu mitäkin viikon aikana. Jos alat tilaamaan isällesi, niin sä näet aiemmista tilauksista, milloin olet viimeksi tilannut esimerkiksi kahvia tai vessapaperia. Ja voit sitten puhelimessa sanoa isällesi, että katopas kaapista, riittääkö kahvi vielä viikoksi vai tilaatko uuden paketin jo nyt. 

Vierailija
27/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itte taas ei malta olla sanomatta.  Olen 79,  pelkään päivää jolloin en kykene asioistani huolehtimaan.   Lapset on kaukana , samoin muu nuorempi suku johon läheiset välit.

Nykyisellä järjellä vielä selviäisin sittenkin jos menettäisin kyvyn toimia netissä mutta todennäköisesti en sitten osaisi keksiä mitään toimintatapoja.

Nuo kauppapalvelut taitaa mennä vanhustyön ja tarveharkinnan kautta, vaatii kotihoitajan käyntejä jo.  Mutta eihän se kallista ole,  k-ruoka 9,90  jos on k-kortti, muuten 14,90.    Kauppapalvelu 9 euroa kerta.

Prismassa näkee näitä kerääjiä, iso rullakko täynnä pikkukoreja, kaipa heillä on koottu tilaajien tarpeet listaan että yhdellä leipien luona käymisellä saa joka korin leivät koreihin.

28/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän mummun kerran viikossa prismassa. Ostetaan kerralla aina viikon sapuskat ja käydään apteekissa jos tarvii. Joskus käydään myös ravintolassa syömässä. Mummu ei suostu tilaamaan mitään kun haluaa itse valita kaiken mitä ostaa. Mä kannan ne mummulle sisälle ja katon et kaikki on suurinpiirtein niinkuin pitää. Laitan myös hänelle viikon lääkkeet dosettiin. Laskut menee automaattisesti maksuun verkkopankissa.

Vierailija
29/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat asuvat kirkkomaalla. Ei ole huolta ostoksista.

Vierailija
30/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa ja ostan lapulla olevat kamat. Teen neljännesvuosittain koonnoksen ja laskutan. Saa äiti nollakorkoista lainaa kvartaalin sisällä.

31/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä itte taas ei malta olla sanomatta.  Olen 79,  pelkään päivää jolloin en kykene asioistani huolehtimaan.   Lapset on kaukana , samoin muu nuorempi suku johon läheiset välit.

Nykyisellä järjellä vielä selviäisin sittenkin jos menettäisin kyvyn toimia netissä mutta todennäköisesti en sitten osaisi keksiä mitään toimintatapoja.

Nuo kauppapalvelut taitaa mennä vanhustyön ja tarveharkinnan kautta, vaatii kotihoitajan käyntejä jo.  Mutta eihän se kallista ole,  k-ruoka 9,90  jos on k-kortti, muuten 14,90.    Kauppapalvelu 9 euroa kerta.

Prismassa näkee näitä kerääjiä, iso rullakko täynnä pikkukoreja, kaipa heillä on koottu tilaajien tarpeet listaan että yhdellä leipien luona käymisellä saa joka korin leivät koreihin.

Mä taas en ole huolissani siitä, että jossain vaiheessa en osaa enää käyttää netipalveluita. Lapset voivat tehdä sitten ne tilaukset, vaikka asuisivat silloin maapallon toisella puolella. Huolestuttavampaa on, jos en enää ymmärrä avata ovea, kun ruokatoimitus tai vaikka apteekin toimitus tulee. Tai se, että en enää ymmärrä, mitä mun pitäisi tehdä niillä kotiin tuotavilla ruuilla, lääkkeillä ja muilla tavaroilla. Mutta ehkä joku naapuri tekee sitten huoli-ilmoituksen, jos mun pihaani alkaa kertyä röykkiöittään Cittarin pahvilaatikoita, apteekin kasseja yme. 

Vierailija
32/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset opettelevat tilaamaan ostoksensa kotiin. Tai ostavat kauppapalvelun yksityisyrittäjältä. Laskujen maksussa vanhukset opettelevat käyttämään verkkopankkia. Tai laittavat laskunsa pankin maksupalvelun hoidettavaksi. Kirjastoissa järjestetään ikäihmisille ilmaisia tietokonekursseja. Kursseilla opetetaan verkkopankin ja sähköisten palvelujen käyttöä.

Fakta on, että toisella puolella Suomea asuvat aikuiset lapset eivät hoida vanhempiensa kauppa-asioita ja asioita. Piste!

Vierailija kirjoitti:

Ap:n isän nyt pitää vain oppia, että jos ei itse pysty niin sitten muut hoitaa homman omalla tavallaan.

Ttämään verkkopsnkkia. Tai Tuo vanhuksissa on ikävää kun on tottuneet saamaan kaiken. Hyppyytetään muita miten sattuu ja ollaan tyytymättömiä, vaikka muut yrittää asioita hoitaa. Silloin pitää olla ilman ruokaa vähän aikaa niin tulee kiitollisuutta. 

Vierailija
33/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilaan äidilleni ruuat verkkokaupasta ja maksan ne myös. Siskollani on oikeudet äidin nettipankkiin ja hän sitten maksaa kerran kuukaudessa minulle sen mitä ostoksiin meni. 

Nykyisin asun samalla paikkakunnalla kun äiti, joten noudan sitten ostokset ja vien hänelle. Mutta aiemmin eräs ystäväni kävi noutamassa ostokset kerran viikossa ja vei ne äidille. Käymme välillä myös äidin kanssa yhdessä kaupassa silloin kun hän sinne haluaa.

Samasta kaupasta saisi toki ihan kotiinkuljetuksen, mutta minä käyn mielelläni samalla äidin luona ja niin halusi tuo ystävänkin käydä samalla katsomassa, että kaikki ok, kun meistä lapsista kukaan ei vielä asunut äidin kanssa samalla paikkakunnalla. 

Vierailija
34/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tietysti on kauppamatkat pitkiä, mutta jos vanhus on liikuntakykyinen ja liikkuu muutenkin eikö jostain vetokärrystä  tai rollaattorista ole apua käydä itse kaupassa jos se ei nyt tolkuttoman kaukana ole.

En tiedä miten nihkeästi  nykyisin saa niitä asiointi-taksiseteleitä, silläkin vanhus hurauttaisi paikallusmaksulla itse kaupassa.

Täällä on palvelubussit, hakee kotiovelta, vie keskustaan,   kerää mummot sitten takaisin kanssa kenet mistäkin.  Torilta, uimahallista, terveyskeskuksesta.  Luulin että silläkin on aikataulu mutta ne on summittaisia. Periaatteessa, sanoi kuski,  hän ajaa tilausten mukaan  useammankin kerran päivässä alueellaan , mitään tarkkaa kellonaikaa ei kyyti noudata.   Eli ei voi tilata 11.15  vaan kuski sanoo että vasta kello 12 ehdin sinne kasattujen kyytiläisten kanssa 

Vierailija
35/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä vielä. Voisin tietysti itse tilata, mutta isä haluaa valita ostoksensa itse. Vakiolistakonstia on yritetty, mutta sitten oli taas väärät tavarat kun olisikin halunnut jotain muuta ... Jos kotihoidolla olisi aikaa katsoa se lista, kun näkevät ajantasaisen tilanteen ruuan suhteen, niin se olisi hyvä, mutta epäilen kun käynnit ovat niin lyhyitä - onko tällaista todella jossainpäin? Toki voisin tämän vielä kysyä. Kaupassa eivät ainakaan käy asiakkaan puolesta.

Olen myös tarkistanut lähikaupat, mistään ei saa sellaisella yhdistelmällä, että se auttaisi tässä. Myös tuo K-ruoka tarkistettu, ei ole toimitettaessa-maksutapaa niissä, jotka ko. alueelle toimittavat.

Jos ihminen ei itse pysty menemään kauppaan, vaan joku muu hoitaa ostokset hänen puolestaan, kyllä hänen on hyväksyttävä se, että aina ei ole kauppatavaroissa juuri sitä tiettyä samanmerkkistä tuotetta vaan joku korvaava tuote tilalla.

Vierailija
36/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tilasin äidilleni ruuat verkkokaupasta kotiin toimitettuna. Maksoin itse tilauksen ja äiti maksoi ne sitten minulle. Kerroin äidille kertyneen summan parin kuukauden välein ja äiti teki pankkiin tilisiirtolomakkeen.

Ihanaa kun autat äitiäsi! Mää en osaa verkkokaupasta tilata eli kun käyn äidillä niin kädet väärällään retuutan ostoksia.

sanopa ohan suoraan: et ole viitsinyt opetella tilaamista.

eri

Mulla ei ole sovelluksia ja tietsikka tökkii.

Vierailija
37/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsi vie autollaan kauppaan kerran viikossa. Mummo maksaa hänelle bensarahaa.

Vierailija
38/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset opettelevat tilaamaan ostoksensa kotiin. Tai ostavat kauppapalvelun yksityisyrittäjältä. Laskujen maksussa vanhukset opettelevat käyttämään verkkopankkia. Tai laittavat laskunsa pankin maksupalvelun hoidettavaksi. Kirjastoissa järjestetään ikäihmisille ilmaisia tietokonekursseja. Kursseilla opetetaan verkkopankin ja sähköisten palvelujen käyttöä.

Fakta on, että toisella puolella Suomea asuvat aikuiset lapset eivät hoida vanhempiensa kauppa-asioita ja asioita. Piste!

Vierailija kirjoitti:

Ttämään verkkopsnkkia. Tai Tuo vanhuksissa on ikävää kun on tottuneet saamaan kaiken. Hyppyytetään muita miten sattuu ja ollaan tyytymättömiä, vaikka muut yrittää asioita hoitaa. Silloin pitää olla ilman ruokaa vähän ai

Tähän kommentoisin sen verran, että kaikilla se ei ole opettelusta kiinni. Jos vanhuksella on muistisairaus, uuden opettelu ei enää onnistu ja vanhatkin taidot unohtuvat. Silloin ei auta mitään, vaikka kuinka kävisi tietokonekursseja tai joku käskisi opetella verkkopankin käytön. Voi tulla tilanne, että jo pelkän kauppalistan tekeminen on liian vaikeaa, koska ei pysty hahmottamaan enää esimerkiksi sitä paljonko tietyllä ajanjaksolla kuluu jotain ruokatarviketta tai että jos haluaa ruuat tiistaina niin milloin viimeistään pitää tilata. Monella katoaa ajan hahmotuskyky eivätkä enää aina muista edes mikä päivä on.

Vierailija
39/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, ei kiinnosta. Eivät hekään minun ruuistani huolehtineet.

Vierailija
40/85 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajat oikeudet pankista tilien käyttöön sinulle. Näin voit hoitaa myös laskut.

Itse tilasin ja maksoin tuotteet äidilleni ja siirsin sitten äidin tililtä summan omalle tililleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi