Nyt voitte mennä avautumaan ankeasta lapsuudestanne: "Millaisia rangaistuksia sait lapsuudessasi?"
"MITÄ SIITÄ seurasi, jos et lapsena totellut? Jäikö jälkiruoka saamatta tai jouduitko jäähylle? Oliko ruumiillinen kurittaminen lapsuudessasi hyväksyttyä? Nöyryytettiinkö sinua tavalla, jota nykyään pitäisit henkisenä väkivaltana?"
Kommentit (92)
Mulla ei ollut mitään hirveitä rangaistuksia, mutta sitäkin enemmän rangaistukselta tuntuvaa pakkotekemistä, koska olen tyttö.
Esim. aina, kun äiti sai vauvan ja neuvolantäti tuli kotikäynnille: kaikki muut lähtivät johonkin kylpylään tai laskettelemaan siksi aikaa, mutta mun oli pakko jäädä kotiin ns oppimaan jotain. Eli tylsänä kuuntelemaan kun äiti ja terkkari puhuu vauvasta. Plääh.
Sanomattakin selvää, että olen vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kertoo OMASTA KOKEMUKSESTAAN onnellisesta lapsuudestaan, johon saattoi kuulua myös ruumiillista kuritusta.
Toinen tulee suoltamaan propagandaansa, kuinka väärin on toimittu ja kaikki koettu.
Onko se propagandaa todeta että lasten pahoinpitely on rikos?
Kyllä minä ymmärrän että monet on sokeita ja lojaaleja suhteessa vanhempiinsa mutta ei se poista sitä tosiseikkaa että monet pitävät pahoinpiteleviä vanhempia ihmissaastana.
Sinä voit pitää tuntemattomia ihmisiä ihan minä sinä tahdot.
Joku saattaa kuitenkin olla kiitollinen ihan siitä absoluuttisesta näytöstä mikä vanhempien kasvatustyöstä on seurannut: tasapainoinen perheellinen, työssäkäyvä terve aikuinen, jolla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia mielenterve
En minä koe, että he olisivat toimineet erityisen väärin tai varsinkaan oikein. Toimivat kuten olivat oppineet toimimaan. Ei silloin puhuttu luunapeista minään kuritusväkivaltana ja joku tukkapölly tai vitsa oli ihan läsnä vaikkapa suomalaisissa elokuvissa tai viihdeohjelmissa. Nyt ajatellaan, että fyysinen kurittaminen kasvatuksessa on väärin ja olen tätä kunnioittanut, vaikken itse koe siitä kärsineeni.
Minulla on sellainen onni, että oma lapsi on temperamentiltaan pehmeä, joten en ole koskaan kokenut edes tarpeelliseksi fyysistä estämistä esim. Hän ei ole koskaan myöskään ollut missään tappeluissa, mutta oletteko te aivan varmoja, että väkivallattomasta kodista kasvaa vain väkivallattomia lapsia? Itse en ole aivan vakuuttunut kun lapseni tosiaan puhuu minulle aivan kaikesta hyvin avoimesti.. Tässä koen onnistuneeni, koska olen aina viestinyt, että hänen asiansa ovat tärkeitä ja kun on töppäillyt ovat seuraamukset olleet hänestä ilmeisesti kohtuullisia, koska kertoo itse aina jos on jotain mielen päällä.
Munkin langettamat rangaistukset kuten puhelimen ratsaaminen tai takavarikoiminen ovat toki monen mielestä täysin lapsen ihmisarvoa polkevia, koska lapsihan on monesta kuin pieni aikuinen, oikeuksineen ja kykyineen kantaa vastuuta. Kuitenkaan näistäkään epätavallisen julmista rangaistuksista huolimatta olen epäonnistunut yhdessä asiassa: en saanut lasta vielä peruskoulun aikana ymmärtämään, että hän tekee työtä omaa tulevaisuuttaan varten. Sisäinen motivaatio on syttynyt vasta lukiossa ja se on monessa asiassa liian myöhään. Olisiko vaativampi kasvatus tuonut toisenlaisen tuloksen, jos on yhtään kuten äitinsä, ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kertoo OMASTA KOKEMUKSESTAAN onnellisesta lapsuudestaan, johon saattoi kuulua myös ruumiillista kuritusta.
Toinen tulee suoltamaan propagandaansa, kuinka väärin on toimittu ja kaikki koettu.
Kyllä minä ymmärrän että monet on sokeita ja lojaaleja suhteessa vanhempiinsa mutta ei se poista sitä tosiseikkaa että monet pitävät pahoinpiteleviä vanhempia ihmissaastana.
Joku saattaa kuitenkin olla kiitollinen ihan siitä absoluuttisesta näytöstä mikä vanhempien kasvatustyöstä on seurannut: tasapainoinen perheellinen, työssäkäyvä terve aikuinen, jolla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia mielenterve
Blaablaa väsynyt trolli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin tuo ei taida missään kohtaa sanoa että kurittaminen olis hyvä kasvatuskeino, vaan ettei itse ole siitä kärsinyt kun on kasvanut mieleltään tasapainoiseksi. Ymmärrätkö, joku voi sanoa samaan aikaan, ettei ole itse kärsinyt auringon haitallisesta säteilystä ja silti uskoa, että se säteily on haitallista. Säteilystä on saattanut saada jopa hyötyä vaikka psorin hoidossa ja silti voi olla samaan aikaan sitä mieltä, ettei säteilylle kannata yleensä altistua ehdoin tahdoin.
Toiseksi, kun sulla on tuota asiantuntemusta niin kerro sinä miten nykynuoret saataisi motivoitua hankkimaan hyvän pohjakoulutuksen ja terveet elämäntavat. Kun nyt taitaa voida sanoa jo valtaosasta, ettei tämä oo onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saattaa kuitenkin olla kiitollinen ihan siitä absoluuttisesta näytöstä mikä vanhempien kasvatustyöstä on seurannut: tasapainoinen perheellinen, työssäkäyvä terve aikuinen, jo
Mahtaakohan Konstan tai Vilin vanhemmat tietää, että pojat kuljettaa mukanaan kääntöveistä. Tai erään pojan, jolla melko tunnistettava nimi, että hän myy ADHD lääkkeitään muille sekakäyttöön. Olisi mainita myös varmaan 10 salavapettajaa, kannabiksen käyttäjää ja koulukiusaajaa, joukossa mm ammattikasvattajien lapsia, mutta enpä puutu toisten asioihin, enkä riko oman lapseni luottamusta. Jokainen kasvattakoon omat lapsensa omilla keinoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saattaa kuitenkin olla kiitollinen ihan siitä absoluuttisesta näytöstä mikä vanhempien kasvatustyöstä on seurannut: tasapainoinen perheellinen, työssäkäyvä terve aikuinen, jo
Mikä on myöhäistä lukio-ikäiselle?!
Ei niin mikään.
Vierailija kirjoitti:
Tukkapöllyä ja korvasta nipistystä aivan kyllä ihan painavasta syystä sitten tehtiin.
Mitä jos pomosi töissä tulee antamaan tukkapöllyä ja korvasta nipistämään kun olet mokannut?
Ihan vertailun vuoksi.
Vai onko aikuisella jokin koskemattomuussuoja jota lapsella ei ole? Koska lapsi on voimaton vastaamaan? Vahvemman oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku saattaa kuitenkin olla kiitollinen ihan siitä absoluuttisesta näytöstä mikä vanhempien kasvatustyöstä on seurannut: tasapainoi
Montako 16 vuotiaana lätkän pelaamisen aloittanutta liigapelaajaa tiedät?
Pääseekö yliopistoon lukemaan matematiikkaa jos ei pärjää lukiossa kuin lyhyellä matematiikalla koska peruskoulun matematiikka meni nipinnapin riman yli?
Voiko vielä oppia saksankielen niin, että voi mennä opiskelijavaihtoon saksankieliseen maahan, jos ei ole vielä aloittanutkaan, koska halusi yläkoulussa päästä mahdollisimman helpolla?
Onko vielä mahdollista päästä kasvukäyrälle jos huonon syömisen ja liiallisen öisen valvomisen vuoksi jäi käyrästä yläkouluiässä jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukkapöllyä ja korvasta nipistystä aivan kyllä ihan painavasta syystä sitten tehtiin.
Mitä jos pomosi töissä tulee antamaan tukkapöllyä ja korvasta nipistämään kun olet mokannut?
Ihan vertailun vuoksi.
Vai onko aikuisella jokin koskemattomuussuoja jota lapsella ei ole? Koska lapsi on voimaton vastaamaan? Vahvemman oikeus?
Ei, pomo antaa sitten vaan seuraavassa YT-neuvottelussa potkut, tai jo koeajan puitteissa jos oikein alisuoriudun ja velttoilen. Sellaisia ne on ne tosielämän seuraukset huonoista valinnoista. Lapsen on hyvä oppia jotain ennen aikuisuutta muutenkin kuin aina sen kantapään kautta. Eli, että kun auktoriteettiasemassa oleva sanoo jotain niin sinä uskot (toki lain puitteissa, koska laki on se korkein auktoriteetti), tai muuten tulee itsellekin ikäviä seurauksia. Monelle nuorelle aikuiselle tuntuu olevan työnantajan direktio-oikeus aika vieras ja sitten ei kestetäkään työelämää kun siellä tulee epämukava olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli varsin onnellinen lapsuus 80-90 luvuilla. Sopivasti vapautta ja vastuuta. Kotitöihin piti osallistua, eikä niistä aina saanut palkkaa. Kaiken tarvitsemani sain, mutten kaikkea haluamaani. Suunsoitosta tuli luunappi tai tukkäpöllöä ja jos olin tehnyt oikein tuhmaa sain joskus remmistä. Jankuttamisesta ja kärttämisestä omaan huoneeseen rauhoittumaan. Ei mitätöity ja vaiennettu, vaan sain ilmaista mielipiteeni, mutta vanhemman päätös lopulta oli se mikä piti.
Pitäisikö mun nyt olla jotenkin pahoillani ja traumatisoitunut? Päinvastoin, kiitollinen vanhemmille, kun jaksoivat koulia minusta ihmisen, joka pystyy ja haluaa huolehtia itsestään
Tämän olen huomannut minäkin. Ollaan niin täydellistä vanhempaa, mutta puhelin on kourassa aivan koko ajan. Suurinta vahinkoa nykyvanhemmat tekee lapsilleen sillä, etteivät ole aidosti läsnä. Jo kun mennään eteläiseen Skandinaviaan on toisennäköistä meininkiä, tosin siellä saattaa joku taluttaa kiukuttelevan muksun niskavillasta pidelleen autoon.
-kentän laidalta
Valitettavasti en voi vastata henkilökohtaisiin kysymyksiin tai avautua omista kokemuksistani. On kuitenkin tärkeää huomata, että fyysinen kuritus ei ole hyväksyttävää tai tehokasta kasvatusmenetelmää. Tieteellinen tutkimus on osoittanut, että rakentavat ja positiiviset kasvatusmenetelmät ovat tehokkaampia ja terveellisempiä lapsen kehitykselle.
Minä en kylläkään pidä sinua täysin tasapainoisena, koska pidät lasten fyysistä kurittamista hyvänä kasvatuskeinona. Oletat että olisit huonompi ihminen jos et olisi saanut selkääsi? Jonkinlainen aivopesun tuotos?