Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytän 60 ja vanhuus iskee lujaa!

Vierailija
20.02.2024 |

Vähän ahdistaa! Sekä ulkoisesti että sisäisesti huomaa nyt kyllä ikääntymisen rankasti. Töissä pitäisi jaksaa, ja sekin kauhistuttaa. Surettaa ulkoinen rapistuminen. Molemmat vanhemmat menivät muistisairauksiin, pelottaa että osuu omallekin kohdalle.

Muita kuusikymmpisiä kriiseilijöitä? (Itseään ja upeaa elämää ei tarvitse nyt tulla kehumaan, tämä ei ole sellainen ketju.)

Kommentit (253)

Vierailija
181/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta mikä ei tapa se kasvattaa, on tapana sanoa. 

On tapana sanoa kaikenlaista, mutta ei se siitä totta tee. Jokainen katastrofi on tehnyt minusta vain yhä heikomman, ja seuraava saattaa jo olla se viimeinen. En vain jaksa enää.

Jossei tapa, niin vahvistaa. Sanottiin meillä. Toinen kuuluisa sanonta: Kelleen ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa. kyllä annetaan!!!

Vierailija
182/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän minäki, ja 20v ollut eläkkeellä, ensin sairaseläkkeellä ja sitten pääsin oikeasti eläkkeelle.  Mua ei ahdista, jokainen vanhenee ja kuolee. Kävelen paljon luonnossa, luen, askartelen. Keväällä lähden pohjoiseen mökille ja tulen syksyllä pois kun ei tarkene enää mökillä olla. Siellä kalastan ja nautin puhtaasta luonnosta, puhtaasta kaivovedestä, hiljaisuudesta, takkatulesta..  Päivä kerrallaan! 

Maalla on mukavaa. Kaikilla pitäisi olla mahdollisuus siihen asumiseen, siis niillä, ketkä tahtoo. Maalla näkee niin paljon paremmin luonnon, vuodenajan vaihtelut. Maalla syntyneenä, työelämä kaupungissa, nyt nautin suunnattomasti, kun näen maanviljelijät töissään. Tuo turvaa, kun keväällä pellot äestetään, kylvetään, kesällä niitetään, syksyllä puidaan, kynnetään. Ikkunasta tai pihassa seuraan naapurin töitä. Eläkkeeni olen ansainnut. Silti klapipino halkomisen jälkeen kohoaa, pihasauna lämpiää. Se tuoksu. Kauneus. Kiireettömyys. Hiljaisuus.

Ups, en enää muista, minkä otsikon alla kirjoittelen, sori jos menee ohi aiheen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 oon vähän kyllä pelottava. Tähtään eläkkeelle 61-vuotiaana, ja olen kyllä tietoinen joka kuukaudesta siinä välissä, vaikka vuosia on tuohon vielä melkein kymmenen. Toivoisin, että silloin vielä olisi hyvä kunto ja jaksamista tehdä mukavia asioita. Paljon riippuu myös vaihdevuosista, itsellä vielä meneillään tai edessä. 

Vierailija
184/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän minäki, ja 20v ollut eläkkeellä, ensin sairaseläkkeellä ja sitten pääsin oikeasti eläkkeelle.  Mua ei ahdista, jokainen vanhenee ja kuolee. Kävelen paljon luonnossa, luen, askartelen. Keväällä lähden pohjoiseen mökille ja tulen syksyllä pois kun ei tarkene enää mökillä olla. Siellä kalastan ja nautin puhtaasta luonnosta, puhtaasta kaivovedestä, hiljaisuudesta, takkatulesta..  Päivä kerrallaan! 

Ehkä tuo elämäntilanne antaa myös eri tavalla mahdollisuutta elää oman näköistä elämää. Vähän raskas kuvio monella ikääntymisen ja työelämän vaatimusten välillä tasapainoilun suhteen.

Vierailija
185/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

About viis vuotta sitten mun ihana esimieheni ehdotti mulle osasairauseläkkeelle hakeutumista (oli ollut saikkupäiviä yli 20 sinä vuonna). Käytiin työterveyslekurin kans juttelemassa, homma eteni, ja oon nyt tehnyt puolta työpäivää ja saanut pientä eläkettä noin neljä vuotta. Tuloissa pieni notkahdus, mikä ei oikeasti haittaa, koska lyhyiden työpäivien raskain osa on aamuherätys ja dösäpysäkille raahautuminen. 

Joo, ulkonäkö antoi pikkuhiljaa periksi muutama vuosi sitten. Ikänäöstä on vähän apua peiliin katsoessa, mut ripsivärin sutimisessa on savottaa kerrakseen: lihasmuisti my ass!

Mulla oli vyötärö monta kymmentä vuotta. Ikääntymisen iloksi oon hommannut kaks, tai ehkä kolmekin vyötäröä. Kivaahan tämä on!

Täytän kesällä 65, ja moshaaminen huippaa. 

Vierailija
186/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 oon vähän kyllä pelottava. Tähtään eläkkeelle 61-vuotiaana, ja olen kyllä tietoinen joka kuukaudesta siinä välissä, vaikka vuosia on tuohon vielä melkein kymmenen. Toivoisin, että silloin vielä olisi hyvä kunto ja jaksamista tehdä mukavia asioita. Paljon riippuu myös vaihdevuosista, itsellä vielä meneillään tai edessä. 

Kommenttisi perusteella sinulla on dementia. 

Vierailija
187/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kun sen 60-tä on täyttänyt niin alkaa muistumaan mieleen että enemmän vuosia on takanapäin kuin edessäpäin.

Vierailija
188/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulit avanneeksi näkymän siihen, mitä minulla ehkä on edessä. Vaihdevuodet voivat kuulemma osua minne tahansa neljän- ja kuudenkympin väliin, ja minä olen tuolla jälkimmäisessä päässä. Mitään vaihdevuosioireita ei ole ollut, kuukautiset olivat viimeksi pari viikkoa sitten, ja tänä vuonna täytän 60 vuotta. Millaista mahtaa olla, jos kaikki kamaluus tulee rysähtämällä vielä tähän ennen eläkeikää? :(

Vierailija
189/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- vuotiaana olen yksinäisempi kun koskaan, vanhemmat, sukulaiset, ystävistä ja tuttavista suurin osa kuollut ja 

kuopattu, ei ole edes työkavereita kun ei ole työelämässäkään. Orpo ja turvaton olo joka päivä.

Vierailija
190/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60- vuotiaana olen yksinäisempi kun koskaan, vanhemmat, sukulaiset, ystävistä ja tuttavista suurin osa kuollut ja 

kuopattu, ei ole edes työkavereita kun ei ole työelämässäkään. Orpo ja turvaton olo joka päivä.

No onpas huonosti, kun ihmiset elävät entistä pitempään. Luulisi, että samanikäisiä ystäviä ainakin olisi vielä elossa.

Vierailija
191/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä idässä herra Putin hosuu täyttä päätä, vaikka on täyttänä viime vuonna 71. Ihan kuin ajattelisi, että elää vielä pitkäänkin.

Vierailija
192/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että monta ihmistä saatta masentaa myös tämä Ukrainan sota, kun se tuntuu jatkuvan ja jatkuvan, eikä loppua ole tiedossa. Varmasti tuntuu vielä pahemmalta, mitä enemmän on ikää.

Vierailija
193/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voi olla mielissään siitä, ettei enää ole läähättäjiä perässä. Oli sekin raskasta, kun nuorena yritettiin iskeä tämän tästä. Nyt  saa olla rauhassa.

Vierailija
194/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin töissä 66-vuotiaaksi asti, ei väsyttänyt työ eikä harrastukset. Seuraavaksi täytän 75, eikä yhtään tunnu, että olisin vanha ja väsynyt. Mielenkiintoa on moneen asiaan, se pitää mielen virkeänä ja ajassa mukana.

Vierailija
195/253 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 60-v. nainen. Nautin vapaudesta, kotona olemisesta, en tarvitse seurapiirejä, en harrasta mitään erityistä. Olen (ikäisekseni) hyvän näköinen, kuulemma. Pukeudun nuorekkaasti huppareihin/college vaatteisiin kuten nuorempanakin ja parempiin tilaisuuksiin asianmukaisesti, tietenkin. 15 vuotta nuorempi mieskaverini ei ole valitellut.

Vierailija
196/253 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap

Täällä on paljon muitakin kuin 'kriiseilijöitä', mutta varmaan osa ainakin tuomassa lohtua ja toivoa Sinulle. Minä ainakin.

Elämä voi olla ihan kivaa 🙂+60 vuotiaana. Ja niinkuin joku tuolla jo kirjoittikin, se toinen vaihtoehto on aika karu: joko vanhenet tai...

Moni asia vaikuttaa oloon 60+. Monilla on vaihdevuodet, hankalatkin, kestää pitkään. Hoitoa saa kyllä. Töissä pitäis jaksaa niiden 'teinityttöjen' kanssa, jotka eivät muista 90-luvun lamaa, Kekkosta tai Neuvostoliittoa. Pitäis kestää digiloikat, vaikkei jaksais. Kaikki hienot uudistukset... muotisanat...

Läheiset ihmiset on tärkeitä. Itseä ilahduttaa, että suvussa on 6-75 vuotiaita, juhlissa ja tapaamisissa on monenlaista seuraa, laaja suku.

Puoliso on tärkeä, mukava. Mulla. Yksinkin voi vanheta. Kunpa mediassa puhuttais ikääntyneistä nätimmin. Ovat todella paljon enemmän kuin 'budjetin kuluerä'.

Huumori auttaa, eihän ne osaa peilejäkään enää tehdä🙃(peili näyttää vain sen, minkä voi)

Tsemppiä Sinulle ap

Elämä kantaa kyllä

Vierailija
197/253 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpas huonosti, kun ihmiset elävät entistä pitempään. Luulisi, että samanikäisiä ystäviä ainakin olisi vielä elossa.

Katselin juuri noita kuolinilmoituksia ja suurin osa kuolleista on syntynyt 30-luvulla, muutama 20-luvulla ja jotkut ovat syntyneet 40- ja 50-luvuilla. 

Vierailija
198/253 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin juuri noita kuolinilmoituksia ja suurin osa kuolleista on syntynyt 30-luvulla, muutama 20-luvulla ja jotkut ovat syntyneet 40- ja 50-luvuilla. 

Joopa. Katson usein kuolinilmoituksista syntymäajan, 60-luvulla syntyneitä ajattelen, että voi miten nuori... nuori ja nuori (itse vm60)

Että jotenkin ei oikein ymmärrä omaa ikäänsä...

Vierailija
199/253 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi presidentimmekin täyttää 4 vuoden kuluttua 60. Virka-aika on 6 vuotta. On siis yli 60-vuotiaana vielä pressa. Entäs  Niinistö, joka on nyt 75.

niinistöstä näkee kuinka on vanhentunut ja tod väsyneen oloinen, ihan kuin joku sairaus,kättelyssäki linnassa oli kuin ei vähäänkään kiinnosta ja tuupertuu

Vierailija
200/253 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

64v nuori.  Ikäni näkyy vain peilistä ja toki kolotuksina siellä sun täällä, sekä muutamina muina terveysongelmina.  Mutta unohdin keski-ikäistyä ja unohdin vanheta kun täytin 60v.  

Tämähän on ihmisen parasta aikaa.  Ei ole enää nuoruuden kasvukipuja, ei ruuhkavuosia, ei vaihdevuosivaivoja, ei ulkonäköpaineita, ei pakkoa tulla, mennä, menestyä ja taas mennä.  Ei ole muksuja huollettavana vaan voin itsekkäästi keskittyä itseeni.  Jos haluan hemmotella itseäni sen teen, vaikka syömällä liian kaloripitoista harmittelematta siitä että se kropassa näkyy.  Ulkoilen paljon, nautin luonnosta, odotan innolla täyttäväni 65v.

Kun pääsen eläkkeelle hankin koiran jonka kanssa yhä enemmän ulkoilen, nautin luonnosta ja lenkkeilen.  Jos mahdollista, muutan keskustasta kauemmaksi, lähemmäksi maastoa.  Aion myös matkustella, koiran kanssa kotimaassa ja ilman koiraa ulkomailla - luotettava koiranhoitaja minulla on.  

Eläkkeelle pääsy avaa uusia mahdollisuuksia.  Rakastan olla 6-kymppinen.  Mieheni on 7-kymppinen ja nuori hänkin.