Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytän 60 ja vanhuus iskee lujaa!

Vierailija
20.02.2024 |

Vähän ahdistaa! Sekä ulkoisesti että sisäisesti huomaa nyt kyllä ikääntymisen rankasti. Töissä pitäisi jaksaa, ja sekin kauhistuttaa. Surettaa ulkoinen rapistuminen. Molemmat vanhemmat menivät muistisairauksiin, pelottaa että osuu omallekin kohdalle.

Muita kuusikymmpisiä kriiseilijöitä? (Itseään ja upeaa elämää ei tarvitse nyt tulla kehumaan, tämä ei ole sellainen ketju.)

Kommentit (253)

Vierailija
141/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys: Mistä saa selville milloin pääsee eläkkeelle? Olen 59, kurkkuani myöten kyllästynyt tekemään työhakemuksia. Tosi turhauttavaa hakea sitä yhtä paikkaa 3 kuukaudessa.

Oletko syntynyt siis 1964? Aikaisin varhennettu osaeläke on kai 62 vuotiaana. Ihan googlaamalla löytyy. Toki voi tulla muutoksia ennen kuin olet siinä iässä

Vaikka jäisi varhennetulle eläkkeelle, pitäisi ilmoittautua työnhakijaksi (jos irtisanoutuu) ja hakea työtä. Vanhuuseläkeikä määräytyy syntymävuoden mukaan (jolloin varhennettu eläke päättyy). Guuglaa vaikka: vanhuuseläkeikä.

Ei pidä hakea työtä ellei halua tukia. Voi jäädä varhennetulle 25/50% ja olla töistä pois

Totta! Jos vaikka työttömyystuki on ollut 500 e luokkaa ja tilalle tulee varhennettu eläke 500 e luokkaa niin pääsee työhakemusten kirjoittamiselta. Tai sitten kertynyttä omaisuutta on jo, jota voi käyttää sivussa.

Vierailija
142/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että varsinainen vanheneminen ja toimintakyvyn lasku alkaa useimmilla n. 75-80-vuotiaana. Tätä nuoremmat ovat yleensä vielä varsin virkeitä ja aktiivisia eläkeläisiä, jopa virkeämpiä kuin monet keski-ikäiset, kun vihdoinkin on aikaa panostaa kunnolla harrastuksiin ja mielenkiinnonkohteisiin, johon ei ehkä työelämässä ollessa ole ollut mahdollisuutta.

Kappas eläkkeellepääsyiän korvilla. Miten onkin eläkeyhtiöt noin osanneet laskea että eläkettä pääsee hautuumaalle viettämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys: Mistä saa selville milloin pääsee eläkkeelle? Olen 59, kurkkuani myöten kyllästynyt tekemään työhakemuksia. Tosi turhauttavaa hakea sitä yhtä paikkaa 3 kuukaudessa.

Oletko syntynyt siis 1964? Aikaisin varhennettu osaeläke on kai 62 vuotiaana. Ihan googlaamalla löytyy. Toki voi tulla muutoksia ennen kuin olet siinä iässä

Vaikka jäisi varhennetulle eläkkeelle, pitäisi ilmoittautua työnhakijaksi (jos irtisanoutuu) ja hakea työtä. Vanhuuseläkeikä määräytyy syntymävuoden mukaan (jolloin varhennettu eläke päättyy). Guuglaa vaikka: vanhuuseläkeikä.

Ei pidä hakea työtä ellei halua tukia. Voi jäädä varhennetulle 25/50% ja olla töistä pois

Huom! Varhennettu eläke pienentää lopullisen eläkkeen määrää. Tämä huomioitava.

Vierailija
144/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikein odotan että pääsen eläkeikään. Siten olen vain iloinen että vanhenen. Sairautta tuli jo viiskymppisenä. Luultavasti pahenee vuosien vieriessä kuten isälle kävi. Äiti on terve kasikymppinen. Me lapset ollaan sairaampia jo liki kuuskymppisenä. 

Vierailija
145/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö työpaikan johto ymmärrä ikääntymistä?

Eli että antaisi kevyempiä hommia jos ei jaksaminen riitä.

Mitenhän alapeukkuajat tän käsittivät?

Ei työpaikka ole mikään vanhusten sossu. Vanhukset pois eläkkeelle ja työpaikat nuorille! Ei millään työpaikalla voi olla velvoitetta eikä ole edes varaa pitää sairastelevaa ja hidasta, täysin tuottamatonta mummoporukkaa töissä. Joku järki vaatimuksillakin pitää olla.

Oletko ihan varma siitä, että ne ikääntyneet ovat työpaikan hitain ja tuottamattomin ryhmä? Viidenkympin rajan ylittäneenä olen useasti todennut, miten nuoret työntekijät yrittävät mennä siitä, mistä aita on matalin, ja menevätkin - eivät viitsi eivätkä jaksa panostaa tekemiseensä eivätkä vä

Ja se on huomattu, etteivät nuoremmat työntekijät kestä painetta ja epämukavia ja tylsiä työtehtäviä. Heti kuormitutaan ja uuvutaan. Viisi- kuusikymppiset sitten painavat töitä kahden edestä kun nuoremmat ovat uupumuslomalla. Vapaa-ahalla sitten vielä hoidetaan omia ikääntyneitä vanhempia.

Vierailija
146/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jo yli 60 v ja tykkään niin elämästäni. Rakastan lukemista ja vihdoin saan lukea niin paljon kuin huvittaa. Kirjasto on niin taivaallinen temppeli. Ja sit uimahalli, ai että miten kivaa on 135 ekee/v seniorikortilla uida ja saunoa, aina on juttuseuraakin. Vihdoinkin vain itselle saa elää! Kiitollinen olen siitä.

Vierailija
147/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kyllä huomaan vanhentuneeni, vaikka olen ikäni noudattanut terveitä elintapoja. Olenkin miettinyt, missä kunnossa olisinkaan, jos en olisi syönyt ja liikkunut monipuolisesti?!? Fysioterapeutin mukaan olisin jo aikaa ollut sairauseläkkeellä.

Työelämässä olen ihan täydellä työajalla. Onneksi työ ei kuormita. 

Tulevaisuus ei oikeastaan pelota. Minulla on itseäni reilusti vanhempia ystäviä, jotka yhä ovat iloisia ja aktiivisia. Sellaisena haluan pysyä itsekin.

Vierailija
148/253 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä näkyykin olevan ihan kaikkea muuta kuin kuusikymppisiä kriiseilijöitä, joita tämä ketju koskee.

Vierailija
149/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä on vain luku, eihän ihmisen tarvitse liimautua kiikkustuoliin "vanhana" Eläkkeellä voit myös nauttia elämästä.

kondiksesta riippuu

Vierailija
150/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriisistä kriisiin -Ismo Alanko          KUUNNELKAAPA.

Vierailija
151/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jo yli 60 v ja tykkään niin elämästäni. Rakastan lukemista ja vihdoin saan lukea niin paljon kuin huvittaa. Kirjasto on niin taivaallinen temppeli. Ja sit uimahalli, ai että miten kivaa on 135 ekee/v seniorikortilla uida ja saunoa, aina on juttuseuraakin. Vihdoinkin vain itselle saa elää! Kiitollinen olen siitä.

Kirjasto?

Uimahalli?

ELÄMÄÄ?

Itse olen matkustanut maailman ympäri.

Käyn keikoilla ja tapaan mielenkiintoisia ihmisiä.

Olen 55 vuotias kaunis hoikka nainen kurveilla.

Minulle käy elämäntapasi 80 vuotiaana.

Vierailija
152/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjasto?

Uimahalli?

ELÄMÄÄ?

Itse olen matkustanut maailman ympäri.

Käyn keikoilla ja tapaan mielenkiintoisia ihmisiä.

Olen 55 vuotias kaunis hoikka nainen kurveilla.

Minulle käy elämäntapasi 80 vuotiaana.

Menehän Veeti ylikselle takaisin runkulle.

Vierailija
153/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meikäläisellä tulee ensi vuonna 60v täyteen.  Vielä on paikat suurin piirtein kunnossa. Harmaita hiuksia on tullut melko lailla.  Isälläni oli sydänveritulppa aika nuorena ja mulla niitä samoja geenejä.  Yritän syödä terveellisesti ja liikkua.

Kokopäiväisen palkkatyön lopetin jo reilu 10v takaperin.  Huomasin että sillä ei suuremmin rikastu ja että eläkekin karttuu niin onnettoman hitaasti ettei ole kummoisia parannuksia odotettavissa eläkekertymään vaikka miten raataisin.  Totesin vielä että eläkeraja karkaa koko ajan kauemmas.  Siksi päätin että en kyllä jää töihin odottelemaan eläkevuosia.  <...>

Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta en ehdi enää muotoilla.

Millä sinä elät, jollei eläkettä ole kertynyt kummoisemmin ja teet töitä vain ajoittain? Kysyn sen vuoksi, että olen itse pitkän työnteon jälkeen köyhyysrajan alapuolella vailla toivoakaan paremmasta.

Hyvä kysymys.  

Säästöilläni elän.  Olen koko ikäni elänyt säästeliäästi ja pistänyt rahaa sivuun pahan päivän varalle. 

Asunto on omani, joten asuminen maksaa vain vastikkeen verran.  Tosin samanlaisessa kaksiossa vuokralla asuva pienituloinen saisi asumistukea 357 €/kk ja sen omavastuuosuudeksi jäis vielä vähemmän kuin mitä itse maksan vastiketta.  Eli vuokralla + asumistuella asuisi halvemmalla kuin mitä omassa, mutta eihän se sinänsä ole multa pois.  Ja vielä halvemmalla pääsisi, jos olisi joku jonka kanssa asuisi yhdessä ja voisi maksaa asumisen puoliksi.

Ruokakauppaan menee noin 150 € / kk keskimäärin eli jollain 500 eurolla kuukaudessa selviää välttämättömien kulujen osalta.  Toki käytän enemmän rahaa kaikenlaiseen, mutta hyvin harkiten nekin.  Talvella käytän bussia, mutta kesäkelien alkaessa vaihdan polkupyörään.  Säästyy se n. 2.50€ kertamaksu ja tulee myös liikuntaa/kuntoilua siinä samassa.  Kaatosateella tietty sitten bussilla kesälläkin.  Polkupyörällä pääsen keskustaan melkein bussia nopeammin, kun bussi pysähtyy lähes joka pysäkillä ja jää myös vaihtoajat ja pysäkillä odottelut väliin, jos pitäis vaihtaa bussia.

Harrastuksia on, mutta ne ei maksa paljon.  Nyt opiskelen uutta kieltä ja se ihan puhelimen Duolingo-sovelluksella, ilmaisversio tietty.  Vanhaa valokuvausharrastusta virittelen taas.  Ostin käytetyn digijärjestelmäkameran rungon 30 eurolla ja muistikortin siihen tilasin Kiinasta 4 eurolla.  Kyllähän moni muukin varmasti tietää, mitä on tulla toimeen vähillä rahoilla, mutta onnistun kuitenkin toteuttamaan itseäni ihan kohtalaisen hyvin ilman, että siihen tarvitsisi paljon rahaa.   

Viime vuonna kävin Lontoossa ja edestakaiset lentoliput maksoi 52 euroa.  Silloin kun kävin täysipäiväisissä töissä, ei pystynyt oikein edes matkustelemaan, kun lomaa oli vain 4+1 viikkoa vuodessa.  Ja hiihtoloman aikaan ei takuulla löytynyt halpoja lentolippuja minnekään.  Nyt kun on aikaa, niin täytyy sanoa, että mahdollisuuksia on paljon enemmän.  Olihan jossain 30-40 vuotiaana tietysti kunto ihan toinen, mutta eipä sitä pitkän työpäivän jälkeen ihan hirveästi ollut mehuja mihinkään kovin ihmeelliseen.  Enimmäkseen illat meni telkkaria katsoessa ja rauhallisesti ottaen että jaksoi taas aamulla lähteä aikaisin töihin.  Nyt ei tule edes katseltua telkkaria juuri ollenkaan.  Säästän ne tv-sarjat ja leffat sinne, kun olen niin huonossa kunnossa, että ei pääse enää liikkumaan kunnolla.  Sitten ehtii taas katsella töllöä paremmin.

Vierailija
154/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoinen rapistuminen kauhistuttaa täälläkin.   Jostain syystä iho on vanhentunut ihan hurjasti viime aikoina.  Muuten koen olevani aika normaali, mutta esim. käsivarsien ja kämmenselän iho on aika järkyttävässä kunnossa.  Ihan kuin vanhan miehen kädet.  Niinkö se aikaisempien vuosien aurinkoaltistus nyt sitten rankaisee...  Eikun ihovoidetta vaan lääkkeeksi.

Se on suurin kriisin aihe, että kun tuli ero pari vuotta sitten niin nyt olen sinkkumarkkinoilla yhdessä treffisovelluksessa.  Ja se kriisi tulee siitä, kun ainoat naiset, jotka ottaa yhteyttä minuun on jotain 65-vuotiaita.  Olen mielestäni ihan ok-näköinen, normaalipainoinen, koulutettu, savuton, päihteetön, keskustelutaitoinen ja naisia arvostava täysipäinen suomalainen mies.  Ja ne vähät yhteydenotot, joita tulee naisilta, on sen verran iäkkäämpiä, että vähemmästäkin tulee kriisi.  No, hyvä että on edes jotain yhteydenottoja, mutta aika masentava tilanne silti.  Sitten kun täytän 60v, niin sitten varmaan lähestyy 70v naiset. 

Pientä kriisiä tosiaan pukkaa.  Ehkä mun pitäis mennä johonkin nuorennusleikkaukseen?  Kasvokuorintaan ja seerumikosteutukseen?  Laserkiinteytykseen?

Vierailija
155/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoinen rapistuminen kauhistuttaa täälläkin.   Jostain syystä iho on vanhentunut ihan hurjasti viime aikoina.  Muuten koen olevani aika normaali, mutta esim. käsivarsien ja kämmenselän iho on aika järkyttävässä kunnossa.  Ihan kuin vanhan miehen kädet.  Niinkö se aikaisempien vuosien aurinkoaltistus nyt sitten rankaisee...  Eikun ihovoidetta vaan lääkkeeksi.

Se on suurin kriisin aihe, että kun tuli ero pari vuotta sitten niin nyt olen sinkkumarkkinoilla yhdessä treffisovelluksessa.  Ja se kriisi tulee siitä, kun ainoat naiset, jotka ottaa yhteyttä minuun on jotain 65-vuotiaita.  Olen mielestäni ihan ok-näköinen, normaalipainoinen, koulutettu, savuton, päihteetön, keskustelutaitoinen ja naisia arvostava täysipäinen suomalainen mies.  Ja ne vähät yhteydenotot, joita tulee naisilta, on sen verran iäkkäämpiä, että vähemmästäkin tulee kriisi.  No, hyvä että on edes jotain yhteydenottoja, mu

Unohda kiristykset ja kavennukset!🙃. Hyvä ryhti ja pilke silmäkulmassa nuorentaa vuosia... tai niin, miksi pitäisikään, ikähän on vain numero.

Huumorilla pärjää pitkälle. Sen kyllä vaistoaa, kun joku on sinut itsensä kanssa. Tämmöinen on usein empaattinen, hyvä keskustelija ja kuuntelija. Tsemppiä treffiaikaan, mukavia ihmisiä voi tavata ihan naamakkain leffassa, ravintolassa, kaupassa, torikahvilassa, lenkillä... pidä silmät ja mieli avoinna

N63

Vierailija
156/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on suurin kriisin aihe, että kun tuli ero pari vuotta sitten niin nyt olen sinkkumarkkinoilla yhdessä treffisovelluksessa.  Ja se kriisi tulee siitä, kun ainoat naiset, jotka ottaa yhteyttä minuun on jotain 65-vuotiaita.  Olen mielestäni ihan ok-näköinen, normaalipainoinen, koulutettu, savuton, päihteetön, keskustelutaitoinen ja naisia arvostava täysipäinen suomalainen mies.  Ja ne vähät yhteydenotot, joita tulee naisilta, on sen verran iäkkäämpiä, että vähemmästäkin tulee kriisi.  No, hyvä että on edes jotain yhteydenottoja, mu

Heh. Jos en olisi niin surkeassa tilanteessa kuin olen, saattaisin pyydellä sinulta yhteystietoja. Vanhan näköiset kämmenselät tai repsottavat käsivarret tai pahemmin muukaan ulkonäköön liittyvä eivät ole minulle koskaan olleet este tai edes hidaste. :)

N -64

Vierailija
157/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on surkeeta porukkaa ketjussa. Itse täytän 60 ens kuussa ja Lontoon matka varattuna. Keväällä muutan keskustaan uuteen kotiin ja alan innolla sisustaa uutta kotiani. Kulttuuririennot ovat nyt myös arki-iltoina kävelymatkan päässä. Elämältä odotan lähivuosina paljon uusia elämyksiä, ystävien kanssa vietettyä aikaa ja miksei uutta miestäkin jos kohdalle osuu. Työssä aion olla 66+3kk , mikä on tavoite eläkeikäni. Haluan että eläkkeeni on nettona minimissään kaksi tonnia. säästän rahastoon ja maksan sijoitusasuntoa

Äitini kuoli juuri 85-vuotiaana, asui hoitokodissa 2 vikaa vuotta. Koskaan en kuullut hänen sanovan että kunpa pääsisi jo pois. Itsekin otan pari pilleriä joka aamu, mutta päivääkään en ole ollut näiden ominaisuuksien takia pois töistä

Vierailija
158/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriiseilin jo täyttäessäni 40, joten kun kuusikymppiä tuli täyteen, se ei tuntunut enää miltään.

Vierailija
159/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kriisistä kriisiin -Ismo Alanko          KUUNNELKAAPA.

En jaksa kuunnella Ismon narinaa.

Vierailija
160/253 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa lakkasitte katsomasta itseänne peilistä? Itselläni tämä tapahtui jo vuosikymmeniä sitten.