Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytän 60 ja vanhuus iskee lujaa!

Vierailija
20.02.2024 |

Vähän ahdistaa! Sekä ulkoisesti että sisäisesti huomaa nyt kyllä ikääntymisen rankasti. Töissä pitäisi jaksaa, ja sekin kauhistuttaa. Surettaa ulkoinen rapistuminen. Molemmat vanhemmat menivät muistisairauksiin, pelottaa että osuu omallekin kohdalle.

Muita kuusikymmpisiä kriiseilijöitä? (Itseään ja upeaa elämää ei tarvitse nyt tulla kehumaan, tämä ei ole sellainen ketju.)

Kommentit (253)

Vierailija
221/253 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 oon vähän kyllä pelottava. Tähtään eläkkeelle 61-vuotiaana, ja olen kyllä tietoinen joka kuukaudesta siinä välissä, vaikka vuosia on tuohon vielä melkein kymmenen. Toivoisin, että silloin vielä olisi hyvä kunto ja jaksamista tehdä mukavia asioita. Paljon riippuu myös vaihdevuosista, itsellä vielä meneillään tai edessä. 

Kommenttisi perusteella sinulla on dementia. 

Ei sentään, pelkkä ikänäkö 😅 Tekstiin tuppaa jäämään näppäilyvirheitä, kuten ylimääräisiä kirjaimia.

Vierailija
222/253 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummi 80+ ja isotäti 70+ ovat par'aikaa Kanarialla 3 viikon lomalla. Kuvia tulee whatsappiin rannoilta, baareista, vuorilta etc. Syksyllä olin siskon, äidin ja em. rouvien kanssa tyttöjen lomalla Mallorcalla. Oli nimittäin hauskaa 🥂💃🎶💕

Meitsi lähtee mummin kans Pääsiäisenä Leville. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

62v odotan vanhuuden iskevän muuallekin kuin peiliin 😉

Vierailija
224/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän ole ainoa, joka tuntee lievää vahingoniloa nähdessään jonkun alle 60-vuotiaan kuolinilmoituksen?

Vierailija
225/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

62v odotan vanhuuden iskevän muuallekin kuin peiliin 😉

Parikymmentä vuotta menee vielä, ei kannata jäädä odottelemaan. 

Vierailija
226/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...Sa murhees, synkkä voita

Ei yö niin pitkä ettei päivä koita."

^ (eräs Shakespearen ihana suomennos)

Kai tässä oppii elämään iän myötä. Päivä kerrallaan-asenne on hallinnassa yhä paremmin. Koittaa sopeutua ja iloita hyvistä asioista. Kiitollisuus ihan pienistä jutuista, elämyksistä ja terveistä päivistä.

- gameover60+?

Vierailija
227/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä oppii elämään iän myötä. Päivä kerrallaan-asenne on hallinnassa yhä paremmin. Koittaa sopeutua ja iloita hyvistä asioista. Kiitollisuus ihan pienistä jutuista, elämyksistä ja terveistä päivistä.

- gameover60+?

Mutta jos kuolee?

Vierailija
228/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- gameover60+?

Mutta jos kuolee?

Pointti on juuri se.

Vielä sekin, että jos itse ensin vai läheinen, jolloin kaikki asiat , vastuut heittää ympäri.

Olisi tehtävä siis paperit valmiiksi. Ei pysty, ei.

Kokemusta on ja paljon. Läheisten menettämisestä minulla siis.

"Jos" minä kuolen tuumasi pres Kekkonen.

Vierailija
229/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- gameover60+?

Mutta jos kuolee?

Pointti on juuri se.

Vielä sekin, että jos itse ensin vai läheinen, jolloin kaikki asiat , vastuut heittää ympäri.

Tarkoitin tätä: "Ei yö niin pitkä ettei päivä koita."

Jos kuolee, ei päivä koita. Tuo on ihan yhtä valheellinen väite kuin se, että pohjalta suunta on vain ylöspäin.

Vierailija
230/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhennetulle eläkkelle pääsee Kelan sivujen mukaan 1962 ja sitä ennen syntyneet. Varhennettu eläkeikä on 64.  Vanhuuseläkkeelle voi päästä 65-vuotiaana. Jos jäät eläkkeelle 64-vuotiaana, on eläkkeesi 4,8 % pienempi.

Korjaus: 1964 syntyneet voi jäädä osittaiselle varhennetulle eläkkeelle 62vuotiaana, tätä ennen syntyneet 61vuotiaana. 25/50%

Kela ei maksa varhennettua vaan työeläkelaitokset

No  kyllä minä ainkin tämän Kelan sivuilta löysin.  Kela/fi/varhennettu vanhuuesläke

Työeläkelaitoksen sivuilla puhutaan osittaisesta vanhuuseläkkeestä, jolle voi jäädä aikaisintaan 61-vuotiaana. Työskentelyä ei edellytetä, mutta ei rajoitetakaan. Ei puhuta mistään syntymävuodesta, vaan voi hakea aikaisintaan 61-vuotiaana.  Voit valita elläkkeeksesi 25/50%.

Muistakaa, että varhennettu vanhuuseläke on samaa kuin kansaneläke, jota kaikki eivät tule koskaan saamaan. Täyden kansaneläkkeen saa vain, mikäli työeläke tulee olemaan enintään 65,62 euroa. Ja kansaneläkkeen täysi määrä ilman vähennyksiä on kokonaista 775,70 euroa, parisuhteessa olevalle 692,54 euroa miinus verot. 

Mikäli tulee saamaan keskimääräistä työeläkettä, mitään varhennettua vanhuuseläkettä ei siis tule koskaan saamaan. Sen sijaan voi toki ottaa OVEn eli sen 25/50 % työläkkeestä, jos sillä kokee pärjäävänsä. Jokainen voi tarkistaa oman eläkekertymänsä työeläkelaitosten sivuilta. 

https://www.kela.fi/kansanelake-maara-ja-maksaminen

Kuva ei ehkä ole niin ruusuinen, kuin jotkut tuntuvat luulevan. 

Vierailija
231/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vasta 53 ja alamäki vaan kiihtyy.. 2 vuodessa naama rypistynyt, hiukset lähtee, ei jaksa mitään, muisti pätkii.. polvet naksuu ja selkään sattuu.

Kauhulla mietin miten jaksan edes niin pitkälle että hoidan kuopuksenkin omilleen ja pärjään työelämässä vielä vuosia..

Mitäpä sitä muutakaan voi, kun antaa itselleen armoa ja yrittää hoitaa terveyttä sen mitä pystyy. 

Vierailija
232/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rypyt, antaa tulla vaan. Ai, ne tuli jo 58v

Vierailija
233/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- gameover60+?

Mutta jos kuolee?

Pointti on juuri se.

Tarkoitin tätä:

No missaat pointin.

Usein toivottomatkin tilanteet vaativat sitä positiivista asennetta. Nuorempia pitää rohkaista, samalla ymmärrettävä oma kuolevaisuutensa. Luonnon kulku määrää elämämme.

Yötä seuraa päivä.

Päivää seuraa yö <3  .....deal with it  sanoisi ehkä eräs - hmmmm - julkkis. 😊

Vierailija
234/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjaltahan on vain yksi suunta, jos suunnista puhutaan. ks pörssikurssit 👍😊

Vierailija
235/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukin. Onnittelin itseäni kun kuukautiset loppui mummotaudin myötä. Seuraava onnen hetki on kun pääsen vanhuuseläkkeelle. Mulle ikääntyminen on ok. 

Vierailija
236/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän ole ainoa, joka tuntee lievää vahingoniloa nähdessään jonkun alle 60-vuotiaan kuolinilmoituksen?

Minä tunnen. Oma elämäni on niin peruuttamattomasti pilalla, että muiden normaali elämä ja pikkuisen hankalakin elämä on kadehtimisen arvoista ja katkeruuden kohde. Siksi tunnen vahingoniloa nähdessäni uutisen ihmisestä, jolla elämä on mennyt hyvin ja joka on sitten kupsahtanut ennen aikojaan. Tutkin hänen kuolinsyytään ja muutenkin luen tapauksen taustoja hetken aikaa.

Kai tämä on yksi versio siitä, että "jollen minä saa, ei saa kukaan muukaan". En minäkään ennen ollut tällainen, mutta vuosien varrella on tapahtunut kaikenlaista sellaista, että ihmisrakkaus on väljähtynyt. Pystyn edelleenkin tuntemaan empatiaa, mutta en entiseen tapaan.

Tätä on varmasti helppo paheksua, mutta ei kannata syytellä, ennen kuin itse on käynyt läpi saman ja tietää, että kurja vanhuus odottaa.

Vierailija
237/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset tällähetkellä ainakaan elä "yhä vanhemmiksi". Elinajanodote on ollut parina viime vuonna laskusuunnassa. Saa nähdä mikä on tulevaisuus, syövät lisääntyvät koko ajan jne. 

Vierailija
238/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tällä päällä ja kokemuksilla jaksaisi nuorenkaan elämää. 

Vierailija
239/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset tällähetkellä ainakaan elä "yhä vanhemmiksi". Elinajanodote on ollut parina viime vuonna laskusuunnassa. Saa nähdä mikä on tulevaisuus, syövät lisääntyvät koko ajan jne. 

Ja eläkeikä vaan nousee, vaikka elinajanodote laskee... no, näinhän saadaan iso säästö eläkkeisiin, eikö?

Vierailija
240/253 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus alkaa vasta 90+