Pistäisitkö vuosipalkkasi verran autoon?
Kommentit (91)
En edes kausityön aikana kertyvää palkkaa laittaisi kulkuvälineeseen
Viimeksi kun vaihdoin autoa, käytetty A-Mersu maksoi 18.000€. Sinä vuonna ansaitsin vähän yli 50.000€. Eli noin kolmanneksen vuosipalkastani. Jos nyt vaihtaisin autoa, voisin laittaa taas sen kolmanneksen, eli noin 25.000€.
Sillä saa jo ihan hyvän kolme vuotta vanhan auton. Uutta en ostaisi, vaikka lotossa voittaisin. Mielummin vaikka käytetyn Ferrarin.
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi. Max. Kahden kk:n palkka ja niin että käteisellä voi ostaa ilman, että tili tyhjenee kokonaan.
Minäkin ostin noin kalliin joskus nuorena. Viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen maksimi hinta ollut puolen kuukauden palkka.
En todellakaan. Ei ole hyvä sijoitus mielestäni, eikä autolla brassailu ole minulle tärkeää.
En toisaalta ihan halvimmallakaan mahdollisella rötisköllä halua ajella. Tietyntasoinen ajomukavuus on tärkeää. Ja se, ettei hajoaisi heti käsiin. Tämänhetkinen autoni maksoi 8000 e, juuri passeli tarpeisiini ja toiminut pian neljä vuotta moitteettomasti.
Uutta autoa en näkisi koskaan ostavani. Edelleen tuo sama syy, ei ole hyvä sijoituskohde rahoille.
En tarvi autoa, auton hinnalla ajelee aika paljon taksilla. Julkisetkin kulkee.
Ostettiin puoliksi puolison kanssa 20t auto, saadaan yhteensä 6400 kuussa. Eli rohkeet 3kk palkka, tai mun 6kk. Mutta kulujakin siitä on.
Hassua, kun ihmiset nimittävät autoa huonoksi sijoitukseksi. Eihän se sijoitus olekaan vaan kuluva käyttöesine. Kuka nimittää ruokaa tai telkkaria sijoitukseksi? Toki joku auto voi sitäkin olla, mutta ne on harvassa.
En. Halvemmallakin saa luotettavan kulkuvälineen.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, kun ihmiset nimittävät autoa huonoksi sijoitukseksi. Eihän se sijoitus olekaan vaan kuluva käyttöesine. Kuka nimittää ruokaa tai telkkaria sijoitukseksi? Toki joku auto voi sitäkin olla, mutta ne on harvassa.
Ei nyt sijoituskohde mutta nykyiset uudet autot saattaa maksaa 100k ja sillä hinnalla saa jo jonkin oikean sijoituskohteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole harvassa. Riittävän vanha pitää kyllä olla. Juuri ostettiin 1985 vuoden auto joka maksoi 8000€. Sen hinta on nousussa. 10 v sitten vastaava maksoi n.5000€.Tämä on V8 bensa koneella eikä mikään litranen riisikippo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sijoituskohde mutta nykyiset uudet autot saattaa maksaa 100k ja sillä hinnalla saa jo jonkin oikean sijoituskohteen.
Tietysti saa, mutta silti auton nimittäminen sijoitukseksi on minusta hölmö. Minä ainakin olen sijoittanut asuntoihin ja indeksirahastoon, enkä autoon.
Ostan vain käytettyjä autoja. Auto saa maksaa 25 % bruttovuosipalkasta.
Noin 10% meni viimeksi. Käytän rahan johonkin muuhun.
Itselleni on mielekkäämpää laskea auton kuukausittaiset käyttökulut joihin kuuluu rahoituskulu, omalla vastuulla oleva arvonalenema, huollot, bensat jne. Tällä hetkellä käytän noin 15% nettotuloistani autoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Ne sanovatkin sitä HUONOKSI sijoitukseksi. Toisaalta minun ensimmäinen auto ei paljon maksanut, ja sain sen ostohinnan takaisin varmaan neljään kertaan kilometrikorvauksilla, joista oli vähennetty auton kulut, joten kyllä autolla voi tienatakin jotain. Oli se kai tietyllä tavalla silloin sijoitus, mutta tuottoihin vaaditiin lisäksi, että piti ne työreissut ajaa.
En, 25 tonnilla saa uuden auton ja jää vuosituloista sitten muuhunkin.
Olen laittanut autoon yleensä 1 kuukauden nettopalkan verran. Niillä olen ajellut yleensä suht huolettomasti 2-3 vuotta ja muutaman satasen remppakuluilla, ja sen jälkeen taas seuraava 1 kk nettopalkan auto alle.
Ostin sähköaudin. Laitoin noin 60% vuosituloistani siihen. Ihan kohtuullinen summa kun tuolla tarkoitus useampi vuosi ajella ja säästän auton hinnan bensakuluissa.
Miksi pistäisin? Auto on kapistus jolla pääsee paikasta A paikkaan B. En elä autossani enkä vietä siinä merkittävää osaa hereilläoloajastani.