Pistäisitkö vuosipalkkasi verran autoon?
Kommentit (91)
En todellakaan. Bruttotulot 90 000€ ja ajelen 6 vuotta vanhalla Hyundai i20. Ikinä tulis mieleenkään laittaa sellaista summaa johonkin autoon.
Joo, ja kelloon toisen vuosipalkan verran. Jos näillä ei irtoa piparia, niin ei sitten millään.
Ostin Tojota Carina E:n parilla tonnilla. Bruttotulot 95 tonnia vuodessa. Sain vielä tuoksukuusen kaupan päälle, oli reilu myyjä. Nyt on ajettu 443 000 km, eikä Toyota näytä väsymisen merkkejä. Kertaakan ei ole jättänyt tielle ja käynnistyy ongelmitta jopa 40 asteen pakkasessa. Oli mulla Porche, mutta v*tutti seisottaa sitä korjaamolla puolet ajasta niin päätin ostaa Toyotan.
entinen Porche mies
En ikinä. Voisin ottaa leasing-autoksi jonkin yli 100k€ auton, mutta ikinä en itse sellaista ostaisi. Onko olemassa huonompaa sijoitusta.
No en viitsisi laittaa 90.000 euroa autoon.
Kyllä. On typerää ehkä, mutta arvostan laadukasta autoa jo ihan turvallisuuden takia. Ja vaikka asun Helsingissä, en pääse ilman kunnon nelivetoa edes omalta kotikadulta pois talvella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. On typerää ehkä, mutta arvostan laadukasta autoa jo ihan turvallisuuden takia. Ja vaikka asun Helsingissä, en pääse ilman kunnon nelivetoa edes omalta kotikadulta pois talvella.
Mitä kalliimpi killutin, sitä surkeampi laatu.
En ikinä laittaisi. Nykyinen auto vastaa kyllä noin vuoden nettotuloja, mutta auton kulut maksaa suurimmaksi osaksi työnantaja. Käytännössä maksan autoilustani (30000km/v) noin 13% nettotuloistani, sisältäen verotusarvon, leasingvähennyksen ja energian).
Jos työnantaja poistaisi autoedun niin en ikinä ostaisi samanhintaista tilalle
Bruttotulot 115000/v.
Kun lukee tämän ketjun viestejä niin tulee väkisin mieleen että auton hinta on kääntäen verrannollinen omistajan itsetunnon ja laskutaidon määrään.
Kolmekymppiä on ehdoton maksimi ja sekin on oikeastaan liikaa tällaiselle 10 000 km vuodessa ajavalle Väliraha on tietysti paljon tuota pienempi.
Neljä viimeistä autoa olen ostanut uutena ja aika pitkälti jokaisen hinta on vastannut bruttopalkkaani vuositasolla. Tosin nykyisen hankintahinta jäi noin kymppitonnin alle (auton hankintahinta 122600€). Rahoitusta en tällä kertaa tarvinnut, kun edellisestä sai vaihdossa sen verran hyvin.