Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko 15v ikään että äiti on se ärsyttävin ihminen?

Vierailija
19.02.2024 |

Olen ollut lapselleni tärkein ihminen, mutta nyt vuoden sisällä keikahtanut päälaelleen: hakee etäisyyttä minuun, kritisoi, ärsytän häntä, vähät välittää enää minusta. Esim lähtiessään reissuun ei enää halaa, eikä matkoilta viestittele. Isää ja isän luona oloa ihannoi ja valitsee ennemmin kuin kanssani olon. Tunnen riittämättömyyttä ja surua tästä, hän on muuttunut niin erilaiseksi minua kohtaan. Tuntuu vaikealta ollakaan yhdessä kun huomaan asenteensa, että minä olen ärsyttävä ja jos isä jotain ehdottaa niin heti menee edelle.

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kuuluu. 15v on kaikkein tyypillisin ikä nolostella ja "inhota" vanhempiaan. Oikeasti se lapsi rakastaa sinua ihan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nyt vaan pitää kapinoida ja hakea pesäeroa. Menee ohi aikanaan. 

Olen tästä vahvasti eri mieltä. Itselläni on kolme lasta eikä heistä yksikään ole inhonnut eikä nolostellut minua.

Yllättävä tieto sinulle: kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun mussukkasi. Tuossa puhuttiin yleisellä tasolla, ei sinun lapsistasi. Et voi kolmen lapsen perusteella kumota väitettä, jossa puhutaan tyypillisestä teinistä. 

Jännä yhteensattuma, että kaikki mun lapset on mussukoita eikä asia liity silti mitenkään minuun tai mun toimintaan.

Aa halusitkin vain kiillottaa sädekehääsi kun ajattelet että olet tehnyt jotain muita paremmin.

Vierailija
42/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kuin nauraa tälle väitteelle :D 

No kuka ne sinun lapsesi teki ja kasvatti, jos et sinä? 

Minusta ei saa pelottavaa millään. Päinvastoin on kritisoitu liian pehmeästä kasvatuksesta.

Ok. Kukaan ei tosin ole väittänytkään sinun olevan pelottava. On muitakin tapoja saada lapset siihen tilaan, etteivät uskalla avoimesti näyttää tunteitaan. Esim. se, että pelkäävät äidin menevän rikki, jos sanovat pahasti. Pehmoilu viittaisi siihen suuntaan. Ja toistetaan vielä: kaikilla teineillä ei ole samanlaista kapinointia. 

Silti yrität tehdä hirveää ongelmaa siitä, että minä en ole lasteni mielestä nolo ja tyhmä. Kunnioitan lapsiani ja he minua, ei sen ihmeellisemmästä ole kyse. Kannattaa kokeill

Kunnioitus ei liity tähän mitenkään. Myös kapinoiva teini useimmiten kunnioittaa vanhempiaan. Kannattaa lukea aiheesta jeesustelun sijaan niin ei tarvtse tuolla tavalla traumatisoitua normaalista asiasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei saa pelottavaa millään. Päinvastoin on kritisoitu liian pehmeästä kasvatuksesta.

Ok. Kukaan ei tosin ole väittänytkään sinun olevan pelottava. On muitakin tapoja saada lapset siihen tilaan, etteivät uskalla avoimesti näyttää tunteitaan. Esim. se, että pelkäävät äidin menevän rikki, jos sanovat pahasti. Pehmoilu viittaisi siihen suuntaan. Ja toistetaan vielä: kaikilla teineillä ei ole samanlaista kapinointia. 

Silti yrität tehdä hirveää ongelmaa siitä, että minä en ole lasteni mielestä nolo ja tyhmä. Kunnioitan lapsiani ja he minua, ei sen ihmeellisemmästä ole kyse. Kannattaa kokeill

Tässä sinulle Täydellisen Äidin palkinto: 🏆

Joko nyt voisit lopettaa tuon tekopyhän oman kilven kiillotamisen?

Vierailija
44/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti yrität tehdä hirveää ongelmaa siitä, että minä en ole lasteni mielestä nolo ja tyhmä. Kunnioitan lapsiani ja he minua, e

Paitsi etten yritä mitään tuollaista. Tuo on ihan omaa kuvitelmaasi. Ainut, mitä minä yritän, on kertoa sinulle, että kaikki teinit eivät ole samanlaisia kuin sinun lapsesi. Toisin sanoen: se, että sinun lapsesi eivät ole ikinä kapinoineet, ei tarkoita, että kapinointi ei olisi normaali osa teini-ikää hyvin monille. Eikä tämä muutu sillä, että leikit olevasi muita ylempänä ja yrität alentuvaan sävyyn jaella neuvoja. Vähän sama kuin saarnaisit koliikkivauvan äidille siitä, että lapsi kyllä nukahtaa kun kunnioitat häntä tarpeeksi paljon, koska minun vauvani nukkui aina 12h yössä.

Itse vihasin vanhempiani ja varsinkin äitiäni ihan syystä, mutta he varmaan kuvittelivat, että kyse on jostain teini-iän kapinoinnista ja hankaluudesta. Olen edelleen sitä mieltä, että vanhempani olivat kelvottomia kasvattajia.

Vierailija
45/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi myös tulla järkytyksenä huomata, että äiti onkin superihmisen sijaan ihan tavallinen ihminen. 

Vierailija
46/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vihasin vanhempiani ja varsinkin äitiäni ihan syystä, mutta he varmaan kuvittelivat, että kyse on jostain teini-iän kapinoinnista ja hankaluudesta. Olen edelleen sitä mieltä, että vanhempani olivat kelvottomia kasvattajia.

Ja nytkö kuvittelet, että kapinoinnissa on aina kyse siitä, että teini vihaa vanhempiaan? Vai mitä yrität sanoa?

Vierailija
47/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu tai ei. Meillä ei kuulunut. En ole ollut yhdenkään neljän lapseni mielestä ärsyttävä. Meillä on ollut tosi hauskaa aina yhdessä.

Vierailija
48/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu tai ei. Meillä ei kuulunut. En ole ollut yhdenkään neljän lapseni mielestä ärsyttävä. Meillä on ollut tosi hauskaa aina yhdessä.

Taas yksi yksinkertainen mamma, joka kuvittelee osaavansa lukea lastensa ajatuksetkin. Ja valehtelee kaupan päälle. Kenelläkään ei ole AINA hauskaa. 

Vierailija
49/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nytkö kuvittelet, että kapinoinnissa on aina kyse siitä, että teini vihaa vanhempiaan? Vai mitä yrität sanoa?

Monessa tapauksessa kyse on vanhempien käytöksestä.

Vierailija
50/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti yrität tehdä hirveää ongelmaa siitä, että minä en ole lasteni mielestä nolo ja tyhmä. Kunnioitan lapsiani ja he minua, e

Tässä sinulle Täydellisen Äidin palkinto: 🏆

Joko nyt voisit lopettaa tuon tekopyhän oman kilven kiillotamisen?

Ottaako noin koville?

Vierailija
51/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti osassa onkin. Mutta ei läheskään aina. Kapiniointia tapahtuu myös perheissä, joissa asiat ovat ihan hyvin. Turha siis yrittää leipoa vanhemmista syyllisiä kaikkeen. Kannattaa ihan oikeasti lukea vähän murrosiästä niin ymmärtää, mistä on kyse. Se ei ole kenenkään syy, että hormoonit tekevät teinistä kiukkuisen tms. JOS tekevät. 

Vierailija
52/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako noin koville?

Minkä  tässä nyt pitäisi ottaa koville? :D

Vierailija
53/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin kuuluu. 15v on kaikkein tyypillisin ikä nolostella ja "inhota" vanhempiaan. Oikeasti se lapsi rakastaa sinua ihan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nyt vaan pitää kapinoida ja hakea pesäeroa. Menee ohi aikanaan. 

Olen tästä vahvasti eri mieltä. Itselläni on kolme lasta eikä heistä yksikään ole inhonnut eikä nolostellut minua.

Pelottavaa. Jos ei lapsi teini-iässä uskalla kapinoida eikä nolostella äitiään niinkuin normaaliin tuohon vaiheeseen kuuluu, tulee väkisinkin mieleen että se äiti on tyranni. Eikä kukaan ole inhoamisesta mitään puhunut vaan "Inhoamisesta", sitaateissa.

Vierailija
54/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on kovasti alistettu, niin se ei uskalla kapinoida. Jos lapsi joutuu huolehtimaan omista vanhemmistaan, niin se ei velvollisuuden tuntoisena uskalla kapinoida. 

Normaali teini hakee rajojaan ja käy itsenäistymisprosessia läpi. Siihen kuuluu oman ajan ja tilan vaatiminen ja "nolostelu" omista vanhemmista. Nolostelu on ohimenevää ja johtuu samasta eriytymisestä, eikä sitä ole edes joka päivä, oman tilan vaatimisen kuuluukin jatkua tai muuten lapsi ei voi koskaan itsenäistyä 

Vierailija
55/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sä olitkin itse teini, joka väitit kolmen teinisi olevan täydelisiä? No se selittääkin paljon. 

Vierailija
56/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ei kuulu olla lapsiensa kaveri 

Vierailija
57/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu. Ei kaikki ole olleet tuollaisia.

Vierailija
58/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että teini uskaltaa kapinoida, on luottamuksen osoitus sinulle. Lapsi koettelee eniten sitä, joka on hänelle kaikkein tärkein ja johon hän luottaa kaikkein eniten. 

Jos mää oisin aikoinani tuolla tavalla "osoittanut luottamusta" äidille niin selkään oisin saanu...

Vierailija
59/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on totta. Oman äidin kanssa oli sukset välillä ristissä, kun hän ei osannut yhtään hillitä itseään. Alkoi aina kiukuttelemaan turhista kuin olisi lapsi itsekin. Ja toi vieraita miehiä kotiin, jonka piti olla minun turvasatamani. Ja kertoi ihan kaikki minunkin asiani ihan kaikille vielä vähän lisäten omiaan joukkoon. 

Omien lasteni kanssa en noin toimi ja meillä ei ole koskaan ongelmia.

Vierailija
60/165 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Se käytöshän se on mikä teiniä nolottaa. Siltikin, vaikka se vanhemman käytös olisi täysin normaalia eikä poikkeaisi mitenkään muiden aikuisten käytöksestä. Teiniä nolottaa asiat, jotka ovat teini-iän jälkeen ihan tavallisia ja joita teinikin tekee kunhan kasvaa aikuiseksi. Esimerkkinä nyt vaikka se, että vanhemmat halaavat julkisella paikalla. Se on teinistä ihan sikanoloa, vaikka siinä oikeasti ei ole mitään ihmeellistä.