39v. ja tuntuu, että ikätovereiden kanssa vanhenemme eri tahtia
Ikätovereitani ovat 1984 syntyneet. Tuntuu, että vanhenemme eri tahtia.
- Itse keksisin vaikka mitä tekemistä ja kokemista, jotkut kokee ettei elämällä ole enää mitään uutta annettavaa. Kokeilen mielelläni uusia asoita ja käytän mm. TikTokkia, joita monet eivät käytä. Facebook ja Instagram on ikäisteni sosiaalinen media. Mielestäni TikTokissa on hyviä vinkkejä esim. kauneudenhoitoon, matkusteluun jne. liittyvissä asioissa.
- Monet ikäiseni pukeutuvat tätimäisiin vintage tyylisiin vaatteisiin ja alkavat muistuttaa mummoaan jo alle 40v. Itse yritän pitää tyylini freshinä, joskin en tavoittele napapaidoilla ja muilla nuorekkaampaa ulkonäköä. Mielestäni napapaidat eivät sovi kenellekään.
- Joillakin ikäisilläni lapset ovat jo rippikouluikäisiä. Tuntuu hurjalta. Muistan edelleen itseni ja meidät rippikouluiässä.
- Parisuhteet, jotka ovat solmittu silloin teini-iässä alkavat jo tulla monella päätökseen. Itse olen mennyt naimisiin 3 vuotta sitten ja parisuhteemme on perustanut aikuisen iän tuomiin seikkoihin ja aitoon viehätysvoimaan eikä siiihen, että samalta kylältä valitaan vähiten epäsopivin.
mitä ajatuksia herättää?
Kommentit (161)
Mä olen ihan sama tyyppi 39 kuin olin 9 tai 19-vuotiaana. Samat asiat ja videopelit kiinnostaa ja kaikenlainen luovuus ja taide. Muut samanikäiset kattoo jotain huutokauppakeisaria, eikä ne osaa enää edes keskustella. Piti antaa huutia tuollaisille älypuhelimen räpeltäjille.
Jokainen tyylillään. Minä tiesin jo nuorena, että haluan lapsia. Olen sinua 8 vuotta vanhempi. Minulla on esikoinen jo aikuinen ja keskimmäinen yläkoulussa ja nuorin vielä alakoulussa. Eletään vieläkin lapsiperhe-elämää. Paras ystäväni on mummi ja kahta lapsenlasta hoitaa viikonloppuisin melko usein. Minusta on kiva, etten ihan vielä ole siinä vaiheessa. Superpark kutsuu ja lasten harrastukset vie aikaa. Usein tulee kyllä kotona oltua jumppatrikoissa ja hupparissa, kun ei vaan ole kiva olla farkuissa tai vastaavissa. Meikkaamisesta on tullut vuosi vuodelta vähemmän tärkeää. Meikkaan vähän töihin, mutta en salille tai ruokakauppaan.
Täytän ensi kuussa neljäkymmentä, lapset täyttävät tänä vuonna 17 ja 18. Olen juuri eronnut ja tajusin että en saa ostettua itselleni asuntoa tarpeellisesta käsirahasta huolimatta. Vuokraan tulee silti menemään 1000e kuussa, jos riittääkään. On koettu omakotitalossa asumiset sun muut. Vaikea vaihe menossa.
Miten tuo korreloi, että on tavattu aikuisiällä ja 3 vuotta (vasta!) oltu naimisissa ja parisuhde perustuu aitoon viehätysvoimaa? Elämänsä rakkauden voi tavata nuorena, keski-iässä tai vanhana. Itse rakastuin 15-vuotiaana, ja meillä oli yli 20 vuotta kestänyt parisuhde. Molemmat kasvatettiin toisiamme. Jäin leskeksi 6 vuotta sitten, enkö usko, että löydän koskaan samanlaista suurta rakkautta. Vuodet ovat olleet yksinäisiä. Moniongelmaista kumppania en huoli riesaksi. Joskus jos olen vaikka töissä törmännyt johonkin siistiin ja keskustelevaan mieheen, aina ovat olleet varattuja, ja salasuhteisiin en ryhdy. Nelikymppiset hyvät tuntuvat olevan varattuja. Kovin vanhaa miestä taas en halua, enkä liian nuortakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sinä nyt keski-ikäisenä jo ymmärrät, että ihmisten elämät menevät eri polkuja? Nauti omastasi, toivottavasti ikätoverisi nauttivat omistaan.
Keski- ikä ei ala vielä 40v. Keski- ikä alkaa noin 45v.
Keski-ikä alkaa noin 35-vuotiaana.
Mitä ajatuksia herättää. No ainakin sen, että Tik Tok on tylsä. Pari iltaa alussa katsoin tyhjänpäiväisiä videoita ja siihen se innostus loppui. Mieluummin käyn laskettelemassa tai leivon kakkuja kuin istun katsomassa tiktokia. Keskustelupalstoja selaan työmatkojen aikana bussissa, joskus katson jotain sarjaa, että saa ajan kulumaan. 2 tuntia bussissa istumista joka arkipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Täytän ensi kuussa neljäkymmentä, lapset täyttävät tänä vuonna 17 ja 18. Olen juuri eronnut ja tajusin että en saa ostettua itselleni asuntoa tarpeellisesta käsirahasta huolimatta. Vuokraan tulee silti menemään 1000e kuussa, jos riittääkään. On koettu omakotitalossa asumiset sun muut. Vaikea vaihe menossa.
Hei, tsemppiä vaikeaan vaiheeseen toiselta sen kokeneelta. Tuo on se kallein ja hankalin väli, kun lapset ovat isoja ja tarvitsevat sen mukaisesti kaikkea, mutta asuvat edelleen kotona. Onneksi sentään murkkumyrskyt jo takana. Pari vuotta muuttaa asioita jo kummasti, se ei ole pitkä aika. Sitten pienempään ja taloustilanne helpottaa.
No ei ne rippikoulumuistot siitä katoa, vaikka oma lapsi olisi rippikoulussa. Mulle se rippikoulu oli kyllä pelkkä pakkopulla, mutta viime viikolla itkin oman lapsen vanhojentansseissa, kun oli niin ihanaa. Se herätti enemmän tunteita ja muistoja kuin jokin rippikoulu. Tosin mä oon eronnut kirkosta aikuisena eli sikäli ei kolahda rippikoulut.
Mä en ymmärrä, mitä vintagea mun ikäiset käyttää. Siis 70-luvun lopussa syntynyt. Mä pukeudun yleensä farkkuihin ja collegeen tai kukkamekkoon. Tällä hetkellä päällä työvaatteet aspa-työssä ja työvuoro alkaa puolelta. Mun oma lapsi ostaa vintagea ja hän täyttää 18 v. En mä osta mitään käytettyjä vaatteita.
Tiedätköhän ap, mitä ovat vintage-tyyliset vaatteet? Ne ovat vaatteita, jotka on valmistettu 1920-1970-luvulla tai uudempia, jotka on tehty noiden vuosikymmenten tyylin mukaisesti. Eivät varsinaisesti ole mikään hittituote 39-vuotiailla. Meillä käy liikkeessä monenikäisiä naisia, mutta enemmistö ostajista on alle 30-vuotiaita.Fiftarit on toki oma ryhmänsä. Fiftarimekkoja kysyvät niin 50-vuotiaat kuin nuoremmatkin.
Vaikutat katkeralta. Ehkä olisit halunnut oman perheen, mutta elämä ei mennyt niin kuin toivoit ja nyt yrität todistella olevasi nuorekas lyttäämällä ikätovereitasi.
Ite oon kans 39 v.
Neljä lasta, joista vanhin täyttää 18, hän on muuttanut yksin asumaan jo heti yläasteelta päästyään.
Olen avioliitossa. Muistan kun joitain vuosia sitten yhtäkkiä tajusin, että en ole enää nuori. Se oli tosi jännä hetki, koska nuorempana olen elänyt kuin viimeistä päivää, kokenut itseni nuoreksi. Enää en näe itseäni nuorena.
Nuoruuteni meni sählätessä, päihteitä käyttäen, elin hyvin vastuuttomasti, enkä juurikaan murehtinut tulevaisuutta, enkä hirveästi välittänyt lähimmäisistäni, aiheutinko heille mielipahaa käytökselläni.
Enää en juo ollenkaan, en polta. Mutta meikkaan edelleen ja tykkään pukeutua, mieluummin värikkäästi kuin pelkkään mustaan. Tavallisia vaatteita, joita käyttävät niin nuoret kuin vanhemmatkin.
Mutta toisaalta, vaikka elämä ei ole sellaista villiä menoa enää, nautin tästä rauhallisesta elämästä. Tykkään hoitaa kukkia, koti on kodikas. Ja parasta on se, ettei ole tarvetta päihteille, ei tarvi juosta baareissa. Se aika on ohi ja nautin näistä lapsistani ja puolisokin on mitä parhain kumppani.
En vertaa itseäni muihin. Tämä on mun elämä, ja ainoa sellainen. Toivon mukavaa elämää teille muillekin.
Valitettavasti vaikutat ylimieliseltä. Hienompaahan se on, jos on tuossa iässä jo pitkä parisuhde takana. Miten muka tuore avioliitto olisi parempi? Tiktok on kai eniten nuorten juttu? Ylennät itseäsi alentamalla muita.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon kans 39 v.
Neljä lasta, joista vanhin täyttää 18, hän on muuttanut yksin asumaan jo heti yläasteelta päästyään.
Olen avioliitossa. Muistan kun joitain vuosia sitten yhtäkkiä tajusin, että en ole enää nuori. Se oli tosi jännä hetki, koska nuorempana olen elänyt kuin viimeistä päivää, kokenut itseni nuoreksi. Enää en näe itseäni nuorena.
Nuoruuteni meni sählätessä, päihteitä käyttäen, elin hyvin vastuuttomasti, enkä juurikaan murehtinut tulevaisuutta, enkä hirveästi välittänyt lähimmäisistäni, aiheutinko heille mielipahaa käytökselläni.
Enää en juo ollenkaan, en polta. Mutta meikkaan edelleen ja tykkään pukeutua, mieluummin värikkäästi kuin pelkkään mustaan. Tavallisia vaatteita, joita käyttävät niin nuoret kuin vanhemmatkin.
Mutta toisaalta, vaikka elämä ei ole sellaista villiä menoa enää, nautin tästä rauhallisesta elämästä. Tykkään hoitaa kukkia, koti on kod
Ja niin, en ole enää nykyään facebookissakaan, päätimme yhdessä mieheni kanssa, että jättäydytään kokonaan pois sieltä. Koen, että sekin on tuonut sellaista rauhaa elämään. Käyn ainoastaan välillä selaamassa mielenkiintoisia juttuja täältä keskustelupalstalta, ja uutisia lukemassa, mutta muuten keskitymme elämään ilman somea. Se oli mielestäni hyvä päätös, emmekä ole kaivanneet näitä instoja ja facebookkeja.
Ei ole keski-ikää muuten kuin se ikä siinä keskellä syntymävuotesi ja kuolinvuotesi välissä. Se pitäisi mennä näin (noin suurin piirtein nykyään)
0-2v vauvaikä, lapsuus 3-12v, varhaisteini-ikä 13-17v, myöhäis-teini-ikä 18-21v. Nuoruus 22-35v, aikuisuus 36-60v, vanhempi aikuisuus 61-80v, seniori-ikä 80v-?
Oma kypsyys on sitten tietty oma juttunsa mutta näin suurin piirtein. Nähty ja koettu. Ja nykyaikaan sovellettu.
Tämä siis mielipide
Kaikkien mielestä muut ympärillä vanhenevat nopeammin kuin itse. Olet siis ihan niinkuin kaikki muutkin.
Jenkit on ehkä oikeassa yhdessä asiassa. Aikuis-ikä alkaa tosiaan 21v. Kokemuksen perusteella tämäkin. Joillakin menee käytös yli hilseen ja yli kolmekymmeneen ikävuoteen?? hahahha.
Vierailija kirjoitti:
Olen 38 ja lapset täyttää 18 ja 15 seuraavaksi, elämä vasta alkaa kunhan nuo tosta lähtee omilleen.
Saa taas vetää h''meita suonensisäisesti ja bilettää :)
Samassa tilanteessa n39
Näin se vaan kummasti menee, että ihmiset elävät elämänsä erilailla, eikä siinä ole mitään pahaa.
Sellaista se elämä on. Ihmiset ovat erilaisia ja elävät erilailla. Tsemppiä ap:lle!
Aloittajan mielestä on hienompaa seurata tiktokoa kuin instaa, koska hän seuraa tiktokia.
Aloittajan mielestä vintage-vaatteet ovat mummomaisia ja hänen oma tyylinsä taas freesi ja parempi.
Aloittajan mielestä on tyylikkäämpää nelikymppisenä edelleen muistella omaa rippikouluikää kuin seurata nykyisten rippikouluikäisten touhuja. Jollain oudolla logiikalla tämä tekee aloittajasta omasta mielestään niinku enemmän ajan hermolla olevan, vaikka hänhän muustelee siinä yli 20 vuoden takaista menneisyyttä 🤔
Aloittajan mielestä hänen oma parisuhteensa perustuu aidoille, oikeille ja aikuismaisille asioille, ja muiden avioliitot perustuvat ihan tyhmille ja epärelevanteille asioille. Aloittaja tuntuu myös luulevan, että pitkä liitto päättyisi kestonsa vuoksi helpommin kuin hänen tuore parisuhteensa, vaikka näinhän asia ei ole. Ei parisuhteilla ole mitään semmoista elinkaarta kuin autoilla, että 20-vuotias on pakko jo vähitellen vaihtaa uudempaan.
Kyllä minusta aloittaja ylentää itseään nyt ihan turhaan.