Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

39v. ja tuntuu, että ikätovereiden kanssa vanhenemme eri tahtia

Vierailija
19.02.2024 |

Ikätovereitani ovat 1984 syntyneet. Tuntuu, että vanhenemme eri tahtia.

- Itse keksisin vaikka mitä tekemistä ja kokemista, jotkut kokee ettei elämällä ole enää mitään uutta annettavaa. Kokeilen mielelläni uusia asoita ja käytän mm. TikTokkia, joita monet eivät käytä. Facebook ja Instagram on ikäisteni sosiaalinen media. Mielestäni TikTokissa on hyviä vinkkejä esim. kauneudenhoitoon, matkusteluun jne. liittyvissä asioissa. 

- Monet ikäiseni pukeutuvat tätimäisiin vintage tyylisiin vaatteisiin ja alkavat muistuttaa mummoaan jo alle 40v. Itse yritän pitää tyylini freshinä, joskin en tavoittele napapaidoilla ja muilla nuorekkaampaa ulkonäköä. Mielestäni napapaidat eivät sovi kenellekään. 

- Joillakin ikäisilläni lapset ovat jo rippikouluikäisiä. Tuntuu hurjalta. Muistan edelleen itseni ja meidät rippikouluiässä. 

- Parisuhteet, jotka ovat solmittu silloin teini-iässä alkavat jo tulla monella päätökseen. Itse olen mennyt naimisiin 3 vuotta sitten ja parisuhteemme on perustanut aikuisen iän tuomiin seikkoihin ja aitoon viehätysvoimaan eikä siiihen, että samalta kylältä valitaan vähiten epäsopivin. 

mitä ajatuksia herättää? 

Kommentit (161)

Vierailija
121/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt keski-ikäisenä jo ymmärrät, että ihmisten elämät menevät eri polkuja? Nauti omastasi, toivottavasti ikätoverisi nauttivat omistaan. 

Keski- ikä ei ala vielä 40v. Keski- ikä alkaa noin 45v. 

Olet kymmenen vuotta myöhässä - 35v on keski-ikäinen - 30v kehosi tietää jo parempaa ennen päiväyksen olevan ohi - keski-ikä ei ole odotettavan eliniän puoliväli

Vierailija
122/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40-vuotiaalla on 28 työvuotta edessään, eli hän ei ole edes työuransa puolivälissä vielä. Hyvin nuori. Moni saa ensimmäisen lapsensa 40 vuotta täytettyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti nuorena solmitut suhteet vaan päättyvät juuri tässä iässä- joillain jo aiemmin ja joillain myöhemmin. Kun lapset on jo tehty vuosia sitten ja nuoruuden parisuhde alkaa näyttäytyä siltä ettei yhteistä enää ole. Toki poikkeuksia on, mutta tämä on yleinen ilmiö. 

Vierailija
124/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien mielestä muut ympärillä vanhenevat nopeammin kuin itse. Olet siis ihan niinkuin kaikki muutkin. 

Juuri näin. Omassa mielessä säilyy nuorekkaana, ja toisen silmissä kulahtanut wanna be-nuori. Tapasin kesällä vanhoja luokkakavereita 25 vuoden takaa. Anteeksi kovasti, mutta olivat rupsahtaneet. Yhdellä oli silmäpussit ja otsaryppyjä runsaasti ja toisella iso mahanröllykkå. Totesin vaan, että enpä taida olla mikään ruusu enää itsekään.

Vierailija
125/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt keski-ikäisenä jo ymmärrät, että ihmisten elämät menevät eri polkuja? Nauti omastasi, toivottavasti ikätoverisi nauttivat omistaan. 

Kyllä se alkaa 40v. Mä täytän kesällä 45v ja olen siis ollut pian 5 vuotta keski-ikäinen.

KESKI-IKÄ ALKAA 45-VUOTIAANA  

Vierailija
126/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen varmaan tuollainen ihminen, jonka kaltaisia sinä ikään kuin kritisoit. Tyyliltäni mummoontunut, en niin kauheasti enää välitä mennä ja tehdä, parisuhde loppui 44-vuotiaana enkä enää halua uutta. Mutta tiedätkö mitä? Olen onnellisempi kuin koskaan nyt 49-vuotiaana. Se, etten enää juokse tavoittelemassa asioita maailmalla, tai yrittämällä koko ajan jotenkin kehittää itseäni, johtuu siitä, että olen löytänyt onnen ja rauhan pelkästä olemisesta.

En tarvitse enää ihmisten huomiota, matkoja, juhlia, urakehitystä, yms. ollakseni tyytyväinen. Minä vain mummomaisesti istun sohvalla ja nautin elossa olemisen tunteesta, ehkä luen kirjaa tai kudon välillä, tai laitan ruokaa. Ja se riittää, ja se jos mikä on ihanaa, ei jotenkin halveksittavaa.

Vierailija
127/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sekö nyt on nuorekkaan ihmisen merkki että ottaa puhelimeensa sen kiinalaisten vakoiluohjelman? 

Ei, vaan se, että ylipäätään on valmis kokeilemaan uusia asioita eikä jämähdä johonkin tiettyyn. On valmis oppimaan uutta ja pysyy elämälle uteliaana. Ap 

Ap ei ole kokenut sitä ihanaa iloa ja rauhaa, joka syntyy kun ei enää ole tarvetta olla utelias ja oppia koko ajan uutta, vaan pelkkä arkinen oleminen riittää.

Vierailija
128/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

keski-ikä:

"aika, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha, yleisimmin ajateltuna ihmisen keskimääräisen eliniän kolmas neljännes, kutakuinkin ikävuodet 45-60"

Tätä kun täälä arvuuteltu.

Vierailija
129/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP oliko sinun nuoruuden rakkaus "oikea" rakkaus vai ajauduitko vain jonkun syyn takia siihen suhteeseen? Tulee vaan mieleen että kadutko jotenkin sellaista että jos joillain muilla on löytynyt "aito" rakkaus jo nuorena? 

Vierailija
130/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

keski-ikä:

"aika, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha, yleisimmin ajateltuna ihmisen keskimääräisen eliniän kolmas neljännes, kutakuinkin ikävuodet 45-60"

Eli vanhuus alkaa 60-vuotiaana.

Vierailija
131/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se alkaa 40v. Mä täytän kesällä 45v ja olen siis ollut pian 5 vuotta keski-ikäinen.

KESKI-IKÄ ALKAA 45-VUOTIAANA  

Olen aika lailla samaa mieltä. Keski-ikä alkaa silloin kun ihminen saavuttaa keski-iän ensimmäistä kertaa ja siitä sitten eteenpäin. Ja kun nykyaikana sekä miehet ja naiset jotka elää terveellisesti eikä ole vakavia sairauksia saavuttavat helposti 90 vuoden iän.

Vierailija
132/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

keski-ikä:

Eli vanhuus alkaa 60-vuotiaana.

Nykyajan julkimoita niitä entisiä wanhanajan julkimoita nykyään siis kun katsoo niin vaikee uskoa näin. Enkä puhu ulkonäöstä vaan miten elää ja toimii.

Vierailija
133/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sekö nyt on nuorekkaan ihmisen merkki että ottaa puhelimeensa sen kiinalaisten vakoiluohjelman? 

Ei, vaan se, että ylipäätään on valmis kokeilemaan uusia asioita eikä jämähdä johonkin tiettyyn. On valmis oppimaan uutta ja pysyy elämälle uteliaana. Ap 

Ap ei ole kokenut sitä ihanaa iloa ja rauhaa, joka syntyy kun ei enää ole tarvetta olla utelias ja oppia koko ajan uutta, vaan pelkkä arkinen oleminen riittää.

Joillekin riittää joillekin ei. Itse uskon elinikäiseen oppimiseen ja uusiin harrastuksiin. En todellakaan jää lepäämään laakereilleni. Rauhoitun perusarkeen silloin kun haluan. Ja silloin  nautin siitä.

Vierailija
134/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä kuuluu kutoa lapsenlapsille villasukkia kiikkustuolissa.

Vierailija
135/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kymmenen vuotta myöhässä - 35v on keski-ikäinen - 30v kehosi tietää jo parempaa ennen päiväyksen olevan ohi - keski-ikä ei ole odotettavan eliniän puoliväli

Ei olekaan odotettavissa olevan eliniän puoliväli, vaan usein keski-ikä määritellään ihmisen AIKUSIÄN puoliväliksi. Se on hyvinkin juuri se 45.

Vierailija
136/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan vintage-tyylisiä vaatteita käyttävät. Tuskin. Tyypillinen 39-vuotias käyttää ihan tavallisia vaatteita, eikä mitään vintage-myymälöiden löytöjä vuosikymmeniltä, jolloin eivät olleet edes syntyneet. Onkohan aloittajalla mennyt sekaisin termit vintage ja second hand?

Vierailija
137/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kyseessä ilmiö nimeltä luokkakokousharha. Luokkakokoukseen menijä kokee aina itsensä nuoremmaksi ja freesimmäksi kuin entiset luokkatoverinsa. Luokkatoverit vanhenee, henkilö itse ei.

Se menee kyllä ohi. Sitä odotellessa aloittajan kannattaa olla onnellinen, että hänellä on superkohteliaita läheisiä, jotka eivät lauo hänelle totuuksia päin naamaa, vaan ainoastaan nauravat hiljaa takanapäin.

Vierailija
138/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 34, enkä todellakaan koe olevani lähelläkään keski-ikää tai että parasta ennen päiväys olisi ohi. Olen fyysisesti paremmassa kunnossa kuin koskaan, eikä kasvoissa ole vielä mitään ikääntymisen merkkejä. Työvuosiakin on vielä edessä ikäni verran.

Vierailija
139/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 45v, lapset lähes aikuisia, työuraa takana n.20v. Samanikäisistä ystävistä löytyy niin isovanhempia, sinkkuja kuin pikkulapsiperheiden vanhempiakin. Tä on oikeesti mielenkiintoista, miten eri vaiheessa voidaan tässä iässä olla. Rasittavia on pikkulasten vanhemmat, jotka yrittävät saada mut takaisin hiekkalaatikolle. Se juna meni jo ja paluuta ei ole.

Vierailija
140/161 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ap sun nuorekkuudesta muuten osaa sano, mutta just vanhoilla ihmisillähän on tapana arvostella muiden elämää, eli enemmän sinusta tulee mieleen sellainen rasittava ikäihminen, joka ainoana uskoo tietävänsä, mikä on oikea tapa elää, ja säksättää siitä muille tai ainakin marmattaa selän takana. Vanhat ihmiset just valittavat muiden vaatteista ja elämäntyylistä, eikä mitään muuta hyväksyttäisi kuin se heidän oma tapansa.