Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?
Kommentit (405)
Jos tuo on brutto, veroa menee 1000-1500. Eikä rahasta riitä kaikkeen mitä luettelette, varsinkaan jos on perhettä.
Jos tuo on netto, niin on heittämällä ylimmän tulodesiilin alarajalla.
Itsen tienaan 3200 netto, asumiseni on halpaa, säästöjäkin on. Mutta kyllä kirpasis jos mitään vaivaa joutuis itse maksamaan yksityiselle lääkärille tutkimuksineen. Enkä todella elä elämää josta haaaveilette, stressitöntä toki kun tietää saavansa ruokaa ja vähät laskut maksettua.
-Alkaisin lyhentämään ulosottovelkaa ja maksaisin pienimmät velat kokonaan pois
-Laittaisin säästöön ainakin 100€/kk
-Maksaisin lapsille viikkorahaa esim. 10€
-Nukkuisin yöni, kun ei tarvitsisi murehtia onko ylihuomenna rahaa ruokaan tai katkaistaanko sähköt
Meen syksyllä tollaiseen työhön, kerron sit talvella miten kävi.
Oon tottunu tulee vähällä toimeen ja hillonnu kaiken liikenevän, niin enköhä aika reippaasti tule osakesalkkua lihottamaan
Jos kuvitellaan että nykyinen työnantaja maksaisi yhtäkkiä tuon summan, niin en koskaan enää valittaisi työpaikalla mistään! Tuolla summalla jäisin vaikka työpäivän jälkeen pesemään vessat ja siivoamaan keittiön ihan yksin!
Nimimerkki: käteen jäävä palkka n. 1000 euroa kuukaudessa.
Kävisin hierojalla kerran viikossa. Ostaisin laadukkaampaa ruokaa, enkä aina kyttäisi halvimpia vaihtoehtoja tai punalaputettuja tuotteita.
Suurempien tulojen taustalla on usein myös työ, joka vaatii enemmän. Pitkää päivää, painetta, stressiä, unettomiakin öitä, itsensä kehittämistä, haastavia tilanteita.
En voi sanoa itseäni köyhäksi mutta jos tuloni olisivat 4000€/kk niin saisin säästöön muutamassa vuodessa niin että voisin jäädä "eläkkeelle" 50-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Monet luulee, että tuolla rahalla saa vaikka mitä.
Ei varmaan luule. Mutta monelle köyhälle työssäkäyvällekin tuo olisi huomattava parannus nykyiseen! Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että TODELLA ISO parannus nykyiseen!
Ei olisi stressiä rahan riittämisestä, auttaisin rahallisesti lapsiani, jäisi säästöönkin.
Mä sain joskus palkkaa tuota luokkaa. Menot oli suuremmat kuin kulut ja stressi päällä. Nykyinen köyhäilyelämä on siihen verrattuna ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin hierojalla kerran viikossa. Ostaisin laadukkaampaa ruokaa, enkä aina kyttäisi halvimpia vaihtoehtoja tai punalaputettuja tuotteita.
Tuo olisi kyllä luksusta!! Minulla työstä johtuvaa kipua, johon hieronta voisi auttaa. Ja tosiaan perhe voisi syödä muutakin kun vain halvinta (makaronia valmislihapullakastikkeella tai makkarasoppaa) :) :)
Vierailija kirjoitti:
Monet luulee, että tuolla rahalla saa vaikka mitä.
Se on yli triplat siitä mitä nyt saan. Tottakai sillä saa vaikka mitä.
Luin kysymyksen alun ja aloin jo haaveilla, mut sit tajusin että tienaan sen verran. :D
T: Köyhä työn orja
Vierailija kirjoitti:
ton tienaaminen vaatii jo vähän koulutusta ja taitojakin, ei ihan riitä että vain ilmestyy töihin. Eli stressi seuraa myös kylkiäisenä isompien tulojen kanssa. Ja todellakin turha kuvitella, että sillä elää kroisoksena kaupoissa hintoja katsomatta ja matkustelee jatkuvasti. Tosta jää nettona n. 2500-3000e. Ara-vuokra-asuntoja et saa, mitään tukia ei lisäksi tule eli pelkästä asumisesta saa kustantaa päälle tonnin jos havittelee asuntoa enemmän kuin yhdelle hengelle.
Progressiivisen verotuksen ansiosta tuskin jää noin paljon. Mulla on brutto 4020,- ja netto aika tasan 2700,-. Tosin prosenttia nostaa jonkun verran se, et vaihdoin työpaikkaa vuoden alussa, niin vanhasta paikasta sain jo kun 6600,- pitämättömistä lomista liukumista.
Jos mennään Eurostatin määrittelemillä pienituloisuuden rajoilla, olisi kolmilapsinen yh-perhe köyhä alle 2677 euron nettotuloilla (v. 2022). Toki jos yh saisi palkkaa sen 3500 euroa, tulisi sen lisäksi lapsilisät ja elarit, jolloin hän ei Eurostatin määritelmän mukaan olisi pienituloinen. Mitään luksuselämää sillä ei kuitenkaan kustannettaisi.
https://www.stat.fi/julkaisu/clos02x83gt6d0cvxzwid0ips
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ton tienaaminen vaatii jo vähän koulutusta ja taitojakin, ei ihan riitä että vain ilmestyy töihin. Eli stressi seuraa myös kylkiäisenä isompien tulojen kanssa. Ja todellakin turha kuvitella, että sillä elää kroisoksena kaupoissa hintoja katsomatta ja matkustelee jatkuvasti. Tosta jää nettona n. 2500-3000e. Ara-vuokra-asuntoja et saa, mitään tukia ei lisäksi tule eli pelkästä asumisesta saa kustantaa päälle tonnin jos havittelee asuntoa enemmän kuin yhdelle hengelle.
Progressiivisen verotuksen ansiosta tuskin jää noin paljon. Mulla on brutto 4020,- ja netto aika tasan 2700,-. Tosin prosenttia nostaa jonkun verran se, et vaihdoin työpaikkaa vuoden alussa, niin vanhasta paikasta sain jo kun 6600,- pitämättömistä lomista liukumista.
Tarkistin, että viime vuoden tuloni tekisi kuukautta kohden 2742 euroa nettona, bruttona 3743 euroa. Helsinki kotikuntana, ei kirkollisveroa.
Minä aloitin hyvinvointialueella viranhaltijana, 5500e/k. Moni yksityinen työnantaja on kosiskellut, mutta emme ole päässeet vielä palkasta yhteisymmärrykseen. Hyvälle päällikölle voi yksityinen sektori maksaa 6000-7000 euroa, jos tuo taloon fyrkkaa osaamisellaan vaikkapa 200k-300k euroa vuodessa lisää. Mielestäni osaavalle ihan normiliksa.
Minä en tätä palkkaani pidä kovinkaan ihmeellisenä. Kun on erittäin hyvä cv alalla, jossa katteet ovat kohdallaan, niin palkatkin ovat pääosin kohdallaan.
Itse olet valintasi tehnyt. Yhdistä lainat, pääset halvemmalla.