Köyhä, miten elämäsi muuttuisi, jos tienaisit vaikka 3500 - 4500€/kk?
Kommentit (405)
Valitettavasti se on niin, että jos palkkasi nousee, elätät enemmän heitä, jotka ovat valinneet oleilun itsensä elättämisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun olin työttömänä valmistumisen jälkeen. Opiskeluajan harjoittelupalkasta laskettu ansiosidonnainen riitti juuri ruokaan, koska en saanut mitään tukia avovaimoni tulojen takia. Se ei tasa-arvon airueena kuitenkaan suostunut minua elättämään. En ostanut vaatteita, enkä mitään muutakaan ylimääräistä.
Kun sitten pääsin töihin tuota summaa vastaavalla palkalla aikoinaan, maksoin vuodessa opintolainani. Sitten säästin asp-tilin kahdessa vuodessa. Elämä ei siis kovin paljon muuttunut, kun kaikki ylimääräinen meni säästöön.
Vasta useamman vuoden jälkeen aloin käymään kerran vuoteen etelässä, ostin auton jne. Nykyisin voi jo vähän humputellakin.
Kuinka avoliiton kävi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa juuri ihmettelen. Miten tuilla elävät kuvittelevat että käydään teatterissa jne. Minulla on tuo 4500€ kk, puolison tulot samaa luokkaa.
Vanha omakotitalo, josta vähän velkaa jäljellä. Ei mitään muita velkoja tai osareita. Yksi vanha auto.
Ei lehtitilauksia, tai suoratoistoja. Tms turhaa. Ei polteta tai juoda.. Käyn kaupungin halvimmalla punttisalilla.
Ostellaan punalapputuotteita, lämmitetään puilla jne. Ei todellakaan ostella eineksiä.
Ollaan onnellisia ja tyytyväisiä elämäämme, ihmettelemme kuitenkin aidosti miten tuilla elävillä näyttää olevan sama elintaso. Välillä hiukan ottaa päähän painaa 3 vuorotyötä.
Mihin ihmeeseen upotatte 9000 euroa kuukaudessa? Itse saan bruttona 600 e/kk palkkaa ja suunnilleen saman verran tukia päälle. Ihanko oikeasti kuvittelet sillä saavan saman elintason kuin teillä? Ja vielä senki
No hänhän VIE köyhiltä, kun kerran ostaa kaupasta punalaputettuja tuotteita.
Ei olisi koko ajan pelko perseessä siitä, että rahat loppuu. Olisi varaa mennä allergiatesteihin, hammaslääkäriin ja hierojalle. Voisi ostaa lisäravinteita (omegat, kollageeni jne.) helpottamaan iho-oireita ja poistua kotoa muuallekin kuin kävelylle ja kirjastoon.
Mitä isommat tulot, sen isommat menot. Itsellä tulot 3900 brutto ja aina saa kituuttaa ennen seuraavaa tiliä. Jos asumiseen menee pitkälti toista tonnia kuussa, autoihin useita satoja, on monenlaista lainaa ym.
On sitä itsekin ollut pienituloinen aiemmin. Mies jäi vuoden vaihteessa työttömäksi ja on vielä irtisanomisaika menossa Itselläni on onneksi melko hyvä palkka työstä n. 4000 euroa. Ei se elämää ole muuttanut, vaikka rahaa on enemmän. Muutenkin syömme edullisesti emmekä hanki mitään mitä ei tarvitse. Ainoa paheeni on matkustaminen ja siihen sitten menee rahaa. Olin juurikin viikon etelässä äitini kanssa.
Raha tuo turvaa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä isommat tulot, sen isommat menot. Itsellä tulot 3900 brutto ja aina saa kituuttaa ennen seuraavaa tiliä. Jos asumiseen menee pitkälti toista tonnia kuussa, autoihin useita satoja, on monenlaista lainaa ym.
Miksi ihmeessä pitää olla niin monia lainoja? Jos rahaa ei ole yllin kyllin, niin ehkä kannattaisi miettiä onko pakko ostaa kaikkea lainalla ja sitten elämä on yhtä kituuttamista.
Otsikon kysymys on ongelmallisesti asetettu, koska tienaaminen viittaa työntekoon, joten fokus lähtee pois siitä mitä köyhä ihminen unelmoi tekevänsä jos rahaa olisi, ja sen sijaan jää miettimään että tarkoittaako se mitä tahansa työtä vai nykyistä työtä, koskeeko kysymys vain työssä käyviä köyhiä, ja onko kyseessä brutto vai netto, ja millä veroprosentilla mennään. Kuten olemme kommenteista saaneet huomata.
Joten minä aion yksinkertaisesti miettiä mitä tekisin jos saisin 3500-4500€/kk nettona työstä jota pystyn tekemään. Se muuttaisi kaiken kaltaiseni omaishoitajan elämässä. Oikeastaan en ole koskaan edes kehdannut pyytää tai unelmoida että voisin saada mistään rahaa enemmän kuin sen mitä tarvitsisin, vähintään 2000€/kk. Mutta tuollaisella summalla pystyisin jopa säästämään mikä taas avaa täysin uudenlaisia mahdollisuuksia kuin vain perus mukava elämä.
Voisin asua oikeastaan ihan missä tahansa, eikä tarvitsisi aina metsästää epätoivoisesti halvinta vuokraa ja jännittää mitä vikoja asunnosta ja naapurustosta/ympäristöstä paljastuu. Mutta en kyllä varmaan uskaltaisi muuttaa mihinkään yli tonnin vuokra-asuntoon jos on mahdollisuus että voisin menettää tuloni yllättäen esim. jäädä työttömäksi. Köyhänä sitä oppii olemaan aina pelko persiissä että milloin matto vedetään taas jalkojen alta. Pidemmällä tähtäimellä voisin harkita oman pienen mökin ja viljelypläntin ostamista, mutta en kyllä siihenkään uskaltaisi ottaa lainaa vaan säästäisin niin että voin ostaa sen kokonaan omaksi, ja vielä niin että olisi säästöjä ylläpitoon ja kunnostamiseen.
Voisimme syödä monipuolisemmin ja terveellisemmin ilman että tarvitsee murehtia hintoja ja niiden nousua. Ja oikeastaan ostaa muitakin perustarpeita.
Voisin hoidattaa kaikki terveyshuolet, remontoida hampaat ja mennä terapiaan. Tällä hetkellä nämä on kustannuskysymyksiä. Kelan terapiaan ei huolittu mutta eipä minulla olisikaan varaa 100€/istunto. Tämä on yksi suurimmista murheistani joka sulkee monia ovia elämässäni.
Niin ja voisin palkata lastenvahdin jos minun todella pitäisi päästä jonnekin asioille, esim. sinne lääkäriin. Ei tarvitsisi suunnitella arkea 100% lapsen ympärille niin että saan hoidettua omat asiat keskellä päivää kun hän on koulussa tai en sitten ollenkaan. Omaishoitajat kun on oikeutettuja vain kahteen vapaapäivään per kuukausi, muutoin työni on 24/7, ei viikonloppuja tai lomia.
Ja jos saisin terapiassa kuntoutettua itseni siihen kuntoon niin voisin turvallisin mielin mennä opiskelemaan uuden ammatin ilman että tarvitsee stressata millä me eletään.
Voisin harrastaa jotain, ostaa välineitä.
Puhumattakaan mitä kaikkea voisin tehdä läheisteni hyväksi. Voisin hankkia lapselle parempaa terapiaa (autismin kirjo) ja säästää hänen tulevaisuuteensa, joko siihen aikaan kun minä en enää ole täällä häntä auttamassa tai jos jotain tapahtuu minulle. Voisimme matkustaa tapaamaan sukulaisia. Voisin myös tukea avokätisemmin veljeäni joka kituuttaa opiskelijana/työttömänä. Ja hemmotella vähän ystäviä jotka ovat olleet tukena vaikeina aikoina.
Myös yhteisöjen tukeminen on lähellä sydäntäni, joten pistäisin taatusti hyvän kiertämään suuremmilla summilla hyväntekeväisyyteen ja muihin keräyksiin. Ehkä jotain toimintaakin?
Mutta tämä nyt on vain tällaista unelmointia. Palkkatyöhön minulla ei ole oikeasti näillä korteilla asiaa, ei edes osa-aikaisesti parantamaan meidän taloudellista tilannetta vähän, kiitos Orpon hallituksen.
Joutuisin tinkimään aika paljon, jos noin pienellä palkalla pitäisi pärjätä.
Voisin alkaa elämään elämääni jos saisin kuukaudessa tuollaisen summan.
Töitä pystyisin tekemään tosin vain noin 20 tuntia viikossa 3-4 päivänä, muuten uupuisin liikaa.
Söisin joka päivä ruokaa. Nyt jätän päiviä väliin.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisia kuvitelmia siitä mitä tuollaisella keskivertopalkalla voi muka tehdä. Ei ole rahaa yksityislääkäreihin, silmäleikkauksiin, matkusteluihin ja muuhun luksukseen.
Paremmim riittäisi, jos työn verotusta saataisiin alas ja tukia samalla leikkattaisiin.
No kyllä mulla on.
Voi kumpa olisin yhtä rikas kuin nuo parhaimmat Kela-tuilla tienaavat:
Päivi tienaa lähes 7 000 euroa kuussa, nostaa myös Kelan asumistukea Someraivo ei haittaa https://www.iltalehti.fi/talous/a/c4cef39c-c89b-4972-b6e0-621d733ba7a7
5627 euroa. Niin paljon 30 eniten Kelan etuuksia saanutta asiakasta sai keskimäärin kuukaudessa vuonna 2022. Asia selvisi Iltalehden tietopyynnössä Kelalle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08d393d5-697f-49e7-9010-4cdf7322f117
Vierailija kirjoitti:
Päivi tienaa lähes 7 000 euroa kuussa, nostaa myös Kelan asumistukea Someraivo ei haittaa https://www.iltalehti.fi/talous/a/c4cef39c-c89b-4972-b6e0-621d733ba7a7
5627 euroa. Niin paljon 30 eniten Kelan etuuksia saanutta asiakasta sai keskimäärin kuukaudessa vuonna 2022. Asia selvisi Iltalehden tietopyynnössä Kelalle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/08d393d5-697f-49e7-9010-4cdf7322f117
Kenellä tahansa Suomessa on mahdollisuus tienata jopa 4000€ kuussa. Siitä ylöspäin alkaa olla tiukempaa ja vaatii ahkeruutta, suunnitelmallisuutta, luovuutta ja aikaa.
Reilu tonni lisää rahaa kuussa?! Sitähän voisi helposti hulluuntua. Ehkä kuitenkin maltillisesti menis muutama kuukausi. Sais sen yhden tilin säästöön, pitkästä aikaa olisi puskuri.
Ehkä muutaman harkitun tuotteen lisäisin kauppalistaan ensin. Kunnon oliiviöljy olisi eka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa juuri ihmettelen. Miten tuilla elävät kuvittelevat että käydään teatterissa jne. Minulla on tuo 4500€ kk, puolison tulot samaa luokkaa.
Vanha omakotitalo, josta vähän velkaa jäljellä. Ei mitään muita velkoja tai osareita. Yksi vanha auto.
Ei lehtitilauksia, tai suoratoistoja. Tms turhaa. Ei polteta tai juoda.. Käyn kaupungin halvimmalla punttisalilla.
Ostellaan punalapputuotteita, lämmitetään puilla jne. Ei todellakaan ostella eineksiä.
Ollaan onnellisia ja tyytyväisiä elämäämme, ihmettelemme kuitenkin aidosti miten tuilla elävillä näyttää olevan sama elintaso. Välillä hiukan ottaa päähän painaa 3 vuorotyötä.
Mihin ihmeeseen upotatte 9000 euroa kuukaudessa? Itse saan bruttona 600 e/kk palkkaa ja suunnilleen saman verran tukia päälle. Ihanko oikeasti kuvittelet sillä
Missä vaiheessa punalaputetut tuotteet ovat tulleet köyhien etuoikeudeksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä tahansa Suomessa on mahdollisuus tienata jopa 4000€ kuussa. Siitä ylöspäin alkaa olla tiukempaa ja vaatii ahkeruutta, suunnitelmallisuutta, luovuutta ja aikaa.
Sadoista eri tukimuodoista tukiammattilainen kykenee poimimaan parhaan ja tuottavan paletin. Laiska selittäjä/valittaja pysyy köyhänä ikuisesti. Omavalinta.
Ostaisin auton, muuttaisin pois Vantaalta Espooseen tai Helsinkiin. En ostaisi halvinta ruokaa. Kalustaisin asunnon laatuhuonekaluilla. Tilaisin suoratoistopalveluita, hankkisin nettiyhteyden. Noin alkuun.
Tuon kysymyksen voi esittää nyt ahtaajillr, kun he kaikki menevät lakkoon maanantaina.
Heidän keskikuukausiansiot ovat noin 4 500 ekee, viiden kuukauden koulutus, mutta ovat omasta mielestään nyt niin ahtaalla, palkoissa.
Kaikille heille potkut.
Olen täysin varma, että heidän tilalle on tulossa kymmeniä tuhansia nuoria ja perheellisiä, jotka kiljuen ottavat vastaan tuon työn, tuolla koulutuksella, ja tuolla liksalla.
Ja mikä parasta, niin enää ei tarvitsisi katsella, turpeita, pönäköitä, ylimielisiä, suoraan 1970 luvulta olevia, itsestään suuria kuvittelivia sossuja.
Ja heidän puhernjohtajansa joutaa jäädä siinä samalla seuraavalle safarille, muiden ay-pomojen kanssa.
Arvostan suunnattomasti meidän nuoria miehiä ja naisia, jotka kolmivuotisen ammattikoulun jälkeen tekevät töitä, noin 2 000- 2 500 eken kuukausiliksalla.
Ja nämä ahtaajat, kera AKT:n valittavat kun on niin tiukkaa.
Ennemmin maa repeää, kuin ahtaaja häpeää.