Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lukee julkkisnaisten juttuja, niin ihmetyttää, että miten nykyään naisilla alkaa vaihdevuodet jo 4-kymppisenä

Vierailija
18.02.2024 |

Vai mikä ihme trendi niistäkin tullut. Nelikymppiset jauhaa vaihdevuosista ja Tenatkin käytössä jo 50-vuotiaana. En tunne ketään alle 50-vuotiasta, jolla oikeasti olisi jo kunnon vaihdevuodet. Vauvoja ne vielä tekee. 

Onko tuosta tullut joku uusi adhd. Jokaisella on, vähintään se itse tehty diagnoosi. 

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän minulla on tilanne?

Kuukautiset olivat 47v ikäiseksi säännölliset, sitten n.1v ajan kierto lyhyempi niin, että se oli 23-27pv (norm se 28 lähes aina) ja nyt on kolmas tai neljäs kierros, kun heittävät kunnolla eli nytkin melkein 1,5vkoa myöhässä. Edelliset alkoivat n.1vkon etuajassa ja sitä edellisten väli oli peräti n.5-6vkoa. Täytän syksyllä 49v.

Tämä on erittäin syvältä suolesta tämä ennakoimattomuus, olkoonkin kuinka luonnollista vain, mutta hankaloittaa elämää ihan helvetisti🤬🤯

Esivaihdevuosien oireita. Tutkituta hormoonit. Jotkut puutteet voi aiheuttaa mm. osteoporoosia jne. Lukekaa aiheesta

Miksi ne pitäisi tutkituttaa ja maksaa siitä hunajaa? Siis jos ja kun esivaihdevuodet on ns normaali asia.

Vierailija
42/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mun vikat kuukautiset tuli 46-vuotiaana. En pystynyt vaikuttamaan siihen mitenkään. En koe olevani mukana missään trendissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeiset kuukautiset tuli 55v. iässä ja kaksi kertaa jäi sitä ennen yksi vuoto välistä eli olivat ihan säännölliset loppuun asti. Ei ollut minkäänlaisia perimenopaussin oireita muutenkaan ja vaihdevuosioireet ovat olleet hyvin lieviä. Hyvä tuuri, koska en saa käyttää hormoneja hyytymishäiriön takia.

Vierailija
44/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset olivat 47v ikäiseksi säännölliset, sitten n.1v ajan kierto lyhyempi niin, että se oli 23-27pv (norm se 28 lähes aina) ja nyt on kolmas tai neljäs kierros, kun heittävät kunnolla eli nytkin melkein 1,5vkoa myöhässä. Edelliset alkoivat n.1vkon etuajassa ja sitä edellisten väli oli peräti n.5-6vkoa. Täytän syksyllä 49v.

Tämä on erittäin syvältä suolesta tämä ennakoimattomuus, olkoonkin kuinka luonnollista vain, mutta hankaloittaa elämää ihan helvetisti🤬🤯

Esivaihdevuosien oireita. Tutkituta hormoonit. Jotkut puutteet voi aiheuttaa mm. osteoporoosia jne. Lukekaa aiheesta

Miksi ne pitäisi tutkituttaa ja maksaa siitä hunajaa? Siis jos ja kun esivaihdevuodet on ns normaali asia.

No vaikkapa siksi, että sepelvaltimotauti on Suomessa vanhempien naisten yleisimpiä kuolinsyitä. Useissa seurantatutkimuksissa on osoitettu, että estrogeenihoito pienentää naisten vaaraa sairastua sepelvaltimotautiin.

Eli jos suvussa on sydänsairauksia, olkaapa tarkkoina.

Estrogeenin rooli myös osteoporoosin kehittymisessä on merkittävä.

Mutta en ole lääkäri... kaikki tämä tieto on kyllä saatavilla kenelle vain. Ei pidä laittaa päätä pensaaseen ja sitten ihmetellä kun tulee osteoporoosi tai sepelvaltimotauti ihan puun takaa.

Vierailija
45/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimenopaussi alkaa 10 vuotta ennen vaihdevuosia joten 35+ on ihan normaali ikä kokea oireita. Vaihdevuodet kestää noin 5 vuotta. 

Huhhuh...kovin on aikahaarukkaa. Eiköhän ole yksilöllistä. 1-2 vuotta ennen yleensä alkaa esivaihdevuodet ja varsinaiset vaihdevuodet n 2 vuotta. 

No ei pidä paikkaansa tämä arvelu. Esivaihdevuodet voi tosiaan kestää sen 10 vuotta ja vaihdevuodet keskimäärin 7.5 vuotta tutkimuksen mukaan. Oireet voi pienellä osalla kestää jopa 20 vuotta. 

Eli ihan hevonjaskaa tämä vaihdevuosilöpinä. Ihmisiästä neljännes ei voi olla mitään vaiheilla.

Nainen on vaihdevuosissa noin viisikymppisenä. Nelikymppinen vielä lisääntymisiässä.

Oletko miesselittäjä?

Vierailija
46/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sitä kuoltiin hedelmällisen iän jälkeen. Vaihdevuodet on ikään kuin merkki siitä, että nainen on hommansa tehnyt ja voi kuolla pois. Aika karua. Mutta siksi ne oireet voi olla niin rajuja tai ne hormonipuutokset aiheuttaa vakavia ongelmia. Naisten pitää itse hankkia tietoa ja ymmärtää mitä omassa kehossa tapahtuu ja hoitaa mahdollisia puutoksia ettei tule äkkikuolemia tai pahasti rampauttavia sairauksia kaikkien puutostilojen seurauksena.

Vierailija
47/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittavat selittää aikaisen rummoutumisen hahaahhahahaaaaaaaaaa!

Vierailija
48/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nb

Ei sepelvaltimotautia tule tyhjästä, vaan se syntyy siitä mitä on elämän aikana suuhunsa laittanut. Vaihdevuosien jälkeen nainen on samassa asemassa kuin mies sydän- ja verisuonisairauksien osalta eli elämäntapojen tulee olla terveelliset.

On paljon helpompi välttää kovia rasvoja kuin elää sepelvaltimotaudin kanssa.

Vierailija
49/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mitään tutkimusta miten laihuus vs. lihavuus vs. keskiverto eroaa, jos eroaa, menopaussin alkamisesta? Voisiko elimistö reagoida tyyliin: "jahas, sen verran laiha, että varmaan kovat ajat, joten parempi laittaa pillit pussiin hedelmällisyydessä"?

Vierailija
50/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mitään tutkimusta miten laihuus vs. lihavuus vs. keskiverto eroaa, jos eroaa, menopaussin alkamisesta? Voisiko elimistö reagoida tyyliin: "jahas, sen verran laiha, että varmaan kovat ajat, joten parempi laittaa pillit pussiin hedelmällisyydessä"?

https://www.thenewdaily.com.au/life/health/2017/10/28/early-menopause-s…

Vierailija
51/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoivat vaihdevuodet 57-vuotiaana yhdellä rysäyksellä (hyvin runsaat viimeiset kuukautiset ja hyytymiä). Yleensä sanotaan, että vaihdevuosioireet kestävät 10 vuotta (mm. hikoilua ja psyykkisiä oireita). Nyt olen 64 ja tuntuu, että olisin päässyt jo näistä vaivoista. Nyt siis eläkkeellä ja muisti alkaa huonontua.

Kärsin aikoinaan runsaista kuukautisista. - On tämä surullista naisen elämää...

Vierailija
52/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.thenewdaily.com.au/life/health/2017/10/28/early-menopause-s…

https://public-health.uq.edu.au/article/2018/03/weight-plays-role-menop…

Underweight women had more than double the risk of experiencing early menopause compared to those with normal BMI.

Overweight and obese women had more than 50 per cent higher risk of experiencing late menopause.

Vierailija
53/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 41 ja raskaana. En pidä tätä minään todisteena siitä että menopaussi olisi joku kaukainen asia tulevaisuudessa. Päinvastoin, olen varautunut siihen että perimenopaussioireet iskevät rytinällä kun raskaus ja imetys päättyy.

Onneksi niin moni kaveri käy jo sitä läpi, että oireisto ja mahdolliset apukeinot on tuttuja. Minunkaan oma äitini ei oireistaan puhunut, oli vain melkein 10 vuotta väsynyt, katkera ja pahalla päällä. Siihen aikaan hoitoa oli melkein mahdoton saada.

Vierailija
54/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan sitä kuoltiin hedelmällisen iän jälkeen. Vaihdevuodet on ikään kuin merkki siitä, että nainen on hommansa tehnyt ja voi kuolla pois. Aika karua. Mutta siksi ne oireet voi olla niin rajuja tai ne hormonipuutokset aiheuttaa vakavia ongelmia. Naisten pitää itse hankkia tietoa ja ymmärtää mitä omassa kehossa tapahtuu ja hoitaa mahdollisia puutoksia ettei tule äkkikuolemia tai pahasti rampauttavia sairauksia kaikkien puutostilojen seurauksena.

Ei se pidä paikkansa. Imeväiskuolleisuus oli suurta, mutta jos selvisi lapsuudesta, niin saattoi elää yhtä pitkään kuin ihmiset nykyäänkin.

Vierailija
55/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 57 eikä vieläkään kunnolla alkanut. Kävin gynellä, eli ei ole vsin mun oma toteamus. Ei mitään oireita vielä. No, sain lapsen vielä vähän yli nelikymppisenä niin ehkä syynä viipymiselle.

Vierailija
56/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 57 eikä vieläkään kunnolla alkanut. Kävin gynellä, eli ei ole vsin mun oma toteamus. Ei mitään oireita vielä. No, sain lapsen vielä vähän yli nelikymppisenä niin ehkä syynä viipymiselle.

Olivatko munasarjat vielä aktiiviset?

Vierailija
57/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perimenopaussi alkaa 10 vuotta ennen vaihdevuosia joten 35+ on ihan normaali ikä kokea oireita. Vaihdevuodet kestää noin 5 vuotta. 

Näytä yksikin luotettava lääketieteellinen tutkimus tuon väitteesi tueksi, ole hyvä. Veikkaan, että todellakin on menty taas johonkin mäkikuismapuoskarien markkinointihuijaukseen.

Vierailija
58/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vaihdevuodet alkoivarät 33-vuotiaina. Olen nyt 55 v. Eivät ole menneet ohi lainkaan ja heti tulee pahat oireet, jos yritän lopettaa hormonit. Gyne sanoi, että vaihdevuosioireet voivat joillain kestää koko loppuelämän. Minä en aio kärsiä vaan käytän hormoneja, ap voi tehdä mitä itse lystää.

Tuo on kyllä veren kerjäämistä nenästä. Toivottavasti olet varautunut veritulppaan ja syöpään. Olen itse neljäkymppinen oireet ovat selvästi alkaneet. En ole tämän takia menossa lääkäriin ja luomuna on tarkoitukseni tämä kestää. En varmaankaan edes saa käyttää hormoneja kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreeniin, veritulppiin ja syöpiin.

Vierailija
59/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä yksikin luotettava lääketieteellinen tutkimus tuon väitteesi tueksi, ole hyvä. Veikkaan, että todellakin on menty taas johonkin mäkikuismapuoskarien markkinointihuijaukseen.

Tuo taitaa olla jonkun palstajonnen käsitys vaihdevuosista.

Vierailija
60/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 40 ja ihan labrakokeista todettiin eli ei ole mitään luuloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän