Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lukee julkkisnaisten juttuja, niin ihmetyttää, että miten nykyään naisilla alkaa vaihdevuodet jo 4-kymppisenä

Vierailija
18.02.2024 |

Vai mikä ihme trendi niistäkin tullut. Nelikymppiset jauhaa vaihdevuosista ja Tenatkin käytössä jo 50-vuotiaana. En tunne ketään alle 50-vuotiasta, jolla oikeasti olisi jo kunnon vaihdevuodet. Vauvoja ne vielä tekee. 

Onko tuosta tullut joku uusi adhd. Jokaisella on, vähintään se itse tehty diagnoosi. 

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimenopaussi alkaa 5-10 vuotta ennen menopaussia (=viimeiset kuukautiset). Kovin vaihtelevia ovat ihmisten oireet, itselläni ei ollut mitään oireita, viimeiset kuukautiset tulivat vähän ennen 56v. syntymäpäivää. Muuta menopaussioiretta ei ole ollut kuin se, että kuuma on, aivan aluksi tuli kolme kuumaa aaltoa. Kohta on vuosi kulunut eli tämän enempää ei oireita tulekaan. Ei ole myöskään kuivuusongelmia, tosin laitan pari hormonitonta kapselia viikottain yöksi ennaltaehkäisemään. 

Termistössä varmaan sotkee se, että puhutaan vaihdevuosista eikä perimenopaussista. Vaihdevuodet ovat laaja ilmaisu.

Vierailija
22/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 21 lisää, että kuukautiseni alkoivat ollessani 12 tai 13v, en muista tarkkaan ja äidiltäni en voi kysyä, koska hän kuoli jo 40+v iässä ja silloinkin viimeiset vuodet elimistöä sotki sairautensa ja sen hoito.

-21-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikunnan vähättelevä asenne vaihdevuosia kohtaan on ollut ongelma. Esivaihdevuosilääkkeiksi on tungettu yleisesti esivaihdevuosien mielialavaaihteluihin heikosti tehoavia masennuslääkkeitä, vaikka ne  olisi helposti hormonikorvaushoidolla hoidettavia.

Moni yleisimmistä esivaihdevuosi-vaihdevuosvaiivoista on tulkittu iän tuomiksi kulumavaivoiksi kuten nivelkivut.

Itse jouduin turvautumaan hormonikorvaushoitoon 47-vuotiaana, kun kuukautiset olivat 2 viikon välein, yöunet menivät ja lihakset, nivelet sekä rinnat olivat jatkuvasti kipeinä.

Vierailija
24/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei oteta mukaan mitään sosioekonomisia syitä lisääntymisiälle, niin ihan puhtaan biologian mukaan:

Nainen on hedelmällisimmillään 17-25 vuoden iässä. 35 vuotiaaksi asti yleensä raskautuminen onnistuu ja riskit maltillisia. 35 vuoden jälkeen hedelmällisyys kääntyy jyrkkään alamäkeen, mutta joku saattaa raskautua vielä joskus 42-44 vuoden iässä (riskiraskauksia vanhoilla munasoluilla). Mutta heti siinä 40 kynnyksellä esivaihdevuodet käynnistyy yleensä.

Menopaussi on keskimäärin 51v. iässä suomalaisnaisilla ja 10 vuotta on pisin aika, jolloin voi olla esivaihdevuosien oireita, tavallisempi aika on lähempänä viittä vuotta. Ja ne, joilla kuukautiset jatkuvat myöhään, eivät todellakaan saa perimenopaussin oireita nelikymppisinä. Kuukautiset voivat olla vielä kuusikymppiselläkin, ei ole epänormaalia sekään.

Riski raskauteen muodostuu myös itse raskaustilasta, koska raskaus on estrogeenipaukku (veritulppariski, keskenmenon riskiä ym.).

Vierailija
25/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 46 ja ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset edelleen säännölliset ja kaikki toimii normaaliin tapaan, ei ole mitään kuumia aaltoja tai mielialan vaihteluita ollut. Minuakin välillä mietityttää, mistä sen tietää, että vaihdevuodet alkavat. Oletan, että kuukautiset loppuvat viisikymppisenä, kuten äidilläkin.

Minkä ikäisenä sinulla alkoivat kuukautiset ?

13-vuotiaana. Melko pian vakiintuivat säännölliseksi, eikä ole ollut myöskään koko elämän aikana mitään mainittavia terveydellisiä vaivoja.

Vierailija
26/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 46 ja ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset edelleen säännölliset ja kaikki toimii normaaliin tapaan, ei ole mitään kuumia aaltoja tai mielialan vaihteluita ollut. Minuakin välillä mietityttää, mistä sen tietää, että vaihdevuodet alkavat. Oletan, että kuukautiset loppuvat viisikymppisenä, kuten äidilläkin.

49-v loppui kuukautiset ja samantien alkoi kuumat aallot, tästä ymmärsin että nyt on ne vaihdevuodet:D. Yksinkertaista. Sitä ennen ei minkäänlaisia oireita 

Vierailija
27/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kaikenlaista  esiesivaihdevuodet, esivaihdevuodet, vaihdevuodet, jälkivaihdevuodet ym ym. Aina pitää joku diagnoosi kehitellä.

Vierailija
28/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimenopaussi alkaa 10 vuotta ennen vaihdevuosia joten 35+ on ihan normaali ikä kokea oireita. Vaihdevuodet kestää noin 5 vuotta. 

Huhhuh...kovin on aikahaarukkaa. Eiköhän ole yksilöllistä. 1-2 vuotta ennen yleensä alkaa esivaihdevuodet ja varsinaiset vaihdevuodet n 2 vuotta. 

No ei pidä paikkaansa tämä arvelu. Esivaihdevuodet voi tosiaan kestää sen 10 vuotta ja vaihdevuodet keskimäärin 7.5 vuotta tutkimuksen mukaan. Oireet voi pienellä osalla kestää jopa 20 vuotta. 

Eli ihan hevonjaskaa tämä vaihdevuosilöpinä. Ihmisiästä neljännes ei voi olla mitään vaiheilla.

Nainen on vaihdevuosissa noin viisikymppisenä. Nelikymppinen vielä lisääntymisiässä.

Vierailija
29/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovat käyttäneet alkoholia viikoittain. Ja jos ei ole lapsia niin vaihdevuodet alkavat aiemmin. Kuukautisethan on pausella raskauksien ajan ja synnytyksen jälkeen.

Itse täytän 46v tänä vuonna ja vielä ei ole esivaihdevuosioireita ilmaantunut.

Vierailija
30/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ovat käyttäneet alkoholia viikoittain. Ja jos ei ole lapsia niin vaihdevuodet alkavat aiemmin. Kuukautisethan on pausella raskauksien ajan ja synnytyksen jälkeen.

Itse täytän 46v tänä vuonna ja vielä ei ole esivaihdevuosioireita ilmaantunut.

Raskauksien lisäksi myös pitkäaikainen ehkäisypillereiden syöminen voi viivästyttää vaihdevuosia.

Vierailija
31/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin 40-50 vuotiaat nyt kauheasti vauvoja tekee...

Vierailija
32/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin 40-50 vuotiaat nyt kauheasti vauvoja tekee...

Monet tekee nykyään. Halutaan että suurin osa asuntolainasta on jo maksettu siinä vaiheessa kun lapsi syntyy.

Vierailija
33/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika halventava asenne. Jos naisella loppuu kuukautiset 50-vuotiaana, vaihdevuodet ovat alkaneet jo vuosia ennen.  Kun viimeiset kuukautiset tulevat, vaihdevuodet ovat jo ohi.

Vertaapa nyt vielä vaikka oman isoäitisi aikaan. Silloin tuskin puhuttiin aiheesta, mutta 50-vuotiaana niin naiset kuin miehet näyttivät eläkeikäisiltä. Ei paljon enää lisäännyttyä siinä iässä. 

No ei se nyt ihan noinkaan mene. Oireet ovat kuulemma pahimmillaan vuoden viimeisistä kuukautisista, eli kyllä nyt silloin ainakin eletään lujasti vaihdevuosia. Ja mistäpä sitä tietää, mitkä kuukautiset jäävät viimeisiksi, eihän siinä auta kuin odottaa, tuleeko vielä. 

Mulla pahimmat oireet olivat kolme vuotta ennen viimeisiä kuukautisia. Tuo, että pahimmat oireet olisivat vasta myöhemmin, on oman kokemukseni perusteella outoa. Hormonihoitoa aloin saada jo 10 vuotta ennen loppumista, koska en halunnut vuotaa yli puolta ajastani.

Vierailija
34/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoivat  kuukautiset reistailla n 47-48. Eivät jääneet pois, vaan muuttuivat runsaiksi. Jouduin sairaalaan 2 viikon vuodon takia. Lopullisesti jäivät pois 53 v. On poikkeuksia, joilla vaihdevuodet alkoivat 35-45 v.

Vierailija
35/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49 eikä merkkiäkään vaihdevuosista. Ei siis mitään. Kuukautiset tulevat säännöllisesti. Runsastuivat vuosi sitten niin paljon, että menin gynelle voitonvarmana, että haa, eka merkki vaihtareista! Ei ollut. Oli polyyppi, joka poistettiin, otettiin muitakin kokeita - ei vaihdevuosia. Polyyppi poistettiin, kuukautisista tuli entisenkaltaiset, helpot ja edelleen säännölliset. Gyne kysyi, että mitä tekisit, jos tulisit raskaaksi vahingossa. Sanoin hetkeäkään epäröimättä, että abortin. Ehdotti sitten ehkäisyä että vältetään abortti.

Gyne "lohdutti" minua, että näin se vaan menee, että toisten naisten lisääntymisikä on nopeasti ohi, toiset sitten saavat nauttia siitä selvästi keskivertoa pidempään.  Enemmänkin itseä ärsyttää se, että jos jollekin ikäiselleni, tai vanhemmalle sanoo vaikka, että selkä vähän kipeä, tai päätä särkee, niin ensimmäinen väite on, etä ne on ne vaihtarit. Tai jos hikoilee kuntoillessa, niin tuttava huudahtaa kysymyksen, että onko sulla kuuma aalto! (näin siis kävi minulle, kun olin kuntosalilla vaapurin 67 vuotiaan naisen kanssa, joka tuputtaa minulle koko ajan vaihtareita :D (jotta pääsisi myymään minulle sitten myymiään hämäriä pyramidimarkkinoinnin tuotteita vaihtarioireisiin. Itse luotan enemmän tutkimustietoon ja esim. labrakokeisiin ja gynekologien ammattitaitoon)

Vierailija
36/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimenopaussi alkaa 10 vuotta ennen vaihdevuosia joten 35+ on ihan normaali ikä kokea oireita. Vaihdevuodet kestää noin 5 vuotta. 

Huhhuh...kovin on aikahaarukkaa. Eiköhän ole yksilöllistä. 1-2 vuotta ennen yleensä alkaa esivaihdevuodet ja varsinaiset vaihdevuodet n 2 vuotta. 

No ei pidä paikkaansa tämä arvelu. Esivaihdevuodet voi tosiaan kestää sen 10 vuotta ja vaihdevuodet keskimäärin 7.5 vuotta tutkimuksen mukaan. Oireet voi pienellä osalla kestää jopa 20 vuotta. 

Eli ihan hevonjaskaa tämä vaihdevuosilöpinä. Ihmisiästä neljännes ei voi olla mitään vaiheilla.

Nainen on vaihdevuosissa noin viisikymppisenä. Nelikymppinen vielä lisääntymisiässä.

Juuri näin. Kiinnostaisi tietää, kuka niitä tutkimuksia julkaisee naisten luettavaksi. Tai no, eipähän sitä paljon arvailla tarvitse. 

Vierailija
37/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän minulla on tilanne?

Kuukautiset olivat 47v ikäiseksi säännölliset, sitten n.1v ajan kierto lyhyempi niin, että se oli 23-27pv (norm se 28 lähes aina) ja nyt on kolmas tai neljäs kierros, kun heittävät kunnolla eli nytkin melkein 1,5vkoa myöhässä. Edelliset alkoivat n.1vkon etuajassa ja sitä edellisten väli oli peräti n.5-6vkoa. Täytän syksyllä 49v.

Tämä on erittäin syvältä suolesta tämä ennakoimattomuus, olkoonkin kuinka luonnollista vain, mutta hankaloittaa elämää ihan helvetisti🤬🤯

Esivaihdevuosien oireita. Tutkituta hormoonit. Jotkut puutteet voi aiheuttaa mm. osteoporoosia jne. Lukekaa aiheesta

Vierailija
38/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö Mirena hoitamaan vaihdevuosioireita? Onko kellään kokemusta.

Vierailija
39/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän naisia, joilla tosiaan on vain kuukautiset loppuneet ja mitään erityisiä oireita ei ole ollut. Sitten on meitä kuten äitini ja minä, jotka 45-vuotiaina heräsivät vaihtamaan hiestä märkiä lakanoita ja yöpaitaa. Pää märkänä hikoilusta jatkuvasti ja kuumia aaltoja pitkin päivää. Ja sitten palelee, kun leha,leha-kohtaus on ohi.

Olen nyt 66-vuotias ja hikoilen edelleen välillä öisin samalla tavalla. Myös kuumia aaltoja tulee. Äidilläni on kestänyt oireet liki 80-vuotiaaksi, nyt sitten vähentyneet. Kumpikin joutui lopettamaan hormonikorvaushoidon rintasyövän vuoksi. Myöskään kasviestrogeeneja sisältäviä luontaistuotteita ei ole saanut käyttää ja epäilen, onko niistä edes mitään apua.

Oppihan tuota kerrospukeutumaan ja olemaan käyttämättä keinokuituisia vaatteita. Eläkkeelle pääsy on ollut suuri helpotus.

Vierailija
40/103 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat kuvitella, että vaihdevuodet alkaa menkkojen loppumisella. Todellisuudessa ne ennemminkin loppuu samaan aikaan kun menkatkin on pysyvästi poissa, mutta osa kärsii erilaisista hormonitoiminnan hiipumisen aiheuttamista oireita lopunikäänsä.

Mulla loppu menkat 43 vuotiaana. Oon kohta 50 ja vielä vaan kuumia aaltoja pukkaa öisin. Ihan järkkyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi