Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lukee julkkisnaisten juttuja, niin ihmetyttää, että miten nykyään naisilla alkaa vaihdevuodet jo 4-kymppisenä

Vierailija
18.02.2024 |

Vai mikä ihme trendi niistäkin tullut. Nelikymppiset jauhaa vaihdevuosista ja Tenatkin käytössä jo 50-vuotiaana. En tunne ketään alle 50-vuotiasta, jolla oikeasti olisi jo kunnon vaihdevuodet. Vauvoja ne vielä tekee. 

Onko tuosta tullut joku uusi adhd. Jokaisella on, vähintään se itse tehty diagnoosi. 

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oireita voi tulla jo nelikymppisenä. Varmasti näin on ollut ennenkin, mutta siitä ei ole vain puhuttu. Hyvin vähän oikeastaan vaihdevuosista on puhuttu aiemmin. Jonkinlainen väheksytty tabuaihe.

On siitä kirjoja pukattu jo vuosikymmeniä, ainakin 70-luvulta asti löytyy aina jokin silloinen opus/opas. Nyt tuon puinti on räjähtänyt ihan käsiin. 

Hassua kun arvelen että oma pahin pms/pmdd helvettini oli siinä nelissäkymmenissä ja kierukan jälkeen kaikki ahdistus ja muu paha tuskainen hikiolo unettomuusjaksoineen hävisivät. Odotan sitä vaihdevuosihelvettiä mitä niin kovasti hehkutetaan. Aidosti mielenkiinnolla että päihittääkö tuon kuukautisiin liittyneen riesailun. Kovin on harmitonta toistaiseksi ollut, nyt ikä 52. 

Vierailija
102/103 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt 46 ja ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset edelleen säännölliset ja kaikki toimii normaaliin tapaan, ei ole mitään kuumia aaltoja tai mielialan vaihteluita ollut. Minuakin välillä mietityttää, mistä sen tietää, että vaihdevuodet alkavat. Oletan, että kuukautiset loppuvat viisikymppisenä, kuten äidilläkin.

Minulla kuukautiset loppuivat, kun olin 57. Siihen asti säännölliset, enkä kyllä muitakaan oireita huomannut. 

Olen ehkä vähän kade näille. Miten keskustelupalstalle osuukin niin paljon ihmisiä, joilla kierto pyörii säännöllisenä kuusikymppiseksi asti eikä mitään oireita ilmene. Itse vasta 51 ja välillä tulee jo taukoja kuukautisista ja silloin tulee jos vaikka mitä oireitakin. Ja koko ajan vähän jännittää, joko tämä loppui tähän vai jatkuuko vielä.

Ei kannata kadehtia, minulla oli hirvittävät (runsaat ja kivuliaat) kuukautiset, johon en voinut käyttää hormoneja perinnöllisen hyytymishäiriön ja migreenin takia. Vaihdevuodet ovat olleet tosi kiva juttu, koska migreeni loppui (aiemmin 1-4 kertaa kuussa migreeni), kivulias ja runsas vuoto loppui. Pieni hikoilu yöllä on lasten leikkiä migreeniin verrattuna. Jouduin välillä sairaalaankin migreenin takia, kun se vain ei mennyt ohi. Oli siis hormoniperäinen ja nyt on jo melkein vuosi edellisestä migreenistä ja kuukautisten loppumisesta. Olen 56.

Hyvä juttu, etten saanut isompia vaihdevuosioireita, kun en pystyisi siihen mitään hormoniperäistä hoitoa käyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä julkkisnaisilla on vaihdevuodet alkaneet nelikymppisenä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi