Kun lukee julkkisnaisten juttuja, niin ihmetyttää, että miten nykyään naisilla alkaa vaihdevuodet jo 4-kymppisenä
Vai mikä ihme trendi niistäkin tullut. Nelikymppiset jauhaa vaihdevuosista ja Tenatkin käytössä jo 50-vuotiaana. En tunne ketään alle 50-vuotiasta, jolla oikeasti olisi jo kunnon vaihdevuodet. Vauvoja ne vielä tekee.
Onko tuosta tullut joku uusi adhd. Jokaisella on, vähintään se itse tehty diagnoosi.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua ihmetyttää se joidenkin naisten häpeä vaihdevuosista. Selitellään miten vähällä on päästy ja ilman oireita. Ei vaihdevuosissa ole mitään hävettävää. Normaali asia kuten kuukautisten alkaminen, raskaus jne.
ehkä se liittyy ikääntymiseen. Todistettavasti on vanha.
Olen miettinyt, että olen onnekas, kun omat vaihdevuoteni ovat juuri nyt, kun vaihdevuodet ovat ikään kuin muotia. Niistä puhutaan paljon. Pelkäsin millaiset tulee, mutta pääsin helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mutta kun sanotaan, että vaihdevuodet voivat kestää 5-10 vuotta, niin mistä tuo lasketaan? Viimeisistä menkoista vai?"
Enpä osaa sanoa, kun ei tiedä mistä vaihdevuosien ajanjaksosta on puhe. Perimenopaussi kestää 5-10 vuotta, useammin lähempänä viittä kuin kymmentä vuotta.
Gyne totesi munasarjojeni hiljenneen kaksi vuotta sitten, kun olin 53 v. Unettomuus on minun ongelmani, ja se alkoi, kun olin 47-48 v. Nyt siis olen 55v.
sain 2 v sitten laastarin, joka ei poistanut unettomuuttani. Mutta: viime syksynä olen alkanut nukkumaan paremmin. Siksi mietin, milloin unettomuus alkaisi olla mennen talven lumia, eli mistä vaihdevuodet lasketaan.
sama
Se on todella yksilöllistä, mutta kahdesta seitsemään vuotta menopaussista (eli viimeisistä kuukautisista) vaihdevuosioireista kärsitään. Valitettavasti jotkut kärsivät kauemminkin, osa taas ei saa juuri mitään oireita.
Miksi vaihdevuosista pitäisi vaieta? Eivät ne ole mikään muotivillitys vaikka niistä avoimesti puhuminen saa ap:n kiusaantumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"mutta kun sanotaan, että vaihdevuodet voivat kestää 5-10 vuotta, niin mistä tuo lasketaan? Viimeisistä menkoista vai?"
Enpä osaa sanoa, kun ei tiedä mistä vaihdevuosien ajanjaksosta on puhe. Perimenopaussi kestää 5-10 vuotta, useammin lähempänä viittä kuin kymmentä vuotta.
Gyne totesi munasarjojeni hiljenneen kaksi vuotta sitten, kun olin 53 v. Unettomuus on minun ongelmani, ja se alkoi, kun olin 47-48 v. Nyt siis olen 55v.
sain 2 v sitten laastarin, joka ei poistanut unettomuuttani. Mutta: viime syksynä olen alkanut nukkumaan paremmin. Siksi mietin, milloin unettomuus alkaisi olla mennen talven lumia, eli mistä vaihdevuodet lasketaan.
sama
Se on todella yksilöllistä, mutta kahdesta seitsemään vuotta menopaussista (eli viimeisistä kuu
ok, kiitos tiedosta. Toivottavasti minua lykästää ja pääsen lyhyemmällä ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 46 ja ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset edelleen säännölliset ja kaikki toimii normaaliin tapaan, ei ole mitään kuumia aaltoja tai mielialan vaihteluita ollut. Minuakin välillä mietityttää, mistä sen tietää, että vaihdevuodet alkavat. Oletan, että kuukautiset loppuvat viisikymppisenä, kuten äidilläkin.
49-v loppui kuukautiset ja samantien alkoi kuumat aallot, tästä ymmärsin että nyt on ne vaihdevuodet:D. Yksinkertaista. Sitä ennen ei minkäänlaisia oireita
No eipä se ole noin yksiselitteistä kaikilla. Mulla alkoi vähän päälle nelikymppisenä esivaihdevuodet ja silti mulla on nyt 50 edelleen kuukautiset.
Nyt taidat olla aloituksen aiheesta ulkona kuin lumiukko ja täysin tietämätön.
Yleensä viimeistään 50v iässä loppuvat kuukautiset, mutta sitä ennen voi olla vaihdevuosioireet jo 10v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin 40-50 vuotiaat nyt kauheasti vauvoja tekee...
Monet tekee nykyään. Halutaan että suurin osa asuntolainasta on jo maksettu siinä vaiheessa kun lapsi syntyy.
No ei niitä tuossa iässä enää vain tehdä kun munasarjojen toiminta on heikentynyt. Enemmänkin tuuria jos ylipäänsä tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 46 ja ei ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kuukautiset edelleen säännölliset ja kaikki toimii normaaliin tapaan, ei ole mitään kuumia aaltoja tai mielialan vaihteluita ollut. Minuakin välillä mietityttää, mistä sen tietää, että vaihdevuodet alkavat. Oletan, että kuukautiset loppuvat viisikymppisenä, kuten äidilläkin.
Minulla kuukautiset loppuivat, kun olin 57. Siihen asti säännölliset, enkä kyllä muitakaan oireita huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuukautiset loppuivat, kun olin 57. Siihen asti säännölliset, enkä kyllä muitakaan oireita huomannut.
Olen ehkä vähän kade näille. Miten keskustelupalstalle osuukin niin paljon ihmisiä, joilla kierto pyörii säännöllisenä kuusikymppiseksi asti eikä mitään oireita ilmene. Itse vasta 51 ja välillä tulee jo taukoja kuukautisista ja silloin tulee jos vaikka mitä oireitakin. Ja koko ajan vähän jännittää, joko tämä loppui tähän vai jatkuuko vielä.
Kuinka vanha olet, ap? Olet onnekas, jos et kärsi esivaihdevuosioireista. Ei ole mitään herkkua.
N 49
On se mahdollista. Joillakin voi olla jo 33v oireita ja lisää tulee kun vuosia kuluu. Hormonihäiriöitä on myös mahdollista olla samaan aikaan. Ei se synti ole. Eikä tarkoita aikaista kuolemaa.
Täysin yllättäen alkoi 46-vuotiaana rajuin oirein. Muutaman kuukauden kuolemansairauden syyn selvityksen jälkeen sain estrogelin kokeiluun ja auttoi. Olen aika lääkevastainen mutta jälkeenpäin ajateltuna loppu elämän pelasti ensimmäinen kierukka ja estrogel.
Vierailija kirjoitti:
Aika halventava asenne. Jos naisella loppuu kuukautiset 50-vuotiaana, vaihdevuodet ovat alkaneet jo vuosia ennen. Kun viimeiset kuukautiset tulevat, vaihdevuodet ovat jo ohi.
Vertaapa nyt vielä vaikka oman isoäitisi aikaan. Silloin tuskin puhuttiin aiheesta, mutta 50-vuotiaana niin naiset kuin miehet näyttivät eläkeikäisiltä. Ei paljon enää lisäännyttyä siinä iässä.
Kyllä lisäännyttiin lähellä viittä kymmentä. Edesmennyt äitini kertoi useista tapauksista, yksi jopa 52 v sai lapsen. Ei ollut e-pillereitä, niin moni sai vielä niitä iltatähtiä. Äitikin oli 20 v, kun hänelle syntyi pikkuveli😏, joka oli perheen yhdeksäs lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sama
Se on todella yksilöllistä, mutta kahdesta seitsemään vuotta menopaussista (eli viimeisistä kuu
Olen 75 v ja edelleen hikipuuskia tulee, varsinkin aamuyöllä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin yllättäen alkoi 46-vuotiaana rajuin oirein. Muutaman kuukauden kuolemansairauden syyn selvityksen jälkeen sain estrogelin kokeiluun ja auttoi. Olen aika lääkevastainen mutta jälkeenpäin ajateltuna loppu elämän pelasti ensimmäinen kierukka ja estrogel.
Minäkin luulin niin, mutta 10 vuoden kohdalla sain rintasyövän. Riski kasvaa käyttövuosien myötä. Mulla ei ollut mitään muista riskitekijöitä eikä suvussa kellään rintasyöpää.
Kyllä oireita voi tulla jo nelikymppisenä. Varmasti näin on ollut ennenkin, mutta siitä ei ole vain puhuttu. Hyvin vähän oikeastaan vaihdevuosista on puhuttu aiemmin. Jonkinlainen väheksytty tabuaihe.
Meidän suvussa naisilla loppuu kuukautiset 50v tasan. Enää 4 vuotta tätä helvetin kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdevuosista pitäisi vaieta? Eivät ne ole mikään muotivillitys vaikka niistä avoimesti puhuminen saa ap:n kiusaantumaan.
Ei tietenkään pidä vaieta, se oli se meidän vanhempien sukupolvi kun vaikeni. 70+ äitini ei edes tiedä mikä on ovulaatio ja pitää sitä pelkkänä muotisanana. Ei heidän sukupolvensa saanut puhua mistään. Sen sijaan me nyt 40+ puhutaan kyllä oireistamme ja osoitetaan ymmärrystä kun on se vaikeaa kaikilla, menopaussi ja andropaussi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä vauvoja enää tee 50-vuotiaat, ellei ole ostanut jotain hoitoja kalliilla.
Tyyliin sijaissynnyttäjää a la Hollywood.
sama