Kun lukee julkkisnaisten juttuja, niin ihmetyttää, että miten nykyään naisilla alkaa vaihdevuodet jo 4-kymppisenä
Vai mikä ihme trendi niistäkin tullut. Nelikymppiset jauhaa vaihdevuosista ja Tenatkin käytössä jo 50-vuotiaana. En tunne ketään alle 50-vuotiasta, jolla oikeasti olisi jo kunnon vaihdevuodet. Vauvoja ne vielä tekee.
Onko tuosta tullut joku uusi adhd. Jokaisella on, vähintään se itse tehty diagnoosi.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet alkoivarät 33-vuotiaina. Olen nyt 55 v. Eivät ole menneet ohi lainkaan ja heti tulee pahat oireet, jos yritän lopettaa hormonit. Gyne sanoi, että vaihdevuosioireet voivat joillain kestää koko loppuelämän. Minä en aio kärsiä vaan käytän hormoneja, ap voi tehdä mitä itse lystää.
Tuo on kyllä veren kerjäämistä nenästä. Toivottavasti olet varautunut veritulppaan ja syöpään. Olen itse neljäkymppinen oireet ovat selvästi alkaneet. En ole tämän takia menossa lääkäriin ja luomuna on tarkoitukseni tämä kestää. En varmaankaan edes saa käyttää hormoneja kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreeniin, veritulppiin ja syöpiin.
Estrogeenikorvaushoitoa vaihdevuosissa käyttäneet elävät keskimäärin pidempään kuin sitä käyttämättä jättäneet. Eli onko pitkäikäisyys sinusta paha asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuodet alkoivarät 33-vuotiaina. Olen nyt 55 v. Eivät ole menneet ohi lainkaan ja heti tulee pahat oireet, jos yritän lopettaa hormonit. Gyne sanoi, että vaihdevuosioireet voivat joillain kestää koko loppuelämän. Minä en aio kärsiä vaan käytän hormoneja, ap voi tehdä mitä itse lystää.
Tuo on kyllä veren kerjäämistä nenästä. Toivottavasti olet varautunut veritulppaan ja syöpään. Olen itse neljäkymppinen oireet ovat selvästi alkaneet. En ole tämän takia menossa lääkäriin ja luomuna on tarkoitukseni tämä kestää. En varmaankaan edes saa käyttää hormoneja kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreeniin, veritulppiin ja syöpiin.Estrogeeni ei lisää vain suun kautta nautittuna veritulpan riskiä. Estrogeeni laskee mm. suolistosyövän riskiä. Jos sinulla ei ole koskaa
Kyllä se lisää riskiä nimenomaan suun kautta otettuna. Gynekologien mukaan paikallisestrogeeniä voivat käyttää kaikki, mutta jos kysyt neurologilta tai onkologilta, niin vastaus on erilainen. Eli hormonien kanssa saa kyllä tarkkana olla eikä niitä suositella syömään kauan, eivät edes gynekologit suosittele.
63 oli siis eri kommentoija kuin aiempi.
Vierailija kirjoitti:
Aivopesty luulemaan, että kaikki oireet on vaihdevuosista ja näin saadaan hokkuspokkus myytyä taas kasa pillereitä ja muuta rekvisiittaa.
70-luvulla ystävällä alkoi vaihdevuodet 38 vuotiaana, että ei se ihan tämän päivän aivopesua ole. Ihan oli lääkärin toteamaa ja lääkärin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä veren kerjäämistä nenästä. Toivottavasti olet varautunut veritulppaan ja syöpään. Olen itse neljäkymppinen oireet ovat selvästi alkaneet. En ole tämän takia menossa lääkäriin ja luomuna on tarkoitukseni tämä kestää. En varmaankaan edes saa käyttää hormoneja kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreeniin, veritulppiin ja syöpiin.Estrogeenikorvaushoitoa vaihdevuosissa käyttäneet elävät keskimäärin pidempään kuin sitä käyttämättä jättäneet. Eli onko pitkäi
Mistäs tuo tieto on peräisin. Tässä oikeaa tietoa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä veren kerjäämistä nenästä. Toivottavasti olet varautunut veritulppaan ja syöpään. Olen itse neljäkymppinen oireet ovat selvästi alkaneet. En ole tämän takia menossa lääkäriin ja luomuna on tarkoitukseni tämä kestää. En varmaankaan edes saa käyttää hormoneja kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreeniin, veritulppiin ja syöpiin.Estrogeeni ei lisää vain suun kautta nautittuna veritulpan riskiä. Estrogeeni laskee mm.
2-4 kertainen tulppariski. Ks. terveyskirjaston linkistä.
Milloin vaihdevuosien sitten ap:n mielestä pitäisi alkaa, jos ei nelilkymppisenä? Monenko naisen tiedät saaneen lapsia vielä viisikymppisenä? Aika harvan, joten lie normaalia, että vaihdevuodet alkavat ennen viittäkymppiä, joskin osalla ne toki alkavat vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Perimenopaussi alkaa 10 vuotta ennen vaihdevuosia joten 35+ on ihan normaali ikä kokea oireita. Vaihdevuodet kestää noin 5 vuotta.
mitä tarkoittaa, että vaihdevuodet kestää 5 vuotta? Mistä niiden alku lasketaan? Tarkoittaako, että kun menkat jää pois, niin siitä 5 vuotta eteenpäin? Vai 2,5 v ennen ja 2,5 v jälkeen?
Minulla alkoi vaihdevuodet 42-vuotiaana, 47-vuotiaana olivat ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä veren kerjäämistä nenästä. Toivottavasti olet varautunut veritulppaan ja syöpään. Olen itse neljäkymppinen oireet ovat selvästi alkaneet. En ole tämän takia menossa lääkäriin ja luomuna on tarkoitukseni tämä kestää. En varmaankaan edes saa käyttää hormoneja kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreeniin, veritulppiin ja syöpiin.
minä otin hormonilaastarin unettomuuden vuoksi. Unettomuus aiheuttaa dementiaa. Valitsin ennemmin syövän kuin dementian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä veren kerjäämistä nenästä. Toivottavasti olet varautunut veritulppaan ja syöpään. Olen itse neljäkymppinen oireet ovat selvästi alkaneet. En ole tämän takia menossa lääkäriin ja luomuna on tarkoitukseni tämä kestää. En varmaankaan edes saa käyttää hormoneja kun muutenkin on suuri perinnöllinen riski migreeniin, veritulppiin ja syöpiin.Estrogeeni ei lisää vain suun kautta
Oletko huonon lukemaan? "Hormonihoito suurentaa laskimotukos- ja keuhkoveritulppariskin 24-kertaiseksi. Riskin lisääntyminen on suhteessa käytettyyn hormoniannokseen mutta ei hoidon kestoon. Ihon kautta annostellulla estrogeenilla tätä riskin lisäystä ei näytä olevan."
Ja siis äskeinen lainaus siis sen linkin takaa, väliviiva hävisi tänne liittäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perimenopaussi alkaa 10 vuotta ennen vaihdevuosia joten 35+ on ihan normaali ikä kokea oireita. Vaihdevuodet kestää noin 5 vuotta.
mitä tarkoittaa, että vaihdevuodet kestää 5 vuotta? Mistä niiden alku lasketaan? Tarkoittaako, että kun menkat jää pois, niin siitä 5 vuotta eteenpäin? Vai 2,5 v ennen ja 2,5 v jälkeen?
Tuo jolta kyselet on täysin väärää tietoa. Perimenopaussi alkaa vähän yli nelikymppisenä, mutta voihan jollain olla varhaiset vaihdevuodet. Normaalisti 35v. ei ole perimenopaussia.
Vaihdevuodet (klimakterium) sisältää useita eri jaksoja. Perimenopaussissa ei vielä ole estrogeenipuutosta, mutta hedelmällisyys heikkenee. Menopaussi on virallisesti silloin, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Keskimäärin tämä tapahtuu 51v. iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä tarkoittaa, että vaihdevuodet kestää 5 vuotta? Mistä niiden alku lasketaan? Tarkoittaako, että kun menkat jää pois, niin siitä 5 vuotta eteenpäin? Vai 2,5 v ennen ja 2,5 v jälkeen?Tuo jolta kyselet on täysin väärää tietoa. Perimenopaussi alkaa vähän yli nelikymppisenä, mutta voihan jollain olla varhaiset vaihdevuodet. Normaalisti 35v. ei ole perimenopaussia.
Vaihdevuodet (klimakterium) sisältää useita eri jaksoja. Perimenopaussissa ei vielä ole estrogeenipuutosta, mutta hedelmällisyys heikkenee. Menopaussi on virallisesti silloin, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi. Keskimäärin tämä tapahtuu 51v. iässä.
mutta kun sanotaan, että vaihdevuodet voivat kestää 5-10 vuotta, niin mistä tuo lasketaan? Viimeisistä menkoista vai?
"mutta kun sanotaan, että vaihdevuodet voivat kestää 5-10 vuotta, niin mistä tuo lasketaan? Viimeisistä menkoista vai?"
Enpä osaa sanoa, kun ei tiedä mistä vaihdevuosien ajanjaksosta on puhe. Perimenopaussi kestää 5-10 vuotta, useammin lähempänä viittä kuin kymmentä vuotta.
Enemmän mua ihmetyttää se joidenkin naisten häpeä vaihdevuosista. Selitellään miten vähällä on päästy ja ilman oireita. Ei vaihdevuosissa ole mitään hävettävää. Normaali asia kuten kuukautisten alkaminen, raskaus jne.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän mua ihmetyttää se joidenkin naisten häpeä vaihdevuosista. Selitellään miten vähällä on päästy ja ilman oireita. Ei vaihdevuosissa ole mitään hävettävää. Normaali asia kuten kuukautisten alkaminen, raskaus jne.
ehkä se liittyy ikääntymiseen. Todistettavasti on vanha.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tullut ajatelleeksi, että ei ole häpeää, vaan halutaan tuoda ilmi, ettei oireita juuri ollut. Kaikki eivät koe oireita, itselläni oli muutama kuuma aalto, öisin on usein kuuma, mutta siinä kaikki. Ja gynekologi sanoi, että tämän enempää ei tulekaan, olisi tullut jo, jos olisi tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä 47v ja ei mitään oireita. Äidilläni oli vaivattomat vaihdevuodet ja seksielämääkin sen jälkeen ihan normaalisti. Toivottavasti sama minulla
Tuossa nyt ei ole mitään ihmeellistä. Tutkitusti valtaosalla 70-79-vuotiaista naisista on seksielämää ihan normaalisti.
Aika kauheaahan se olisi, jos seksi pitäisi lopettaa nelikymppisenä!
Estrogeeni ei lisää vain suun kautta nautittuna veritulpan riskiä. Estrogeeni laskee mm. suolistosyövän riskiä. Jos sinulla ei ole koskaan ollut migreeniä, miksi saisit sen nyt? Ei korvaushoidolla nosteta estrogeenitasoasi kovin korkealle.