Miksi vanhempi ei nykyään jaksa hoitaa kahta omaa lastaan samanaikaisesti?
Ennemmin pitävät pientä 1-2v lasta isossa ryhmässä päiväkodissa taistelemassa huomiosta täydet päivät, jos uusi vauva syntyy. Sairaanakin koitetaan tuoda hoitoon, koska ei vaan jakseta yksin hoitaa toista omaa lasta vauvan lisäksi.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on tosi surullista ja ilmiö näkyy päiväkodissa. Tämä 1-2v isosisarus tuodaan pitkiksi päiviksi yleensä toisen vanhemman työaikojen mukaan, ei siis haetakaan aiemmin kotiin. Aivan kamalaksi mennyt.
Ihanko oikeasti tämä on ilmiö päiväkodissa, että 1-2v lapsi tuodaan päiväkotiin, kun perheeseen tulee uusi vauva?
Miten se on edes mahdollista, kun raskaus kestää 9kk ja äiti topuu edellisestä synnytyksestä, eikä välittömästi lääketiett. edes tule raskaaksi, kun äärettömän harvoin.
Nyt jotain tolkkua tähän vanhempien syyllistämiseen ja haukkumiseen, ainakin pitäisi muuttaa lasten ikiä, jotta kommentti olisi uskottava.
Tervetuloa katsomaan meininkiä alueille, joissa asuvilla perheillä on enemmän kuin se keskimäärin 1,3 lasta. Meillä naapuriin syntyi 8. lapsi viime syksynä samaan aikaan kun heidän esikoisensa aloitti koulun, eikä ole mitenkään harvinainen perhe laatujaan täällä Pohjois-Pohjanmaalla.
Tässä menee nyt pk seudulla asuvat pienet perheet ja muun Suomen suuremmat perheet sekaisin. Meillä päin on ihan normaalia isot perheet pienellä ikäerolla, osalla usonko taustaa. Isot perheet omalla asuinalueella hoitaa lapset kotona, pienet päiväkodissa. Näin kärjistetysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin sijaan voisivat viedä lapsen kerhoon.
Ei nykyajan äidit pysty enää lähtemään monen lapsen kanssa ulos yhtä aikaa, vaan isä vie isomman päiväkotiin, että äiti saa omaa aikaa.
Nyt moititaan kauheasti sitä, että äiti ottaa omaa aikaa vauvan kanssa ja isompi lapsi on hoidossa.
Edellinen sukupolvi vei kaikki lapset muutaman kuukauden iässä hoitoon ja lykkäsi vielä koko kesäksi mummolaan. Se oli vain hienoa, kun oltiin tekevinään töitä samalla.
Minkä ikäisillä tarkoitat tuolla edellisellä sukupolvella? Esim. minä liki nelikymppisenä en ole mennyt hoitoon muutaman kuukauden iässä, enkä myöskään ole koskaan ollut kesää mummolassa, koska isovanhempani olivat palkkatöissä. Kyllä tuolloin 80-90-lu
Olen eri, mutta lapset jotka ovat syntyneet ennen 80-lukua, esim. v. 1978.
Veljeni syntyi v. 1978 ja äitiysloma äidilläni oli 6kk, olin muutamaa vuotta nuorempi ja minut oli viety hoitoon 4kk ikäisenä.
Muistan, kun veljeni syntyi, eikä hänelle löytynyt mistään hoitopaikkaa, eikä äitini voinut jäädä kotiin, koska muuten työsuhde olisi sanottu irti ja rahaa tarvittiin, kun oli juuri ostettu aravakolmio. Ja meille palkattiin lastenhoitajaksi 12v serkkutyttö. Ja hän sai vielä pari leikki-ikäistä lasta naapurista hoidettavaksi. Se oli hurjaa aikaa, 6kk ikäinen vauva oli leikeissä mukana ja lähimetsässä.
Ja äidin ruokatunnilla vietiin työpaikalle vauva rintaruokintaan ja siellä seinän vierustalle työnantaja vienut pitkän penkin, jossa työntekijäidit imettivät vauvojaan ja söivät eväitään ruokatauolla, kun isommat sisarukset kärräsi sinne vayvoja.
Kunnallinen päivähoidolla on lyhyt historia, kunnallinen päivähoito yli 3v järjestiin 1985 ja alle 3v vasta 90-luvulla, jolloin päiväkotien uustuotanto saatiin käyntiin.
Onko byrokratia yhä niin jäykkää, kun noin 10v sitten? Jäin työttömäksi ja halusin 4-vuotiaan kuitenkin pitää osa-aikaisesti hoidossa, olettaen että töitä kohta taas alan tekemään, niin olisi paikka heti olemassa. Olisin halunnut, että poika on hoidossa esim. Ma-to 9-14 tms, mutta eipä tuo ollut mahdollista! Sai valita, onko lapsi ma-ti vai to-pe koko päivän ja keskiviikkona sitten puoli päivää.
Vierailija kirjoitti:
Onko byrokratia yhä niin jäykkää, kun noin 10v sitten? Jäin työttömäksi ja halusin 4-vuotiaan kuitenkin pitää osa-aikaisesti hoidossa, olettaen että töitä kohta taas alan tekemään, niin olisi paikka heti olemassa. Olisin halunnut, että poika on hoidossa esim. Ma-to 9-14 tms, mutta eipä tuo ollut mahdollista! Sai valita, onko lapsi ma-ti vai to-pe koko päivän ja keskiviikkona sitten puoli päivää.
Nykyään saa halutessaan pitää vaikka 10h päivä. Sipilän hallituksen aikaan se oli 20h/vko. Meidän päiväkodissa se oli klo 8.30-12.30 arkisin.
Kauhean traagisia tarinoita näillä, jotka laittavat taaperon hoitoon uuden vauvan tieltä. Tuntemani äidit vievät 2-vuotiaan päiväkotiin ja lähtevät vauvauintiin, jonne ei saa viedä sisaruksia. Käydään perhekahvilassa ja kierretään kirppiksillä, se on helppoa kun on vain se vauva joka nukkuu paljon. Ihan energisiä ne ovat kun tulevat hakemaan klo 15 aikaan taaperoa hoidosta. Ei kukaan heistä näytä siltä, että yöllä nukutaan 10 min välein tai vauvalla olisi koliikki. Kertovat päivän olleen kiireinen kun piti shoppailla niin paljon.
Mulla oli kaikki kolme lasta kotona kunnes menin töihin, siinä meni kerralla kaikki lapset hoitoon ja esikoinen jo eskariin. Oli meilläkin vaikeaa, mutta ei tullut mieleenkään erottaa sisaruksia toisistaan.
Ennen oli useita perheitä lähekkäin, ja lapset leikki porukalla. Nyt saattaa olla seuraavaan lapsiperheeseen on välimatkaa. Ei ole sellaista sosiaalisuutta kuin ennen. Vaikka kuinka viet lasta perhekerhoihin, muskareihin yms., samanlaista sosiaalistumista ei tapahdu. Nykyisin päiväkodit on pitkälti niitä ainoita paikkoja, joissa lapsi oppii tunnetaitojen kehitystä samanikäisten kanssa. Yhteiskuntakin on muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen oli alle 2v, kun kaksoset syntyi. Koko sakki oli kotona, ei tullut mieleenkään hommata päiväkotipaikkaa esikoiselle. 2-3 vuotiaana kävi kerran viikossa seurakunnan kerhossa, jonne lomautettuna ollut ukki ystävällisesti kuskasi. Muuten oltiin kotona, mies tuli töistä kun tuli, usein myöhään iltapäivällä. Melko tyhjä takki oli itsellä jo siinä vaiheessa päivää.
Tuttavani sai kaksoset muutama vuosi sitten, hänellä esikoinen silloin 2-3 vuotias. Tämä lapsi vietiin vuoropäiväkotiin jopa viikonloppuna, kun isä oli töissä. Isovanhemmat hoitivat päikkyyn kuskaamisen ja sitten vielä auttoivat kaksosten kanssa kotona olevaa äitiä.
Tämä tuttavani on pysynyt sekä henkisesti, että fyysisesti terveenä raskaan pikkulapsi ajan. Minä en. Olen edelleen uupunut ja mielenterveys on mennyt. Kaikki lapset ovat jo alakouluikäisiä.
Ei kannata arv
Totta tämä on, arvaa olinko itsekään uskoa kun äiti tämän kertoi! En ymmärrä miten kunta on edes tuohon suostunut. En ole koskaan aikaisemmin vastaavaan törmännyt. Että lapsi saa mennä päivähoitoon isän työvuorojen mukaan vaikka äiti on kotona. Ja kuitenkin isovanhemmat on tiiviisti auttamassa. Millä väsytystaktiikalla lie tämä perhe saanut tahtonsa läpi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itse hoidin kaikkia 4 kotona silloin kun en ollut töissä.
Päiväkodilla myös katsonut kun klo 17 tullaan vauvan kanssa isompaa hakemaan..
Tai isä kuskaa 8-16 30 jokapäivä eikä äitiä näy milloinkaan kun on kotona vauvan kanssa. Omasta ryhmästäni jäänyt kaksi pikkutaaperoa kotiin uuden vauvan myötä ja nostan hattua näille vanhemmille. En ymmärrä miten on pienelle parempi olla 12 pikkulapsen ryhmässä tiukassa aikuismäärässä kun olla kotona jossa tarpeita jakaa vain yksi.
Meillä juuri yksi pieni on joka päivä 7.30-16.30 hoidossa ja vanhemmille ehdotettiin, että voisiko päivää lyhentää, kun äiti on vauvan kanssa kotona. Äiti oli ihan pöyristynyt tästä ehdotuksesta, että hänenkö pitäisi vauvan kanssa lähteä k
No ei ainakaan Espoossa keskiluokkaisella asuinalueella ole näin. Kaikki viimeistään 2v päiväkodissa, vaikka jompi kumpi vanhemmista kotona. Usein myös se 1v, koska kaverit. En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoinen oli alle 2v, kun kaksoset syntyi. Koko sakki oli kotona, ei tullut mieleenkään hommata päiväkotipaikkaa esikoiselle. 2-3 vuotiaana kävi kerran viikossa seurakunnan kerhossa, jonne lomautettuna ollut ukki ystävällisesti kuskasi. Muuten oltiin kotona, mies tuli töistä kun tuli, usein myöhään iltapäivällä. Melko tyhjä takki oli itsellä jo siinä vaiheessa päivää.
Tuttavani sai kaksoset muutama vuosi sitten, hänellä esikoinen silloin 2-3 vuotias. Tämä lapsi vietiin vuoropäiväkotiin jopa viikonloppuna, kun isä oli töissä. Isovanhemmat hoitivat päikkyyn kuskaamisen ja sitten vielä auttoivat kaksosten kanssa kotona olevaa äitiä.
Tämä tuttavani on pysynyt sekä henkisesti, että fyysisesti terveenä raskaan pikkulapsi ajan. Minä en. Olen edelleen uupunut ja mielenterveys on mennyt. Kaikki lapset ovat
Täähän on ihan perus. Viimeksi juttelin erään äidin kanssa joka vaihtoi lapsensa hoitopaikkaa, koska lapsi oireili kotona ja hoidossa. Lapsi siis 2v ja äiti vauvan kanssa kotona ja silti esikoinen joka päovä hoidossa 9h. Ei varmaan mitenkään johtunut tästä. Lapsiparka, ei voi muuta sanoa. Onko osa nykyvanhemmista aivan sokeita omalle toiminnalleen?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen, jossa kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Toinen on tosi huono nukkumaan ja vain äiti kelpaa öisin "auttamaan". Äiti on tosi väsynyt. Nyt hän pitää talviloman ja lapset pidetään puolet lomasta päiväkodissa. Tuen tätä ideaa täysin. Kyllä äidinkin pitää joskus saada nukkua, edes kerran talvessa. Isällä on työ, jossa ei aina mahdollista pitää viikonloppuja vapaana, joten äiti valvoo myös silloin. Koittakaa ymmärtää, että perheissä on erilaisia tilanteita. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja kaikki tilanteet ei näy teille. Älkää olko niin kärkkäitä. Armoa!
Kai niillä lapsilla on isäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen, jossa kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Toinen on tosi huono nukkumaan ja vain äiti kelpaa öisin "auttamaan". Äiti on tosi väsynyt. Nyt hän pitää talviloman ja lapset pidetään puolet lomasta päiväkodissa. Tuen tätä ideaa täysin. Kyllä äidinkin pitää joskus saada nukkua, edes kerran talvessa. Isällä on työ, jossa ei aina mahdollista pitää viikonloppuja vapaana, joten äiti valvoo myös silloin. Koittakaa ymmärtää, että perheissä on erilaisia tilanteita. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja kaikki tilanteet ei näy teille. Älkää olko niin kärkkäitä. Armoa!
Yleensä vanhemmat vuorottelee ne lomansa jotta lomapäiviä riittää tarpeeksi.
nytkin niitä on huvennut lakkoihin, sitten on päiväkotien koulutuspäiviä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vanhemmat vuorottelee ne lomansa jotta lomapäiviä riittää tarpeeksi.
nytkin niitä on huvennut lakkoihin, sitten on päiväkotien koulutuspäiviä jne.
Osa perheistä varmasti, iso osa ei. Lapset laitetaan surutta kaaottiseen päivystyksen kesäksi, etenkin jos se sattuu siihen omaan päiväkotiin. Joka tapauksessa lapset aivan minimit yleensä lomilla. Eli joulun välipäivät ja heinäkuun. Eli sen ajan kun päiväkoti kiinni, vaikka helposti voisi olla paljon enemmän, jos toinen vanhempi esim kotona.
Minusta yhteiskunnan tasolla voitaisiin ottaa keskusteluun se, että jos kotona on hyvävoimainen ja terve huoltaja, lasta ei saisi viedä päiväkotiin. Jos huoltajalla on jotain terveydellistä ongelmaa tai jos lapsen nähdään taantuvan kotioloissa, sitten olisi mahdollisuus viedä päiväkotiin, vaikkei huoltaja olisikaan töissä.
Ei ole mitään järkeä, että varsinkin alle 4-vuotias lapsi viedään pitkäksi päiväksi päiväkotiin, jos ja kun kotona on oma äiti tai isä, joka voisi halutessaan hoitaa itse omaa lastaan.
Lisäksi lakiin pitäisi kirjata, että lasta ei saa viedä päiväkotiin, jos huoltaja on itse lomalla. Lapsella on oikeus lomaan.
Päivähoito on työssäkäyvien vanhempien lapsia varten.
Minun 3 lastani ovat syntyneet 80-90-lukujen taitteessa parin vuoden ikäeroilla. Ei kyllä olisi tullut mieleenkään viedä isompia lapsia päivähoitoon, kun vauva syntyi. No, kuusivuotias aloitti esikoulun, kun nuoremmat olivat vielä kotihoidossa. Fiksuja lapsia olivat eivätkä taatusti kärsineet virikkeiden puutteesta, me tehtiin paljon kaikkea yhdessä kirjaston satutunneista ja musiikkileikkikoulusta alkaen metsäretkiin ja puistoreissuihin. Luettiin paljon satuja, tehtiin sohvamajoja jne.
En käsitä tätä uusavuttomuutta, kun yksi huoltaja ei kykene hoitaa kahta omaa lastaan itse kotona. Ei se voi olla ylitsepääsemättömän rankkaa. No ei ole!
Joo, mullakin on kaksi lasta ja ihan itse olen molempia kotona hoitanut silloin, kun olin poissa työelämästä. Molempien lasten syntymän jälkeen olin poissa työelämästä noin kaksi vuotta.
Ulkoilimme päivittäin ja juu, se oli mahdollista, vaikka toinen lapsi oli vauva. Isompi sai hiihtää ja luistellakin, vaikka toinen lapsi oli vauva. Ehdittiin lukea kirjojakin, vaikka toinen lapsi oli vauva. Ei vauva ole mikään syy sille, ettei isomman lapsen kanssa voi tehdä yhtään mitään. Se on tekosyy omalle laiskuudelle, jos vanhempi on täysin terve ja hyvinvoiva.
Monet ruikuttavat sitä, miten nyt on niin kovat vaatimukset vanhemmille, mutta sitten ei osata kertoa, mitä nämä vaatimukset ovat.
Lapset tykkäävät yksinkertaisista asioista ja turvasta ja toistuvuudesta. Joku tuossa kirjoitti, miten kävi omien lastensa kanssa kirjastossa ja kotona tehtiin majoja. Se riittää lapselle. Näin kasvaa riittävän hyviä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ennenkään hoitaneet. Isompi hoiti pienempää. Vanhemmat ei hoitaneet ketään.
Kyllä itse ainakin hoidin ja myös kaikki kaverini hoitivat. Ei todellakaan ole isommat hoitaneet pienempiä viime vuosikymmenellä.
Kysymys oli että miksi NYKYÄÄN. Kerroin että EI ENNENKÄÄN.
Vanhemmuuden vaatimustaso on myös ihan toista nykyään kuin ennen.
Millä tavalla vanhemmuuden vaatimustaso on toista? Eihän heiltä vaadita enää yhtään mitään, kun pitävät laitoksessa lapsiaan muiden hoidettavana ja kasvatettavana aina kun se suinkin vain on mahdollista.
Aina tulee tämä argumentti, voisitko kertoa tarkalleenottaen mitkä ne vaatimukset on? Äidit ihan avo
Nykyään vaaditaan että lasta pitää kasvattaa ja sen kanssa pitää olla. Olihan se meidän sukupolven vanhemmilla helppoa kun huudettiin ulos ovesta, hiljaiseksi laitettiin lyömällä. Muuta kasvatusta ei edes tunnettu kuin vyö, vitsa ja keppi. Tehtiin hyvin selväksi miten lasten kuuluu olla hiljaa ja näkymättömiä, mitään ei saa pyytää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tätä uusavuttomuutta, kun yksi huoltaja ei kykene hoitaa kahta omaa lastaan itse kotona. Ei se voi olla ylitsepääsemättömän rankkaa. No ei ole!
Joo, mullakin on kaksi lasta ja ihan itse olen molempia kotona hoitanut silloin, kun olin poissa työelämästä. Molempien lasten syntymän jälkeen olin poissa työelämästä noin kaksi vuotta.
Ulkoilimme päivittäin ja juu, se oli mahdollista, vaikka toinen lapsi oli vauva. Isompi sai hiihtää ja luistellakin, vaikka toinen lapsi oli vauva. Ehdittiin lukea kirjojakin, vaikka toinen lapsi oli vauva. Ei vauva ole mikään syy sille, ettei isomman lapsen kanssa voi tehdä yhtään mitään. Se on tekosyy omalle laiskuudelle, jos vanhempi on täysin terve ja hyvinvoiva.
Täällä osa on juuri niitä uusavuttomia, jotka eivät vauvan tullessa enää kykene tekb mitään muuta kuin hoitamaan sitä sitä vauvaa, jos edes sitäkään ilman kaikkien apua. Ihan normaalia arkea luisteluineen, hiihtoineen yms. Saatiin neljän lapsen kanssa elettyä, vaikka jokainen vuorollaan oli vauva ja kotihoidossa.
Eli tavallaan jaksetaan satsata vain sen vauvavuoteen ja yhteen lapseen kerralla. Mites on sisarussuhteen laita?
Nojoo, kaikki selitykset on kyllä kuultu. Kunhan ei vaan sen oman taaperon kanssa tarvisi olla. Mitä pienempi lapsi, sitä pidemmät päivät. Se on katsos niin rankkaa. Ei haittaa yhtään jos ihmiset vähenee ja lapsia ei enää tehdä, jos se on tuollaista että ihan inhotaan sitä omaa hetken pientä lasta. Kukaan lapsi ei ansaitse tuollaista asennetta vanhemmiltaan.
Kaiken huippu on se, että vielä kehuskellaan miten helppoa sen vauvan kanssa onkaan, kun ei ole ikävä, kiukutteleva taapero jaloissa! No edestään löytävät monenmoista haastetta varmasti. 1,5v on tosi tärkeä ikä kehityksen kannalta. Ihan yhtä tärkeä kuin vauvavuosi.