Miksi asut Suomessa jos et pidä talvesta?
Terveiset täältä palmun alta. Joka päivä täällä saa lukea hirveän määrän valitusta siitä kuinka Suomessa on pimeää ja kylmää ja harmaata puolet vuodesta. Miksi et muuta pois? Ihan oikeasti kiinnostaa.
Kommentit (54)
En halua muuttaa kauas rakkaista ihmisistä. En pidä talvesta, työtäni voisi tehdä etänä ja rahaakin olisi, mutta vähänkään konkreettisemmat suunnitelmat kilpistyvät aina siihen, etten halua olla erossa lähipiiristäni.
Minun on itseasiassa vaikea ymmärtää, miten kukaan perheellinen voi jättää (aikuiset) lapsensa ja (iäkkäät) vanhempansa Suomeen, ja valita elää itsekkäästi vain itselleen. Toki tiedostan, ettei kaikilla ole samanlaisia rakkaudellisia välejä läheisiinsä tai niitä läheisiä ei ole enää hengissä. En tosin tunne yhtään sellaista ulkomaille muuttanutta, kyllä heillä kaikilla kuitenkin on joku lähipiiri, joka on jäänyt kaipaamaan muualle muuttanutta. Mietinkin aina, mikä saa tekemään sellaisen ratkaisun.
Tiedän mistä puhun, sillä asuimme mieheni kanssa ennen omien lasten tuloa ulkomailla puolisen vuotta. Kaipasin kotiin ja ennen kaikkea kaipasin kotiin jääneitä ihmisiä.
Koti on siellä, missä rakkaat ovat. Ilmasto on täysin sivuseikka.
Olen lapseni omaishoitaja, pelkään miten asiat sujuisivat toisessa maassa. Lisäksi kielitaitoni on surkea eli en pärjää Suomella pitkään. Mutta kyllä haaveilen, että olisi edes vaikka kuukauden vuodessa auringossa, talvi ei olisi näin loputon. Nyt tehdään se viikon reissu kerta vuoteen.
Sitä nyt vaan joutuu elämään monenlaisten asioiden kanssa, jotka eivät ole mukavia. On sopeuduttava ja siedettävä ja keksittävä keinot selviytyä. Kaikkea ei voi paeta.
Vierailija kirjoitti:
Työ on esteenä. Sitä ei voi tehdä etänä. Vielä pari vuotta pitäisi jaksaa, ja sitten lähden talveksi täältä pois.
Mielenkiintoista on, että asuin 9 vuotta lämpimässä maassa. Kun muutin takaisin Suomeen, ajattelin, että eihän kukaan nyt valitse asuinmaatansa ilmaston vuoksi. Olen nauttinut Suomessa asumisesta, moni asia on täällä paremmin kuin ulkomailla.
Aiemmin Helsingissä oli leudot talvet. Monena talvena lumi tuli vasta tammikuussa, hyvä jos silloinkaan. Kivistöön rakennettiin hiihtoputki innokkaita hiihtäjiä varten. Urheilukaupat myivät suksia alennusmyynnissä, kun ei etelässä ollut lunta.
Nyt on kuitenkin ilmastonmuutoksen myötä myös etelä-Suomeen tullut pitkät, kylmät ja runsaslumiset talvet. Kaupungit eivät ole tottuneet tähän: Kevyen liikenteen väyliä ei hiekoiteta, ja jopa nastalenkkareilla on vaikea pysyä jäisillä kaduilla pystyssä.
En harrasta hiihtoa, joten talvisin liikuntani raj
Haha, sen "ilmastonmuutoksen" myötähän Suomen lumet piti olla poissa 4ever ja meille piti tulla Keski-Euroopan säät ja palmut huojua talvellakin.
Nyt joku valopää täällä selittää, että valtavat lumimassat onkin tämän ilmastokusetuksen syy.
Hahaa, on jotkut ihmiset kahjuja!
Niin, haaveilen poismuutosta ja puoliso myös, se vaan kun täällä on perhe joiden luota emme tahtoisi muuttaa pois, itse Suomea en kaipaisi varmaan ollenkaan, täällä on ilmapiiri säätä pahempi.
Niin, ajatella. Meille valinnanvapaus on itsestään selvää. Mutta jos joku afrikkalainen haaveilee Suomessa asumisesta, koska täällä hänen olisi parempi olla, se onkin yhtäkkiä täysin paheksuttavaa ja väärin? Melkoista kaksinaismoralismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan pääse valitsemaan minne sattuu syntymään. Pohjoisessa hyvä asua kun eteläiset maat aavikoituu ilmaston muutoksen johdosta.
Ei voi valita, mihin sattuu syntymään, mutta sen voi kyllä valita, missä asuu aikuisena.
Totta mutta ihmiset ei muutu vaikka paikkaa vaihtaisi. Muuten emme olisi tilanteessa jossa olemme. Samaa mutta eri paketissa.
en osaa mitään muuta kieltä kuin suomea joten en pärjäisi ulkomailla. en myöskään tunne ketään mistään toisesta maasta. isä, äiti, veli ja veljenpoika suomessa. vakkarityö suomessa.
Elämä on täynnä kompromisseja. Siksi.
Koska ajattelen, että minun kesänkaipuuta tärkeämpää on tukea 20+ v lapsiani ja hoitaa 85 v heikkoa äitiäni.
Koska tänne olen syntynyt ja tämä on minun kotimaani. Talvi on todella todella raskasta aikaa, mutta onneksi kuitenkin kevät, kesä ja alkusyksy auttaa ja ne vuodenajat täällä ovat ihania. Ulkomailla (ainakin toistaiseksi) moni asia on muuten huommin ja kokonaan uusi kieli ja kulttuuri vaatii tietynlaista kykyä sopeutua ja muuttaisi kaikki rutiinit. Introverttinä ihmisenä olen myös mielummin niiden muutamien läheisten ja ystävien luona kuin yrittäisin pitää etäsuhteita yllä muualla. Paikassa jossa ei välttämättä saisi samanlaisia ystäviä helposti.
Käyn mielummin ulkomailla matkustelemassa ja käymässä kuin asuisin pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ajatella. Meille valinnanvapaus on itsestään selvää. Mutta jos joku afrikkalainen haaveilee Suomessa asumisesta, koska täällä hänen olisi parempi olla, se onkin yhtäkkiä täysin paheksuttavaa ja väärin? Melkoista kaksinaismoralismia.
No ei.
Mun mielestä se afrikkalainen on tervetullut töihin tänne elättämään oman perheensä täällä. Omassakin perheessä 2 työssäkäyvää ulkkaria.
En minä lähde Suomesta pois ottamaan selvää mitä sossutukia voin ko maassa saada?? Elämään loisena!?
Olen ostanut talon, työllistänyt 6 raksaukkoa 9kk ajan, käytän palveluita ja nautin lähiruuasta.Omilla rahoillani.
Sopeudun sikäläiseen yhteiskuntaan ja elän sen säännöillä. En tee rikoksia
Pieni vivahde-ero
Eikös asuntolainan saa maksetuksi niinkin, että laittaa asunnon vuokralle, jos ei halua myydä pois?