Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tällä palstalla aina kehotetaan opiskelemaan lähihoitajaksi?

Vierailija
16.02.2024 |

Siis jos joku työtön miettii, mitä tekisi, tai jos joku pohtii uran vaihtoa? Tuohan on tunnetusti huonosti palkattu ala, fyysisesti rasittava ja tarjoaa surkeat työolosuhteet. Miksei kehoiteta opiskelemaan vaikkapa, tutkijaksi, arkkitehdiksi tai sähköinsinööriksi?

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oma syy valittaa työttömyydestään kun on mahdollista opiskella moneen ammattiin. Mutta tiedän ihmisen joka on työtön muttei valita. Sanonut suoraan olevansa laiska p*ska ja ei siksi kouluttaudu. Hänellä vaan peruskoulu käyty ja toivoo lottovoittoa eli töitä ilman toisen asteen tutkintoa. 

Sinne opiskelemaan ei kuka tahansa pääse. Esim. itse olen johonkin 30 eri alalle ja amikseen hakenut mutta en ole tullut valituksi....

Vierailija
142/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en ala lähihoitajaksi opiskelemaan. Olen mieluummin työtön kuin, että alentuisin siihen hommaan.

Pääasia, että et nosta myöskään työttömyysetuuksia koska et ole valmis tekemään töitäkään. Omilla säästöillään saa kuka vaan loisia työttömänä, mikäs siinä.

Tottakai nostaa tasan ne korvaukset, joihin on oikeutettu. Vielä ei sentään voida pakottaa kouluttautumaan lähäriksi.

Lähellä tätä kyllä ollaan. En ole käynyt mitään kouluja peruskoulun jälkeen ja kyllä vähän sellaista vihjailua on työvoimaviranomaisen puolesta jos en hanki koulutusta mikä työllistää niin karenssia napsahtaa. Nyt olen välttänyt tämän työkokeiluilla, mutta niihin

On töitä mihin ei tarvitse koulutusta, eli niihin töihin. Ei kaikista ole opiskelemaan 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei, ei todellakaan hävetä. On työnantajien vika kun eivät palkkaa ihmisiä töihin. Vaikka kokemustakin tullut juuri työkokeilujen kautta. Työvoimapula, pah! Ja riittää tonni käteen palkkaa, sitäkään en edes vaadi. Pitäkää tunkkinne

Vierailija
144/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On oma syy valittaa työttömyydestään kun on mahdollista opiskella moneen ammattiin. Mutta tiedän ihmisen joka on työtön muttei valita. Sanonut suoraan olevansa laiska p*ska ja ei siksi kouluttaudu. Hänellä vaan peruskoulu käyty ja toivoo lottovoittoa eli töitä ilman toisen asteen tutkintoa. 

Sinne opiskelemaan ei kuka tahansa pääse. Esim. itse olen johonkin 30 eri alalle ja amikseen hakenut mutta en ole tullut valituksi....

Todellakin pääsee, varsinkin silloin jos ei ole mitään koulutusta peruskoulun jälkeen. Nämä ovat ykkössijalla, sen jälkeen voikin olla vaikeampaa. Tiedän koska olen päässyt joka kerta kun olen hakenut, sääli vain kun pää on jotenkin vammainen kun koulut sitten jäänyt kesken. No onneksi työllistyin siitä huolimatta. Ja suhteilla, muuten en varmaan olisi töitä saanut.

Vierailija
145/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan tiedä miksi, kukaan lähipiirissäni ei voisi kyseistä työtä tehdä. Ja sekin ainoa lähihoitaja jonka tunnen tiesi jo heti opiskellessa että hän ei mene vanhuspuolelle vaan lähti päiväkotiin.

Eli vaikka kuinka olisi kaunis ajatus että porukka kouluttautuu lähäriksi niin eivät he mene sinne minne tekijöitä tarvitaan. Ei auta vaikka jokaikinen työtön olisi lähihoitaja, siitä huolimatta jäädään työttömäksi koska vanhuspuoli ei kiinnosta.

Jep. Olen tehnyt vanhuspuolella enkä enää ikinä mene takaisin, ei edes karenssin uhalla

T.hoitaja

No kyllä minä pystyisin. Aiempi koulutukseni on sairaanhoitaja ja tein pitkään töitä vanhuspuolella, aloitin ihan perushommista ja etenin vastaavaksi sairaanhoitajaksi ja tiiminvetäjäksi ja tein yksikönjohtajan sijaisuuttakin. Minu

Sanopa muuta. Vanhuspuolella on yhteisöllistä ja mukavaa verrattuna moneen muuhun hoitoalan työpaikkaan. Välillä katsotaan vanhusten kanssa yhdessä telkkaria ja välillä lauletaan, monta kertaa päivässä ruokaillaan, kerran viikossa käydään saunassa. Vaikeita i.v.-hoitoja ei tehdä, vaan lähetetään sairaalaan jos joku oikeasti sairastuu. Esimerkiksi akuuttivastaanotolla on jatkuva kiire ja vastuu, osa potilaista hengenvaarallisen huonokuntoisia. Kotihoidossakin on kiireempi työtahti ja lisäksi joutuu tekemään paljon päätöksiä yksin, ei kentältä voi samalla tavalla konsultoida työkavereita kuin hoivakodissa. 

Vierailija
146/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista. Oletko hakenut puhtauspalvelun puolelle? Varmasti pääset 

Vierailija
147/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat keskittyä nyt aivan liian moneen alaan, ja siksi et pääse mihinkään, kun et panosta mihinkään yhteen tarpeeksi. Keskity siihen yhteen alaan, mihin oikeasti haluat, ja sitten vaikka vuoden ajan omatoimisesti luet mahdollisimman paljon kirjallisuutta tästä alasta ja menet vaikka jonnekin kurssille, joka valmentaa sinua pärjäämään seuraavana vuonna pääsykokeissa. Samaten, jos oma haastattelutekniikka on hukassa, niin mene johonkin kurssille, jossa opetetaan näitä taitoja ennen varsinaista haastattelua.

Vierailija
148/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat keskittyä nyt aivan liian moneen alaan, ja siksi et pääse mihinkään, kun et panosta mihinkään yhteen tarpeeksi. Keskity siihen yhteen alaan, mihin oikeasti haluat, ja sitten vaikka vuoden ajan omatoimisesti luet mahdollisimman paljon kirjallisuutta tästä alasta ja menet vaikka jonnekin kurssille, joka valmentaa sinua pärjäämään seuraavana vuonna pääsykok

Ja myöskin kannattaa hakea ympäri Suomea, eikä vaan lähiympäristön opiskelupaikkoja. Kaveri halusi yhteen tiettyyn alaan ja haki eri paikkakunnilta kun kotipaikkakunnalla ei päässyt. Joskus myös toimii ns väsytystaktiikka, eli haet siihen samaan kouluun niin kauan kunnes pääset. Tämäkin on toiminut.

Vierailija
149/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kommentoijat muuten ajatelleet opiskella lähihoitajaksi, olisi mukavaa puuhaa siinä teille ja helppo saada töitäkin hyvällä palkalla. 

Vierailija
150/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kommentoijat muuten ajatelleet opiskella lähihoitajaksi, olisi mukavaa puuhaa siinä teille ja helppo saada töitäkin hyvällä palkalla. 

Täällä taitaa pääosin kommentoida ne jotka ovat töissä 

Vierailija
151/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mukavaa puuhaa, mieluummin siivoan vessanpönttöjä, ilman opiskelua. Kuntokin pysyy hyvänä

Vierailija
152/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajakoulutus on yksi harvoista sellaisista ammateista joihin työllistyy myös ihminen jolla on isoja aukkoja CV:ssä tai kokonaan tyhjä CV. Lähihoitaja ei myöskään tarvitse verkostoja (suhteita) työllistyäkseen.

Toki muitakin yhtä hyvin työllistäviä ammatteja on, mutta ne ovat pääosin niin vaikeita hankkia (esim. lääkärin ammatti), ettei niitä voi realistisesti suositella useimmille työttömille.

Suomessa ei saa opiskella useita saman tason koulutuksia. Ei siis voi olla kymmeniä toisen asteen koulutuksia yhdellä samalla ihmisellä, Opintoihin ei myöskään saa opintotukea eikä opintolainaa. Tuskin myöskään opintolainaa ja opintotukea maksetaan suoraan toimeentulotuesta.

Siivoojan työhon työllistyy ilman mitään opintoja. Sen kun vaan soittaa siivousfirmaan, että  haluaisin töitä.

Miten niin ei saa olla useita saman tason koulutuksia. Mulla on saman tason koulutuksia lukio, suurtalouskokki ja lähihoitaja. Toisella asteella saa opintotukea kyllä eikä ole mitään väheneviä tukikuukausia kuten kolmannen asteen opinnoissa. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi ja meidän ryhmässä on yliopiston käynyt ihminen eli hänelle tulee kaksi kolmannen asteen koulutusta.

Mistä edes keksit, että kenelläkään olisi kymmeniä saman asteen koulutuksia? Miten tuo sun päähänpisto liittyi mitenkään lainaamaasi viestiin?

Vierailija
153/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että teet osasi vanhusten hyväksi! He ovat niin sydämellisiä kaikki. 

Vierailija
154/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en ala lähihoitajaksi opiskelemaan. Olen mieluummin työtön kuin, että alentuisin siihen hommaan.

Pääasia, että et nosta myöskään työttömyysetuuksia koska et ole valmis tekemään töitäkään. Omilla säästöillään saa kuka vaan loisia työttömänä, mikäs siinä.

Tottakai nostaa tasan ne korvaukset, joihin on oikeutettu. Vielä ei sentään voida pakottaa kouluttautumaan lähäriksi.

Lähellä tätä kyllä ollaan. En ole käynyt mitään kouluja peruskoulun jälkeen ja kyllä vähän sellaista vihjailua on työvoimaviranomaisen puolesta jos en hanki koulutusta mikä työllistää niin karenssia napsahtaa. Nyt olen välttänyt tämän työkokeiluilla, mutta niihin

Voi pyhä sylvi, ei ihmistä voi pakottaa tekemään asioita, joillekin opiskelu on sitä. Töitä saa kyllä ilman koulutustakin. Pitäisi riittää työkkärille kun sanoo että en kouluttaudu vaan etsin töitä, piste.

Vierailija
155/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän kirjoittaa tehneensä työkokeiluja joista saanut myös kokemusta, eli todellakin vika on rekrytoijissa jos ei työtön kelpaa

Vierailija
156/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkaan lähihoitajaksi ei voi pakottaa yhtään ketään 

Vierailija
157/167 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrätte, että  tämä on vain keskustelupalsta, eikä mikään valitollinen tai kunnallinen elin, josta kannattaa ohjeita hakea esim. ammatinvalintaan tai sairauksien parantamiseen.

158/167 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä miksi lähihoitajan työtä tyrkytetään kaikille. Onhan sitä muitakin hyviä työllistäviä ammatteja, joihin pääsee parin vuoden opiskelulla, kuten kokki, tarjoilija, LVI-asentaja, sähköasentaja , laitos huoltaja jne

Vierailija
159/167 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

En minäkään ymmärrä miksi lähihoitajan työtä tyrkytetään kaikille. Onhan sitä muitakin hyviä työllistäviä ammatteja, joihin pääsee parin vuoden opiskelulla, kuten kokki, tarjoilija, LVI-asentaja, sähköasentaja , laitos huoltaja jne

Ravintola-ala on täysin laskusuunnassa, kokin ja tarjoilijan voit unohtaa.

Vierailija
160/167 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajakoulutus on yksi harvoista sellaisista ammateista joihin työllistyy myös ihminen jolla on isoja aukkoja CV:ssä tai kokonaan tyhjä CV. Lähihoitaja ei myöskään tarvitse verkostoja (suhteita) työllistyäkseen.

Toki muitakin yhtä hyvin työllistäviä ammatteja on, mutta ne ovat pääosin niin vaikeita hankkia (esim. lääkärin ammatti), ettei niitä voi realistisesti suositella useimmille työttömille.

Suomessa ei saa opiskella useita saman tason koulutuksia. Ei siis voi olla kymmeniä toisen asteen koulutuksia yhdellä samalla ihmisellä, Opintoihin ei myöskään saa opintotukea eikä opintolainaa. Tuskin myöskään opintolainaa ja opintotukea maksetaan suoraan toimeentulotuesta.

Siivoojan työhon työllistyy ilman mitään opintoja. Sen kun vaan soittaa siivousfirmaan, että  haluaisin töitä. 

Miten niin ei saa olla useita saman tason koulutuksia. Mulla on saman tason koulutuksia lukio, suurtalouskokki ja lähihoitaja. Toisella asteella saa opintotukea kyllä eikä ole mitään väheneviä tukikuukausia kuten kolmannen asteen opinnoissa. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi ja meidän ryhmässä on yliopiston käynyt ihminen eli hänelle tulee kaksi kolmannen asteen koulutusta.

Mistä edes keksit, että kenelläkään olisi kymmeniä saman asteen koulutuksia? Miten tuo sun päähänpisto liittyi mitenkään lainaamaasi viestiin?

Olen eri. Jos on jo opiskelut opintotuella maisteriksi, kaikki opintotuet on jo käytetty, eikä voi enää saada lisää opintotukea sairaanhoitajaopintoihin. Aikuiskoulutustukikin loppuu pian.