Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tällä palstalla aina kehotetaan opiskelemaan lähihoitajaksi?

Vierailija
16.02.2024 |

Siis jos joku työtön miettii, mitä tekisi, tai jos joku pohtii uran vaihtoa? Tuohan on tunnetusti huonosti palkattu ala, fyysisesti rasittava ja tarjoaa surkeat työolosuhteet. Miksei kehoiteta opiskelemaan vaikkapa, tutkijaksi, arkkitehdiksi tai sähköinsinööriksi?

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin kovasti ihmetellyt. Etenkään sosiaalipuolelle (päihde, mt, kehitysvamma) ei sovellu läheskään kaikki ihmiset, eikä kyllä hoitotyöhönkään vuode-osastoille vaikka työ onkin enemmän käytännöllistä kuin sosiaalista. 

Vierailija
122/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan työ on kutsumusammatti vaikka tälle sanonnalle taidetaan nykyään nauraakin. Hoitajan työtä ei voi pidemmän päälle tehdä ainakaan hyvin ellei todella pidä ihmisten hoitamisesta ja hoivaavimisesta.  Minä en ole itse hoitoalalla, mutta ystävistäni moni on ja ovat lähes poikkeuksetta ylpeitä ammatistaan ja tekemästään työstä vaikka eivät nykyään aina saa tekemästään työstä sitä arvostusta mitä heidän pitäisi saada. Valitettavasti kuitekin monet työhönsä pettyneet ja/tai palkkaansa ja työskentelyolosuhteisiin tyytymättömät hoitoalalla työskentelevät ovat haukkuneet työnsä niin lyttyyn, että osa niistäkin, jotka tuntevat paloa tähän työhön epäröivät nyr hakeutua alalle.

Ei hoitajan ammatti ole mikään kutsumustyö, ja työn voi tehdä hyvin vaikka siitä ei pitäisikään.

Rekkakuskin ei tarvitse tykätä ajamisesta tai kokea kutsumusta viedä ruokaa kauppoihin. Sähkömiehen ei tarvitse pitää asennustöistä tai kokea kutsumusta varmistaa että asiakkailla on sähköt. Sama koskee hoitajiakin, työ tehdään ammattitaidolla eikä millään mystisellä kutsumuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koska niitä tarvitaan ja on huutava pula

Vierailija
124/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska töitä on loputtomasti vaikka palkka on surkea. Fyysinen rasitus on kohtuullinen joka mahdollistaa työn tekemisen lähes kaikille.

Ilman koulutustakin pääsee parempi palkkaisiin hommiin esim. varastolle, mutta työn fyysinen kuormitus on todella kova. Meillä henkilöstö vaihtuu tiuhaan tahtiin ja sukupuolijakauma on luokkaa 98% miehiä ja 2% naisia.

T: varastomies

Vierailija
125/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa oppii vaihtamaan vaipan, kääntämään, syöttämään, pesemään ja pukemaan toisen. Varmaan siksi.

Oppii varmaan joo, minä en pystyisi koskemaan toiseen ihmiseen. Muutenkin toisten hoivaaminen on ahdistavaa ja varmaan saisin paniikkihalvauksen, suorastaan oksettaa. Siksi en voisi olla myöskään päiväkodissa töissä, hyi

Kumpaakin kokeiltu, päiväkotia ja vanhainkotia. Kestin päivän molemmissa.

Vierailija
126/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa oppii vaihtamaan vaipan, kääntämään, syöttämään, pesemään ja pukemaan toisen. Varmaan siksi.

Kuka tahansa ei kuitenkaan opi esim. lääkehoitoa, vaan monen opinnot keskeytyvät kun eivät pääse lääkehoidon tenttejä läpi. On myös hoitajia, jotka eivät ole saaneet lääkelupia suoritettua vaikka ovat olleet alalla jo pitkään.

Vierailija
127/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajan työ on kutsumusammatti vaikka tälle sanonnalle taidetaan nykyään nauraakin. Hoitajan työtä ei voi pidemmän päälle tehdä ainakaan hyvin ellei todella pidä ihmisten hoitamisesta ja hoivaavimisesta.  Minä en ole itse hoitoalalla, mutta ystävistäni moni on ja ovat lähes poikkeuksetta ylpeitä ammatistaan ja tekemästään työstä vaikka eivät nykyään aina saa tekemästään työstä sitä arvostusta mitä heidän pitäisi saada. Valitettavasti kuitekin monet työhönsä pettyneet ja/tai palkkaansa ja työskentelyolosuhteisiin tyytymättömät hoitoalalla työskentelevät ovat haukkuneet työnsä niin lyttyyn, että osa niistäkin, jotka tuntevat paloa tähän työhön epäröivät nyr hakeutua alalle.

Ei hoitajan ammatti ole mikään kutsumustyö, ja työn voi tehdä hyvin vaikka siitä ei pitäisikään.

Rekkakuskin ei tarvitse tykätä ajamisesta tai kokea kutsumusta viedä ruokaa kauppoihin. Sähkömiehen ei tarvitse pitää asennustöistä tai kokea kutsumusta varmistaa että asiakkailla on sähköt. Sama koskee hoitajiakin, työ tehdään ammattitaidolla eikä millään mystisellä kutsumuksella.

Työn voi toki tehdä hyvin vaikka se ei olisi kutsumusammatti, mutta se on itselle henkisesti rankkaa viettää elämä sellaisessa työssä, jossa ei viihdy ja etenkin vielä jos on sellainen ala, jolla on tunnetusti huono työtyytyväisyys ja matala palkkaus.

Vierailija
128/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän että siivous on myös kutsumusammatti. Juurikin työn vaativuuteen ja huonoon palkkaan nähden, ei kukaan ihan huvikseen sitä työtä tee. Kuten huomattu ettei alalle ole kiinnostusta lähteä edes opiskelemaan. Itse saan jotain henkistä tyydytystä siivotessani asioita. Olen aina tykännyt siivota, ainoa harmi on se että työtä ei saa tehdä niin hyvin kuin haluaisi. Samaa olen kuullut lähihoitajilta.

Vierailija
129/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei edelleenkään työ minkä kaikki osaa ole alentavaa. En nyt ymmärrä. 

Puhelinmyyjä on alentava ammatti, työn ainoa tarkoitus on huijata ja kiusata ihmisiä.

Kuka tässä alentamisesta on puhunut? Vastasin aloituksen kysymykseen "Miksi..." En puhunut mitään alentamisesta, hassu.

Vierailija
130/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinmyyjä on alentava ammatti, työn ainoa tarkoitus on huijata ja kiusata ihmisiä.

Kuka tässä alentamisesta on puhunut? Vastasin aloituksen kysymykseen "Miksi..." En puhunut mitään alentamisesta, hassu.

Ups, taisin sekoittaa kirjoittajat keskenään 

Vierailija
131/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tiedä miksi, kukaan lähipiirissäni ei voisi kyseistä työtä tehdä. Ja sekin ainoa lähihoitaja jonka tunnen tiesi jo heti opiskellessa että hän ei mene vanhuspuolelle vaan lähti päiväkotiin.

Eli vaikka kuinka olisi kaunis ajatus että porukka kouluttautuu lähäriksi niin eivät he mene sinne minne tekijöitä tarvitaan. Ei auta vaikka jokaikinen työtön olisi lähihoitaja, siitä huolimatta jäädään työttömäksi koska vanhuspuoli ei kiinnosta.

Vierailija
132/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan työ on toki tärkeää, mutta jos omat kyvyt riittävät muuhunkin kuin siihen 'minkä kaikki osaa' niin silloin ihminen todennäkoisesti haluaa tavoitella omien kykyjensä ja osaamisensa tasoista työtä ja se taas on alentavaa, että automaattisesti oletetaan, että esim. työtön henkilö ei pystyisi tekemään muuta työtä kuin sellaista mihin on kaikista helpoin päästä.

Tekemään pystyminen on aivan eri asia kuin se, että pääseekö tekemään. Työnantajat eivät halua palkata työttömiä ja suurin osa työpaikoista menee sitä paitsi suhteilla.

Vierailija
133/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan tiedä miksi, kukaan lähipiirissäni ei voisi kyseistä työtä tehdä. Ja sekin ainoa lähihoitaja jonka tunnen tiesi jo heti opiskellessa että hän ei mene vanhuspuolelle vaan lähti päiväkotiin.

Eli vaikka kuinka olisi kaunis ajatus että porukka kouluttautuu lähäriksi niin eivät he mene sinne minne tekijöitä tarvitaan. Ei auta vaikka jokaikinen työtön olisi lähihoitaja, siitä huolimatta jäädään työttömäksi koska vanhuspuoli ei kiinnosta.

Jep. Olen tehnyt vanhuspuolella enkä enää ikinä mene takaisin, ei edes karenssin uhalla

T.hoitaja

Vierailija
134/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään  ymmärrä kaikkien patistamista hoiva-alalle, oli ihmisellä siihen sopivat ominaisuudet tai ei. Esim. mulla on tiettyjen kielten filologiasta yliopisto-opinnot, en olis saanut alani työtä Suomessa. Muutin ulkomaille, ja täällä mulle on ollut ihan tarpeeks tarjontaa työelämässä jo 10v. Parempi näin, kuin että olisin jääny Suomeen kouluttautuun hoitajaksi jos en siihen sovellu.

Ihmettelen kun kielitaitoiselle aina aletaan tunkemaan ensimmäisenä saksaa. Eikö maailmassa ole miljoona muutakin kieltä kuin saksa (tai ranska).

Miten tähän liittyy saksa? Erikoistuin venäjään ja balttikieliin.

Vierailija
135/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajan työ on toki tärkeää, mutta jos omat kyvyt riittävät muuhunkin kuin siihen 'minkä kaikki osaa' niin silloin ihminen todennäkoisesti haluaa tavoitella omien kykyjensä ja osaamisensa tasoista työtä ja se taas on alentavaa, että automaattisesti oletetaan, että esim. työtön henkilö ei pystyisi tekemään muuta työtä kuin sellaista mihin on kaikista helpoin päästä.

Tekemään pystyminen on aivan eri asia kuin se, että

Mielestäni tuo on kyllä myytti, että ilman suhteita ei voi saada töitä. Lähestulkoon kaikki tuntemani ihmiset ovat saaneet työnsä ihan perinteisesti hakemalla ilman sen kummempia suhteita. Ne, jotka ovat saaneet suhteilla ovat taas sellaisia ihmisiä, jotka ovat olleet itse erittäin aktiivisina osapuolina luomassa niitä suhteita, käyvät alansa networking-tapahtumissa ja lähestyvät sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta itse sellaisia henkilöitä, joita haluavat alallaan tuntea jne.

Vierailija
136/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuonne lähihoitajakoulutuksiin on aika paljon helpompi päästä, ja työllistyminen on käytännössä varmaa.

Miksi oletetaan, että kyselijä ei pystyisi pääsemään minnekään muualle kuin lähäriksi tai, että hänen varma työllisyys on tärkeämpää kuin esim. työssä viihtyminen tai mahdollisuus urakehitykseen?

Silloin hän varmaan olisi keksinyt sen itsekin tai älynnyt hakeutua amaantinvalintapsykologille. Vaan kun viisikymppinen pitkäaikaistyötön kysyy, niin ei ole ihme, että vastauksesti tulee lyhyellä koulutuksella hyvin työllistävä lähäri.

Nyt ei tiiä pitäskös tässä itkeä vai nauraa. Tiesitkö, että pitkäaikaistyöttömäksi lasketaan kun työttömyyttä on kestänyt vuoden päivät. Viisikymppisellä vuosi tai toinenkin menee hujauksessa koska ikärasismi. Kun puhutaan koulutetuista, työkykyisistä ihmisistä niin he todennäköisesti ovat työttömyysaikanaan päivittänyt osaamistaan omatoimisesti ja opetellut uutta. Tällainen henkilö ei kaipaa lähärikoulutusta vaan osaamisprofiilinsa mukaista työtä. 

Jos joku haluaa itse vaihtaa alaa niin hän osaa ihan takuulla hakautua itse sopivaan koulutukseen oli se sitten lähäri tai jotain muuta. Asia erikseen on ne kaiken ikäiset  naiset ja miehet joilla ei ole minkäänlaista koulutusta, ei aina edes työkokemusta miltään alalta. Heille voi hyvin suositella jotain kohtuullisen pian työllistävää alaa kuten juuri lähäri.

Vierailija
137/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Olen tehnyt vanhuspuolella enkä enää ikinä mene takaisin, ei edes karenssin uhalla

T.hoitaja

No kyllä minä pystyisin. Aiempi koulutukseni on sairaanhoitaja ja tein pitkään töitä vanhuspuolella, aloitin ihan perushommista ja etenin vastaavaksi sairaanhoitajaksi ja tiiminvetäjäksi ja tein yksikönjohtajan sijaisuuttakin. Minusta ne mummot on suurimmaksi osaksi tosi kilttejä ja mukavia. Mutta harva meistä vain jaksaa samaa työtä yli 20 vuotta, vaihdoin jota olisi saanut vakituisen johtajan pestin, piti jatkaa opintoja, ja päädyin sitten lopulta bisnespuolelle sellaiselle alalle, missä saikkaritaustasta on etua. Jos nykyinen työni loppuisi, voisin hyvin palata vanhustyöhön. Olen jopa miettinyt, että voisin alkaa tehdä keikkaa. 

Vierailija
138/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeää duunia surkealla palkalla.

töitä on paljon varsinkin sellaisissa paikoissa missä työolot on ala-arvoiset.

isona miinuksena tähän kaikkeen se, että tarvitsee käydä vielä 3vuotta kouluja tämän lisäksi.

Lähtisin etsimään jotain muuta väylää elämään varsinkin jos paikat kestää.

ilman koulutusta tai työkokemusta pääsee varastohommiin paremmalla palkalla, tosin sillä erotuksella että työ on paikoin todella fyysistä.

Vierailija
139/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ammatti käy melko kovapintaiselle ihmiselle.. herkkä ei saa olla.

Vierailija
140/167 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en ala lähihoitajaksi opiskelemaan. Olen mieluummin työtön kuin, että alentuisin siihen hommaan.

Pääasia, että et nosta myöskään työttömyysetuuksia koska et ole valmis tekemään töitäkään. Omilla säästöillään saa kuka vaan loisia työttömänä, mikäs siinä.

Tottakai nostaa tasan ne korvaukset, joihin on oikeutettu. Vielä ei sentään voida pakottaa kouluttautumaan lähäriksi.

Lähellä tätä kyllä ollaan. En ole käynyt mitään kouluja peruskoulun jälkeen ja kyllä vähän sellaista vihjailua on työvoimaviranomaisen puolesta jos en hanki koulutusta mikä työllistää niin karenssia napsahtaa. Nyt olen välttänyt tämän työkokeiluilla, mutta niihin ei tohdi enää mennä kun työpaikan vakituisilla niin v*ttumainen a

Voiitko vähän avata että mitä v*ttua sun kanssa sitten pitäisi tehdä? Lähäri tai vastaava alkaa kuulostaa sun kohdalla juurikin oikealta ratkaisulta. Meinaat eläkkeelle asti maata kotona ja nostaa tukia vai? Eikö sua yhtään hävetä, uskomatonta!