Miksi tällä palstalla aina kehotetaan opiskelemaan lähihoitajaksi?
Siis jos joku työtön miettii, mitä tekisi, tai jos joku pohtii uran vaihtoa? Tuohan on tunnetusti huonosti palkattu ala, fyysisesti rasittava ja tarjoaa surkeat työolosuhteet. Miksei kehoiteta opiskelemaan vaikkapa, tutkijaksi, arkkitehdiksi tai sähköinsinööriksi?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan tyytyväinen lähihoitaja. Saan täydet kokemuslisät ja teen yleensä lähes kaikki viikonloput sekä pyhät, joten palkka on silloin n. 3300e brutto. Työolotkin on ihan mukavat pikkukunnassa. Toki tekemällä pelkkää arkea ja ilman kokemuslisiä palkka olisi vain 2400e tienoilla. Olen käynyt myös AMK:n, mutta niissä töissä saisin huonompaa palkkaa.
Perheelliselle ihmiselle sopii aika huonosti työ, jossa töitä tehdään kaikki viikonloput sekä pyhät.
Aika monta perheellistä siellä kuitenkin työskentelee. Tosin sinä oletkin perheinesi niin uniikki lumihiutale ettei mikään työ sovi aikatauluihisi
Se, että priorisoin säännöllisen rytmin ja sen, että voin viettä
Itsekin kieltäydyin töistä missä olisi pitänyt olla töissä joka lauantai arkien lisäksi. Ei ole perhettä mutta tarvitsen viikonlopun levätä, muuten tulee burnout alta aikayksikön
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka eivät saa siivoustöitä: Onko teillä autoa tai edes ajokortti? Tuo nimittäin on itselläni suuri este. Harvassa on kohteet mihin ei vaadita ajokorttia. Ja ennenkuin joku alkaa marmattaa että hanki kortti niin en pysty, ihan terveydellinen syy. Ja niihin joihin voi päästä ilman korttia on sitten sellainen mihin vaaditaan pätevyys. Näitä on ollut esimerkiksi päiväkoti, koulu ja muutkin kohteet missä ollaan samassa kohteessa ja kokoaikatyötä jopa.
Työnantajat jostain syystä olettavat, ettei ihminen pääse esim. 5 kilometrin päässä sijaitsevalle työpaikalle ilman autoa, ja vaativat siksi ajokortin. Itse siivoojantyössähän sitä autoa ei tarvita mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan tyytyväinen lähihoitaja. Saan täydet kokemuslisät ja teen yleensä lähes kaikki viikonloput sekä pyhät, joten palkka on silloin n. 3300e brutto. Työolotkin on ihan mukavat pikkukunnassa. Toki tekemällä pelkkää arkea ja ilman kokemuslisiä palkka olisi vain 2400e tienoilla. Olen käynyt myös AMK:n, mutta niissä töissä saisin huonompaa palkkaa.
Perheelliselle ihmiselle sopii aika huonosti työ, jossa töitä tehdään kaikki viikonloput sekä pyhät.
Aika monta perheellistä siellä kuitenkin työskentelee. Tosin sinä oletkin perheinesi niin uniikki lumihiutale ettei mikään työ sovi aikatauluihisi
Se, että priorisoin säännöllisen rytmin ja sen, että voin viettä
Elämästä saa tehdä omalla palkallaan oman näköistä. Mut yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa sun unelmia, joten jos et saa muuta kuin vuorotyötä niin sinä teet vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on työttömälle varma tapa työllistyä! Huono palkka? Oi kuule enemmän kuin työttömyystuki. Eikä se vaadi mitään kutsumusta, aikuinen ihminen tekee sitä työtä mitä saa ja maksaa laskunsa työllään.
Miksi oletat, että työtön ei pystyisi kouluttautumaan ja saamaan töitä muilta aloilta? Miksi hän ei voisi tavoitella ammattia, jossa palkka on enemmän kuin lähärin palkka ja miksi ei saisi tavoitella työtä, josta nauttii? Minä en ole työtön, mutta en minä ainakaan työssä käy vain sen takia, että saan laskut maksettua vaan sen takia vaan siksi, että työ on sellaista, josta nautin ja se tuo lisää merkitystä elämääni.
Jos työtön olisi tuossa onnistunut hän
No sittenhän jokaisesta työttömästä tulee tietysti maisteri, koska SINÄ teit näin.
Ei tule, mutta ei niistä jokaisesta tarvitse lähihoitajaakaan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka eivät saa siivoustöitä: Onko teillä autoa tai edes ajokortti? Tuo nimittäin on itselläni suuri este. Harvassa on kohteet mihin ei vaadita ajokorttia. Ja ennenkuin joku alkaa marmattaa että hanki kortti niin en pysty, ihan terveydellinen syy. Ja niihin joihin voi päästä ilman korttia on sitten sellainen mihin vaaditaan pätevyys. Näitä on ollut esimerkiksi päiväkoti, koulu ja muutkin kohteet missä ollaan samassa kohteessa ja kokoaikatyötä jopa.
Työnantajat jostain syystä olettavat, ettei ihminen pääse esim. 5 kilometrin päässä sijaitsevalle työpaikalle ilman autoa, ja vaativat siksi ajokortin. Itse siivoojantyössähän sitä autoa ei tarvita mihinkään.
Itse en pääse mihinkään töihin ajoissa kun julkiset ei kulje niin aikaisin. Moni siivoustyö alkaa kuudelta. No tuon 5km kyllä pystyy pyörällä menemään
Lähäriksi varmaan pääsee suht helpolla, mutta alalta porukkaa häipyy aika paljon, kun ihmiset huomaavat millainen koiran homma se on. Itsellä oli aiemmalla työpaikalla työkavereina muutama entinen lähäri ja sairaanhoitaja. Vaihtoivat IT-alalle. Yhden kommentti lähärin hommasta oli, että "Pitäisi kirveellä uhata, että hän niihin hommiin palaisi". Mun mielestäni kertoi aika karua kieltä tuon alan miellyttävyydestä.
Juu, en ala lähihoitajaksi opiskelemaan. Olen mieluummin työtön kuin, että alentuisin siihen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämästä saa tehdä omalla palkallaan oman näköistä. Mut yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa sun unelmia, joten jos et saa muuta kuin vuorotyötä niin sinä teet vuorotyötä.
Miksi ihmeessä en saisi muita kuin vuorotöitä? Kuten jo sanoin aiemmin, maailmassa on pilvin pimein urapolkuja, joissa ei tarvitse tehdä vuorotyötä. Jos vartavasten opiskelee alalle, jossa tehdään paljon vuorotöitä niin silloinhan se vuorotöiden tekeminen on täysin oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Juu, en ala lähihoitajaksi opiskelemaan. Olen mieluummin työtön kuin, että alentuisin siihen hommaan.
Miksi on alentavaa hoitaa muita ihmisiä? Erikoinen ajatusmaailma
Kuka tahansa oppii vaihtamaan vaipan, kääntämään, syöttämään, pesemään ja pukemaan toisen. Varmaan siksi.
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että et nosta myöskään työttömyysetuuksia koska et ole valmis tekemään töitäkään. Omilla säästöillään saa kuka vaan loisia työttömänä, mikäs siinä.
Siriina kirjoitti:
Kaikki lähärit eivät työllisty fyysiseen hoitotyöhön.
Itse teen työtä ohjaajana, tehdään asukkaitten kanssa ruokaa, katsotaan telkkaria, jutellaan, käydään ulkoilemassa ja välillä esim elokuvissa tai jääkiekkopelissä.
Mitäköhän luulet, onko meillä kaikkein eniten pulaa lähihoitajista, jotka käyvät elokuvissa ja urheilukisoissa asiakkaiden kanssa? Ei ole, vaan just niistä, jotka tekevät raskaimmat työt. Ihan turha aina mainostaa kevyen työn mahdollisuutta, kun niistä paikoista käydään todennäköisesti kovaa kisaa niiden kesken, jotka ovat jo alalle kouluttautuneet ja kaipaavat kevyempää hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa oppii vaihtamaan vaipan, kääntämään, syöttämään, pesemään ja pukemaan toisen. Varmaan siksi.
Ei edelleenkään työ minkä kaikki osaa ole alentavaa. En nyt ymmärrä.
Puhelinmyyjä on alentava ammatti, työn ainoa tarkoitus on huijata ja kiusata ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääasia, että et nosta myöskään työttömyysetuuksia koska et ole valmis tekemään töitäkään. Omilla säästöillään saa kuka vaan loisia työttömänä, mikäs siinä.
Tottakai nostaa tasan ne korvaukset, joihin on oikeutettu. Vielä ei sentään voida pakottaa kouluttautumaan lähäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tarvita, jos työnantaja vaatii, että ehtii kohteesta toiseen nopeasti omalla autolla, eikä bussin avulla vasta tunnin päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nostaa tasan ne korvaukset, joihin on oikeutettu. Vielä ei sentään voida pakottaa kouluttautumaan lähäriksi.
Lähellä tätä kyllä ollaan. En ole käynyt mitään kouluja peruskoulun jälkeen ja kyllä vähän sellaista vihjailua on työvoimaviranomaisen puolesta jos en hanki koulutusta mikä työllistää niin karenssia napsahtaa. Nyt olen välttänyt tämän työkokeiluilla, mutta niihin ei tohdi enää mennä kun työpaikan vakituisilla niin v*ttumainen asenne ilmastyön tekijöitä kohtaan. Mistä lie johtuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tarvita, jos työnantaja vaatii, että ehtii kohteesta toiseen nopeasti omalla autolla, eikä bussin avulla vasta tunnin päästä. <
Onhan sitä muitakin kulkuvälineitä kuin vain auto ja bussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään työ minkä kaikki osaa ole alentavaa. En nyt ymmärrä.
Puhelinmyyjä on alentava ammatti, työn ainoa tarkoitus on huijata ja kiusata ihmisiä.
Lähihoitajan työ on toki tärkeää, mutta jos omat kyvyt riittävät muuhunkin kuin siihen 'minkä kaikki osaa' niin silloin ihminen todennäkoisesti haluaa tavoitella omien kykyjensä ja osaamisensa tasoista työtä ja se taas on alentavaa, että automaattisesti oletetaan, että esim. työtön henkilö ei pystyisi tekemään muuta työtä kuin sellaista mihin on kaikista helpoin päästä.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tarvita, jos työnantaja vaatii, että ehtii kohteesta toiseen nopeasti omalla autolla
Olin siivoustöissä joissa saattoi kohteita olla kolmekin päivässä ja käsky kävi välillä ihan yhtäkkiä. Pyörällä menin ja talvella kävellen. Osa kohteista oli yli kilsan päässä. Siinä sitten vaihdat kengät ja kiskot ulkovaatteet päälle ja henki hieverissä menet toiseen paikkaan kun matkoihin menee aikaa ja koska muutenkin mitoitus siivoustyössä päin pyllyä kun pitää ehtiä tekemään kaikki tietyssä ajassa.
Ei ikinä enää.
Se, että priorisoin säännöllisen rytmin ja sen, että voin viettää aikaa perheeni ja kumppanini kanssa, tekee minusta lumihiutaleen? Voin kyllä aivan hyvin myöntää, ettei tuollainen työ sovi aikatauluihini. Maailmassa on vaikka kuinka paljon töitä, joissa on säännölliset työajat ilman viikonlopputöitä, joten miksi hakeutuisin erityisesti sellaisiin hommiin, joissa on omasta mielestäni huonot työajat? En ylipätään tajua tuollaista asennetta, että elämää ei saisi tehdä omanlaiseksi ja miksi se olisi jotenkin erityisen jaloa tehdä viikonloppuduunia.