Lähden tänään viikon työmatkalle. En jättänyt kotiin mitään ohjeita tai antanut miehelle neuvoja selviytymiseen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa me kaksi työssäkäyvää ihmistä ei päästä yhteisymmärrykseen kotitöistä ja näkymättömästä metatyöstä. Mies toki "auttaa", mutta kaikki vastuu kaikesta tuntuu olevan koko ajan minulla. Minä tiedän, kenellä lapsella pitää olla luistimet minäkin päivänä, milloin on hammaslääkärit, paljonko lapset painavat ja mikä niiden vaate- ja kenkien koko on. Minä suunnittelen ruokalistat ja katson, mitä kaapeissa on ruokakauppalistaa varten. Minä pesen pyykit, ripustan ja viikkaan. Imuroin, vaihdan lakanat, tiskaan, teen ruoan. Tai siis niiden vastuu on minulla ja mies auttaa, jos pyydän.
Tänään lähden iltapäivällä viikon työmatkalle. Mies jää kolmen lapsen kanssa kotiin. En ole jättänyt minkäänlaisia ohjeita, en kauppalistoja, en mitään. Toivon, että tämä viikko olisi miehelle herätys. Vessapaperi loppuu huomenna, ruokaa ei ole, murot ja kaurahiutaleet lopussa, myös miehen kahvimaito loppui aamulla. Normaalisti olisin tietenkin varautunut näihin jo monta päivää sitten, kun olisin käynyt jääkaappeja ja kuivakaappeja läpi, mutta nyt en.
Pyykkejä en ole pessyt moneen päivään, pyykkikorin kansi ei mene enää kiinni. Olen viimeksi imuroinut ja pessyt vessat viime lauantaina ja lapsiperhe kun ollaan, sotku näkyy jo.
Lauantaina on keskimmäisen lapsen kaverisynttärit. Lahjaa en ole hankkinut mukaan annettavaksi, enkä laittanut mitään juhlavaatteita valmiiksi.
Olen ehkä pikkumainen, mutta tämä viikko tulee meille molemmille tarpeeseen.
Kommentit (449)
Mä haluaisin tietää, mistä ihmeestä te kaivatte noita tuommoisia meihiä? Vai onko se niin, että ne harvat jotka ovat moisiin lapsiin erehtyneet sitten ovat äänessä eniten. Ja siis ihan aiheesta, ei siinä mitään.
Meillä osaa molemmat aikuiset pestä pyykkiä, siivota, katsoa kaapit mitä tarvitaan tiskata/laittaa tiskikoneen päälle jnjne. Post-it lapuilla on sitten muistutuksia lasten luistimista sun muista menoista, ei niitä juuri muista mitenkään kun on muutakin muistettavaa. Ja kyllä, olen unohtanut luistimet ja jotain muutakin joskus eli olen varmaan tosi huono äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nou hätä, pizzaa ja kebabia tulee soitolla ovelle ja kalsarit kännetään pariin kertaan. Sinua odottaa pyykkivuori ja tiskit kun palaat.
Sitten mies tiskaa, pyykkää ja siivoaa vaimon toimiessa työnjohtajana.
Mies lähtee kaverien kanssa mökille pariksi viikoksi, saa akka tiskailla lasten kanssa.
Mies voi jäädä sinne lopullisesti, ei tuollaisella "miehellä" tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein tehty. Nyt mies pystyy keskittymään oikeasti tärkeisiin asioihin kotona, ei pääse valitsemaan rusinoita pullasta.
Eiköhän se osaa tyhjentää kassit naapurin Liisaan ilman ohjeitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu.
Toivottavasti voin joskus tehdä saman.
Mieheni on täysin pihalla kaikesta mainitsemastasi, mutta kokee silti oikeudekseen valittaa jatkuvasti sotkusta ja tavastasi hoitaa kotia. Ei ymmärrä, miten paljon pienissä lapsissa on hommaa ja miten paljon he keskeyttävät ja sotkevat.Odotat ja odotat, että mies muuttuisi? Kasva aikuiseksi.
Olen aina luullut, että Suomessa lapsimorsiamen ottaminen on kiellettyä, mutta silti päivittäin törmää näihin lapsen tasolle typistettyihin viattomiin uhreihin.
Metatyö, tuo työ minkä henkilö itse kokee tarpeelliseksi mutta se ei ole sellainen mitä muut välttämättä kokevat tarpeelliseksi.
Tässä ketjussa mies varmasti osaa pestä pyykit, mutta pesee ne ehkä sitten kun vaatteet alkavat loppumaan. Miettii mitä kaupasta ostetaan kun menee kauppaan kun huomaa, että joku on lopussa. Punnitsee lapsen kun lapsi pitää punnita. Laittaa luistimet lapselle jos sinä päivänä niitä tarvitaan sen sijaan, että opiskelee asian koko viikoksi ulkoa.
Asioita voi tehdä monella tapaa ja niistä voi stressata vähemmän. Se niin uuvuttava metatyökin vähenee siinä samalla.
Sitten toisissa ketjuissa miehet valittavat kilpaa, miten naisia suositaan lasten huoltajuusasioissa. Tähän ketjuun vastanneista miehistä yksikään ei osaa eikä halua huolehtia lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nou hätä, pizzaa ja kebabia tulee soitolla ovelle ja kalsarit kännetään pariin kertaan. Sinua odottaa pyykkivuori ja tiskit kun palaat.
Mies lähtee kaverien kanssa mökille pariksi viikoksi, saa akka tiskailla lasten kanssa.
Eli ei ole kelvollinen isä eikä aviomies.
Ja silti naiset perustavat näiden miesten kanssa perheitä.
Vierailija kirjoitti:
AP ei taida oikein osata hoitaa hommiaan.
Perustelut?
Vierailija kirjoitti:
Metatyö, tuo työ minkä henkilö itse kokee tarpeelliseksi mutta se ei ole sellainen mitä muut välttämättä kokevat tarpeelliseksi.
Tässä ketjussa mies varmasti osaa pestä pyykit, mutta pesee ne ehkä sitten kun vaatteet alkavat loppumaan. Miettii mitä kaupasta ostetaan kun menee kauppaan kun huomaa, että joku on lopussa. Punnitsee lapsen kun lapsi pitää punnita. Laittaa luistimet lapselle jos sinä päivänä niitä tarvitaan sen sijaan, että opiskelee asian koko viikoksi ulkoa.
Asioita voi tehdä monella tapaa ja niistä voi stressata vähemmän. Se niin uuvuttava metatyökin vähenee siinä samalla.
Mistä se mies ne luistimet tempaisee? Lähtee saman päivän aikana kolmannen kerran kauppaan, jos ne on edes siinä vaiheessa auki.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää, mistä ihmeestä te kaivatte noita tuommoisia meihiä? Vai onko se niin, että ne harvat jotka ovat moisiin lapsiin erehtyneet sitten ovat äänessä eniten. Ja siis ihan aiheesta, ei siinä mitään.
Meillä osaa molemmat aikuiset pestä pyykkiä, siivota, katsoa kaapit mitä tarvitaan tiskata/laittaa tiskikoneen päälle jnjne. Post-it lapuilla on sitten muistutuksia lasten luistimista sun muista menoista, ei niitä juuri muista mitenkään kun on muutakin muistettavaa. Ja kyllä, olen unohtanut luistimet ja jotain muutakin joskus eli olen varmaan tosi huono äiti.
Minä en asu yksin, joten en myöskään tee kaikkea yksin. Myös lapset on osa tätä perhettä, eikä hotellin asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti naiset perustavat näiden miesten kanssa perheitä.
Jos mies olisi parisuhteen alussa tuollainen, niin Suomessa syntyisi alle 10000 lasta vuodessa. Moni taantuu sitten, kun lapsi on syntynyt. Mutta ei se mitään, erota voi, kun asia alkaa häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on heitteillejättö! Vankilareissu edessä!
Eli myönnät ettei lapsia voi jättää miehen vastuulle, edes oman isän?
Lasten ja kodin hoito on äidin työtä. Perheen elättäminen palkkahommilla on isän työtä. Kumpikin hoitaa oman tonttinsa.
Missä maassa sä elät, kun Suomessa äidit käyvät kokopäivätyössä? Osapäivää täällä yritetään lakkauttaa kaikin keinoin.
suurin osa suomimammoista lorvii kotona sossuntuilla ja miehen rahoilla
Laita linkki tuohon tilastotietoon.
Mahtava juttu. Ollaankin saatu päälle päsmäröinnistä aivan tarpeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Sitten toisissa ketjuissa miehet valittavat kilpaa, miten naisia suositaan lasten huoltajuusasioissa. Tähän ketjuun vastanneista miehistä yksikään ei osaa eikä halua huolehtia lapsistaan.
Tässä seuraa nyt ilmeisen yllättävää tietoa joillekin naisille, me naiset olemme erilaisia, me saamme ajatella asioista erilailla toistemme kanssa eli kaikki me jotka nyt emme haukuta täällä miehiä emme ole miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on ihmisten keskittymiskyky surkeaa, jos ei tuon pituista tekstiä jaksa lukea.
AP:n miehellä taitaa olla herätyksen paikka. Toivottavasti oppisi jotain, mutta kuten moni on tässä jo todennut, on myös riski että koti on kuin pommin jäljiltä viikon päästä ja Mäkkäri tehnyt hyvän tilin tämän perheen ansiosta. Eniten huolestuttaa se kaverin lahja, koska jos se jää hankkimatta, lapsi (ja kaverinsa) on se, joka kärsii.
Meillä ainakin lapset onneksi itsekin muistuttelee näistä lahjoista. Ei jää hankkimatta. Toivottavasti ap:n lapset myös. Ja muistaa ne luistimet ym.
Eikai täällä kukaan tosissaan kirjoita, että tää on ap:n puolelta lapsille kostamista? Siis näillä äijillä ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka paljon ne miljoonat arjen palaset kuormittaa kun niitä kannattelee yksin. Mulle ne on nyt valuneet koska opiskelen ja aikataulut on joustavat, edellisen kerran hoitovapaalla (vaikka hetkonen, on nääkin ihan työstä käyviä hommia). Monesti mietin että millastahan olisi vaan lähteä johonkin vaikka just viikoksi niin että huolehtii tasan omien tavaroiden pakkaamisesta ja bye bye :D
Ja joo, oma vika kun en vaadi enempää ja niin edelleen. Mutta tää menee helposti tähän myös siksi, että ei jaksa korjata niitä katastrofin jälkiä kun tietosesti jättää asiat miehen hoidettavaksi jotta itselle jäis energiaa muuhun. Esim eräänä syksynä SOVIMME että mies huolehtii lapsen hoitorepun ja päiväkodin varavaatteet. Että se on nyt hänen tonttinsa. Pian MINULLE, ja vain minulle, tulee huolestunutta viestiä päiväkodista, että lapsella ei ole lämmintä vaatetta, rukkaset on lainattu kaverilta, jne jne. Kiva siinä sitten selitellä että tää mun mies vielä vähän v..ttu harjoittelee näitä asioita että sori.
Voi tietenkin olla provo/trollaus aloitus kun näitä aloituksia "hämmästyin ja kyllästyin yhtäkkiä usean lapsen hankinnan jälkeen että mies on saamaton laiskuri" tulee kuin sieniä sateelta.
Itse keski-ikäisenä miehenä ja teinin isänä ajattelin aikanaan äidin käytöksen muuttuvan kun lapsi syntyy ja että laiskuus ja itsekkyys poistuu ja kaiken ihanuus muuttaa asioita. Plus itse tykkäsin häärätä ja olin aina unelmoinut vanhemmuudesta joten enemmän tekeminen ja henk.vastuun kantaminen sopi ok.
Mutta en suostunut tekemään lisää lapsia koska olin jo nähnyt mitä toisella vanhempana ja perhe set upissa annettavaa kumppanina. Elämäni paras päätös. Enkä ole niuho neuroottinen vanhempi joka valittaa ettei toinen tee mitään.....mutta kun yrittää niin pitäisi tehdä millilleen kuten minä teen ja haluan tehtävän aina. Tämä varsinkin joidenkin asiasta valittavien naisten ongelma ettei anneta miehelle tilaa tehdä omalla tavallaan ja pienikin kipinä hoitaa kuolee siinä ball breaker mankelissa.
Pitkässä suhteessa ja yhdessä asuen nämä toisesta huolehtijat ja tulevat hyvät vahemmat erottuvat jo kauan ennen lasten tuloa käytöksellään. Jos tekee alunperin virhearvion kumppanista tai mitä itse tulee sietämään, niin ei tee lisää lapsia. Lasten ja omaksi parhaaksi. Voi olla toimiva suhde lopulta kun arki ei liian raskas ja rakkautta vielä. Tai sitten voi todeta että jesh saatiin tämä yksi aikuiseksi ja että oikeastaan enää ainoa yhdistävä tekijä parina että molemmat halusivat perheen. Voi jatkaa sovussa erilleen ja elää itselleen enemmän hengessä kultaiset vuodet kohtuu nuorena.
Kuinka vanhemmuus yhtäkkiä muuttaa hulivilin tai narsistin joka elää vain oman linssin kautta yhtäkkiä eri ihmiseksi on romcom höpinää. Moni ei kaipaakaan toiselta niin aktiivista roolia kodin ja lasten kanssa ja näistä sovittu ennen perheen perustamista.
Esim. jos mies ei aktiivisesti puhu lapsista 25-35v ja yhtäkkiä 39v sanoo että on nyt kasvanut valmiiksi tulemaan isäksi. Niin tämän voi 90% tulkata siten että kaljakaverit pariutuneet ja suku painostaa lapsien hankkimiseen. Nämä yhtäkkiset uskoontulot asiassa ovat non existent. Kyllä...jos alle 30v sanoo deitti-ilmossa että haluaa isäksi...tulkitset hänet epätoivoiseksi ja käännyt rinkiä pyörittävän playerin puoleen ettei nyt tarvi päättää mitään. Mutta ensin mainittu silti tod näk parempi isä valinta.
Tietty suhteessa miljoona asiaa mitä tarkkailla ennen lastenhankintaa ja jotka tärkeämpiä. Tekeekö toinen asioita jotka ei pakollisia(ei työ/opiskelu) saadakseen jonkin kuntoon. Huomioiko kaikkia ympärillään ilman fanfaareja "katsokaa mitä tein/annoin" somessa. Onko hoitanut nuorena/lapsena pieniä lapsia tai ainakin altistunut niille isosti. Nyt täysi-ikäiseksi tullut tai tuleva nuori aikuinen voi oikeasti olla elänyt niin valmiiksi katettua elämää ettei ole tietoa mitä kodin ja lastenhoito vaatii. Mutta tärkeintä tietty että siellä jossain piilossa sykkii halu paijata tunteja koliikkista pikkuista sylissään, eikä ainoastaan somettaa että miten rankkaa itsellä kun tämmöistä kotona. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös tehdä LaSu, kun palaat kotiin.
Jätä se vielä auki kummasta sen teet, koska tässä jää hieman epäselväksi kumpi tässä jättää lapset heitteille...kotona lapsien kanssa oleva isä, vai työmatkallaan oleva äiti.
Miehen toki voit maalittaa kaikissa mahdollisissa sosiaalisissa medioissa ja kannattaa harkita myös lehti-ilmoitusta tästä asiasta.
Työmatkako pitäisi jättää tekemättä?
Huhu työpaikalta kertoo, että naisella on suhde toimitusjohtajan kanssa. Kyseessä on naamioitu työmatka, ja oikeasti he ovat Saariselällä rietastelemassa.
Nainen tässä vain omatuntoaan yrittää rauhoitella syyttämällä ja osoittelemalla miestään.
Vierailija kirjoitti:
En lue tuollaista litaniaa. Kahdella virkkeellä olisit sanonut sanottavasi.
Voi raukkaa, oletko sinä tyhmä? Et osaa lukea sujuvasti.