Lähden tänään viikon työmatkalle. En jättänyt kotiin mitään ohjeita tai antanut miehelle neuvoja selviytymiseen.
Ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa me kaksi työssäkäyvää ihmistä ei päästä yhteisymmärrykseen kotitöistä ja näkymättömästä metatyöstä. Mies toki "auttaa", mutta kaikki vastuu kaikesta tuntuu olevan koko ajan minulla. Minä tiedän, kenellä lapsella pitää olla luistimet minäkin päivänä, milloin on hammaslääkärit, paljonko lapset painavat ja mikä niiden vaate- ja kenkien koko on. Minä suunnittelen ruokalistat ja katson, mitä kaapeissa on ruokakauppalistaa varten. Minä pesen pyykit, ripustan ja viikkaan. Imuroin, vaihdan lakanat, tiskaan, teen ruoan. Tai siis niiden vastuu on minulla ja mies auttaa, jos pyydän.
Tänään lähden iltapäivällä viikon työmatkalle. Mies jää kolmen lapsen kanssa kotiin. En ole jättänyt minkäänlaisia ohjeita, en kauppalistoja, en mitään. Toivon, että tämä viikko olisi miehelle herätys. Vessapaperi loppuu huomenna, ruokaa ei ole, murot ja kaurahiutaleet lopussa, myös miehen kahvimaito loppui aamulla. Normaalisti olisin tietenkin varautunut näihin jo monta päivää sitten, kun olisin käynyt jääkaappeja ja kuivakaappeja läpi, mutta nyt en.
Pyykkejä en ole pessyt moneen päivään, pyykkikorin kansi ei mene enää kiinni. Olen viimeksi imuroinut ja pessyt vessat viime lauantaina ja lapsiperhe kun ollaan, sotku näkyy jo.
Lauantaina on keskimmäisen lapsen kaverisynttärit. Lahjaa en ole hankkinut mukaan annettavaksi, enkä laittanut mitään juhlavaatteita valmiiksi.
Olen ehkä pikkumainen, mutta tämä viikko tulee meille molemmille tarpeeseen.
Kommentit (449)
Kyllä ne viat ja puutteet tulee esille jo melko varhaisessa vaiheessa sitä seurustelua, mutta niille sulkee ne silmänsä kun on se unelma siitä perheestä. Nyt, kun miehestä on tullut tarpeeton eihän miehessä muuta ole kuin vikoja ja puutteita.#voimaantuminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista myös tehdä LaSu, kun palaat kotiin.
Jätä se vielä auki kummasta sen teet, koska tässä jää hieman epäselväksi kumpi tässä jättää lapset heitteille...kotona lapsien kanssa oleva isä, vai työmatkallaan oleva äiti.
Miehen toki voit maalittaa kaikissa mahdollisissa sosiaalisissa medioissa ja kannattaa harkita myös lehti-ilmoitusta tästä asiasta.
Työmatkako pitäisi jättää tekemättä?
Huhu työpaikalta kertoo, että naisella on suhde toimitusjohtajan kanssa. Kyseessä on naamioitu työmatka, ja oikeasti he ovat Saariselällä rietastelemassa.
Nainen tässä vain omatuntoaan yrittää rauhoitella syyttämällä ja osoittelemalla miestään.
Voi paska sen Lissun kanssa, sekö se mustasukkaisuudessaan taas käräytti. Ei se todista mitään, että sattuu olemaan toimarin vihitty vaimo. Kyllä aikuiset ihmiset saavaat harkintansa mukaan jakaa rakkautta myös avioliiton ulkopuolella.
Sitä paitsi, meidän toimarilla on niin iso kulli, että kyllä se pitää sosialisoida muidenkin viihdekäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää, mistä ihmeestä te kaivatte noita tuommoisia meihiä? Vai onko se niin, että ne harvat jotka ovat moisiin lapsiin erehtyneet sitten ovat äänessä eniten. Ja siis ihan aiheesta, ei siinä mitään.
Meillä osaa molemmat aikuiset pestä pyykkiä, siivota, katsoa kaapit mitä tarvitaan tiskata/laittaa tiskikoneen päälle jnjne. Post-it lapuilla on sitten muistutuksia lasten luistimista sun muista menoista, ei niitä juuri muista mitenkään kun on muutakin muistettavaa. Ja kyllä, olen unohtanut luistimet ja jotain muutakin joskus eli olen varmaan tosi huono äiti.
Samaa mietin että mistä näitä avuttomia miehiä löytyy. Itse sairastuin aikanani todella pahaan burn-outiin kun lapset olivat pieniä ja olin käytännössä ihan poissa pelistä pari kuukautta. Makasin vain ja yritin pysyä hengissä.
Mutta kertaakaan ei tarvinnut olla huolissaan siitä miten mies lasten kanssa pärjää. Hoiti kaiken mukisematta ja valittamatta, lapsilla oli aina vaatteita ja ruoka oli päydässä, myös minulle kun jaksoin nousta syömään. Kotikin oli ihan riittävän siisti ja kaikki klassiset metatyöt oli hoidettu riittävällä tavalla. Ja jaksoi siinä sivussa tsempata minuakin ja sanoa joka käänteessä että he pärjäävät kyllä, keskity sinä vain paranemiseen.
Ja sanomattakin selväää että tuon jälkeen arvostin miestäni vielä paljon enemmän kuin ennen ja tiesin että voin luottaa häneen aina ja kaikessa mitä vain tulee eteen.
Ihan pimeitä kommentteja. Niille, joiden mielestä nainen tekee tahallaan kiusaa, kostaa tai pistää lapset kärsimään, on ilmeisesti päivänselvää, ettei aikuinen ihminen kykene selviytymään kodin ja perheen hoidosta ilman yksityiskohtaisia ohjeita ja että on kohtuutonta näin olettaa.
AP:lle: teet liikaa. Ala kysymään mieheltä, missä kahvimaito on tai mitä ajattelit hankkia lapsen kaverisynttäreille lahjaksi. Puoliso on nyt aivan liian tottunut siihen, että kaappiin ilmestyy ruokaa ja puhtaita vaatteita kuin itsestään. Jos on pakko, niin tehkää ihan vaikka lista kotitöistä, ja jaatte ne keskenänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää, mistä ihmeestä te kaivatte noita tuommoisia meihiä? Vai onko se niin, että ne harvat jotka ovat moisiin lapsiin erehtyneet sitten ovat äänessä eniten. Ja siis ihan aiheesta, ei siinä mitään.
Meillä osaa molemmat aikuiset pestä pyykkiä, siivota, katsoa kaapit mitä tarvitaan tiskata/laittaa tiskikoneen päälle jnjne. Post-it lapuilla on sitten muistutuksia lasten luistimista sun muista menoista, ei niitä juuri muista mitenkään kun on muutakin muistettavaa. Ja kyllä, olen unohtanut luistimet ja jotain muutakin joskus eli olen varmaan tosi huono äiti.
Minä en asu yksin, joten en myöskään tee kaikkea yksin. Myös lapset on osa tätä perhettä, eikä hotellin asiakkaita.
Tietty ne lapset on osa perhettä ja hoitaa omia asioitaan sen minkä ikäkauteen nähden pystyvät. Nyt valitus koski aikuista miestä, ei niinkään noita lapsia joskin voin kuvitella, että tuskin hekään juuri asioihin osallistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on heitteillejättö! Vankilareissu edessä!
Eli myönnät ettei lapsia voi jättää miehen vastuulle, edes oman isän?
Lasten ja kodin hoito on äidin työtä. Perheen elättäminen palkkahommilla on isän työtä. Kumpikin hoitaa oman tonttinsa.
Missä maassa sä elät, kun Suomessa äidit käyvät kokopäivätyössä? Osapäivää täällä yritetään lakkauttaa kaikin keinoin.
suurin osa suomimammoista lorvii kotona sossuntuilla ja miehen rahoilla
Onko sulla tilastoja?
Tilastot on, ja niitten mukaan naisten ja miesten työssäkäyntiaste on suurin piirtein sama.
En minäkään tekisi mitään ohjeita tai listaa omalle miehelle ja lapsille. Kyllä heidän pitää pystyä pärjäämään kotona keskenään. Toki voisin muistuttaa lähtiessäni, että lauantaina on ne synttärit, muistakaa hankkia lahja.
Olisin kyllä pessyt pyykkiä normaalisti ja täyttänyt kaappeihin/ostoslistaan puutteet. Mutta ruokalistan saisi kotona olevat suunnitella itse, enhän minä ole siellä ruokaa laittamassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten toisissa ketjuissa miehet valittavat kilpaa, miten naisia suositaan lasten huoltajuusasioissa. Tähän ketjuun vastanneista miehistä yksikään ei osaa eikä halua huolehtia lapsistaan.
No en viitsi vastata jokaiseen ketjuun jossa miehet julistetaan kuitenkin kaikin puolin kelvottomiksi. Se on aika hedelmätöntä koska mikään ei saa tuota kantaa muuttumaan. Ei sekään jos vaikkapa minä olen miehenä ja isänä 20 vuotta hoitanut pääosin perheemme koko ruokahuollon, lasten kuskaukset, kaupassa käynnit, iltasadut jne. Kun vaimo on ollut suurimman osan ajasta monta iltaa viikossa töissä niin kyllä sitä mies tekee ihan ne kaikki samat hommat kuin äitikin eikä se ole mitenkään ihmeellistä. Ihan vain tavallista isän elämää.
Veikkaan että AP:n mies selviää lopulta viikosta ihan hyvin vaikka ennakko-odotus tuntuu olevan kaikilla että ei mies voi mitenkään selvitä tavallisisita kotitöistä joiden hoitaminen ei kuitenkaan vaadi kuin hieman idioottia suurempaa älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Metatyö, tuo työ minkä henkilö itse kokee tarpeelliseksi mutta se ei ole sellainen mitä muut välttämättä kokevat tarpeelliseksi.
Tässä ketjussa mies varmasti osaa pestä pyykit, mutta pesee ne ehkä sitten kun vaatteet alkavat loppumaan. Miettii mitä kaupasta ostetaan kun menee kauppaan kun huomaa, että joku on lopussa. Punnitsee lapsen kun lapsi pitää punnita. Laittaa luistimet lapselle jos sinä päivänä niitä tarvitaan sen sijaan, että opiskelee asian koko viikoksi ulkoa.
Asioita voi tehdä monella tapaa ja niistä voi stressata vähemmän. Se niin uuvuttava metatyökin vähenee siinä samalla.
Ilman metatöitä pyykkiä pestään kiireessä yötä myöten, kun tajutaan ettei puhtaita vaatteita aamuksi ole. Kaupassa täytyy rampata joka päivä, kun hakee vain sen mikä just sillä hetkellä oli loppu. Luistelukamppeita etsitään kasaan aamukiireessä, kun ei ole muistettu valmistautua.
Jos hoitaa ne metatyöt kunnolla, stressin määrä vähenee huomattavasti, kun aina on vaatteita puhtaana, kaapissa ruokatarpeita ja luistimet valmiina kun niitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että AP:n mies selviää lopulta viikosta ihan hyvin vaikka ennakko-odotus tuntuu olevan kaikilla että ei mies voi mitenkään selvitä tavallisisita kotitöistä joiden hoitaminen ei kuitenkaan vaadi kuin hieman idioottia suurempaa älykkyyttä.
Luulen kanssa. Kyllä normaaliälyinen mies selviää. Se on luultavasti ihan poikki viikon päätteeksi eikä koti ole tiptop-kunnossa, mutta tärkeimmät asiat on kuitenkin saatu hoidetuksi. Ja toivon mukaan tajuaa arvostaa puolisonsa työpanosta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Niin kai ap:kin olettaa, ei kai hän uskaltaisi lapsiaan jättää miehen huollettaviksi jos olettaisi, ettei tämä kykene. Tarkoitus lienee vaan vähän herätellä siihen, millainen työmäärä se kaikesta huolehtiminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten toisissa ketjuissa miehet valittavat kilpaa, miten naisia suositaan lasten huoltajuusasioissa. Tähän ketjuun vastanneista miehistä yksikään ei osaa eikä halua huolehtia lapsistaan.
No en viitsi vastata jokaiseen ketjuun jossa miehet julistetaan kuitenkin kaikin puolin kelvottomiksi. Se on aika hedelmätöntä koska mikään ei saa tuota kantaa muuttumaan. Ei sekään jos vaikkapa minä olen miehenä ja isänä 20 vuotta hoitanut pääosin perheemme koko ruokahuollon, lasten kuskaukset, kaupassa käynnit, iltasadut jne. Kun vaimo on ollut suurimman osan ajasta monta iltaa viikossa töissä niin kyllä sitä mies tekee ihan ne kaikki samat hommat kuin äitikin eikä se ole mitenkään ihmeellistä. Ihan vain tavallista isän elämää.
Niin, sinun vaimo on illat töissä eikä makaa sohvalla telkkaria katsellen. Vai makaako hän sohvalla kaikki päivät eikä tee mitään? Jos ei, niin eihän sinulla olekaan mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyö, tuo työ minkä henkilö itse kokee tarpeelliseksi mutta se ei ole sellainen mitä muut välttämättä kokevat tarpeelliseksi.
Tässä ketjussa mies varmasti osaa pestä pyykit, mutta pesee ne ehkä sitten kun vaatteet alkavat loppumaan. Miettii mitä kaupasta ostetaan kun menee kauppaan kun huomaa, että joku on lopussa. Punnitsee lapsen kun lapsi pitää punnita. Laittaa luistimet lapselle jos sinä päivänä niitä tarvitaan sen sijaan, että opiskelee asian koko viikoksi ulkoa.
Asioita voi tehdä monella tapaa ja niistä voi stressata vähemmän. Se niin uuvuttava metatyökin vähenee siinä samalla.
Ilman metatöitä pyykkiä pestään kiireessä yötä myöten, kun tajutaan ettei puhtaita vaatteita aamuksi ole. Kaupassa täytyy rampata joka päivä, kun hakee vain sen mikä just sillä hetkellä oli loppu. Luistelukamppeita etsitään kasaan aamukiireessä, kun ei
No osaa ihmisistä ei pieni arkinen härdelli niin haittaa. Heidän päiväänsä ei pilaa se että luistimia etsitään viime tingassa tai synttäreille kaarretaan Prisman kautta ja ostetaan lahja siinä matkalla. Kukin tavallaan.
Metatöiden ihannoijat ovat niitä joiden arkea se helpottaa että kaikki on aina järjestyksessä. Mutta se on vain yksi tapa hoitaa arki eikä sekään sovi kaikkien luonteeseen ja elämäntapaan.
Miksi suostut kotiorjaksi? En kyllä katselisi tuollaista miestä päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten ja kodin hoito on äidin työtä. Perheen elättäminen palkkahommilla on isän työtä. Kumpikin hoitaa oman tonttinsa.
Missä maassa sä elät, kun Suomessa äidit käyvät kokopäivätyössä? Osapäivää täällä yritetään lakkauttaa kaikin keinoin.
Laita linkki tuohon tilastotietoon.
kaiva sieltä samalla, kun täytät seuraavaa tukihakemustasi
"Niin, sinun vaimo on illat töissä eikä makaa sohvalla telkkaria katsellen. Vai makaako hän sohvalla kaikki päivät eikä tee mitään? Jos ei, niin eihän sinulla olekaan mitään valittamista."
Valitinko minä jostain? Kerroin vain ja ainoastaan että on olemassa paljonkin miehiä joille kotitöiden tekeminen on ihan normaali osa arkea eikä mitään sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla tilastoja?
Tilastot on, ja niitten mukaan naisten
miesten työ on rahan tienaamista ikävissäkin olosuhteissa. naisten työ on jotain kivaa pikku näpertelyä jossain trendipaikassa mukavien työkaverien kanssa osa-aikaisena ja siitäkin ajasta saikutetaan suuri osa aina kun hiukan vituttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kai ap:kin olettaa, ei kai hän uskaltaisi lapsiaan jättää miehen huollettaviksi jos olettaisi, ettei tämä kykene. Tarkoitus lienee vaan vähän herätellä siihen, millainen työmäärä se kaikesta huolehtiminen on.
On myös ihan mahdollista että mies selviää niistä ilman että uupuu mitenkään erityisesti. Miehet ovat lopulta usein aika käytännöllisiä eikä se normaalien kotitöiden hoitanminen ole heille sen kuormittavampaa kuin naisillekaan kun vain niihin ryhtyvät. Usein tuntuu että päinvastoin kun miehet eivät vaadi itseltään ihan niin paljon täydellisyyttä kuin naiset. Lopputulos ratkaisee enemmän kuin tyylipisteet.
Mä olen aina epäillytkin, että ne, jotka eivät vaadi mitään, päätyvät piioiksi. Mä taas olen vaatinut, ja kumpikin aviomies on katsonut asiakseen ponnistella. Hyvä näin, pysyy liitto onnellisena.