Alankomaissa 9000 eutanasiaa vuodessa. Minusta liikaa. Linkki
Järkyttävää, jos tuollaisiin lukuihin mentäisiin Suomessakin. Lisäisi tosiaankin painetta käyttää sitä säästökeinona.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on Taivaan Isän tehtävä päättää kuka täältä milloinkin pois lähtee.
jos elämä tuntuu jo helvetiltä niin mikä siinä on siirtyä seuraavaan maailmaan
Onneksi voi ajaa rekan alle niin ei tarvi tonne mennä.
"Jos kyse on esim. siitä, että sairas (mutta ei kuolemansairas) ihminen ei saa tarpeeksi tukea yhteiskunnalta ja siksi haluaa kuolla niin mielestäni ratkaisu ei todellakaan ole eutanasian salliminen vaan yhteiskunnan rakenteiden korjaaminen. Ja mielenterveysongelmaisten kohdalla kai jo termikin kertoo että heidän mieli ei ole terve ja on vaikea nähdä että kuolema on ratkaisu siihen. Todellakin slippery slope. Toki jokainen saa itse päättää päivänsä, sitä ei voi kukaan estää, mutta että eutanasiasta tehdään ratkaisu tuollaisiin tilanteisiin on mielestäni sairasta."
Miten yhteiskunta voi korjata esim. yksinäisen introvertin vanhuksen tilanteen? Määrätä sille ystävän?
Miten yhteiskunta voi auttaa ihmistä, jonka mielestä hänen ei olisi edes pitänyt syntyä, joka on halunnut pois jo yli 50 vuotta (=minä, olen halunnut pois jo 16 vuotiaasta, siihen ei liity mitään mt-ongelmaa, en vain halunnut tulla syntyneeksi itsekeskeisille, narsistisia piirteitä omaaville vanhemmille, joiden "eväät" lapsensa elämälle eivät todellakaan olleet esim. itsetunnon nostattavia)
Vierailija kirjoitti:
Sarjamurhaajalle otollinen tilaisuus,menee eutanasian piikkiin niin sanotusti.
Minkälainen lääkäri on tuohon valmis? Sarjamurhaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli helvettiin.
Eutanasia somaattiseen, ennenaikaiseen kuolemaan ja huomattavaa kärsimystä ja kipua aiheuttavaan sairauteen on mielestäni ihan ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Kunhan rajataan, että tahto ja aloite pitää tulla aina henkilöltä itseltään ilman minkäänlaisia poikkeuksia. Myös aloite, ei koskaan niin, että läheiset tai lääkäri ehdottaa eutanasiaa henkilölle itselleen. Riski että joku kärsii kivusta ennen kuolemaa (kun valitettavasti sekin on luonnollista ja kärsimys tietyllä tapaa kuuluu elämään) on kuitenkin paljon pienempi vääryys kuin että jollekin annetaan eutanasia vasten tahtoaan. Mielestäni tällainen eutanasia pitäisi sallia, mutta yhtään mitään porsaan reikää ei voi olla, että eutanasiaa käytetään muiden kuin henkilön itsensä tavoitteisiin.
Hollannissa ainakin (ja ehkä muissa maissa) on muodostunut haasteeksi, että vaikeavammaisten vanhemmat ovat toivoneet lapselleen eutanasiaa. Kuitenkin se vammainen lapsi mitä todennäköisimmin kokee myös nautinnollisia elämisen hetkiä ja hänen elämällä on itseisarvo vaikka hänen hoitaminen onkin raskasta. On erittäin vaikeaa todistaa kommunikaatiokyvyttömän ihmisen kohdalla, että hän kokee suunnatonta kärsimystä kokoajan. Tämä ei missään nimessä saa olla vain uupuneiden vanhempien arvion perusteella tapahtuvaa eutanasiaa. Tällaisille lapsille pitäisi löytää hyvä hoitopaikka ja tavallaan myös niitä hoitajia, jotka näkevät tilanteen objektiivisesti. Vanhemmallehan vaikeasti vammainen epileptikko tmv lapsi on ymmärrettävästi suru mutta myös pettymys. Sitä joutuu tavallaan hautaamaan lapsen tulevaisuuden ja sellaisessa tilanteessa tulee useimmille todella synkkiä ajatuksia - kuten että avustettavana oleva elämä ei ole elämisen arvoista. Se kommunikointikykyinen lapsi voi kuitenkin kokea paljon mielihyvän ja ilon tunteita vaikka ei niitä sanallista ilmaisisi. Riski siihen, että lapsi kuolee vain uupuneiden vanhempien helpotukseksi ja oman arvon tunnon säilytykseksi on mielestäni liian suuri.
T. Vammaisen lapsen äiti, jonka lapsi kyllä nauttii elämästä vaikka ei esimerkiksi tuota puhetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eutanasian vastustajat on 100 % sitä uskonnon varjolla. Mitään oikeaa syytä vastustamiseen ei ole, pelkkiä uskomuksia ja kansantaruja siitä miten elämä pitää "lusia" loppuun asti.
Väärin. Minä olin eutanasian kannalla aiemmin, mutta jostain syystä se on lähtenyt laukalle jokaisessa maassa, jossa se on sallittu.
Kanada nyt on ihan oma lukunsa, mutta Hollannissakin on myönnetty eutanasia m.m. nuorille masennuspotilaille.
En tiedä onko se jokin vääjäämätön lopputulos, että kun eutanasia ensin sallitaan kovia kipuja kärsiville kuolemansairaille, jotkut alkavat kuumeisesti pohtia keneen kaikkiin muihin eutanasia voisi laajentaa (Kanadassa pian jopa mt-ongelmaisiin alaikäisiin), ja jotkut toiset alkavat kuumeisesti pohtia, millä kaikilla tavoin tällä voisi tienata/säästää.
Toivottavasti se ei ole vääjäämätöntä, koska olen edelleen sitä m
Jokseenkin tällä tavalla itsekin ajattelen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eutanasian mahdollisuus myönnetään 1000 ihmiselle vuodessa, miten 2022 eutanasian on saanut 6000 ihmistä? Jokin tuossa artikkelissa ei pidä paikkaansa tai sitten en ymmärtänyt lukemaani.
Ihanaa, että pariskunnat voivat lähteä käsikädessä.
Suomeen tarvitaan myös eutanasialaki parantumattomasti sairaille, jatkuvista kivuista kärsiville ihmisille.
Sinne voi mennä myös muista maista.
Aivan. Ei muuta kuin hollantia kohti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noi ole itse halunneet eutanasiaa. On epäinhimillistä, että sellaista ei ole saatavilla. Ja toi sun tekosyy on inhottavan pjaska tekosyy. Mikä on sun motivaatio kiusata parantumattomasti sairaita kärsiviä ihmisiä?
AP ei ole todennäköisesti koskaan joutunut katsomaan omaisensa tekevän kuolemaa pari viikkoa sairaalasängyssä, itkien ja anellen kuolemaa koko tajuissaoloaikansa.
Ei kukaan toivo tuollaista loppua läheisilleen. Tai itselleen. Silti se on valitettavasti ihan arkipäivää Suomessa, että kipua ei hoideta ja ihmistä pidetään hengissä ilman mitään toivoa vaikka tämä ei itse enää haluaisi.
Tämä on saanut itsenikin harkitsemaan itsemurhaa, jos joutuisin samaan tilanteeseen. Olen joutunut katsomaan vanhempieni kitumista: äitini kuoli syöpään, isä aivoinfarktiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli helvettiin.
tajusit pointin onneks olkoon. mutta miksi se seuraava olis pahempi tai miksei tämä ole helvetti ?
Vierailija kirjoitti:
Sitähän eutanasian vastustajat toivovat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen voi itsekin vaikutta. Jos on tosissaan halu lähteä niin siihen pystyy jokainen ihan itsekin.
Onko kellään vastausta siihen että miksi ei voida käyttää sedaatiota. Siis pitää potilasta nukutuksessa?
Onko syynä se, että armokuolema on paljon halvempi toteuttaa? Kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän noi ole itse halunneet eutanasiaa. On epäinhimillistä, että sellaista ei ole saatavilla. Ja toi sun tekosyy on inhottavan pjaska tekosyy. Mikä on sun motivaatio kiusata parantumattomasti sairaita kärsiviä ihmisiä?
AP ei ole todennäköisesti koskaan joutunut katsomaan omaisensa tekevän kuolemaa pari viikkoa sairaalasängyssä, itkien ja anellen kuolemaa koko tajuissaoloaikansa.
Ei kukaan toivo tuollaista loppua läheisilleen. Tai itselleen. Silti se on valitettavasti ihan arkipäivää Suomessa, että kipua ei hoideta ja ihmistä pidetään hengissä ilman mitään toivoa vaikka tämä ei itse enää haluaisi.
Tämä juuri. Molemmat vanhemmat kuoli syöpään ja se riutuminen sai minutkin muuttamaan mieleni eutanasiasta, vaikka olenkin uskovainen. Ei ne syöpäpotilaat pysyisi niinkään pitkään hengissä (kärsimässä) ilman nykylääketiedettä.
Jos lääketieteellä on oikeus pidentää elämää sairauksista huolimatta, miksei sitten samantien ole oikeus myös lopettaa elämä? Jumalaa siinä leikitään joka tapauksessa ja potilas olisi kuollut aikoja sitten ilman niitä syöpähoitoja.
Hirmuiset traumat jäi vanhempieni kitumisen seuraamisesta. Mitkään kipulääkkeet ei auta siinä vaiheessa, kun olo on lähinnä tukala ja oireet monia muitakin kuin varsinaista kipua.
Vierailija kirjoitti:
"Jos kyse on esim. siitä, että sairas (mutta ei kuolemansairas) ihminen ei saa tarpeeksi tukea yhteiskunnalta ja siksi haluaa kuolla niin mielestäni ratkaisu ei todellakaan ole eutanasian salliminen vaan yhteiskunnan rakenteiden korjaaminen. Ja mielenterveysongelmaisten kohdalla kai jo termikin kertoo että heidän mieli ei ole terve ja on vaikea nähdä että kuolema on ratkaisu siihen. Todellakin slippery slope. Toki jokainen saa itse päättää päivänsä, sitä ei voi kukaan estää, mutta että eutanasiasta tehdään ratkaisu tuollaisiin tilanteisiin on mielestäni sairasta."
Miten yhteiskunta voi korjata esim. yksinäisen introvertin vanhuksen tilanteen? Määrätä sille ystävän?
Miten yhteiskunta voi auttaa ihmistä, jonka mielestä hänen ei olisi edes pitänyt syntyä, joka on halunnut pois jo yli 50 vuotta (=minä, olen halunnut pois jo 16 vuotiaasta, siihen ei liity mitään mt-ongelmaa, en vain halunnut tulla syntyneeksi itsekeskeisille, narsi
Kyllä liittyy. Ei terve ihminen halua kuolla - päinvastoin.
Eutanasia lailliseksi heti! Turhaa, pinnallista lässytystä miten jokainen elämä on tärkeä. Jos et ole kärsivän ihmisen kengissä, älä käy jeesusteleen yhtään mitään, pelkkää ulkokultaista pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään vastausta siihen että miksi ei voida käyttää sedaatiota. Siis pitää potilasta nukutuksessa?
Onko syynä se, että armokuolema on paljon halvempi toteuttaa? Kamalaa.
Kannatan sedaatiota siksi, että sitä ei voisi käyttää väärin elinkelpoisen yksilön tuhoamiseen. Ilmiselvää, että sitä käytetään vain, kun ihminen on muutenkin kuolemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa olen yrittänyt päästä pois ns. omin avuin, viimeisimmällä kerralla hoitotahtoani ei luettu/kuunneltu. Siispä jatkan kituuttamista...
Miksi ihmisiä pidetään täällä väkisin, elämäni ei ole ihmisarvoista elämää. Im on ainoa mahdollisuuteni: junarata on lähellä, rekan alle? En kuitenkaan halua aiheuttaa junan tai rekan kuskille traumoja. Isäni kuljettaman veturin alle jäi ihminen, muistan vieläkin hänen tuskansa!
En ole niin sairas, että saisin sopivia lääkkeitä, menenkö ostamaan huumeita ja otan överit? Taitaa olla ainoa mahdollisuus päästä pois. Kanadassa pääsisin!
Missä voin allekirjoitta eutanasilain aloitteen?
Masennusko vaivaa? Etkö saa riittävää hoitoa. Voit parantua vielä.
Äidilleni on vakava masennus. On ollut jo 30 vuotta. Lääkkeillä jotenkin pysyy elämässä kiinni. Alkuun oli ihan liian lievät lääk
No silloin vaivasi, lääkitystä on, mutta en halua elää lopun elämääni zombina. Lääkitys vie kaikki tunteet. Ei ole mitään mieltä syödä nappeja loppuelämäni, ennen elämässä oli värisävyjä, nyt pelkkää harmaata.
Tätä harmaan sävyjä taitaa olla äitisikin elämä, kysäisepä nauttiiko hän "pysymisestä elämän syrjästä kiinni", voit yllättyä, hänkin haluaa pois!
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei ja vielä kerran ei! Hoida kuolemasi niin, ettei kukaan ulkopuolinen joudu tahtomattaan pyöveliksi. Vttumainen teko!