Paras pikkupaikkakunta, jossa olet asunut ja jonne voisit palata
Vaihteeksi tällainen hyvän mielen ketju :)
Itsellä Oulu. Parinkymmenen ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen olen alkanut lämmetä ajatukselle kotiseudulle paluusta.
Kommentit (411)
Taivalkoski. Kaunista luontoa, loistavat talviurheilumaastot, kesäisin kohtalaisen vilkasta.
Valtimo. On kulttuuria ja maanläheistä järkevää ajattelua, lämpimiä ihmisiä, edullisia asuntoja.
Nivala, koska lestadiolaispopulaatio on pienentynyt ja nykyisin myös ei-uskovaisten lasten piirustuksia lähetetään piirustuskilpailuihin. Ilmeisesti myöskään ruokaa ei tarvitse enää koulussa siunata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oulu, pikkupaikkakunta? :D
Sanon Savonlinna
On se mm. Los Angelesissa asuneen silmin :)
ap
No sitten muotoilit kysymyksen huonosti, olisit kysynyt mikä kaupunki ylipäätään Suomessa. Sullehan ne kaikki on nyt pieniä:)
Mutta ap ei puhunut Suomen paikkakunnista mitään. Eli voi ehdottaa PIKKUpaikkakuntaa mistä päin maailmaa vaan
Pärnu. Asuin siellä vuosia sitten pari vuotta, talvisin toki hiljainen kylä ja toisaalta kesällä mitä ihanin pieni kaupunki. Hyviä muistoja. Nyt kävin taas piipahtamassa niin tunnelma on säilynyt ja monet paikat ihan niin kuin ennen..
Parainen. Kymmeniätuhansia saaria. Luonto on todella kaunis. Myös Kuusamon alapuolisen Suomen suurin kunta. Kaikki puhuvat sekä suomea että ruotsia, eikä paheksuta kumpaakaan ryhmää. Talvet on lämpimiä, mutta lunta on yleensä vähän. Lähellä on Turku, jos haluaa käydä isommassa kylässä.
Vaasa on monikulttuurinen unelma kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole semmoista paikkaa, missä olen asunut ja minne haluaisin takaisin. Lahden seudulle mua ei saa takaisin edes kilon paloina. Olihan siellä jotkut kämpät ihan kivoja, mutta paluumuutto johonkin niistä vaatisi sen, että sitten erakoidutaan ja homehdutaan sinne johonkin pikkukaksioon. Naamaa ei olisi paljoa ulos näyttämistä.
Johtuuko tämä nyt siis sinusta vai niistä paikkakunnista?
Asuin aikoinaan Lahdessa ja voin sanoa kokemuksesta, että tympeämpää paikkaa saa todella hakea. Koulukiusaaminen alkoi kolmannella luokalla, koulun vaihdon myötä, ja jatkui ammattikouluun asti, jonka jälkeen jatkui intissä ja sen jälkeen työpaikoilla. On ollut kaikenlaista, jonka lähtöjuuret on siellä ala-asteella asti. Jotain tosi outoa. Samat naamat ja jotkut sisäpiirit, joihin nämä koulukiusaajat kuuluivat. Heidän kavereita ja kavereiden kavereita, jotka sitten valikoituneet naapureiksi ja muiksi, joita sitten päivittäin kohtasin. Juoruamista, kyttäämistä, asioiden selvittämistä ym. perin hämärää. Kun muutti, niin pian sai huomata, että joku tuntematon osasi puhua mun asioista niin kuin olisimme tunteneet lapsesta asti. Siellä se on just sellaista, että muistellaan jotain vuosikymmenten takaista asiaa, niin kuin se olisi tätä hetkeä, ja sitä sitten ruvetaan maustamaan keksimällä siihen omia pikku lisukkeita ja näin saadaan aikaan hyvä valhe ja juoru, joka on uskottavampi kuin totuus. Sillä sitten mennään. Päässä mulla olisi vikaa, jos mä kaiken kokemani jälkeen edes harkitsisin paluumuuttoa Lahteen. Siellä on niin pienet piiritkin, ettei ole todellista.
Juuri tämän pelin takia en sinne takaisin muuttaisi. Lahden lisäksi on kokemusta Nastolasta (1985-91), joka on nykyisin Lahtea, sekä Hollolan Salpakankaasta (1995-98). Hyi helvetti. Mitään hurraamista ei ole myöskään Heinolassa ja Orimattilassa. Niistä ei omakohtaista asumis kokemusta, mutta monet haukkuvat kyseisiä paikkoja melko vuolaasti.
Jos itselläsi olisi samat kokemukset kuin minulla, et sinäkään muuttaisi Lahteen. Ellet sitten asu kaikista mahdollisista paikoista juuri Lahdessa. Siis eihän paikkakunnassa itsessään mitään vikaa, vaan ihmisissä. Korostan ja alleviivaan: ihmisissä. Ei kukaan muuttaisi takaisin Lahteen, tai minnekään muullekaan paikkakunnalle, josta on samantyyppiset kokemukset kuin minulla. Ellei sitten ole masokisti, joka haluaa välttämättä tilata ja pedata itselleen mahdollisimman paskan loppuelämän. Se, että on joukko ihmisiä, jotka pitävät Lahtea hyvänä paikkana jne. ei poista minun ja monen muun omakohtaisia huonoja kokemuksia Lahdesta. Eiköhän tämä päde jokaiseen paikkakuntaan, sillä kaikista osalla on hyvät ja osalla huonot kokemukset. Ihan jokainen paikkakunta on sellainen, että poismuuttaneista osa voisi palata ja osa ei ikinä. Eikä yksin se, että on huonoja kokemuksia, vaan se kuinka väkeviä ne kokemukset ovat olleet.
Vaasa (jos Oulukin lasketaan pieneksi). Lyhyet välimatkat, hyvät palvelut, meri lähellä kaupungin keskustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaasa (jos Oulukin lasketaan pieneksi). Lyhyet välimatkat, hyvät palvelut, meri lähellä kaupungin keskustaa.
Opiskelin Vaasassa, en muuttaisi sinne. Ei mitenkään miellyttävä paikka, lisänä riitainen asetelma svenska vs suomenkieliset. Tuulee aina myös.
Hämeenkyrön kylät, Mahnala ja muut, ihanimmat maisemat
Vierailija kirjoitti:
Hämeenkyrön kylät, Mahnala ja muut, ihanimmat maisemat
Ja Siuro. En ole asunut, mutta olen pyöräillyt siellä suunnalla. Tampereen seudun parhaimpia ellei parhain pyörätie on Nokian keskustasta Siuroon. Hyvää maisemaa, samoin kun Siurosta lähdetään Sasin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Nivala, koska lestadiolaispopulaatio on pienentynyt ja nykyisin myös ei-uskovaisten lasten piirustuksia lähetetään piirustuskilpailuihin. Ilmeisesti myöskään ruokaa ei tarvitse enää koulussa siunata.
Kun jollekin paikkakunnalle alkaa pesiytyä uskonlahkolaisia, ne eivät lähde pois kulumallakaan, ei edes suorakulumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsirannikon helmet Kristiina, Kokkola ja Pietarsaari, jonka keskusta valittiin jossain Suomen mukavimmaksi, koska se on vilkas, eivätkä erikoisliikkeet ole muuttaneet minnekään "kehälle".
Ovat ainoastaan mukavia asuinpaikkoja niille jotka ruotsinkielisiä, koska piirit on sisäänpäin lämpiävät. Kokkolan keskusta on kuollut, ja kaikki liikkeet, marketit ja palvelut siirtyneet isolle teollisuusalueelle Jyväskylään menevän tien varteen, useita kilometrejä entisestä idyllisestä keskustasta missä erikoisliikkeet lopettaneet, jopa ketjuliikkeet, eikä siellä ole enää mukavia ravintoloita, pelkkiä kebab- ja purilaiskioskeja ja ihmiset istuu kotona tilaamassa ruokaa eikä käy ulkona ja paikallisissa baareissa roikkuu vain alkoholisteja. Kaduilla, baareissa ja rakennuksissa a m m u skellaan ja on turvatonta, monta tapausta ollut viime vuosina, viimeksi kaksi viikkoa sitten! Niin n a rk kar
Tuo sisäänlämpiävyys on niin totta! Pietarsaaressa ei aina saa edes palvelua suomeksi. Näissä kaupungeissa on ihan kiva käydä kesäisin, mutta jos et ole katkeamatta viidessä sukupolvessa paikallinen, niin kavereita et sieltä saa. Ympäröivät pikkukunnat on ehkä siinä mielessä parempia. Siitä olen eri mieltä, etteikö Kokkolassa uskaltaisi liikkua. Sehän on iltaisin tosiaan ihan kuollut paikka, eikä kukaan edes huomaa sinua, jos olet muualta muuttanut. Suntin haju on hirveä ja johtovesi on mausta päätellen peräisin sieltä tai ehkä uimahallista. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat ainoastaan mukavia asuinpaikkoja niille jotka ruotsinkielisiä, koska piirit on sisäänpäin lämpiävät. Kokkolan keskusta on kuollut, ja kaikki liikkeet, marketit ja palvelut siirtyneet isolle teollisuusalueelle Jyväskylään menevän tien varteen, useita kilometrejä entisestä idyllisestä keskustasta missä erikoisliikkeet lopettaneet, jopa ketjuliikkeet, eikä siellä ole enää mukavia ravintoloita, pelkkiä kebab- ja purilaiskioskeja ja ihmiset istuu kotona tilaamassa ruokaa eikä käy ulkona ja paikallisissa baareissa roikkuu vain alkoholisteja. Kaduilla, baareissa ja rakennuksissa a m m u skellaan ja on turvatonta, monta tapausta ollut viime vuos
Tuo sisäänlämpiävyys on niin totta! Pietarsaaressa ei aina saa edes palvelua suomeksi. Näissä kaupungeissa on ihan kiva käydä kesäisin, mutta jos et ole katkeamatta viidessä sukupolvessa paikallinen, niin kavereita et sieltä saa. Ympäröivät pikkukunnat on ehkä siinä mielessä parempia. Siitä olen eri mieltä, etteikö Kokkolassa uskaltaisi liikkua. Sehän on iltaisin tosiaan ihan kuollut paikka, eikä kukaan edes huomaa sinua, jos olet muualta muuttanut. Suntin haju on hirveä ja johtovesi on mausta päätellen peräisin sieltä tai ehkä uimahallista. Hyi.
Olisiko sen takia iltaisin ihan kuollut paikka, kun kukaan ei uskalla liikkua ettei saa luodista osumaa..........
Paljon väkivaltarikoksia ja kuolemantuottamuksia tosiaan väkilukuun nähden.
Mikä voi olla syy että väki sekaisin ja väkivaltaisuutta, lisääntynyt sisäsiittoisuus??
Oma lempparipikkupaikkakuntani on Rooma. Sellaista pienen historiallisen kylän tuntua Los Angelesin jälkeen.
Eri kuin ap
(10 pistettä hyvästä trollialoituksesta!)