Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentokoneen oven voi näköjään avata ilmassa

Vierailija
26.05.2023 |

Etelä-Koreassa joku avas, varmaan melkoinen viima kävi koneessa. 😀

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/12fc7b93-7faf-477e-b68b-38db91086de5

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nyt viranomaiset tutkivat miehen lisäksi, oliko lentokoneessa ja sen hallinnassa jotain poikkeavaa.

CNN:n haastatteleman ilmailuasiantuntijan mukaan ovea ei pitäisi olla mahdollista avata lennon aikana ilmavirtaa vasten.

Lähteet: CNN, Reuters"

Et sit viitsinyt lukea loppuun asti, alkoi vaan naurattamaan ihmisten hengenvaara!

ajatteleppa omalle kohdalle, se kone ois voinut pudota siitä syystä, siksi niitä ei saa7voi aukoa kuin henkilökunta, oikeaan aikaan!

Vierailija
2/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota korkealla saa auki ilmanpaine-erojen vuoksi jos koneessa vaan paineistus toimii. Nyt tuo oli 200 metrissä eli paine-eroa ei ollut hirveästi joten ovenkin sai näemmä vängättyä auki. Lähinnähän tuossa tulee ongelmaksi tuuli vähän kuten auton avonaisesta sivuikkunasta mutta vaan paljon nopeammassa vauhdissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta sen enempää tietämättä, eikö se periaatteessa ole välttämätöntäkin saada auki, jos koneesta pitää päästä pelastautumaan? Ei siitä varmaan tyypillisesti voikaan pelastautua kun kone on vielä ilmassa, mutta minkälainen mekanismi siinä voisi olla, että ilmassa avaaminen ei olisi mahdollista, mutta laskeutumisen tai peräti putoamisen jälkeen ilman erillisiä temppuja olisi, jos kone olisi vielä jossain määrin yhtenä kappaleena ja eloonjääneitä sisällä ja vaikka tulipalo jossain osassa konetta?

Vierailija
4/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on jollain jo ollut kiire. Ei riittänyt että on ekana ovenkahvassa kiinni, piti saada se ovi aukikin ilmassa.

5/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi saaneet kaikki tuhoutua. Eikö Korean Yulinissa ala taas näinä päivinä koirien ja kissojen elävältä keittämis festivaalit.

Äärimmäisen julma eläinrääkkääjäkansa.

Vierailija
6/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta sen enempää tietämättä, eikö se periaatteessa ole välttämätöntäkin saada auki, jos koneesta pitää päästä pelastautumaan? Ei siitä varmaan tyypillisesti voikaan pelastautua kun kone on vielä ilmassa, mutta minkälainen mekanismi siinä voisi olla, että ilmassa avaaminen ei olisi mahdollista, mutta laskeutumisen tai peräti putoamisen jälkeen ilman erillisiä temppuja olisi, jos kone olisi vielä jossain määrin yhtenä kappaleena ja eloonjääneitä sisällä ja vaikka tulipalo jossain osassa konetta?

Se "mekanismi" toimii ulkoilman ja koneen sisäpuolen paine-erolla. Yhtään korkeammalla se paine-ero on niin iso että ovea ei jaksa työntää sitä vastaan. Maan pinnalla taas paine-eroa ei ole joten silloin jaksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne nyt auki saa, kun hätäpoistumisissakin kerran mennään ovista ulos liukupatjoja pitkin.

Vierailija
8/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ovessa olisikin ollut jokin tekninen vika joka mahdollistanut avaamisen, niin ei pitäisi olla syitä sille miksi niin olisi tehnyt. toki on voinut käytä mielessä että hyppäisi ilman laskuvarjoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne nyt auki saa, kun hätäpoistumisissakin kerran mennään ovista ulos liukupatjoja pitkin.

Hätäpoistumisovia ei saa auki kun kone on korkealla ilmassa.

Vierailija
10/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ens kerralla kokeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikka ovessa olisikin ollut jokin tekninen vika joka mahdollistanut avaamisen, niin ei pitäisi olla syitä sille miksi niin olisi tehnyt. toki on voinut käytä mielessä että hyppäisi ilman laskuvarjoa.

Huvikseen vaan kokeillut jostain päähänpistosta sen kummemmin ajattelematta. 

Vierailija
12/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jannu testasi järjestelmän. Se ei ollut ihan idioottivarma.

Koneen ovi oli lennon aikana yhtä avautumaton kuin Titanic oli neitsytmatkallaan uppoamaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta sen enempää tietämättä, eikö se periaatteessa ole välttämätöntäkin saada auki, jos koneesta pitää päästä pelastautumaan? Ei siitä varmaan tyypillisesti voikaan pelastautua kun kone on vielä ilmassa, mutta minkälainen mekanismi siinä voisi olla, että ilmassa avaaminen ei olisi mahdollista, mutta laskeutumisen tai peräti putoamisen jälkeen ilman erillisiä temppuja olisi, jos kone olisi vielä jossain määrin yhtenä kappaleena ja eloonjääneitä sisällä ja vaikka tulipalo jossain osassa konetta?

Se "mekanismi" toimii ulkoilman ja koneen sisäpuolen paine-erolla. Yhtään korkeammalla se paine-ero on niin iso että ovea ei jaksa työntää sitä vastaan. Maan pinnalla taas paine-eroa ei ole joten silloin jaksaa.

Muuten hyvä, mutta väärinpäin.

Vierailija
14/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta sen enempää tietämättä, eikö se periaatteessa ole välttämätöntäkin saada auki, jos koneesta pitää päästä pelastautumaan? Ei siitä varmaan tyypillisesti voikaan pelastautua kun kone on vielä ilmassa, mutta minkälainen mekanismi siinä voisi olla, että ilmassa avaaminen ei olisi mahdollista, mutta laskeutumisen tai peräti putoamisen jälkeen ilman erillisiä temppuja olisi, jos kone olisi vielä jossain määrin yhtenä kappaleena ja eloonjääneitä sisällä ja vaikka tulipalo jossain osassa konetta?

Se "mekanismi" toimii ulkoilman ja koneen sisäpuolen paine-erolla. Yhtään korkeammalla se paine-ero on niin iso että ovea ei jaksa työntää sitä vastaan. Maan pinnalla taas paine-eroa ei ole joten silloin jaksaa.

Näinhän se menee. Hetken ajattelin, että onko ohjaamossa jokin kytkin, jolla ovien lukituksen voisi aktivoida, mutta sehän olisi järjetöntä. Ei voi luottaa siihen, että ohjaamossa joku aina on tolkuissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saa auki. Olen yhden matkan tehnyt hätäuloskäynnin vieressä-vahingossa varasin tuon paikan-olin järkyttynyt kun luulin varanneeni paikan 1.riviltä.  Pelkäsin koko matkan kun siinä istuvan on osattava avata ovi ja osallistuttava poistumistoimenpiteisiin.  Ja lentoemäntä jopa sanoi, että minun pitää vahtia ettei kukaan avaa ovea matkan aikana.  Näytti aika heppoiselta se ovi.  No sitten koko aika meni siihen että kertasin miten se avataan enkä vessaankaan uskaltanut paikaltani lähteä.  Ja kaiken lisäksi olin maksanut 40e lisämaksua tuosta paikasta. Onneksi laskeutumisen ajaksi lentoemäntä käänsi itselleen oman istuimen oven vierestä.

Vierailija
16/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta sen enempää tietämättä, eikö se periaatteessa ole välttämätöntäkin saada auki, jos koneesta pitää päästä pelastautumaan? Ei siitä varmaan tyypillisesti voikaan pelastautua kun kone on vielä ilmassa, mutta minkälainen mekanismi siinä voisi olla, että ilmassa avaaminen ei olisi mahdollista, mutta laskeutumisen tai peräti putoamisen jälkeen ilman erillisiä temppuja olisi, jos kone olisi vielä jossain määrin yhtenä kappaleena ja eloonjääneitä sisällä ja vaikka tulipalo jossain osassa konetta?

Se "mekanismi" toimii ulkoilman ja koneen sisäpuolen paine-erolla. Yhtään korkeammalla se paine-ero on niin iso että ovea ei jaksa työntää sitä vastaan. Maan pinnalla taas paine-eroa ei ole joten silloin jaksaa.

Tätäpä juuri, että eikös se ole välttämätöntäkin saada tarvittaessa auki, eikä siinä voi olla mitään sellaista mekanismia, joka estäisi ilmassa avaamisen (muuten kuin sen paine-eron takia). Muutenhan sen pitäisi olla juuri jokin ohjaamosta käytettävä lukitusjärjestelmä, joka taas ei onnettomuustilanteissa olisi turvallinen, koska se ohjaamohan todennäköisimmin ottaa osumaa hätälaskeutumisessa...

Vierailija
17/17 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä on jollain jo ollut kiire. Ei riittänyt että on ekana ovenkahvassa kiinni, piti saada se ovi aukikin ilmassa.

Olsi äijä voinut samalla poistua avoimesta ovesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan