Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras pikkupaikkakunta, jossa olet asunut ja jonne voisit palata

Vierailija
13.02.2024 |

Vaihteeksi tällainen hyvän mielen ketju :)

Itsellä Oulu. Parinkymmenen ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen olen alkanut lämmetä ajatukselle kotiseudulle paluusta.

Kommentit (536)

Vierailija
521/536 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole asunut, mutta olen kotoisin läheltä tätä kuntaa. Voisin muuttaa Tervoon, Pohjois-Savoon. Kuopioon pääsee bussilla nyt ainakin pari kertaa arkisin ja autolla esim. Matkukseen n. 50 km, ei tarvitse mennä edes keskustaan asti. Sukua on sieltä kotoisin kuitenkin. Todella kaunis, järveä järveä ja kaksi kauppaa, apteekki, pari kahvilaa ja Golf-kenttä. Itse en Golfista välitä, mutta siellä on kuulemma sielläkin hyvä kahvila kesäisin. Kaupat on pieniä, mutta Karttulan S-marketti jo vähän isompi. Sekä se on tällä hetkellä vielä yksi harvoista itsenäisistä pienistä kunnista. Siellä on myynnissä järvenrantataloja halvemmalla kuin mitä tämä meidän kaupunkiasuntomme pienehkön kaupungin keskustassa maksaisi. 

Kuulostaa muuten hyvältä, mutta kun siellä pitäisi asua niiden savolaisten keskellä. 

Vierailija
522/536 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukaupungeista Naantali (etenkin Kultaranta) oli mieluisin asuinpaikka.

Olin siellä Kekkosen aikaan.

Jatkaa Ukko Hailuodosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/536 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki. 

Manchesterissa nyt, vaikka täällä viihdyn ja vaikuttaa hyvinkin Tampereelta, jossa olen asunut myös, niin kotiin on ikävä. Helsingissä syntynyt ja lapsuuteni viettänyt. En ole muualla Suomessa asunutkaan, että oikeasti pienistä paikkakunnista en tiedä.

Mä olen asunut myös maailmalla suurkaupungeissa, mutta kotikaupunkiin Helsinkiin oli aina ikävä. Ja tänne sitten palasin. Nyt asun linnuntietä 8 km päässä sieltä missä synnyin. Että sellainen lenkki kolmen mantereen kautta kotiin :D

Vierailija
524/536 |
03.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Mä en ole asunut, mutta olen kotoisin läheltä tätä kuntaa. Voisin muuttaa Tervoon, Pohjois-Savoon. Kuopioon pääsee bussilla nyt ainakin pari kertaa arkisin ja autolla esim. Matkukseen n. 50 km, ei tarvitse mennä edes keskustaan asti. Sukua on sieltä kotoisin kuitenkin. Todella kaunis, järveä järveä ja kaksi kauppaa, apteekki, pari kahvilaa ja Golf-kenttä. Itse en Golfista välitä, mutta siellä on kuulemma sielläkin hyvä kahvila kesäisin. Kaupat on pieniä, mutta Karttulan S-marketti jo vähän isompi. Sekä se on tällä hetkellä vielä yksi harvoista itsenäisistä pienistä kunnista. Siellä on myynnissä järvenrantataloja halvemmalla kuin mitä tämä meidän kaupunkiasuntomme pienehkön kaupungin keskustassa maksaisi.'

//

'Kuulostaa muuten hyvältä, mutta kun siellä pitäisi asua niiden savolaisten keskellä.'

//

Iltoo..

Minulta EI 

Savoa disauttavia. E

__

Vierailija
525/536 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä peruskäytöstapoihin kuuluu, että kenenkään kotiseutua ei haluta. Ei varsinkaan, jos haluaa ystävystyä siellä asuvien kanssa..Jos ei, niin siitä vaan. Saa rauhassa keitellä pottuja kotonaan.

En tiedä, mitä yrität sanoa (haluta?) mutta ei se, ettei erityisesti kunnioita jotain, tarkoita että silti pilkkaisi. Kunnioitus pitää yleensä ansaita, koska se on jotain ekstraa normaaliin neutraaliin suhtautumiseen verrattuna.

Joillakin pikkupaikkakunnilla on ollut valmiiksi juuri se asenne, että täällä asiat tehdään oikein ja näin kuuluu elää, ja muualta tullut ei kuulu tänne. Hänet on savustettava pois.

Joku syyhän siihen on, miksi jotkut paikkakunnat vain kituvat kitumistaan pois. Siellä asuvat voivat katsoa myös peiliin. Jostain syystä paikkakunta ei houkuttele asumaan, vaikka nykyään etätyötkin on mahdollisia.

Vierailija
526/536 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulu, pikkupaikkakunta? :D

Sanon Savonlinna 

On se mm. Los Angelesissa asuneen silmin :)

ap

- - - - -

Riittää kun käy vaikka Moskovassa, niin sen jälkeen Hesakin tuntuu pikkukylälle.

Vierailija
527/536 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Oulusta ja en tod palaisi sinne takaisin. Oletko ap sinäkin aivan tollo? 

Eihän Oulussa ole mitään nähtävää ja ihmiset aivan uskomattoman juntteja. Kaikenlisäksi uskiksia koko kylä täynnä.

En ole asunut Oulua pienemmällä paikkakunnalla vielä, mutta mulla on mökki Kajaanissa. Siellä voisin kuvitella asuvani.

Vierailija
528/536 |
04.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pietarsaari

Vierailija
529/536 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salla, ihana paikkakunta

Vierailija
530/536 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teuva

Vierailija
531/536 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolanka, jos voitan miljoonia niin muutan takaisin Puolangalle.

Vierailija
532/536 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolanka, jos voitan miljoonia niin muutan takaisin Puolangalle.

Muista ottaa tuo Pete mukaan sotkemasta tämän maan politiikkaa enempää.

Vierailija
533/536 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole semmosta paikkaa olemassakaan. Itse oon huomannut, että huono idea muuttaa entisille kulmille asumaan ja tällä tarkoitan kaupunginosia. Esim. Liipolan Jyrkänkatu oli mukava muistoissa vuosina 1982-84, mutta kun sinne muutti 2001, niin voi perse, minkälaiset paskat sain naapureiksi. Huh huh. Tiä sit, mikä olisi ollut tilanne, jos olisi onnistunut saamaan kämpän samasta talosta, viidestä, missä ennen asui eikä siitä kymppitalosta, jossa ei ollut koskaan ennen asunut? Olis nyt ainakin ollut eri naapurit, muuta millaiset sitten, niin siinä kysymys. Toinen oli Kiveriö. Tosi hyvä oli asua silloin 1978-81 siinä Kiveriönkadulla, mutta Juustilankadulla 2005-08 ei ollut yhtään hyvä asua. Kovasti oli liipolalaistunut ajan myötä. Juoppoa, hörhöä ja mt-tapausta mäki täynnänsä. Talon juorurinki kantoi aina keväällä pöydän ja penkit siihen etupihalle, B-rapun viereen, että saivat kytätä ja udella kaikkien ohikulkevien tulemiset ja menemiset. Ja kiva kun mitään muuta kautta ei päässyt kulkemaan, koska porraskäytävästä ei ollut kulkua kellariin, josta olisi päässyt tulemaan ja menemään ilman että tarvi etupihan kautta kulkea. Porraskäytävän ulko-ovi ja kellariin johtava ovi olivat ulkoseinällä vierekkäin, ettei porraskäytävän puolelta ollut kulkua kellariin. Saatanan jyrkät ja kapeat portaat johti sinne kellariin. Siinä ne pöytä ja penkit olivat niin pitkälle syksyyn, kunnes ei enää pystynyt perse jäätymättä siinä istumaan. Juoruamiseen käyttivät aikansa tehokkaasti.

Jalkarannan takana on Ilveskatu, jossa asuin 1976-78. Siitä oli pitkään huonot fiilikset, että takaisin en perkele muuttaisi, mutta se on silleen tasoittunut myöhemmin. En tiiä, millainen olisi nykyään asua. Talot ovat 50 v sitten rakennetut ja aika pahasti olivat ajan patinoimat, kun kävin siellä katselemassa vuosia sitten. Monta vuotta aikaa siitäkin. Ne varmaan puretaan tässä 10 v sisään. Lahe kaupungi vuokrakolhooseja, jossa asuu mitä ties eläjää. Lahti on kaupungeista pahimpia.

Vierailija
534/536 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan uskonut sanovani tätä...nyt kun elämä on jo "ehtoo"puolella minä mailmanmatkaaja Kanadassa,Englannissa ja Portugalissa asuneena Suomen Helsinkia unohtamatta..Voisin palata kotikaupunkiin SEINÄJOELLE

Vierailija
535/536 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjaa - aivan uskomaton retrounelma. Halpoja vanhoja omakotitaloja (funkista yms), isot puutarhat, suomenruotsalainen mutta ei elitistinen. On vpk, socis jne. Meri ja kauniit ruukit lähellä - Billnäs, Fiskars

Vierailija
536/536 |
09.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauttasaari Helsingissä. 

Tarvii vaan olla rutosti rahaa jos meinaa sinne muuttaa. Onnelisten saari, mutta pitää olla lompsa paksu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän