Paras pikkupaikkakunta, jossa olet asunut ja jonne voisit palata
Vaihteeksi tällainen hyvän mielen ketju :)
Itsellä Oulu. Parinkymmenen ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen olen alkanut lämmetä ajatukselle kotiseudulle paluusta.
Kommentit (411)
Kuhmo! Toiset sanoo, että junttimainen ja ahdasmielinen, minun kokemukseni on, että lämminhenkinen. Kaunis luonto, omaa rauhaa.
Olen aina asunut rannikolla.
Työni puolesta reissaan paljo Suomessa. Paikkoja joihin voisiin muuttaa Joensuu, Mäntyharju, Kuopio, Hämeenlinna, Forssa, Lappeenranta, Mikkeli, Pietarsaari, Sulkava -> kaikki ei ole kyllä pikkupaikkoja
Varsinkin nyt kun työni ei ole paikkasidonnaista oli kiva kokeilla jotain muuta kuin nykyistä asuinkuntaa.
Tällä hetkellä asun alle 1000 asukkaan taajamassa.
Hmmm. Olen jotenkin pikkukaupunkeihin päätynyt. Opiskelin saksalaisessa pikkukaupungissa (Germersheim, aikoinaan noin 13.000 asukasta). Olin vuoden USA:ssa opiskelijavaihdossa. Taas pikkukaupunki, Carbondale, Illinois.
Nyt asun noin 65.000 tuhannen asukkaan kaupungissa, Offenburgissa (Saksa). Melko sisäänlämpiävä paikka. Asumme nyt osittain myös Kaarinassa, Turun kupeessa. Siellä on marketit ja palveluita, mutta ei yhtään iltaravintolaa tms. Turkuun on kyllä lyhyt matka ja hyvät bussiyhteydet.
Minua on kiinnostanut myös Naantali. Jos olisin varakas, kiva olisi myös Naples, Florida.
Vierailija kirjoitti:
Pikkupaikkakunta nimeltä Oulu? Sehän on samaa kokoluokkaa kuin Turku tai Tampere, taitaa olla Turkua isompikin, eli Suomen suurimpia kaupunkeja.
No ei tod. ole samaa kokoluokkaa Tampereen kanssa. :D
Ouluun (214 000) on liitetty lähes kaikki ympäröivät kaupungit ja kunnat. Tehdään sama Tampereella (255 000), niin meillä on lähes 450k asukkaan Tampere. Turku (201 000) asettuu suunnilleen Oulun ja Tampereen puoliväliin samalla periaatteella.
Vierailija kirjoitti:
Sotkamo
Tämä. Vuokatti on todella mesta paikka, samoin koko Sotkamo.
En keksi kuin yhden huonon puolen Sotkamosta ja valitettavasti se on juuri se, mikä estää edes funtsimasta sinne muuttamista: sinne on järkyttävän pitkä matka yhtään suuremmista kaupungeista - ja Kajaani ei ole sellainen.
Oulu on ilmastoltaan aivan h*levetin kylmä kaupunki jossain peräpohjolan perukoilla. Tampere ja Turku paljon inhimillisempiä olosuhteiltaan, ja varsinkin Tampere aivan eri kokoluokan kaupunki kuin Oulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hurjan kuuloinen paikka tuo Kokkola.
Niin on, 48000 asukkaan kaupungissa tapahtui viimeksi tämän kuun alussa. En ihmettele että sivulliset saa pelätä, ties missä aineissa tuollaiset rikolliset ovat
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010202999.html
Joku tyyppi tuolta Kokkolasta oli siinä "Ratkaisematon tapaus"-sarjassakin viettämässä koti-iltaa uutena vuotena ja sai ikkunan läpi luodin kalloonsa muutama vuosi sitten, eikä tekijää saatu kiinni.
Samoin jotkut ampuvat vahingossa "vääriä ihmisiä" kadulla, kyseessä ei tainnut olla kantasuomalaisia, muistan Kokkolasta kuulleeni
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009635912.html
Toki eri kaliiberin tarina kun ei ole henkeä uhattu, mutta on Kokkolasta mullekin traumat jäänyt. Kun syntyjään naapuripaikkakunnalta niin paljon muuten kaupungissa liikuttu, mutta opintojen perästä oikein asuinkin muutaman vuoden kaupungissa ja nyt ajattelee, että sen elämänvaiheen olisi voinut skipata jos mahdollista. Koulussa jo kiusattiin ja syrjittiin ja jätettiin tyystin ulkopuolelle asioista. Päälle vielä ikävät naapurit ja yksi päätti tunnevamman diagnosoida paikallisessa uimahallissa. Olikin sitten viimeinen isku kaupungin ilmapiiriin. Usein kuuleekin, että meikäläisiä vasta kiusataan kun omat vääntömme naapurikaupungin kanssa. Tällä hetkellä maja etelässä ja jokseenkin viihtyy kun tuolla keskustan vilskeessä ole.
Lohja.
Ja Oulussa olen asunut ja en mieltänyt sitä silloin pikkupaikkakunnaksi enkä vieläkään. Eikä se kyllä mukavakaan ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sellaista.
Samma här. Någon gång funderade man på att göra sommarstugan till en fast bostad. Det tog inte många dagar förrän man avstod från den tanken. Vissa relativt små orter och städer som man har bott och jobbat i hör inte till dem dit man vill återflytta. Inte för att det skulle vara dåliga orter men man strävar inte baklänges.
Pikkupaikkakunnat, joissa olen asunut Suomessa: Porvoo. Never again! Aivan hirveä paikka ja karmeimpia ihmisiä ikinä. Kuin Itä-Helsinki, mutta vielä surkeampaa.
Eli muuttaisin ulkomaille. Päätyisin ehkä Vecindarioon, Gran Canarialle. Tai Korfulle, koko saari oli pikkupaikkakuntaa mielestäni. Nykyään asun Espanjassa ja isommassa kaupungissa työn takia.
Mäntyharjulle ei ennään ikinä oikea kateuden tyyssija , Iitti päijäthämeessä voisi olla hyväpaikka lähellä pk seutu josta pääsee mihin vaan toki näinhän on pikkukunta Tervolakin Lapin läänissä parikin lentokenttää tunnin ajomatkan sisällä jos alkaa ahdistaa , mutta kun vielä pitää töitäkin tehdä Ivalo ymristössä niitäkin voisi olla ainakin sesonkina joten mun valinnat Ivalo tai Iitti ihmiset leppoisia
Se paikka on ehdottomasti Parainen.
Tampere. Hieno, eläväinen ja spivasti uudistuva kaupunki. Sieltä löytyy kaikki.
Sulkava.