Mitkä alat/ammatit sopii ujoille ihmiselle?
Olen miettinyt tradenomin opintoja, mutta rupesin miettimään, että ei ehkä tulisi mitään. Eikö tuokin ole lähtökohtaisesti asiakaspalveluammatti kuin merkonomikin?
Mitkä olisi introvertille ujolle sopivia aloja?
Kommentit (31)
Joku taloushallinnon ala, esim kirjanpitäjä. Täytyy kyllä olla numeraalisesti lahjakas ja pikkutarkka.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on surullista tarinaa Suomen tulevaisuudesta.
Niin moni jumittaa noissa ajatusmalleissa, eikä ole millään lailla utelias kokeilemaan uusia ulottuvuuksia persoonaansa.
Milenterveysongelmat vaan jatkavat lisääntymistään, väkiluku laskee ja vastakkainasettelu lisääntyy.
Ihminen on sosiaalinen eläin luonnostaan ja vuorovaikutus hyvinvoinnin ja terveyden yksi perusta.
Niitä uusia ulottuvuuksia on kyllä ehtinyt kokeilla 40 vuoden aikana. Peruspersoona on ja pysyy eikä sitä vastaan jaksa loputtomasti taistella eikä itseään kiusata. Onneksi ei tarvitsekaan, kun voi valita itsenäisenkin duunin. Etätyö oikein erityistä luksusta. Sosiaalisiksi kontakteiksi riittää muutama hyvä ystävä, joiden kanssa on hyvä olla.
Mä olen esim lukenut niin paljon etttä tietoa ainakin löytyy.
Kannattaa nyls sopuvassa määrin vähän haastaa ujoutensa rajoja. Kotona tietokoneen ääressä istuminen ei ole ainoa, eikä välttämättä edes suositeltava vaihtoehto, sillä se voi vain pahentaa sitä ujoutta.
Ei ehkä tietysti kannata mitään yltiösosiaalista ammattia havitella, mutta niin että siitä selviää. Siten voi kehittyä. Kun oma työ tulee tutuksi, niin saattaa huomata, että onkin päässyt sen pahimman ujouden yli ja alkaa jopa nauttia sosiaalisesta kanssakäymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen esim lukenut niin paljon etttä tietoa ainakin löytyy.
2 kuukaudesa lukenut 45 kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Kotikammio tai olohuone. Lenkit ja menot erikseen. Tai sellainen jossa voit toimia neutraalina putiikin pitäjänä ja leikit koronasulkua, että on pleksit, seinämät ja asiakkaiden tilauksille lokerikot josta noutavat. Joku varasto tai kammio. Edes museo ei takaa rauhaa. Etävastaanotto vaikka yksitellen, jos opetat vaikka neulomista ja kurssivideot erikseen. On hyvä keksiä vaihtoehtoja.
Tämä on luova ja hauska ratkaisu, tuo leikkiä korona-aikaa hehe. Saisit kaikki bakteerikammoiset, ja muuten oudot OCD:t asiakkaaksi ja varmaan uutisen paikallislehteen.
Ai, mutta sitten tulee ihmisiä, joutuu huomaamaan ettei olekaan ujo kun saa kivaa huomiota, tulee hauskaa ja ihmiset ovat ystävällisiä sinua kohtaan.
Ihan mikä vaan ala sua kiinnostaa. Oon vapaa-ajalla ujo tuppisuu, mutta töitä oon tehnyt laidasta laitaan mm asiakaspalvelussa. Pidän siitä että töissä mulla on työrooli ja vapaalla olen eri ihminen. Ujot on myös monesti tykättyjä asiakaspalvelijoita. He sanovat harkitusti ja kohteliaasti asiansa, eivätkä hyökkää tai kälätä mitään asiaankuulumatonta.
Kaikki alat sopivat ujoille. Jos joutuu pois omalta mukavuusalueeltaan niin se vain kehittää luonnetta.
Ujoudella ei ole myöskään mitään tekemistä introverttiyden kanssa.
Osa on allergisia ja astmaatikkoja, se pitää huomioida. Tai ei voi toimia koneiden kanssa jos vaipuu välillä meditatiiviseen ajatteluun tai mielikuvitusmaailmaan. Artesaani tai kädetaitaja voi tosin tehdä vaikka miniatyyreja.