Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa miten saan kerrottua siskolleni, että ymmärtäisi

Vierailija
05.09.2008 |

tilanne tämä: olen tehnyt hänen puolesta asioiden hoitamista (liittyen perunkirjoitukseen, kuolinpesään jne.) Koska minulla on pienet tulot, sain ilmaisen perunkirjoituksen hakijana. Hän oli mielissään tästä otti etuuden vastaan. Jos hän olisi itse ollut hakijana (hyvätuloisena) ollut lähes 400€.

Hän oli takaamassa lainaa isällemme, joka jäi hänen maksettavaksi isän kuoltua. Hyvää hyvyyttäni tarjouduin maksamaan puolet hänen kanssaan lainasta. Hänelle tämä sopi mainiosti, ei kiitosta tästäkään. Hän on syyttänyt minua avoimesti tästä lainasta, jota isämme ei hoitanut, syy on kuulemma minun. Sanoin, että sinun olisi takaajana tullut ottaa selvää pankista hänen elinaikana.

Nyt hän väittää, että koska hän maksaa enemmän yhteiskunnalle veroja, hän oli sitä kautta oikeutetumpi tähän em. ilmaiseen perukirjoitukseen ja minä huono palkkaisena hänen mukaansa sosiaalitoimen asiakkaana vain HYVÄKSIKÄYTTÄJÄ asiassa.

Koska minulla ei ole niin paljon töitä, kuuluu minun juuri sen takia hoitaa yhteistä kuolinpesää hänen puolestaa kuulemma.

Hän ei suostu hoitamaan käytännön asioita ja vaatii minua tekemään niitä. Kaikki mitä olen tehnyt, sanonut, järjestänyt yhteistä etuamme ajatellen, olen hänen mielestään toiminut huonosti ja aina vain omaa etuani ajatellen. Olen pyytänyt häntä tekemään itse asioita, mutta hän vain vetoaa kiireisiinsä. Hän ei yksinkertaisesti suostu tekemään mitään muuta, kuin haukkumaan minua.

Nyt yhteinen omaisuus on myynnissä ja olen siihenkin liittyvät asiat KAIKKI hoitanut huonosti hänen mielestä. Hän on ilkeä ja piikikäs ja korostaa omaa erinomaisuuttaan asioiden hoitamisissa. Huomauttelee jopa lapsuudestamme minun tekemiä virheitä ja mokia.

Olemme myös päittäin kummeja, minä hänen lapselle, hän minun. Nyt ensimmäistä kertaa en muistanut kummipoikaani. Hän suuttui siitä tulisesti, haukkui ja raivosi. Sanoin hänelle puhelimessa, mutta sinä itse et ole muistanut tyttöämme hänen ristiäistensä jälkeen. Laittoi luurin kiinni ja totesi, että olen vaikea.

Olemme jakaneet jäämistöä ja hän saanut aina päättää mitä ottaa ensin, paikalle ei suostu tulemaan. Joka kerta jälkikäteen valittaa, kun hän ei saa olla itse valitsemassa mitä haluasi ottaa ja minä määrään kaikesta. Hänellä on paha mieli tästä. Olen pyytänyt häntä paikalle lukuisia kertoja ja joka kerta hän vetoaa kiireisiinsä vedoten, ettei pääse paikalle. Sitten kun minä vien hänelle hänen valitsemat tavarat, hän huutaa ja sättii minua, ettei olisi niitä halunnutkaan vaan jotain muita.

Osaako teistä kukaan sanoa, miksi hän toimii näin? Onko hänellä joku muu syvempi kauna? Onko kyseessä sisarkateus vai mikä?

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs hänen ei itse suvaitse tulla paikalle kun jotain asioita hoidetaan, syyttäköön itseään, jos ei asiat mene kuin itse haluaisi.

Vierailija
2/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€ kuulosti paremmalta, kuin 400€ puoliksi. Pitäisikö minun ruokkia hänen kiittämättömyytään vaikenemisella.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa kaikesta oman osuuntensa. Hän haukkuu minua nyt perheensä kanssa ilkiöksi tämän vuoksi.

Olen päättänyt, kun yhteinen omaisuus on ositettu ja jaettu, en enää koskaan halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Ja tämän olen hänelle myös sanonut.

ap

Vierailija
4/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nyt olisi kannattanut alun perinkin sopia aikuisesti molemmille oma tasapuolinen työsarka, eikä ruveta marttyyriksi 400 euron takia.

Vierailija
5/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia vaan sulle että kestät tuollaisen hirviön kanssa! Onko hän perheen hemmoteltu pikkusisko? Siltä nimittäin kuulostaa että vähän liian helpolla on elämä sujunut!

Vierailija
6/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi että kun voisin jotenkin auttaa mutta tuossa tilanteessa se kuulostaa lähes mahdottomalta... Onkohan isän kuolema jotenkin vaikuttanut siskoosi ja hän suree sitä vielä....?

voimia sulle!

Vierailija
7/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitekyvytön, ei suostu tulemaan ja tekemään mitään, korkeintaan jälkikäteen haukkuminen sitten sujuu mallikkaasti. Miten sopia ihmisen kanssa mistään, kun hän ei suostu tulemaan paikalle ja sopimaan asioista. Vetoaa AINA kiireisiinsä ja sanoo hoida sinä vaan.

ap

Vierailija
8/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ihmisen todellinen karva paljastuu.

Vierailija
9/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kenenkään tarvitse tehdä enempää kuin oma osuutensa, jos ei halua. Ei se nyt noin vaikeaa voi olla.

Ja tämähän on vain sinun versiosi asioista.

Ja juu, jos olet hänet lapsellesi kummiksi pyytänyt - ja sinä ryhtynyt hänen lapsensa kummiksi - kyllä, myös sinun täytyy osata käyttäytyä kuin aikuinen ja panna lapset etusijalle.

Vierailija
10/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jutuissa ei oo mitään järkee. mun mummi kuoli pari vuotta sitten ja mites kävikään, 5 sisarusta ja ei oo kaikki enää keskenään väleissä ollenkaan. ei voi mitään jos osa käyttäytyy kuin juntit..

Vierailija
11/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miksi asetut siskoni puolelle tässä asiassa, voitko perustella?

ap

Vierailija
12/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä voi vaikuttaa välttämättä siskosi käytökseen. Omaasi voit vaikuttaa. Nyt käyttäydyt tismalleen kuin kolmevuotiaat hiekkalaatikolla: No ku toi jne.

Minulla on kaksi täyssisarta, kolme sisarpuolta ja yksi velipuoli. Ainoa tapa elää kaikkien kanssa on käyttäytyä itse tyynen aikuisesti ja asiallisesti, tehdä asiat tasapuolisesti ja olla menemättä mukaan kenenkään provosointeihin tai riitoihin tai kenenkään puolelle.

Tee nyt vain se oma osuutesi, sano, että palkkaat lakimiehen, jos asiasta muuten uhkaa tulla riita. Ja lakkaa tappelemasta puhelimessa ja katkomasta niitä välejä kiukuspäissäsi. Jos et jotain ihmistä jaksa, ota häneen etäisyyttä, mutta älä sitä lapsillenne kosta tai pane kiertoon.

10

Vierailija
13/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vaan on niin että se surutyö on tehtävä, sinä olet ehkä päässyt surusta yli käsittelemällä isänne tavaroita ja asioita. Siskosi on varmaankin tästäkin katkera.

Vierailija
14/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni on dominoiva, vaativa, itsekäs sisko, joka ei näe kuin oman navan päälle. Hän lapsuudesta saakka kohteli minua juuri samalla tavalla kuin siskosi sua. Itse passasin häntä teini-ikään asti, mutta sitten riitti, kun tajusin mieheni avustuksella, ettei se ollut ollenkaan normaalia.

Kamala riitahan siitä tuli ja hiljaiseloa, mutta on minullakin ja siis sinullakin ihmisarvo! Elä anna kohdella itseäsi miten sattuu! Suutu, jos tunnet, että sinua kohdellaan väärin. Enempi siinä siskosi menettää kuin sinä.

Nyt monen vuoden päästä olemme päässeet siskon kanssa sopuun. Enää hän ei uskalla passuuttaa ja manipuloida minua. Tiedän arvoni ja teen asioita vapaasta tahdostani ja jos minua pyydetään auttamaan aidosti ystävänä, ei ilkeästi haukkumalla. Jos haukutaan, sanon suorat sanat ja otan etäisyyttä.

Suosittelisin samaa käytöstä sinulle. Elä anna siis kohdella miten sattuu. Työtähän se vaati saada sisko ymmärtämään, ettei minulla ole siskona mitään velvollisuuksia häntä kohtaan. Ystävänä voin tehdä paljonkin asioita, mutta se vaatii vastavuoroisuutta. Näin aikuisena minun mielestäni sisarussuhteet ovat samalla ystävyyssuhteita. Samat pelisäännöt. Ei mitään semmoista, että kerran olet mun sisko, niin sun täytyy hakea vaikka kuu taivaalta!

Vierailija
15/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka muistuttaa kovasti ap:ta. Taloudellisesti aina ahtaalla ja aina se, joka "päätyy tekemään kaiken". Avuton uhrautuva reppana.

Noin ulospäin.

Oikeasti se hänen uhrautumisensa on aivan sairaalloista vallanhalua. Vain hän osaa ja vain hän tekee ja hän on aina, jota kaikki riistää.

Hänen kanssaan vain on mahdoton kenenkään muun tehdä mitään. Ainoa keino on antaa hänen määrätä kaikki.

Vierailija
16/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautuu niistä ihan kaikille.

Sehän on nimenomaan osa sitä valta-asetelmaa. Ja ap:n ongelmahan on nimenomaan nyt se, että sisko ei suostu ruotuun eli tee mitä hän haluaa...

16

Vierailija
17/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä oikeasti rahasta ja tavarasta tapella, vaan jostain ihan muusta. Yleensä sisarusten kaikki mustasukkaisuudet ja kaunat aktivoituvat ja kaikki taantuvat lapsen tasolle (kärjistystä...)

Itselläni ei ole kokemusta tästä, mutta äitini ja hänen siskonsa perinnönjakoa seuranneena ymmärrän, mitä se pahimmillaan voi olla.

Ei kait tuossa ole mitään helppoa tapaa hoitaa asiaa. Jos sinun mielestäsi on hyvä saada asiat kohtuullisessa ajassa, ilman liian suuria riitoja, hoidettua nin kannataa vaan yrittää purra hammasta ja kestää.

On aika surullista, että sisarussuhde katkeaa perinnönjakoon, mutta minkä sille voi. Äitini suhde siskoonsa katkesi lopullisesti. tuskin edes toistensa hautajaisiin tulevat, kumpi nyt sattukaan ensimmäisenä kuolemaan.

Tsemppiä! Toivottavasti saatte asiat hoidettua ilman suurempia lakimiesten maksuja ja oikeudenkäyntejä. Niihin ne pienet perinnöt sitten sulavatkin. Sekin takia kehoitan että yrität pysyä edes jonkilaisissa neuvotteluväleissä siskosi kanssa. Kaiken virallisen jälkeen voit vaikka haistattaa paskat, jos haluat.

Vierailija
18/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisko tämä sinun siskosi tänne kertomaan huolistaan? Ajattelin vaan, koska jos saa määrätä kaikesta, niin miksi tänne sitten tulee avautumaan?

T:15

Vierailija
19/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kuolinpesä maksaa pesänhoitokulut? Näin olen ymmärtänyt.

Ja jos ette pääse yhteisymmärrykseen tavaroiden arvosta, on parempi myydä ne. Jotkut olivat pitäneet huutokauppaa keskenään tavaroistta, ja rahat oli sitten jaettu tasan. Ihan hyvä idea mielestäni, jos ei sopuun päästä.

Meillä sovittiin, että ikäjärjestyksessä jokainen sai ottaa tiettyjä tavaroita muistoksi. Ei tullut riitaa, pikemminkin tavaroita sai sitten tyrkyttää. Äidin korut annoimme miniöille, koska veljillä oli enmpi noita tyttäriä seuraavassa polvessa. Riitaa tuli vaan uushopeisesta astiastosta, jota kukaan ei halunnut...

Vierailija
20/47 |
05.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaa niin aikaisempaa minua enkä itse ole todellaan vallanhaluinen.

Ja juuri sama juttu siskon kanssa tapahtunut meilläkin. Viitaan siis siihen, että ap unohtaa yhdet synttärit vai mitkä ne oli niin sisko siitä suuttuu. Mutta itse sisko ei ole muistanut toisen lapsia lainkaan... Tämä on esim. niin tuttua monessakin asiassa...

Käykö tämä ap:n kerrontatapa sinun siskoosi?

T: 17

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän