Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko puolisonne kanssa samaa mieltä valojen käytöstä? :D

Vierailija
11.02.2024 |

Olen itse sitä mieltä että turhaan ei valoja pidetä päällä yhtään, ja pienessä hämärässä on mukava olla. Esim.tupakeittiössä on työtason kirkas valo päällä kun tehdään ruokaa tms. Kattolamput on kauniit, mutta en pidä niitä päällä ellei ole pakko, esim. siivotessa. Sen sijaan on pieniä tunnelmavaloja, jalkalamppu ja talvisin kasvilamput. Ja työtason valo todellakin sammutetaan heti kun siellä ei mitään tehdä.

Mies jos saisi päättää, meillä olisi koko ajan kaikki valot päällä. Kun tulee kotiin ja vaihtaa makkarissa vaatteet, sinne jää valot päälle. Tulee tupakeittiöön ja lätkäisee sekä keittiön että olkkarin puolen kattolamput päälle. Minä sitten kuljen perässä sammuttamassa :D

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdi keskustelu. Jokainen saa kotonaan olla niin valoisassa kun haluaa ilman että toinen käy sammuttelemassa valoja.

Vierailija
82/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ole miestä, mutta ex-miehen kanssa tästä väännettiin. Minä yritin säästää sähköä enkä tykännyt jos valot olivat päällä jossain huoneessa missä ei oleillut sillä hetkellä ketään. Itselleni riittää, että joku pieni valo on päällä ja kattovalaisimen napsautan päälle vain jos tarvitsee siivota tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absurdi keskustelu. Jokainen saa kotonaan olla niin valoisassa kun haluaa ilman että toinen käy sammuttelemassa valoja.

Sähkön ja rahan säästäminen ei ole absurdia vaan järkevää. 

Vierailija
84/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten sähkön tuhlaaja voi maksaa itse huvinsa.

Vierailija
85/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei riidellä noin tyhmistä asioista, minulla on näkövamma ja puoliso ymmärtää sen että valon määrän päätän minä (ja minä niitä sähkölaskuja myös makselen). Kuvittelis ettei nyt ainakaan LED-valoista tarvitsisi riidellä tänä päivänä.

Vierailija
86/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapsesta asti inhonnut kirkkaita valoja. En kärsi migreenistä, mutta en viihdy auringonvalossakaan ilman aurinkolaseja. On vain liian kirkasta. 

Olen tarkka myös valon väristä. Pehmeä lämmin valkoinen kelpaa. Sinertävä valo on pahin. Muutettuamme nykyiseen asuntoomme, ensimmäisenä lähti keittiön katosta loisteputket. Hyi olkoon! 

Puolisolleni on se ja sama, mistä ja millainen valo lankeaa. Mutta hän ei ole millään muotoa aistiherkkä muutenkaan. Minä olen hänenkin edestään. Enää emme aiheesta keskustele. Hän sytyttelee tai voimistaa valoja tarpeensa mukaan, mutta himmentää tai sammuttaakin heti, kun ei enää valoa tarvitse.

Olet kyllä onnekas. Oma puolisoni tekee täysin päinvastoin, eli jos tietää, että joku asia minua häiritsee, niin tekee varmasti just niin. 

Vierailija
87/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle ei olisi niin väliä, mutta minulle käy kirkkaat valot silmiin ja ollaankin tehty paljon erilaisia ratkaisuja kotona, että valaistus olisi miellyttävä molemmille. Ollaan todettu toimiviksi mm. led-nauhat, joiden kirkkautta ja värisävyä saa säädettyä vaikka kännykällä. Mies tietysti tykkäisi niistä värivaloista, mistä minä en yhtään :D

Ja iltaisin saakin olla hämärää. Silloin voi alkaa rauhoittua ja levätä päivän jälkeen. Valon voi hyvin tehdä työpisteelle, ei tarvitse valaista koko mökkiä.

Vierailija
88/100 |
16.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle ei olisi niin väliä, mutta minulle käy kirkkaat valot silmiin ja ollaankin tehty paljon erilaisia ratkaisuja kotona, että valaistus olisi miellyttävä molemmille. Ollaan todettu toimiviksi mm. led-nauhat, joiden kirkkautta ja värisävyä saa säädettyä vaikka kännykällä. Mies tietysti tykkäisi niistä värivaloista, mistä minä en yhtään :D

Ja iltaisin saakin olla hämärää. Silloin voi alkaa rauhoittua ja levätä päivän jälkeen. Valon voi hyvin tehdä työpisteelle, ei tarvitse valaista koko mökkiä.

Heh, meillä mies osti hienon uuden telkkarin, jonka takana seinään heijastuvat valot välkkyy ohjelman tahdissa. En vaan suostu että niitä käyttäisi 😄

Vierailija
89/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani haluaa yöllä melkein täyspimeyden. Minua ei valot haittaa tippaakaan ja pidän  päivisin mahdollisimman  valoisana, isoja ikkunoita verhoitta ja säleverhot ylös vedettynä. Kumppanilla säleverhot ikkunoissa  alhaalla, mutta ei kiinni  päivällä.  Asumme tosin omissa asunnoissamme, mutta yhdessä vietämme  välillä öitä jomman kumman  asunnossa

Vierailija
90/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikka antaa kuun lopussa aina puolisolle yhden euron, että ole hyvä, tässä sähkälaskun osuus ylimääräisistä valoista. Ja olisi varmaan siltikin liikaa.

Vierailija
91/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaiset led-valot eivät vie juuri lainkaan sähköä. Voisiko miettiä, minkä arvoista valoa kaipaavan kumppanin hyvä mieli - ja sopuisat kotiolot - on? Euro kuukaudessa, vai ehkä jopa kymmenen?

Vierailija
92/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut hämärä tekee uneliaaksi ja vetämättömäksi. Jatkuvaa haukottelua ja tuntuu että ei jaksa mitään.

Toisekseen näkä on heikko toisessa silmässä, joten hämärässä törmäilen ovenkarmeihin yms. 

Minulla on kanssa tuo ensimmäinen. Jos on hämärää, alkaa väsyttää. Esimerkiksi työpäivän aikana tai illalla kello kuusi se ei ole ollenkaan toivottavaa. Ruutujakaan en pysty katsomaan hämärässä tai pimeässä, se tuntuu todella ikävältä silmissä ja aiheuttaa päänsärkyä. Joten telkkarin katselu ja tietokoneen käyttö vaativat valaistuksen.

Ja oltava nimenomaan kattovalosta hyvä yleisvalo huoneeseen. Ei mitään pehmeitä sisustusvaloja, jotka aiheuttavat epätasaisen valoisan läntin toiseen laitaan näkökenttää. Jolloin taas tuntuu ikävältä silmissä ja aiheuttaa päänsärkyä.

Koiran vuoksi niissä huoneissa, missä ei oleskella, on kuitenkin pieni sisustuvalo päällä. Tämä tuli opittua siinä vaiheessa, kun pimeässä huoneessa kora venäytti selkänsä hyppäämällä huonosti sohvalta.

Vierailija
93/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa näköjään iso onni että on löytänyt puolison joka kyllä sytyttelee valoja, mutta myös suostuu siihen että sammuttelen ne hänen perässään 😄

En ihan oikeasti voisi asua ihmisen kanssa, joka haluaisi pitää kattovalot päällä jopa telkkaria katsoessa, en millään. Eikä muutenkaan. Meillä on keittiönpöydän päällä kattovalo ja sitä käytetään vain jos meikkaan pöydän ääressä aamulla, ei koskaan muulloin.

Vierailija
94/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaa olla pimeässä. Siis oikeasti pimeässä, että vain tietokoneen näyttö on päällä. Sitten sillä on kaikki valot päällä varastossa, autotallissa, vessoissa ja pesuhuoneessa siitä asti, kun on tullut töistä kotiin. Monesti olen miettinyt mitähän ihmettä se tekee niillä valoilla siellä missä kukaan ei ole. :D

Itse taas tykkään pitää keittiön kaapistojen valoja, sekä yhtä pöytälampun valoa päällä. On sopivan hämärää, mutta silti ei pimeää. 

Vierailija
95/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteisasuminen toisen ihmisen kanssa samassa taloudessa on vaan perseestä, voi hyvä ihme.

Ei ole. Mies saa kerätä vaikka kaikki valot yhteen - ja päälle - kun on yksin kotona. Muutoin meillä on isot valot käytössä vain tarvittaessa. Jos ei mies osaa perustella miksi sohvalla telkkaria katsottaessa pitäisi olla kunnon valot päällä, valoja ei tarvita 😄

Yhteisasuminen om teillä pelkkää auvoa, mutta aikuinen ihminen joutuu perustelemaan ja anomaan lupia kontrollihullulta puolisoltaan siihen saako omassa kodissaan pitää valoja päällä.

Ihanaa!

Vierailija
96/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi vaikka antaa kuun lopussa aina puolisolle yhden euron, että ole hyvä, tässä sähkälaskun osuus ylimääräisistä valoista. Ja olisi varmaan siltikin liikaa.

Juuri näin. Nää sammutteluhullut ei osaa yhtään suhteuttaa valon viemää 3W tehoa esim. 350W pauhuttavaan läppäriinsä, teen keittoon, sähkökiukaaseen tai mihinkään muuhunkaan oikeasti sähköä kuluttavaan.

Vierailija
97/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut hämärä tekee uneliaaksi ja vetämättömäksi. Jatkuvaa haukottelua ja tuntuu että ei jaksa mitään.

Toisekseen näkä on heikko toisessa silmässä, joten hämärässä törmäilen ovenkarmeihin yms. 

Minulla on kanssa tuo ensimmäinen. Jos on hämärää, alkaa väsyttää. Esimerkiksi työpäivän aikana tai illalla kello kuusi se ei ole ollenkaan toivottavaa. Ruutujakaan en pysty katsomaan hämärässä tai pimeässä, se tuntuu todella ikävältä silmissä ja aiheuttaa päänsärkyä. Joten telkkarin katselu ja tietokoneen käyttö vaativat valaistuksen.

Ja oltava nimenomaan kattovalosta hyvä yleisvalo huoneeseen. Ei mitään pehmeitä sisustusvaloja, jotka aiheuttavat epätasaisen valoisan läntin toiseen laitaan näkökenttää. Jolloin taas tuntuu ikävältä silmissä ja aiheuttaa päänsärkyä.

Koiran vuoksi niissä huoneissa, missä ei oleskella, o

Koirilla ei ole yhtä hyvä hämäränäkö kuin kissoilla, mutta niillä pitäisi olla huomattavasti ihmistä parempi hämäränäkö. 

Vierailija
98/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Nää sammutteluhullut ei osaa yhtään suhteuttaa valon viemää 3W tehoa esim. 350W pauhuttavaan läppäriinsä, teen keittoon, sähkökiukaaseen tai mihinkään muuhunkaan oikeasti sähköä kuluttavaan.

Ymmärrätkö, että kaikki ei sammuttele valoja sähkön tai rahan takia, vaan ihan mukavuuden.

Vierailija
99/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä yhteisasuminen toisen ihmisen kanssa samassa taloudessa on vaan perseestä, voi hyvä ihme.

Ei ole. Mies saa kerätä vaikka kaikki valot yhteen - ja päälle - kun on yksin kotona. Muutoin meillä on isot valot käytössä vain tarvittaessa. Jos ei mies osaa perustella miksi sohvalla telkkaria katsottaessa pitäisi olla kunnon valot päällä, valoja ei tarvita 😄

Yhteisasuminen om teillä pelkkää auvoa, mutta aikuinen ihminen joutuu perustelemaan ja anomaan lupia kontrollihullulta puolisoltaan siihen saako omassa kodissaan pitää valoja päällä.

Ihanaa!

Ei joudu. Ne keskustelut on käyty noin 30 vuotta sitten, nykyään ei enää tarvitse 😊 Aivan yhteisymmärryksessä elellään.

Vierailija
100/100 |
17.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me aika samoilla linjoilla ollaan. Valot on päällä vain siinä huoneessa, jossa oleillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan