Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko puolisonne kanssa samaa mieltä valojen käytöstä? :D

Vierailija
11.02.2024 |

Olen itse sitä mieltä että turhaan ei valoja pidetä päällä yhtään, ja pienessä hämärässä on mukava olla. Esim.tupakeittiössä on työtason kirkas valo päällä kun tehdään ruokaa tms. Kattolamput on kauniit, mutta en pidä niitä päällä ellei ole pakko, esim. siivotessa. Sen sijaan on pieniä tunnelmavaloja, jalkalamppu ja talvisin kasvilamput. Ja työtason valo todellakin sammutetaan heti kun siellä ei mitään tehdä.

Mies jos saisi päättää, meillä olisi koko ajan kaikki valot päällä. Kun tulee kotiin ja vaihtaa makkarissa vaatteet, sinne jää valot päälle. Tulee tupakeittiöön ja lätkäisee sekä keittiön että olkkarin puolen kattolamput päälle. Minä sitten kuljen perässä sammuttamassa :D

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sammuttelet niitä valoja? Säästääksesi sähköäkö? Sen kannalta on paljon merkityksellisempää millä teet ruokaa, kuinka usein saunot tai käytät pesukoneita. Valaisimet on siinä yksi hyttysen pashka. 😂

Ei, vaan koska en pidä kirkkaista ylhäältä tulevista valoista. Sähköä meillä ei tarvitse säästää 😊

Vierailija
42/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin olla ja kulkea aina pimeässä, varsinkin illalla, yöllä ja aamulla ja varsinkin vessassa. Mies laittaa kaikki valot päälle hämärän ja pimeän aikaan. Myös aamulla, kun herää ennen minua. 

Meillä on kadun puolelle keittiön ikkuna, niin yritän opettaa lapsiakin sammuttamaan keittiön valot, kun kukaan ei ole siellä, ettei ole näyteikkuna sinne kadulle. Mutta mies juuri sanoikin, että se ei näytä kadulle kivalta, kun on kämppä niin pimeenä.

Sulla taitaa olla aukkoja älynkäytössä. Valojen päällä olessa ikkunoiden eteen voi vetää verhot, joten silloin et ole näyteikkunassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valaisimet on nimensä mukaisesti siksi, että valaistaan. Miksi ruokaa pitää laittaa yhden ainoan kohdevalon valossa, kun kuitenkin tulee liikuttua jääkaapille ja liedelle, miksi ei samantien olisi kunnollista työvalaistusta?

Meillä on pitkä ja kirkas ledivalaistus työtason päällä, ei mitään yhtä kohdevaloa. Näkee kyllä mennä jääkaapille 😄

Hyväksyisitkö vastaavan työpaikalla? Työt pitäisi tehdä huonossa valaistuksessa vain siksi, että jonkun mielestä niin on hyvä.

Teen työtä kotona 😄 Enkä pidä silloin kattovaloa päällä. Valoa tulee noista pöytä- ja jalkalampuista, kunnes ikkunasta alkaa tulla valoa. Läppärin näyttökin on valaistu, niin näkee kyllä sitä lukea 😄

Vierailija
44/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja puolisni kumpikin tykätään hyvästä kirkkaasta valaistuksesta.  Täytän sanaristikoita, luen paljon, teen palapelejä, kudon ym. joten en pärjää ollenkaan huonossa valossa.  Hämärässä tihrustaessa tulee pää ja silmät kipeiksi.  Sitten on aivan eri hetket ne jolloin laitetaan tunnelmavaloja.

Vierailija
45/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentoijalle, meillä ei ole vessassa valoa lainkaan, sinne mennään otsalamppu päässä. Ja siis aivan oikeasti 😊

Eikö teillä ole pistoketta, johon voitte laittaa vaikka pienen Led valon? Se törkätään vaan suoraan pistokkeeseen kiinni. 

Ei ole vessassa sähköjä.

Vierailija
46/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan onneksi miehen kanssa samoilla valolinjoilla. Taaperokin on oppinut että aamulla kun herätään, ekana lyödään kaikki valot päälle 😁 kaupasta ostan kirkkaimpia lamppuja mitä löydän. Ymmärrän periaatteessa tunnelmavalaistuksen kauneuden, mutta itse tarvitsen valoa.

En jostain syystä kestä hämärää. Näkö on vähän huono, käytän silmälaseja, veikkaan että se tekee osansa. Pimeä aika vuodesta on myös mulle vaikea, ankea ja masentava, joten mahdollisimman paljon valoa siis.

Tulisin hulluksi jos joku kulkisi perässä sammuttelemassa valoja.

Vierailija
47/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme samaa mieltä eli valaistus on ensisijaisesti turvallisuuskysymys. Meillä on paljon valaisimia ja paljon valoa, lamppuja ei sammutella silkasta sammuttamisen ilosta. Keittiössä on aina kattovalo, kun olemme kotona (paitsi tietty kesällä keskellä päivää) ja pihavalo palaa ajastimella ohjattuna.

Meillä ei lähtökohtaisesti edes sytytellä valoja niin ei tarvitse sammutellakaan. Ulkona on yksi valo ja se palaa kun ollaan ulkona, ei muulloin.

Vierailija
48/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen valojen suhteen päivänsäde, mies menninkäinen. Miehelle on tosi tarkkaa valojen värisävytkin, inhoaa eritoten oranssisia vanhoja ulkovaloja. Ainoa milloin tykkään hämärästä valaistuksesta on yöllä vessassakäyntivalo sekä yöllä jos tarvitsee taaperoa jotenkin palvella.

Anoppi on samanlainen hämärän rakastaja. Itse tykkään tehdä paljon toiminnallisia juttuja joissa pitää nähdä hyvin, tuntuu että hämärä imee energiat. Heidän perheensä on kyllä passiivista ja vähäenergistä porukkaa, kukaan useasta lapsesta ei tee käsillään muuta kuin koneen näpyttelyä.

Vierailija
49/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään epäsuorasta valosta, mies taas tykkää pitää kaikki kattovalot aina päällä. Sitten taas ei pidä luonnonvalosta ja vetää kaihtimet kiinni heti kun aurinko paistaa olkkariin. Mä taas tykkään auringonpaisteesta.

Ei me tästä nyt riidellä. Välillä vaan ärsyttää kun olen sytytellyt kynttilät ja muut tunnelmavalot ja fiilistelen niitä ja mies tulee huoneeseen ja läppäisee kaikki valot päälle. 

Meillä sama, minä avaan verhot apposen auki heti aamulla, kaikki valo sisälle! Mies ei taas edes hoksaa että ulkoakin voisi tulla valoa, verhot on kiinni ja kattovalot päällä 😄

Vierailija
50/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aamuja varten keittiössä 5 kpl 2400 lumenin led valonheittimiä. Kun kaukosäätimellä napsauttaa valot päälle niin auringonnousu tapahtuu ennen töihin lähtemistä myös tammikuussa.

Paljon valoa aamulla mutta hämärää illalla ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
51/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään hämärästä. Ja kotonani osaan kulkea ihan pimeässäkin, ei murru varpaat eikä tule törmäiltyä ovenkarmeihin.

Rakastan pimeää myös ulkona, syksystä kevääseen. Koirien kanssa lenkkeilen täällä maaseudullakin mieluummin ilman otsalamppua. Lamppu on kuitenkin mukana, voin käyttää sitä jos pitää vaikka selvitellä koirien hihnoja tai katsoa miksi koira murisee metsään katsoessaan. Sen jälkeen sammutan valot, menee hetki niin silmät tottuu pimeään ja taas näkee.

Vierailija
52/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis yhden kattolampun sijaan 4-5 tunnelmavaloa eikä missään oikein näe tehdä mitään? Tulisin hulluksi tuollaisessa hämäränhyssyssä.

Jos pitää TEHDÄ jotain, kuten vaikka täyttää joku lomake tai lääkedosetti, kattovalon saa siksi aikaa päälle. Jos vain syö tai vaikka katsoo telkkaria, valoja ei tarvitse.

Oikeastiko syöt pimeässä?

Onhan se hyvä harjoitella jos tulee sokeaksi vanhemmiten.

Vierailija
53/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, miten moni muukin on hämärän ystävä. Elän yksin isossa omakotitalossa ja ainoa valo talossa on telkkari. Tietty jos menen vaikka keittiöön laittamaan syötävää, niin laitan jonkin pienen valon päälle. Kattolamput, ei!

Vierailija
54/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, miten moni muukin on hämärän ystävä. Elän yksin isossa omakotitalossa ja ainoa valo talossa on telkkari. Tietty jos menen vaikka keittiöön laittamaan syötävää, niin laitan jonkin pienen valon päälle. Kattolamput, ei!

Just näin. Nyt tv:tä katsoessa meillä on yksi pöytälamppu päällä kauempana. Ei muuta tarvitse. Tv:stäkin tulee valoa kyllä.

Vierailija
55/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olla ja ärsyttää, kun mies sammuttelee niitä. Mulla sattuu hämärä silmiin. Ja kaikki lamput on ledejä, sähkönkulutus on minimaalinen. 

Vaihdetaan miestä niin voit nauttia valoista joka huoneessa . Itse kuljen mieheni perässä sammuttelemassa . 

Vierailija
56/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ehkä sitten voisi moni asuakaan. Tuvassa ja kamarissa on kattovalot, työvalo keittiössä ja pari pöytälamppua. Valoja ei pidetä päällä turhaan. Eteisessä ei ole sähköjä eli siellä vain pieni paristolla toimiva tuikku joka toimii liiketunnistimella. Ulkona on yksi valo, talon seinässä. Päällä kun ollaan ulkona, sammutetaan kun tullaan sisälle. Ulkohuussissa paristolla toimiva liiketunnistinvalo. Huussi on navetan takana mutta sieltä löytää pois pimeässäkin kun tietää reitin, tai sitten vaan ottaa otsalampun mukaan. Pihasaunassa ei myöskään sähköjä ole, saunaa lämmittäessä otsalamppu päässä ja saunoessa kynttilät.

Meistä aivan ihanaa! 😍

Vierailija
57/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sammutan aina käyttämättömät valot, koska nykyiset led-valaisimet ei kestä kovin pitkään jatkuvaa käyttöä, koska niissä oleva puolijohde käy niin kuumana ja hakkurin elkot on myös paskalaatuisia eivätkä kestä sitäkään vähää. Valot kannattaa aina sammuttaa, ellei niitä halua olla jatkuvasti vaihtamassa. Loisteputket kesti paremmin.

Vierailija
58/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kattovalaisimiin peltiset heijastimet, jotka estää kaiken suoran valon pääsyn alaspäin. Akka aina jostain syystä haluaa ne sytyttää, yritä siinä sitten lukea kirjaa, kun kirkas kattovalon polttimo häikäisee silmiä. Polttimot on toki myös vaihdettu olikohan 4.5 wattisiin, jotta ovat mahdollisimman himmeät.

Vierailija
59/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ymmärrämme, että nykylamppujen käyttöikä on niin suuri ja energiankulutus niin pieni, että eipä kannata hirveästi stressailla ja haastaa riitaa muutaman lampun takia. Jos tavanomaista ledlamppua pitää päällä 24 tuntia vuorokaudessa, on kuukausikustannus yhteensä 86 senttiä, jos sähkö+siirto maksaa yhteensä 20 senttiä kwh.

Vierailija
60/100 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat ymmärrämme, että nykylamppujen käyttöikä on niin suuri ja energiankulutus niin pieni, että eipä kannata hirveästi stressailla ja haastaa riitaa muutaman lampun takia. Jos tavanomaista ledlamppua pitää päällä 24 tuntia vuorokaudessa, on kuukausikustannus yhteensä 86 senttiä, jos sähkö+siirto maksaa yhteensä 20 senttiä kwh.

Ajatteletteko elämässä kaikki asiat rahan kautta? Rahastahan ketjussa ei ollut kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi